زكى بدوى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

زكى بدوى
معلومات شخصيه
الميلاد 14 يناير 1922   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


مصر   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

الوفاة 24 يناير 2006 (84 سنة)[1][2]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


لندن   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

مواطنه
مصر   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المدرسه الام يونيفرستى كولدج لندن
جامعة الازهر   تعديل قيمة خاصية اتعلم فى (P69) في ويكي بيانات
المهنه استاذ جامعه   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى ،  واللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
موظف فى جامعة كرانفايلد   تعديل قيمة خاصية ربُّ العمل (P108) في ويكي بيانات

زكى بدوي مفكر إسلامى معاصر، كان من ابرز ما ميز حياته التسامح والدعوة الى الحوار والاندماج الاسلامى فى المجتمعات الأوربية.

ولد زكى بدوى فى قرية النخاس مركز الزقازيق محافظة الشرقية سنة 1922، وابتدت رحلة الكفاح لما غادر مسقط رأسه فى مصر الى بريطانيا سنة 1951، ليدرس علم النفس، حيث حاز على شهادة الدكتوراه فى الفكر الاسلامى المعاصر. و أمدح رحلته عمل استاذا للتربية الاسلامية.

شغل منصب عميد كلية الشريعة الاسلامية فى نيجيريا، بعد ما عمل استاذا للعربية والدراسات الاسلامية فى جامعة كوالالمبور فى ماليزيا وفى سنغافورة.

اسس "دار المال الاسلامية"، و ألقى الدروس حول المعاملات المالية الاسلامية فى "معهد كرينفيلد البريطاني"، و كانت له سلسلة من البحوث العلمية فى ده الميدان، و انتشرت بعد كده المؤسسات المالية الاسلامية فى بريطانيا ودول أوربية اخرى، كما عمدت بعض المصارف الغربية الى تخصيص اقسام فيها للتعامل المصرفى الاسلامي.

تولى التدريس فى مركز دراسات الحج فى لندن التابع لجامعة الملك عبدالعزيز السعودية من استقراره فى بريطانيا سنة 1976، و بقا مدير اول مركز ثقافى اسلامى فى لندن، و إمام الجامع الكبير فيها.

بدأ سيرة انفتاحه بتأكيد فتح أبواب الجامع للسنة والشيعة معا، و هو ما ماكانش من الامور الهينة فى اوروبا قبيل الثورة الإيرانية. و من ساعتها اصبح اسمه يقترن بمعظم الاعمال الاسلامية المتميزة فى بريطانيا، الى جانب إسهامه فى إقامة الكتير من المراكز والمساجد الاسلامية، علشان يكون رئيس المجلس الاعلى للائمة والمساجد فى بريطانيا من سنة 1984، ومؤسس الكلية الاسلامية سنة 1986 وعميدها، كما سبق أن اسس مجلس الشريعة للتوفيق بين الأحكام الاسلامية والقوانين البريطانية ذات الصلة، اللى كان يُستشار فيها من جانب حكومة لندن قبل اصدارها.

شارك فى تأسيس ملتقى الأديان السماوية الثلاثة، زى ما كان رئيس المنتدى العربي، ونائبا لرئيس المجلس العالمى للأديان، ورئيس مجلس أمناء منتدى مكافحة الخوف من الاسلام "الإسلاموفوبيا والعنصرية"، ومستشارا للشئون الاسلامية عند الامير البريطانى تشارلز، وعضوا فى اللجنة البريطانية للحوار بين الأديان، وعضوا فى المجلس الاستشارى لبرنامج "الديمقراطية والإسلام" فى جامعة ونستمنستر.

جوايز وتكريمات: تعددت مصادر ومناسبات تكريم زكى بدوى مع مرور السنين؛ اولها عند حصوله على الشهادة العالمية (الماجستير) من جامعة الازهر سنة 1947، حيث درس فقه الدين واللغة والتفسير، فتلقى جايزة التفوق من جانب الملك فاروق فى مصر آنذاك.

وكان من محطات تكريمه جايزة رابطة علما الاجتماعيات المسلمين فى بريطانيا، زى ما كان منها إقدام ملكة بريطانيا الملكة إليزابيث على اطلاق لقب "سير" الفروسى التقليدى عليه بصورة تشريفية استثبعيده؛ إذ قل ما يُمنح اللقب لغير حاملى الجنسية البريطانية، فى الوقت نفسه كان د. زكى بدوى حريصا على الاحتفاظ بجنسيته المصرية.

توفى زكى بدوى فى يناير 2006.

  1. http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/4644798.stm
  2. وصلة : 131785915  — تاريخ الاطلاع: 26 ابريل 2014 — الرخصة: CC0