ادهم وانلى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

إبراهيم أدهم إسماعيل محمد وانلي فنان تشكيلي مصرى من مواليد اسكندرية فى 25 فبراير سنة 1908 وتوفي في 20 ديسمبر سنة 1959. كان عضو بهيئة التدريس بكلية الفنون الجميلة باسكندرية عند إنشائها سنة 1957 لغاية وفاته. ويعتبر هو وأخوه الأكبر سيف وانلى من أشهر الفنانين التشكيليين في مصر. وكان مرسمهما مزار للفنانين والمثقفين لأكتر من 40 سنه لغاية بعد وفاة أدهم واستمرار سيف في مسيرته الفنية. ولهم متحف باسميهما في مجمع متاحف محمود سعيد باسكندرية.

دراسة الفن[تعديل]

درس الفن في مدرسة حسن كامل سنة 1929 واللي اتسمت بعدين الجمعية الأهلية للفنون الجميلة باسكندرية و كان هو وأخوه الاكبر سيف وانلى أول تلميذين ينتظمان في مرسم الفنان اتورينو بيكى (Bicchi) يوم افتتاحه في 9 أكتوبر سنة 1930،وبعد رحيل بيكي افتتحا مرسما خاصا لتعليم الرسم في 18 يونيو 1935

أعماله[تعديل]

اشتهر أدهم وانلي بتسجيله لحياة المسرح والسيرك وخاصة الباليه والأوبرا اللي قدمت عروضها في دار الأوبرا بالقاهرة ومسرح محمد علي باسكندرية.. و سجل في اللوحات أضواء المسرح وحركات اللاعبين معبر عن الخفة والرشاقة في تنوع بالإضافة لموهبته في الكاريكاتير اللي استخدمها في السخرية من نفسه ومن معاصريه. كمان استغنى عن رسم الموديلات وخرج للشوارع والحياة العامة لتسجيل الحياة اليومية في اسكندرية زى البحر، مراكب الصيادين والشوارع والميادين. ومن أشهر لوحاته: باليه، السلام، مصارعة الثيران، عم محروس، المحكمة الشرعية.

و قام بتسجيل آثار ومعالم النوبه قبل إقامة السد العالى بتكليف من وزارة الثقافة المصرية.