الشام

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير


صوره لجزء من اقليم الشام العربي من الفضاء


اقليم الشام العربي : هوه منطئه موجوده في المشرق العربي (شبه الجزيره العربيه) في وسط غرب و شمال غرب المشرق العربي (شبه الجزيره العربيه) .


اقليم الشام العربي جغرافيا

بيتكون اقليم الشام العربي من دولة سوريه و دولة فلسطين و دولة الاردن و دولة لبنان و جزء من دولة تركيه (الاناضول) و جزء من دولة العراق و جزء من دولة السعوديه و جزء من دولة مصر .


رسمه بريشة رسام شامي مشرقي عربي قوقازي ابيض سنة 1848م لرجلان شاميان مشرقيان عربيان قوقازيان ابيضان حضريان (من الحضر) سكان المدن في اقليم الشام العربي ، الاول على اليمين اللي معاه ارجيله و بيارجل دمشقي من محافظة دمشق و التاني على اليسار اللي معاه خنجر و سيف و بندقيه لبناني من محافظة لبنان .


اقليم الشام العربي عرقيا

البشر في اقليم الشام العربي همه من العرق القوقازي الابيض و الاثنية العربيه و من سلاله (عنصر) قوقازي ابيض عربي مشرقي عربي و هوه السلاله (العنصر) الشامي : و عددهم على سطح كوكب الارض هوه 100,000,000 انسان قوقازي ابيض عربي مشرقي عربي شامي .


التركيبه السكانيه في اقليم الشام العربي

عدد الشاميين سكان دولة سوريه و دولة فلسطين و دولة الاردن و دولة لبنان في اقليم الشام العربي مجتمعين هوه 40,000,000 انسان قوقازي ابيض عربي مشرقي عربي شامي ، و بتتواجد معاهم اقليات صغيره من الاجانب .


المعتقدات الفكريه في اقليم الشام العربي

البشر في اقليم الشام العربي معظمهم دينيين و معظمهم مسلمين دينيا و معظمهم سنه مذهبيا ، و لحد تاسيس دولة اسرائيل في دولة فلسطين سنة 1948م كان فيه يهود عايشين في جميع مناطق اقليم الشام العربي و غيره من الاقاليم العربيه التانيه ؛ [1] لاكن بعد تاسيس دولة اسرائيل بقى مفيش يهود غير اللى عايشين في دولة اسرائيل نفسها و شويه بس لسه عايشين في بعض مناطق اقليم الشام العربي التانيه و غيره من الاقاليم العربيه التانيه .


نمط المعيشه في اقليم الشام العربي

البشر في اقليم الشام العربي بينقسمو على حسب نمط معيشتهم ل3 انواع و همه :- 1- الشاميين الحضر : و همه سكان مدن اقليم الشام العربي 2- الشاميين الفلاحيين : و همه سكان الارياف في اقليم الشام العربي 3- الشاميين البدو : و همه سكان البوادي و الصحاري في اقليم الشام العربي .


مصادر