مقاطعة ميندوزا

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
مقاطعة ميندوزا
 

مقاطعة ميندوزا
مقاطعة ميندوزا
علم
مقاطعة ميندوزا
مقاطعة ميندوزا
شعار
 

البلد
ارجنتين[1]  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
التقسيم الادارى ارجنتين  تعديل قيمة خاصية بتقع فى التقسيم الادارى (P131) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 34°30′S 68°30′W / 34.5°S 68.5°W / -34.5; -68.5[2]  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات[3]
اعلى قمه جبل اكونكاجوا  تعديل قيمة خاصية اعلى قمه (P610) في ويكي بيانات
المساحه
الارتفاع عن
مستوى البحر(م)
عاصمه ميندوزا  تعديل قيمة خاصية العاصمة (P36) في ويكي بيانات
التعداد السكانى
الحكم
التأسيس والسيادة
تاريخ التأسيس 1812  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
بيانات تانيه
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
خريطة

ميندوزا ( ()، رسمى مقاطعة ميندوزا ، هيا مقاطعة أرجنتينية ، فى الجزء الوسطانى الغربى من البلاد فى منطقة كويو . يحدها سان خوان من الشمال، ولا بامبا ونيوكين من الجنوب، وسان لويس من الشرق، وجمهورية تشيلى من الغرب؛ يتم تحديد الحد الدولى بواسطة سلسلة جبال الأنديز . عاصمتها هيا مدينة ميندوزا اللى تحمل نفس الاسم.

تغطى مساحة قدرها 148,827 كم 2 ، هيا سابع اكبر مقاطعة فى الأرجنتين بنسبة 5.35% من اجمالى مساحة البلاد. عدد السكان سنة 2022 2,014,533 انسان ، ده يخلليها خامس اكبر منطقة حسب عدد السكان فى البلاد، أو 4.38% من اجمالى عدد السكان الوطني.

تاريخ[تعديل]

عصور قبل كولومبوس[تعديل]

حددت الدراسات الأثرية أن السكان الأوائل فى المنطقة يرجع تاريخهم لعصر الهولوسين ، لكن مافضلش اللا القليل من دول الأشخاص لمعرفة عاداتهم. أقدم المواقع للاحتلال البشرى فى مقاطعة مندوزا، أغوا دى لا كويفا وغروتا ديل انديو، عمرها 12000-13000 سنة. فى أحواض نهر أتويل ، سنة 300 قبل الميلاد، عاشت مجموعة من الناس كانو يعيشو على الصيد وزراعة الذرة والقرع والفاصوليا . شافت تلك الوديان ظهور ثقافة أجريلو، سلف قبيلة هواربي. تأثروا بعدين بشكل كبير بامبراطورية الانكا فى القرن الخمستاشر . يحدد التقليد الشفهى وصول الانكا توباك يوبانكى لكوكيمبو سنة 1470. 

تلقى Puelches ومجموعات تانيه تأثير قوى من المابوتشى . 

مستعمرة اسبانية (1550–1810)[تعديل]

جاء الغزاة الاسبان الأوائل حوالى سنة 1550، من النيابة الملكية على بيرو . سنة 1561، اتأسست ميندوزا على ايد الفاتح بيدرو ديل كاستيلو . لحد انشاء النيابة الملكية على ريو دى لا بلاتا سنة 1776، كانت منطقة اللى يتعرف دلوقتى بمقاطعة ميندوزا تابعة للقيادة العامة لتشيلى .

استقلال[تعديل]

مع انشاء النيابة الملكية على ريو دى لا بلاتا ، بقا سكانها البالغ عددهم 30.000 انسان جزء من مقاطعة كويو دى كوردوبا ديل توكومان ، لكن سنة 1813، تم فصل المنطقة و انشاء مقاطعة كويو ، مع خوسيه دى سان مارتن كمقاطعة لها. الحاكم الأول. اخد دعم مهم من ميندوزا لما قاد جيشه من جبال الأنديز من بلوميريلو لمعبر جبال الأنديز سنة 1817، فى حملته لانهاء الحكم الاسبانى فى تشيلى .

القرن ال 19[تعديل]

منظر (بالنظر للغرب) من كابيلدو فى مدينة ميندوزا، قبل الزلزال الكبير عم 1861.

تم تقسيم مقاطعة كويو فى الاخر سنة 1820، و انفصلت ميندوزا عن مقاطعتى سان لويس وسان خوان .

دمر زلزال سنة 1861 مدينة ميندوزا بالتقريب ، و كان لا بد من اعادة بنائها بالكامل بالتقريب . سنة 1885، اتبنا السكك الحديدية لالمقاطعة،و ده يسمح بنقل النبيت بسهولة لالمركز التجارى للبلاد فى بوينس آيرس .

بعد تطور صناعة النبيت فى المقاطعة حوالى سنة 1900، ابتدت ميندوزا فى النمو بسرعة، حيث اجتذبت عشرات الآلاف من المهاجرين الأوروبيين، و بالخصوص الاسبان. سنة 1939، اتأسست فى المقاطعة جامعة كويو الوطنية ، واحده من أهم الجامعات فى البلاد.

حصاد العنب فى مندوزا، حوالى سنة 1890

القرن ال 20[تعديل]

كرد فعل على سياسات الرئيس خوان بيرون الشعبوية، اللى فرض بعضها ضرائب باهظة على الزراعة لتمويل التنمية الحضرية والأشغال العامة، شكل ملاك الأراضى فى ميندوزا الحزب الديمقراطى المحافظ، اللى اخد منصب نائب الحاكم سنة 1958. من فى زيادة وجودهم فى المجلس التشريعى لمندوزا، بقا الديموقراطيين عقبة قدام الحاكم التقدمى ارنستو أولتشى ، حليف الرئيس أرتورو فرونديزى . مع الأغلبية فى كلا المجلسين بحلول سنة 1961، قاموا باقالة الحاكم أولتشى وتعيين نائب الحاكم الديمقراطى فرانسيسكو غابرييلى بدل منه. تم انتخاب الحاكم غابرييلى سنة 1963، وتم عزل الحاكم بعد انقلاب يونيه 1966 ضد الرئيس أرتورو ايليا ؛ لكنه لسه يستفيد من أوراق اعتماد محافظة، وتم تعيينه حاكم فعلى على ايد النظام العسكرى نفسه سنة 1970.

على النقيض من البراغماتية اللى ميزت فترة ولايته 1963-1966، حكم غابرييلى بخط متشدد، جمد رواتب الدولة و أمر بزيادات كبيرة فى أسعار المرافق، و استخدم بوليس ميندوزا لقمع المعارضة واستولى على امتيازات السياسة الخارجية زى التعاون مع المخربين التشيليين المعارضين للسياسة الخارجية. الرئيس الماركسى الجديد لبلادهم، سلفادور الليندى . وصلت دى الأحداث لذروتها فى ابريل 1972، لما أجبرت الاحتجاجات العنيفة غابرييلى اللى لم يحظى بشعبية مؤخر على الاستقالة.[4]

عند الرجوع لالديمقراطية فى مارس 1973، تحول ناخبو ميندوزا للبيرونى ميول يسارية، ألبرتو مارتينيز باكا. بس، سارع مارتينيز باكا لسن الاصلاحات اللازمة فى مجالى الشغل والأراضي، فارتكب غلط تعيين المنتسبين لحركة مونتونيروس اليسارية المتطرفة، هيا المنظمة اللى ارتكب جناحها المسلح سلسلة من جرائم العنف من سنة 1970 (وسوف يستمر فى القيام بذلك). بعد ما انزعج الرئيس بيرون من دى الخطوة من مارتينيز باكا الواقعي، قام باقالته فى يونيه 1974.

و بعد ما أصبحوا اكتر استقلالية سياسى بعد هاتين خيبة الأمل، انتخب الناخبين فى ميندوزا الاتحاد المدنى الراديكالى الوسطى و مشرعى الحزب العادل الشعبوى من رجوع الأرجنتين لالديمقراطية سنة 1983. رغم ازدهار ميندوزا بشكل عام من كده الحين، لكن صناعة النبيت المهمة فيها فضلت تترنح من انهيار شركة النبيت بوديجاس جيول المملوكة للدولة سنة 1983، اللى كان مستلموها فى عهد الدكتاتورية يديرون تكتل النبيت (الذى كان ساعتها الاكبر فى العالم بره أوروبا)، وتراكموا فى كل اماكن امريكا. 6 دولارات مليار من الديون.[5] تم اغلاق GIOL سنة 1991.

وقد سلط حاكم الاتحاد المدنى الراديكالى خوليو كوبوس ، اللى انتخب سنة 2003، الضوء على ده الشعور المستقل من فى الانفصال عن الكثيرين فى حزبه وتأييد سياسات الرئيس البيرونى المنتخب حديثاً نيستور كيرشنر سنة 2004. بسبب معارضة حزبه، قبل خوليو كوبوس منصب نائب الرئيس للسيدة الأولى كريستينا فرنانديز دى كيرشنر من حزب جبهة النصر الحاكم ، فى الانتخابات الرئاسية اللى جرت فى اكتوبر 2007 . كسب فرنانديز وكوبوس فى الجولة الأولى، و بقا كوبوس نائب لرئيس الأرجنتين ؛ تم استبداله بالمرشح العادل المؤيد لكيرشنر سيلسو جاك كمحافظ. ويمثل المقاطعة 3 أعضاء فى مجلس الشيوخ الأرجنتينى ، وهم الايام دى ماريا بيرسيفال وارنستو سانز ومونيكا تروديلو . ويمثل ميندوزا 10 نواب فى مجلس النواب الأرجنتينى .

فى 16 يوليه 2008، فاجأ نائب الرئيس كوبوس المراقبين بادلائه بصوته الفاصل ضد الاجراء اللى رعاه الرئيس فى مجلس الشيوخ اللى كان من شأنه زيادة ضرائب التصدير على مجموعة من السلع الزراعية. حقق فصيله من UCR انتصار كبير فى انتخابات التجديد النصفى سنة 2009 فى ميندوزا.[6]

جغرافيا[تعديل]

جبال الأنديز المغطاة بالثلوج من الطريق الوطنى رقم 7 .

تنحدر جغرافيا المحافظة من 6,960.8 metres (22,837 ft) فى قمة أكونكاجوا لالأراضى شبه المسطحة فى الشرق. تفصل سلسلة من الوديان الطولية، زى أوسبالاتا، جبال الأنديز عن جبال بريكورديليرا المنخفضة. لالشرق، تعبر سهول كويان روافد نهر ديساجواديرو . وتشمل الأنهار الهامة التانيه نهر ميندوزا ونهر تونويان ونهر ديامانتى ونهر أتويل .

المناخ قاري، مشمس وجاف فى كامل أراضى المحافظة، مع صيف دافئ وشتاء بارد نسبيا. تسمح التربة القاحلة بسبب قلة هطول الأمطار والفرق الكبير فى درجات الحرارة بين النهار والليل بنمو النباتات الجافة وقليل من الأشجار. يتراوح معدل هطول الأمطار السنوى بين 150 و 350 ملم ، ويمثل البرد مشكلة كبيرة وغير شائعة فى زراعة الكروم الاقليمية. توجد أراضٍ خصبة تحيط بأحواض الأنهار الكتيرة اللى تولد فى الأنهار الجليدية فى كورديليرا.

تتمتع الأراضى المنخفضة بصيف حر اوى (30 درجة مئوية ل33 درجة مئوية فى النهار، أو 86 درجة فهرنهايت ل91 درجة فهرنهايت) مع ليالى دافئة فى الشمال (18 درجة مئوية أو 64 درجة فهرنهايت) و أمسيات اكتر برودة فى الجنوب (15 درجة مئوية، 59 درجة فهرنهايت). تهطل الأمطار بشكل رئيسى على أنها عواصف رعدية نادرة اوى لكن شديدة فى كثير من الأحيان تجلب البرد والرياح العاتية. الشلالات لطيفة وجافة، والشتاء بارد مع أعلى مستوياتها فى النهار حوالى 14 درجة مئوية (57 درجة فهرنهايت) و أدنى مستوى ليلا من 2 درجة مئوية (35 فهرنهايت). لما تهب رياح زوندا على منحدر جبال الأنديز، قد ترتفع درجات الحرارة ل30 درجة درجة مئوية (86 درجة فهرنهايت)؛ بس، ممكن لرياح بامبيرو أن تبقى درجات الحرارة وقت النهار أقل من 5 درجة مئوية (41 درجة فهرنهايت) و أدنى مستوياتها ليلا -8 درجة مئوية (18 درجة فهرنهايت) ممكن تسجيلها. الثلوج غير شائعة فى الشمال، و أحيانا فى الجنوب.

تقع المنطقة المحيطة بمالارغ على ارتفاع أعلى (1400 متر) و علشان كده يكون الطقس اكتر برودة بشكل ملحوظ: متوسط الصيف 28 درجة درجة مئوية (82 درجة فهرنهايت) فى النهار، لكن بس 11 درجة مئوية (53 فهرنهايت) ليلاً، وتتراوح درجات الحرارة فى الشتاء من 10 درجة مئوية (50 درجة فهرنهايت) ل−2 درجة مئوية (28 درجة فهرنهايت). هنا، هطول الأمطار أعلى لحد ما (350 ملم) والشتاء اكتر عاصفة من الصيف حيث 45 ملم (1.8 في) الوقوع فى يوليو. الثلج اكتر انتشار ، ويتساقط كذا مره كل عام: فى بعض الأحيان، ممكن أن يكون كثيف . فى الغالب تنخفض درجات الحرارة ل-12 درجة مئوية (10 درجة فهرنهايت) وما يوصل ل-23 درجة مئوية (-9 درجة فهرنهايت) تم تسجيلها.

المنحدرات الأولى لجبال الأنديز جافة ومشمسة؛ بس، يزداد هطول الأمطار مع اقتراب المرء من الحدود مع تشيلي، و بالخصوص باتجاه الجنوب، حيث تستقبل بعض المناطق اكتر من 600 ملم (24 في)، تتساقط حصرى فى فصل الشتاء، وفى الغالب تكون على شكل ثلوج. الارتفاعات اللى تزيد عن 2600 متر فى الشمال واكتر من 2000 متر فى أقصى الجنوب فى العاده ما يكون بيها غطاء ثلجى وافر. ممكن تكون أيام الصيف دافئة ومشمسة، لكن الليالى تكون باردة دايما، فى حين تميل درجات الحرارة فى الشتاء علشان تكون معتدلة، مع فترات طويلة من الطقس المشمس (لكن عاصف جدًا) بالتناوب مع عواصف ثلجية شديدة اوى حيث قد تتراكم شوية أمتار من الثلوج،و ده يوفر تزلج ممتاز الظروف فى منتجعات زى لاس ليناس وبينيتينتيس وفاليسيتو. فى الغالب يتجاوز ارتفاع الجبال 5000 متر، ويوصل ارتفاع أكونكاجوا ل6959 متر: فى دى الارتفاعات، يكون المناخ بارد اوى وعاصف على مدار العام، مع درجات حرارة توصل ل-40 درجة مئوية.

تؤثر جبهات الرياح المختلفة على المناظر الطبيعية، و بالخصوص رياح زوندا ، لكن كمان رياح بامبيرو المعتدلة، ورياح فينتو نورتى الدافئة، وفى الشتاء، رياح سودستادا النادرة اوى من الجنوب الشرقي. تؤثر الرياح الأخيرة فى الغالب على البامبا.

اقتصاد[تعديل]

الكرم تحت جبال الأنديز

تشتهر عالمى بزراعة الكروم (بنسبة 70% من 1.5 مليار لتر من انتاج النبيت الأرجنتينى )، [7] لكن اقتصاد ميندوزا (خامس اكبر اقتصاد فى الأرجنتين) متنوع للغاية. و قدر انتاجها سنة 2013 بـ 18.8 دولار أمريكى مليار دولار أمريكي، أو 10.758 دولار أمريكى للفرد أقل من المتوسط الوطني، عند مستوى مماثل لتركيا و أعلى من المكسيك .[8] من المؤكد أن الزراعة ( رغم أنها تمثل 7% من اجمالى الاقتصاد)، [9] قد شكلت من فترة طويلة جزء كبير من عائدات ميندوزا من النقد الأجنبى ( بعدها السياحة، خاصة من تشيلى ). مع النبيذ، المحاصيل المهمة التانيه (خاصة للسوق الأرجنتيني) هيا التفاح والكمثرى والطماطم والبصل والخوخ والزيتون والكرز والخوخ والسفرجل . تعتبر تربية النحل ، اللى تضم 30 ألف خلية نحل ، نشاط متنامى آخر يفضله الطقس الجاف فى مندوزا.

يعد التعدين مهم لاقتصاد ميندوزا، و شهد نمو حادًا فى السنين الأخيرة، حيث يمثل دلوقتى 22٪ من الانتاج سنة 2005 (ما يقرب من 5 أضعاف المعدل الوطني).[9] فيه 14% من الاحتياطيات الوطنية من النفط فى ميندوزا، هيا كمان موطن للتعدين على نطاق واسع للجير واليورانيوم . ساهم التصنيع من فترة طويلة فى ازدهار المقاطعة و لسه يمثل 16٪ من الاقتصاد.[9] الصناعات الرئيسية فى ميندوزا هي، بالطبع، انتاج النبيت حيث انتاج 1200 مصنع نبيت 1.1 مليار لتر سنة 2005، بعدها الفواكه المعلبة، ومصفاة البترول الكبيرة (فى لوجان دى كويو )، والأسمنت و غيرها.

سبانيش بلازا، مندوزا. اجتذبت المقاطعة عشرات الآلاف من الاسبان حوالى سنة 1900.

يعتبر قطاع الخدمات فى ميندوزا أقل تطوراً وتنوع لحد ما من المتوسط الوطني. بقت السياحة، اللى تنشط من فترة طويلة فى المقاطعة اللى ليها المناظر الخلابة، من انخفاض قيمة البيزو الأرجنتينى سنة 2002، واحدة من أهم مصادر الدخل، حيث يزورها حوالى 700000 زائر كل سنه. مناطق الجذب الرئيسية هيا مركز Las Leñas للتزلج، وجبل Aconcagua ، والمتنزهات الاقليمية فى Atuel Canyon، وPuente del Inca و غيرها. مع التطورات الأخيرة فى انتاج النبيت الأرجنتينى ، بقت السياحة الداخلية كمان اللى ليها شعبية كبيرة، مع ظهور الكتير من الفنادق الموجهة لسياحة النبيت فى كل اماكن المقاطعة. تقدم مصانع النبيت على طول طريق النبيت عموم جولات مجانية للمبانى مع تذوق النبيت فى نهاية الجولة. فى منطقة انتاج النبيت ، يستقبل مهرجان Fiesta de la Vendimia (مهرجان حصاد العنب) الكتير من الزوار فى أواخر فبراير أو أوائل مارس. يعد تمثال المسيح فادى جبال الأنديز الموجود فى الجبال على الحدود التشيلية وجهة للكتير من الرحلات الاستكشافية.

حكومة[تعديل]

تنقسم حكومة المقاطعة لالفروع التلاته المعتادة: السلطة التنفيذية، اللى يرأسها حاكم منتخب شعبى، و هو اللى يعين مجلس الوزراء؛ التشريعية؛ والسلطة القضائية وعلى رأسها المحكمة العليا. السلطة التشريعية هيا هيئة من مجلسين تتألف من مجلس النواب ومجلس الشيوخ. السلطة التشريعية مكلفة بادخال و اصدار القوانين المحلية.

الانقسام السياسى[تعديل]

خزان بوترريلوس، لوجان دى كويو

تنقسم المحافظة ل18 منطقة حكومية محلية تسمى الادارات (بالاسبانية: Departamentos ). وتنقسم كل منها لمنطقة واحدة أو أكثر، ولها ادارة تنفيذية (يقودها عمدة أو نائب ) و ادارة تداولية (هيئة تشريعية) لتشغيل الخدمات المحلية. يتم انتخاب رئيس البلدية بأغلبية بسيطة من الأصوات الشعبية كل أربع سنين ، فى حين يتم تجديد نصف الهيئة التداولية كل سنتين (يُسمح باعادة الانتخاب فى الحالتين). ممكن للادارات وضع اللوائح حسب للدستور الاقليمى والقانون الأساسى للبلديات، لكن لا تقدر فرض الضرائب من الناحية المالية،لكن تفرض رسوم مقابل الخدمات بس. ممكن يكون عند المدن الاكتر سكان جوه واحده من المقاطعات لجان مواطنين تعينهم حكومة البلدية لأداء وظايف معينة.[10]

قرى[تعديل]

  • ديساجواديرو

بحيرات[تعديل]

شوف كمان[تعديل]

  • كويو الاسبانية
  • الشالاو
  • قائمة الزلازل فى مقاطعة مندوزا
  • الجامعة الوطنية دى كويو

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. مُعرِّف مكان في موقع "أرش إنفورم" (archINFORM): https://www.archinform.net/ort/8592.htm — تاريخ الاطلاع: 6 اغسطس 2018
  2. أ ب مُعرِّف الأسماء الأرضية (GeoNames): https://www.geonames.org/3844419
  3.   تعديل قيمة خاصية مُعرِّف علاقة على خريطة الشَّارع المَفتُوحة (OSM) (P402) في ويكي بيانات {{cite web}}: Empty citation (help)
  4. Guiones Archived 2008-06-17 at the Wayback Machine
  5. Clarin.
  6. Clarín.com (28 June 2009). "Cobos ganó por 20 puntos en Mendoza y ya se ve candidato en 2011". www.clarin.com.
  7. "Argentina Wine Guide - The Argentine Wine Industry - Key Statistics". www.argentinewineguide.com.
  8. [1]
  9. أ ب ت "bruto geografico/pbg2005.pdf".[permanent dead link]"bruto geografico/pbg2005.pdf"[permanent dead link].
  10. Constitution of the Province of Mendoza Archived 2007-07-29 at the Wayback Machine, Section VII. E-Democracia. (in Spanish)
مقاطعة ميندوزا على مواقع التواصل الاجتماعى