بيرة جذور

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

بيرة الجذور هيا مشروب غازى حلو فى أمريكا الشمالية بىتعمل تقليدى من لحاء جذر شجرة السسافراس Sassafras albidum أو كرمة Smilax ornata (المعروفة باسم sarsaparilla ، وتستخدم كمان لصنع مشروب غازى ، sarsaparilla ) كنكهة أساسية. بيرة الجذر فى العاده ، لكن مش حصرى ، مش كحولية و خالية من الكافيين و حلوة و مكربنة . زى الكولا ، فى العاده ما يكون ليها رأس سميك ورغوي. استخدام مشهور هو اضافة آيس كريم الفانيليا علشان تخللى بيره الجذور تطفو . من بعد ما اتمنع السافرول ، و هو مكون رئيسى من السسافراس ، على ايد ادارة الغذاء والدواء الأمريكية سنة 1960 بسبب قدرته على الاصابة بالسرطان ، تم نكهة معظم بيرة الجذور التجارية باستخدام نكهة السسافراس الاصطناعية ، [1][2] لكن القليل منها (على سبيل المثال Hansen's) استخدم خلاصة ساسافراس خالية من السافرول.[3] ومن كبار منتجين بيرة الجذور شركة PepsiCo و Coca-Cola و Dad's و Keurig Dr. Pepper و A&W .

تاريخ[تعديل]

بيرة الجذور كانت بتتشرف فى امريكا من القرن التمنتاشر على الأقل. و اتباعت فى محلات الحلويات من أربعينيات القرن التسعتاشر على الأقل ، وتم توثيق الوصفات المكتوبة لبيرة الجذر من ستينيات القرن التسعتاشر. فى القرن التسعتاشر ، كان يُستهلك فى كثير من الأحيان ساخن. تم دمجه مع الصودا فى وقت مبكر من خمسينيات القرن التسعتاشر ؛ ساعتها كان يُباع على شكل شراب بدل مشروب جاهز. و خصائصه العطرية ، كانت الفوائد الطبية للساسافراس معروفة كويس لكل من الأمريكيين الأصليين والأوروبيين ، وبدأ أخصائيو الأدوية فى تسويق بيرة الجذر لصفاتها الطبية.

Drawing of a boy holding an empty glass asking for more root beer, evidenced by bad contrast superimposed text
اعلان البيرة الجذرية للموظفين من سنة 1894

كان الصيدلانى تشارلز المر هايرز أول من نجح فى تسويق علامة تجارية لبيرة الجذور. طور Hires شاى الجذر الخاص به المصنوع من السسافراس سنة 1875 ، وظهر لأول مرة نسخة تجارية من بيرة الجذر فى معرض فيلادلفيا المئوية سنة 1876 ، وبدأ فى بيع مستخلصه. كان الموظفون من أصحاب الامتعة اللى يريدون تسمية المشروب "شاى الجذر". بس ، رغبته فى تسويق المنتج لعمال مناجم الفحم فى بنسلفانيا جعلته يتقال على منتجه "بيرة الجذر" بدل ذلك.[4] سنة 1886 ، ابتدا Hires بتعبئة مشروب مصنوع من خلاصته الشهيرة. بحلول سنة 1893 ، تم توزيع بيرة الجذر على نطاق واسع فى كل اماكن امريكا. بقت الاصدارات غير الكحولية من بيرة الجذر ناجحة تجارى ، بالخصوص وقت الحظر .[5] ما كانتش كل بيرة الجذور التقليدية أو التجارية تعتمد على السسافراس. كان Barq's واحد من المنافسين الأوائل لشركة Hires ، ابتدا فى بيع بيرة الجذر المبنية على نبات السارسابريلا سنة 1898 و كان يُطلق عليه ببساطة اسم "Barq's". سنة 1919 ، افتتح Roy Allen محل بيرة الجذر فى لودى ، كاليفورنيا ،و ده اتسبب فى تطوير A&W Root Beer. كان واحد من ابتكارات ألين أنه قدم بيرة الجذور محلية الصنع فى أكواب باردة فاترة. IBC Root Beer هيا علامة تجارية تانيه من بيرة الجذر المنتجة تجارى اللى ظهرت فى الفتره دى ولسه معروفة لحد اليوم.

Safrole ، الزيت العطرى الموجود فى جذور ولحاء السسافراس اللى ادا بيره الجذور التقليدية نكهتها المميزة ، اتمنعه فى الأطعمة والأدوية ذات الانتاج التجارى على ايد ادارة الغذاء والدواء سنة 1960.[1] أصيبت حيوانات المختبر اللى أُعطيت جرعات فموية من شاى السسافراس أو زيت السسافراس اللى فيها جرعات كبيرة من السافرول بتلف دائم فى الكبد أو أنواع مختلفة من السرطان .[1] السسافراس لم يعد يستخدم فى بيرة الجذور المنتجة تجارى ويتم استبداله ساعات بالنكهات الاصطناعية ، لكن المستخلصات الطبيعية مع السافرول المقطرة والمزالة متوفرة.[6]

الطريقة التقليدية[تعديل]

تتضمن واحده من الوصفات التقليدية لصنع بيرة الجذور طبخ شراب من دبس السكر والماء ، وترك الشراب يبرد لمدة 3 ساعات ، ودمجه مع مكونات الجذر (بما فى ذلك جذر السسافراس ، ولحاء السسافراس ، ووينترجرين ). تمت اضافة الخميرة ، وترك المشروب ليتخمر لمدة 12 ساعة ، بعد كده تم تصفيته و اعادة تسخينه للتخمير الثانوي. فى العاده ما ينتج عن دى الوصفة مشروب فيه 2٪ كحول أو أقل ، رغم أنه ممكن تعديل الوصفة لانتاج المزيد من المشروبات الكحولية.

رغوة[تعديل]

صُنعت بيرة الجذر فى الأصل من جذور ولحاء السسافراس ، اللى ، نظر لخصائصها الصمغية ، شكلت رغوة طبيعية طويلة الأمد ، هيا سمة مميزة للمشروب. كانت بيرة الجذر فى الأصل مكربنة عن طريق التخمير. مع تغير الطلب والتكنولوجيا ، تم استخدام الميه الغازية. استخدمت بعض الشركات المصنعة كميات صغيرة من النشا (على سبيل المثال من الكسافا ) مع خافضات التوتر السطحى الطبيعية لاعادة انتاج الطابع الرغوى المألوف لبيرة الجذر القائمة على السسافراس. تتمتع بعض العلامات التجارية لبيرة الجذر بسلوكيات رغوية مميزة ، اللى تم استخدامها كجزء من هويتها التسويقية.[7]

مكونات[تعديل]

يتم دلوقتى انتاج بيرة الجذر التجارية فى كندا وكل ولاية أمريكية.[8] رغم أن شعبية ده المشروب هيا الاكبر فى أمريكا الشمالية ، لكن بعض العلامات التجارية يتم انتاجها أو استيرادها على ايد دول تانيه ، بما فيها اوستراليا والمملكة المتحدة وماليزيا والأرجنتين و المانيا والفلبين وسنغافورة وتايوان وكوريا الجنوبية و اندونيسيا والسويد وفيتنام ، [9] وتايلاند. قد تختلف نكهة دى المشروبات عن الاصدارات النموذجية فى أمريكا الشمالية ، [10] أو تكون مشابهة لتلك الموجودة فى أمريكا الشمالية. رغم عدم وجود وصفة قياسية ، لكن المكونات الأساسية فى بيرة الجذر الحديثة هيا الميه المفلترة والسكر وخلاصة السسافراس الخالية من السافرول ، اللى تكمل النكهات التانيه. النكهات الشائعة هيا الفانيليا والكراميل والينترغرين ولحاء الكرز الأسود وجذر عرق السوس وجذر سارسابيلا وجوزة الطيب والسنط واليانسون والدبس والقرفة والبتولا الحلو والعسل . يستخدم بروتين فول الصويا أو يوكا ساعات لانشاء جودة رغوية ، ويستخدم تلوين الكراميل لجعل المشروب بنى. تشمل المكونات الموجودة فى بيرة الجذر المبكرة والتقليدية البهارات ، لحاء البتولا ، الكزبرة ، العرعر ، الزنجبيل ، وينترغرين ، القفزات ، جذر الأرقطيون ، جذر الهندباء ، spikenard ، pipsissewa ، رقائق الغاياكوم ، سارسابريلا ، خشب التوابل ، لحاء الكرز البرى ، الحوض الأصفر ، لحاء الرماد الشائك ، جذور السسافراس ، الفانيليا ، عشب الكلاب ، دبس السكر وعرق السوس.[11] لسه الكتير من دى المكونات تُستخدم فى بيرة الجذور التقليدية والمنتجة تجارى لحد يومنا ده ، اللى فى الغالب تكون سميكة أو رغوية أو مكربنة. معظم العلامات التجارية الكبرى بخلاف Barq's خالية من الكافيين (يحتوى Barq's على حوالى 1.8 ملغ من الكافيين لكل أونصة سائلة).[12][13] ممكن صنع بيرة الجذر فى البيت باستخدام مستخلص معالج يتم الحصول عليه من المصنع ، [14] أو ممكن كمان تصنيعها من الأعشاب والجذور اللى لم تتم معالجتها بعد. تصنع بيرة الجذر التقليدية الكحولية و غير الكحولية رأس سميك و رغوى عند سكبها ، وفى الغالب يتم تعزيزها باضافة مستخلص اليوكا أو بروتين فول الصويا أو مكثفات تانيه.تضمنت البيرة الجذرية الكحولية اللى تم انتاجها فى العقد الاولانى من القرن الحالى بيرة جذر مدينة سمول تاون بيرة ؛ بيرة الجذر الصلبة لشركة Coney Island Brewing Co. واحسن شركة Damn Brewing Co.'s Best Damn Root Beer.[15]

المكونات المشتركة[تعديل]

الجذور والأعشاب[تعديل]

بهارات[تعديل]

مكونات تانيه[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]

  • The dictionary definition of root beer at Wiktionary
  • Media related to Root beer at Wikimedia Commons

مصادر[تعديل]

  1. أ ب ت Dietz, B; Bolton, Jl (April 2007). "Botanical dietary supplements gone bad". Chemical Research in Toxicology. 20 (4): 586–90. doi:10.1021/tx7000527. ISSN 0893-228X. PMC 2504026. PMID 17362034. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "dietz" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  2. "Sassafras Uses, Benefits & Dosage - Herbal Database". Drugs.com.
  3. "Your Sassafras Has Been Neutered". chowhound.com. Archived from the original on 28 March 2022.
  4. "Eric's Gourmet Root Beer Site - History". gourmetrootbeer.com. Retrieved 8 February 2015.
  5. Bennett, Eileen (June 28, 1998). "Local Historians Argue Over the Root of Hires". The Press of Atlantic City. Retrieved April 5, 2015.
  6. "CFR - Code of Federal Regulations Title 21". fda.gov. Retrieved 21 March 2017.
  7. Ehler, James (2022). "Root beer: why does it foam so much?". FoodReference.com. Retrieved 21 April 2022.
  8. "Brands - A World of Root Beer Resources - Root Beer World". Retrieved 8 February 2015.
  9. "Brands - A World of Root Beer Resources". Root Beer World.
  10. "anthony's root beer barrel". Retrieved 8 February 2015.
  11. Bellis, Mary. "The History of Root Beer." About Money. Web. 5 March 2015.
  12. "F.A.Qs". anthony’s root beer barrel. 28 November 2007. Retrieved 8 February 2015.
  13. Link, Rachel (10 October 2019). "Does root beer have caffeine?". Healthline. Retrieved 24 December 2020.
  14. Fankhauser, David B. "MAKING ROOT BEER AT HOME". biology.clc.uc.edu/fankhauser/. Archived from the original on 2007-10-19.
  15. "MillerCoors Seeks Sales Pop from Gen-Xers with Hard Soda". Ad Age. 22 January 2016.
بيرة جذور على مواقع التواصل الاجتماعى