سيف وانلى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

محمد سيف الدين إسماعيل محمد وانلي فنان تشكيلي مصري من مواليد اسكندرية فى 31 مارس سنة 1906، وتوفى في ستوكهولم فى 15 فبراير سنة 1979. عمل أستاذ لفن التصوير الزيتي في كلية الفنون الجميلة باسكندرية عند إنشائها صيف 1957 ومستشار فني بقصور الثقافة بالإسكندرية.كمان كان رئيس للجمعية الأهلية للفنون الجميلة ،قطاع الفنون التشكيلية .وبيعتبر هو وأخوه الأصغر ادهم وانلى من أشهر الفنانين التشكيليين في مصر. وكان مرسمهما مزار للفنانين والمثقفين لأكتر من 40 سنه حتى بعد وفاة أدهم واستمرار سيف في مسيرته الفنية. ولهما متحف باسميهما في مجمع متاحف محمود سعيد باسكندرية.

دراسة الفن[تعديل]

درس الفن في مدرسة حسن كامل سنة 1929 واللي اتسمت بعدين الجمعية الأهلية للفنون الجميلة باسكندرية و كان هو وأخوه الأصغر ادهم وانلى أول تلميذين ينتظمان في مرسم الفنان اتورينو بيكى (Bicchi) يوم افتتاحه في 9 أكتوبر سنة 1930،وبعد رحيل بيكي افتتحا مرسما خاصا لتعليم الرسم في 18 يونيو 1935

من أعماله الفنية[تعديل]

له أعمال بالنادي الأوليمبي بالإسكندرية، ومحافظة الدقهلية، وفندق كليوباترا بالقاهرة، وفندق ‏شيراتون بالقاهرة، فندق البوريفاج بالإسكندرية، ووزارة الخارجية الإيطالية بروما ومحطة الركاب ‏بميناء الإسكندرية. كمان صمم الكثير من ديكورات المسرح مثل مسرحية شهرزاد وأوبريت بلياتش كارمن له آلاف اللوحات بألوان الزيت والجواش والفحم وبمواد أخرى صور فيهاالكنائس والشوارع والمقاهي والحدائق وسباق الخيل والسيرك والألعاب الرياضية والمنتديات ‏العامة والحياة الفنية التي مرت بمدينة اسكندرية.

جوايز[تعديل]

  • الجائزة الكبرى في بينالي اسكندرية سنة 1959
  • جائزة الدولة التقديرية سنة 1973
  • الدكتوراه الفخرية من أكاديمية الفنون في أكتوبر 1977

وصلات برانيه[تعديل]