مكتب خطوط الطول

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره

مكتب خطوط الطول ( ) هيا مؤسسة علمية فرنسية، اتأسست حسب مرسوم صادر فى 25 يونيه 1795 وكلفت بتحسين الملاحة البحرية وتوحيد مراقبة الوقت والجيوديسيا والمراقبة الفلكية .فىالقرن التسعتاشر، كانت مسؤولة عن مزامنة الساعات فى كل اماكن العالم. و كان يرأسهافى الوقت ده فرانسوا أراغو وهنرى بوانكاريه . ويعمل المكتب دلوقتى كأكاديمية و لسه يجتمع كل شهر لمناقشة الموضوعات المتعلقة بعلم الفلك .

تاريخ[تعديل]

المكتب اتأسس على ايد المؤتمر الوطنى بعد ما سمع تقرير مشترك من لجنة البحرية ولجنة المالية ولجنة التعليم الحكوميهنرى جريجوار . كان لفت انتباه المؤتمر الوطنيإلقوة البحرية الفاشلة لفرنسا و سيطرة انجلترا البحرية ، واقترح تحسينات فى الملاحة تحط الأسس لنهضة القوة البحرية. ونتيجة لذلك، اتعمل المكتب وله سلطة على مرصد باريس وجميع المؤسسات الفلكية التانيه فى كل اماكن فرنسا. تم تكليف المكتب بالسيطرة على البحار بعيد عن الإنجليز وتحسين الدقة عند تتبع خطوط طول السفن منفىالملاحظات الفلكية والساعات الموثوقة.

الأعضاء العشرة الأصليون لمجلس إدارته هم:

بموجب مرسوم صادر فى 30 يناير 1854، تم توسيع مهمة المكتب لتشمل الجيوديسيا وتوحيد الوقت والقياسات الفلكية. منح ده المرسوم الاستقلال لمرصد باريس ، وفصله عن المكتب، وركزت جهود المكتب على الوقت وعلم الفلك . نجح المكتب فى تحديد التوقيت العالمى فى باريس عبر نبضات هوائية مرسلة عبر أنابيب هوائية . وعملت بعدين على مزامنة الوقت عبر الإمبراطورية الاستعمارية الفرنسية منفىتحديد طول الوقت اللى تستغرقه الإشارة للقيام برحلة ذهاب و إياب من و لمستعمرة فرنسية.

مكتب خطوط الطول الفرنساوى أنشأ لجنة سنة 1897 لتوسيع نطاق النظام المترى ليشمل قياس الوقت . خططوا لإلغاء التقسيم القديم لليوم لساعات ودقائق وثوانى ، واستبداله بتقسيم اليوم لأعشار، و أجزاء من الألف، و أجزاء من مائة ألف من اليوم . و كان ده إحياء للحلم اللى كان يدور فى أذهان مبتكرى النظام المترى إبان الثورة الفرنسية قبل مائة عام. قدم بعض أعضاء لجنة مكتب خطوط الطول اقتراح وسط ، مع الاحتفاظ بالساعة القديمة كوحدة أساسية للوقت وتقسيمها لأجزاء من مائة وعشرة آلاف. شغل بوانكاريه منصب سكرتير اللجنة و أخذ عملها على محمل الجد، وكتب الكتير من تقاريرها. كان مؤمن متحمس بالنظام المترى العالمى . لكنه خسر المعركة. ولم تقدم بقية دول العالم بره فرنسا أى دعم لمقترحات اللجنة، وما كانتش الحكومة الفرنسية مستعدة للقيام بكده لوحدها. و بعد 3 سنين من الشغل الشاق، تم حل اللجنة سنة 1900.

من سنة 1970، تم تشكيل مجلس الإدارة من 13 عضو، 3 منهم ترشحهم أكاديمية العلوم . من سنة 1998، تم تنفيذ الشغل العملى على ايد معهد الميكانيكا السيليستية وحساب الفلكيات .

اعضاء[تعديل]

شوف كمان[تعديل]

مصادر[تعديل]

لينكات برانيه[تعديل]