احتلال الانجليز مصر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
احتلال الانجليز مصر
جزء من الثوره العرابيه [1]  تعديل قيمة خاصية جزء من (P361) في ويكي بيانات
 
بداية يوليه 1882  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدايه (P580) في ويكي بيانات
نهاية سبتمبر 1882  تعديل قيمة خاصية تاريخ النهايه (P582) في ويكي بيانات
الموقع مصر   تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات

الحرب الإنجليزية المصرية التانيه دارت سنة 1882 بين القوات المصريه بقيادة أحمد عرابي، والقوات البريطانية والأيرلندية.

بداية المعركه[تعديل]

بدأ الأسطول البريطانى بقصف الإسكندرية تلات أيام في الفترة بين (11 يوليو13 يوليو) واقتحمت قوات البحرية المدينه بعد أن دمرت بالكامل.[2]

رفض عرابى[تعديل]

أعلن أحمد عرابي رفضه، واستصدر من شيوخ الأزهر فتوى بتكفير الخديوي توفيق وخيانتة للدوله ومساعدة العدو لاحتلال أرض مصر، وصرح بوجوب التعبئة العامة والتجنيد لمحاربة بريطانيا.

الحملة العسكريه البريطانيه[تعديل]

معركة كفر الدوار[تعديل]

بينما كانت القوات البريطانية تحاول الوصول إلى القاهرة عن طريق الإسكندريه استراحت لمدة خمس أسابيع في كفر الدوار. في شهر أغسطس، قام الجنرال جارنيت ويلسلى قائد الحملة باحتلال قناة السويس ومعه 40 ألف من الجند، وفوض للقضاء على الثورة العرابية وجميع الثوار.

معركة القصاصين[تعديل]

حاول عرابي أن يستعيد القناة لما هاجم القوات البريطانية بالقرب من القصاصين في 10 سبتمبر. وقد فوجئت القوات البريطانيه بالهجوم. ونشب قتال ضار، تكبد البريطانيون فيه خسائر كبيره. إلا أنه لحسن حظ البريطانيين، فقد وصلت إمدادات حديثه، بما فيها قوات الحرس السابعه ولواء المرتفعات، مما أجبر القوات المصرية المنهكه على التراجع.

معركة التل الكبير[تعديل]

في 13 سبتمبر سنة 1882 في معركة التل الكبير وكانت آخر مواجهات العرابيين، وعززت سيطرة الخديوي توفيق مرة تانيه من الإنجليز بعد هزيمة الجيش المصرى.

محاكمه العرابين[تعديل]

اعتقل زعماء الثوره العرابيه والضباط والأعيان اللى أيدوها ما عدا عبد الله النديم اللى اختفى عن الأنظار ولم تستطيع عيون الحكومة أن تصل إليه. وأصدرت المحكمة العسكرية في ديسمبر 1882 م حكمها ب:

قناة السويس[تعديل]

ومنها ظلت القوات البريطانية في مصر إلى أن تم الاتفاق على معاهدة 1922 والمعاهدة الأنجلو – مصرية سنة 1936، اللى تمنح الملك فاروق سيادة تدريجيه على الأراضي المصريه بالرغم من أن الملك كان حاكم صوري تديره بريطانيا، حيث إن بريطانيا مارست سيادتها على قناة السويس حتى تم تأميمها سنة 1956 على ايد جمال عبد الناصر بعد 72 سنه من الاحتلال.

شوف[تعديل]

مصادر[تعديل]

مراجع[تعديل]

  1. المخترع: صن ميكروسيستمز — الرخصة: Eclipse Public License 2.0 و استثناء ربط GPL
  2. صحيفة المصري تايمز النسخة الإنجليزية Archived 2018-07-27 at the Wayback Machine