سبع ملوك لازم يموتو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سبع ملوك لازم يموتو
(بالانجليزى: Seven Kings Must Die تعديل قيمة خاصية العنوان (P1476) في ويكي بيانات
الصنف دراما تاريخيه ،  وفيلم مقتبس من روايه   تعديل قيمة خاصية النوع الفني (P136) في ويكي بيانات
تاريخ الصدور 14 ابريل 2023  تعديل قيمة خاصية تاريخ النشر (P577) في ويكي بيانات
مدة العرض
البلد
المملكه المتحده   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
اللغه الاصليه انجليزى   تعديل قيمة خاصية اللغه الاصليه للفلم او المسلسل (P364) في ويكي بيانات
مواقع التصوير المجر [1]  تعديل قيمة خاصية موقع التصوير (P915) في ويكي بيانات
الطاقم
المخرج ادوارد بازالجيت   تعديل قيمة خاصية المُخرِج (P57) في ويكي بيانات
البطوله الكساندريه دريمون ،  وكايڤان كليركين ،  وجيمس نورثكوت ،  ولورى ديفيدسون ،  وارناس فيداراڤيسيوس ،  واليان كاسيدى ،  وستيفان رودرى ،  وبيكا سترانج   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
موسيقى جون لون ،  وايفور بالسدوتير   تعديل قيمة خاصية المُلحِّن (P86) في ويكي بيانات
صناعه سينمائيه
التركيب آدم جرين   تعديل قيمة خاصية محرر الأفلام (P1040) في ويكي بيانات
توزيع نيتفليكس   تعديل قيمة خاصية المُوزِّع (P750) في ويكي بيانات
اعمال تانيه
السلسلة
ذا لاست كينجدوم (مسلسل تيليڤزيون)   تعديل قيمة خاصية سبقه (P155) في ويكي بيانات
 
معلومات على
IMDb.com tt15767808  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
FilmAffinity 552973  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فيلم أفينيتي (FilmAffinity) (P480) في ويكي بيانات

المملكة الأخيرة: سبع ملوك لازم يموتو هو فيلم درامى تاريخى بريطانى من اخراج ادوارد بازالجيت ، وتأليف مارثا هيلير، ومبنى على القصص الساكسونية اللى كتبها برنارد كورنويل . انه تكملة و خاتمة للمسلسل التلفزيونى The Last Kingdom .[2] ممثلو السلسلة ألكسندر دريمون ، هارى جيلبى ، مارك رولى ، أرناس فيدارافيسيوس، كافان كليركين ، جيمس نورثكوت، روس أندرسون ، ايلونا تشيفاكوفا، رود هاليت، ايوان هوروكس وستيفان رودرى يعيدو تمثيل أدوارهم. صدر الفيلم فى 14 ابريل 2023 على نيتفليكس .

حبكة[تعديل]

أنلاف ، ملك الفايكنج من أيرلندا ، يوصل مع جيشه لنورثمبريا بعد ما علم أن ادوارد ، ملك الأنجلوسكسونيين ، أصيب بمرض خطير. بسرعه يموت ادوارد، تارك وراءه 3 ولاد ، لم يتم تسمية أى منهم باسمه. تهرب الليدى ايدجيفو والابن الأصغر ادموند لبيبانبورغ حيث يقيم أوتريد حليف ادوارد السابق. رغم اعتزاله من الحرب، أُبلغ أوعايزه الابن الاكبر لادوارد أثيلستان من المحتمل أن يهاجم شقيقه الأصغر ألفويرد ويضع خطط لايقافه. قبل ما يغادر أوتريد، تنبأت انغريث بأن "سبعة ملوك لازم يموتوا" قبل ما تتحد انجلترا.يوصل Uhtred لAegelesburg ، يستعد Aelfweard للدفاع ضد هجوم Aethelstan الوشيك. بسرعه وصل أثيلستان ومستشاره انجيلموندر و أحبطا الفخ اللى نصبه ألفويرد. يقنع أوتريد ألفويرد بالاستسلام بسلام، لكن أثلستان يقتله بسرعة ويذبح رجاله. اتتوج أثيلستان ملك على الساكسونيين، وحثه انجيلموند، و هو عاشق أثيلستان سر، على تحقيق حلم جده فى توحيد انجلترا وجميع المسيحيين.

فى يوفرويك ، تولى أثيلستان السلطة بعد وفاة ملك نورثمبريا السابق رجنفالدر ويطالب كل الملوك الأجانب بدفع الجزية له أو مواجهة الغزو والمعمودية القسرية . يوصل Uhtred ويشهد تدمير الآثار الوثنية قبل ما يعلم أن الملك Hywel Dda قد استسلم لAethelstan بعد أخذ ابنه كرهينة. يكتشف Uhtredبعد كده علاقة Aethelstan مع Ingilmundr ويعتقد أنه قد تم خداعه. يخطط انجيلموند سر لقتل أوتريد، لكن ألدهيلم يحذر أوتريد اللى يهرب عائداً لبيبانبورغ. تم تصنيف Aldhelm بعدين على أنه خائن على ايد Aethelstan وتم شنقه بسبب أفعاله. يوصل Ingilmundr لBebbanburg للاستيلاء على القلعة، لكنه لا يعلم أن Uhtred قد هرب، ويتم القبض عليه بسرعة. يقنع انجيلموند بعدين واحد من الخدم باغراء أوتريد فى الفخ، حيث يتم القبض عليه على ايد رجال أثيلستان،و ده يجبر أوسبيرت على تسليم بيبانبورغ. تم أسر أوسبيرت و ادموند و ارسالهما لثيلويل فى الوقت نفسه قام أثلستان، غير القادر على قتل أوتريد، بنفيه من انجلترا. فى جزيرة مان ، يستضيف أنلاف تجمع من الملوك مع الأمير دومنال وحكام ستراثكلايد و أوركنى وشتلاند ومان ، ويحذرهم من غزو أثيلستان الوشيك. رغم أنهم رفضوا فى البداية عرض التحالف مع الوثنيين، لكن أثيلستان شرعت فى غزو اسكتلندا ،و ده أجبر الملك قسطنطين والحكام التانيين على تشكيل تحالف. اتلقا على أوتريد الضعيف على ايد الدنماركيين ونقله لشتلاند، حيث علم أن انجيلموندر هو جاسوس دنماركي. يلتقى بأنلاف والملوك التانيين اللى يطلبون من أوتريد اغتيال أثيلستان لتجنب الحرب.

يسافر Uhtred لWintanceeaster ويقنع Aethelstan دون جدوى بوقف غزوه. يرجع Uhtredبعد كده لBebbanburg، ليعلم من Eadgifu أن Anlaf قد نهب القلعة، و قفل انغريث وعامة الناس فى كهف ليختنقوا. يذبح انجيلموند الساكسونيين فى ثيلويل، ويوصل أوتريد بعدين ليكتشف أن أوسبيرت و ادموند تمكنا من البقاء مختبئين والبقاء على قيد الحياة. تعقد "أثيلستان" النادمة السلام مع "أوتريد" وتخطط لوقف غزو "أنلاف"، لكن ترفض أى مساعدة. مع العلم أن أثيلستان سيموت على الأرجح، يتوجه أوتريد وحلفاؤه لمواجهة أنلاف، اللى حشد قواته فى برونانبوره . فى معركة برونانبوره ، كان عدد قوات أوتريد و أثيلستان أقل عدد بشكل كبير وقاموا بانسحاب تكتيكىو ده سمح لسلاح الفرسان الساكسونى بالمحاصرة من الخلف وفى ظل الفوضى، اتقتل دومنيل وورثة الملوك التانيين. بعد مشاهدة هجوم انجيلموند على أثيلستان، أصيب أوتريد بجروح خطيرة وقت محاولته مساعدته. بعد المعركة، تخلى الملوك التانيين بسرعة عن أنلاف وتم اعدام الأسير انجيلموندر. يساعد أثيلستان فى اعادة أوتريد المصاب بجروح خطيرة لبيبانبورغ، ويخلص فينان علشان وفاة ادوارد والورثة الخمسة - خمسة ملوك لن يتوجوا أبدًا - يحقق جزئى بس النبوءة القائلة بأن "سبعة ملوك لازم يموتوا"، فى الوقت نفسه يتوقع أوعايزه ه سيتم تتويجه. السابع. يوافق أوتريد على أداء قسم نورثمبريا لأثيلستان مقابل موافقته على جعل ادموند وريثه الوحيد، ده يخللى أثيلستان أول ملك لانجلترا الموحدة، محقق حلم جده الملك ألفريد . يظهر ان أوتريد على وشك الموت، ويختبر رؤية فالهالا حيث يرى الكتير من حلفائه المماتن فى انتظاره.

ممثلين[تعديل]

  • ألكسندر دريمون فى دور أوتريد من بيبانبورغ ، و هو محارب ساكسونى متمرس نشأ على ايد الدنماركيين ونجح فى استعادة حقه الطبيعى بصفته سيد بيبانبورغ. كان من قدامى المحاربين فى معارك لا حصر لها، و أقسم اللى ليها مرة لخدمة الملكين ألفريد وادوارد ، ويعتبره الكثيرون الملك غير الرسمى لآخر مملكة مستقلة فى انجلترا، نورثمبريا .
  • هارى جيلبى بدور أثيلستان ، الابن الاكبر للملك ادوارد المولود من زواجه السرى الاولانى . خوف على حياة ابنه بسبب عدم شرعيته ، وضع ادوارد أثيلستان اللى ليها مرة تحت حماية أوتريد، اللى دربه علشان يكون محارب .
  • مارك رولى بدور فينان، و هو محارب أيرلندى أقسم قدام أوتريد والرجل التانى فى قيادته اللى قاتل لجانبه فى الكتير من المعارك.
  • Arnas Fedaravicius فى دور Sihtric، و هو محارب دنماركى وابن غير شرعى لأمير حرب من الفايكنج اللى بقا واحد من حلفاء Uhtred الاكتر ثقة.
  • كافان كليركين بدور الأب بيرليج، كاهن ويلزى ومحارب معتزل أدى اليمين لخدمة حاكم ويسيكس .
  • جيمس نورثكوت فى دور ألدهيلم، ميرسيان هوسكارل من أثيلستان اللى خدم عمته قبل كده لسنين كتيرة.
  • لورى ديفيدسون فى دور انجيلموند ، مستشار أثيلستان الدينى اللى يؤثر بشكل كبير على قراراته.[2]
  • ايلين كاسيدى بدور السيدة ايدجيفو ، ال مرات التالتة للملك ادوارد و أم ابنه الأصغر ادموند.[2][3]
  • روس أندرسون بدور دومنال، أمير ألبا، ابن شقيق الملك قسطنطين ووريث العرش الاسكتلندي.
  • ايلونا تشيفاكوفا بدور انغريث، مرات فينان اللى تختبر رؤية نبوية مفادها أن "سبعة ملوك لازم يموتوا" لتوحيد انجلترا.[2]
  • جاكوب دودمان بدور أوسبرت، الابن الأصغر لأوتريد ووريثه اللى تم لم شمله مع والده بعد ما أمضى معظم طفولته مختبئًا.[2]
  • رود هاليت بدور قسطنطين ، ملك ألبا اللى وقع قبل كده على معاهدة سلام مع الملك ادوارد لحماية الأراضى الاسكتلندية.
  • ايوان هوروكس بدور ألفويرد ، الابن الاكبر التانى للملك ادوارد، المولود من زواجه التانى ، اللى يدعمه Wessex Ealdormen علشان يكون الملك المستقبلي.
  • ستيفان رودرى فى دور هيويل دادا ، ملك ديهيوبارث اللى ساعد الملك ادوارد قبل كده فى هزيمة جيش كبير من الغزاة الدنماركيين .[2]
  • بيكا سترانج بدور أنلاف ، ملك الفايكنج فى دبلن اللى يسافر لانجلترا للاستفادة من صحة الملك ادوارد المريضة.[2]
  • انغريد غارسيا جونسون فى دور براند، محارب ذئب دنماركى موالى لأنلاف.[2]
  • أغنيس اتولدت باسم أستريد، بنت أنلاف اللى تتجسس لصالحه على الساكسونيين.[2]
  • زاك ساتكليف بدور ادموند ، الابن الأصغر للملك ادوارد، المولود من زواجه التالت من ايدجيفو.
  • ستيف برامويل فى دور السيدة واسا، خادمة فى بيبانبورغ.[2]
  • توم كريستيان فى دور دونستان، مرتزق فى ايجليسبورج .
  • جون بويك فى دور أوين ، ملك ستراثكلايد .[2]
  • نيك ويتمان فى دور ايمون، ضابط ساكسونى فى جيش أثيلستان.

يصور زولتان أندراسى حارس ساكسونى ويصور جوهاس فينس ودانيال بريزوفسكى زوج من المرتزقة المراهقين. يصور زولت بال و أتيلا أربا ولوران وينكلر ملوك أوركنى وشتلاند ومان على التوالى فى الوقت نفسه يصور بالوغ دوموكوس وكولوس أندراس تاكاتش ودانيال هيرنادى وغابور تورتسانى ولاد ملوك ستراثكلايد و أوركنى وشتلاند ومان. يعيد الكتير من الممثلين كمان تمثيل أدوارهم من The Last Kingdom وقت تناولهم الطعاممع بعضفى Valhalla : اميلى كوكس بدور بريدا، صديقة طفولة أوتريد اللى تحولت لخصم؛ جيبى بيك لورسن فى دور هايستن ، أمير حرب دنماركى كان على خلاف قبل كده مع ملوك ويسيكس وميرسيا؛ ماغنوس سامويلسون بدور كلابا، المحارب الشجاع اللى خدم أوتريد اللى ليها يوم؛ وبيتر جانتزلر فى دور ايرل راجنار؛ والد أوتريد بالتبنى و أمير الحرب الدنماركي.

انتاج[تعديل]

كشف المنتج نايجل مارشانت أن الكلام عن الفيلم كان مستمر بعد اذاعة الموسم الرابع من The Last Kingdom فى ابريل 2020 [4] فى اكتوبر 2021، قبل اذاعة الموسم الخامس من The Last Kingdom على Netflix فى أوائل سنة 2022، اتعلن عن الجزء التانى من المسلسل فى MCM London Comic Con بواسطة Dreymon، اللىاشتغل منتج تنفيذى و بطولة أوتريد فى العرض. تم منحها عنوان الشغل Seven Kings Must Die وستتبع أحداث السلسلة اللى اخدت مدى حوالى 45 سنه من التاريخ بدايه من 866 مع التركيز على مملكة ويسيكس وغزوات الفايكنج المستمرة فى انجلترا.[5] تمت كتابة سيناريو فيلم Seven Kings Must Die بواسطة مارثا هيلير و اخراج اد بازالجيت و انتاج مارشانت وغاريث نعمة ومات شابلن. مع دريمون، عمل هيلير كمان كمنتج تنفيذي. تم انتاجه بواسطة Carnival Films وتم توزيعه فى كل اماكن العالم بواسطة NBCUniversal International Distribution .[6] ابتدا التصوير الرئيسى فى بودابست فى يناير 2022، وانتهت بحلول نهاية مارس 2022.[2][7] تم قطع الكتير من الشخصيات اللى صورها منتظمو المسلسل فى The Last Kingdom من الفيلم وقت الانتاج من بينهم السيدة Aelswith ( اليزا بتروورثالملك ادوارد (تيموثى اينيس)، السيدة ألفوين (فيا سابان)، سينليف (ريان كورمبي) و أطفال أوتريد الاكبر ستيورا. (روبى هارتلي) و أوتريد لما كان صغير (فين اليوت) بسبب وقت التشغيل المكثف من التغيير فى التنسيق. صرحت كاتبة السيناريو مارثا هيلير قائلة: "لقد كان الأمر مفجع ..." ابتدت. "لكن ماكانش لدينا اللا قدر معين من العقارات ولم نتمكن من خدمة كل الشخصيات. انها قصة بطل واحد اكتر بكثير.[8]

اذاعة[تعديل]

صدر الفيلم فى 14 ابريل 2023 بواسطة Netflix .[6]

استقبال[تعديل]

نسبة مشاهدة الجمهور[تعديل]

عالمى، ظهر The Last Kingdom: Seven Kings Must Die لأول مرة فى المركز الاولانى فى قائمة احسن 10 أفلام باللغة الانجليزية على Netflix لأسبوع التتبع الممتد من 10 ل16 ابريل 2023 مع 35.5 مليون ساعة مشاهدة.[9] وفى الأسبوع التالي، فضل فى المركز الاولانى و حصد 25.7 مليون ساعة مشاهدة.[10] فى المملكة المتحدة، ظهر الفيلم لأول مرة فى المركز التانى لأسبوع التتبع الأول، [11] و نقل للمركز التالت فى الأسبوع اللى بعد كده .[12] فى امريكا، حسب لWhip Media 's TV Time ، كان الفيلم الاكتر بث عبر كل المنصات فى أسبوع 16 ابريل 2023 [13]

استجابة[تعديل]

الفيلم اخد نسبة موافقة 82% على موقع مجمع المرا بيره Rotten Tomatoes ، بناء على 17 مرا بيره نقدية بمتوسط تقييم 7.1/10.[14] ميتاكريتيك ، اللى يستخدم المتوسط المرجح ، اخد درجة 48 من أصل 100، بناء على 6 مراجعات تشير ل"مراجعات مختلطة أو متوسطة".[15]

ليزلى فيلبرين قالت فى جورنال الغارديان ان الفيلم فيه "كثير من الحبكة المحشورة باحكام فى وقت العرض"، لكن المخرج "ادوارد بازالجيتى يدير رواية الحكايه بكفاءة".[16] وصف جو بيرى فى فيلم Digital Spy "مغامرة أكشن اتصورا بشكل جميل مع بطولة ممكن مشاهدتها فى ألكسندر دريمون".[17] أشادت كاثرين براى من مجلة Variety بـ Pekka Strang فى دور المحارب الدنماركى King Anlaf فى الوقت نفسه قالت انه "من المحتمل ألا يكون الفيلم اللى سيجذب عدد كبير اوى من الأشخاص بره القاعدة الجماهيرية دلوقتى للمسلسل" و لكنه "الاكتر اثارة للاهتمام، بس، هو فى النهج فى التعامل مع الدين والجنس والثقافة" و مزج الشعوب و المعتقدات و القيم المشابهة للعصر الحديث.[18]

مصادر[تعديل]

  1.   تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فيلم أفينيتي (FilmAffinity) (P480) في ويكي بيانات "صفحة الفيلم فى موقع FilmAffinity identifier". اطلع عليه بتاريخ 22 ابريل 2024.
  2. أ ب ت ث ج ح خ د ذ ر ز س Soares, Isabella (11 April 2023). "'The Last Kingdom: Seven Kings Must Die': Release Date, Trailer, Cast, and Everything You Need to Know". Collider. Retrieved 12 April 2023. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم ":0" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  3. The role of Eadgifu of Kent is played by Sonya Cassidy in the TV series The Last Kingdom, but by Elaine Cassidy in the movie. Despite their shared surname, the two actresses are not related.
  4. "Last Kingdom movie Seven Kings Must Die: Release date rumours and news". Radio Times.
  5. "Netflix's 'The Last Kingdom' Feature In The Works,'Seven Kings Must Die' Filming To Begin Next Year". Deadline. 24 October 2021.
  6. أ ب "Last Kingdom' Film 'Seven Kings Must Die' Sets Netflix Premiere Date, Drops First Look Images (EXCLUSIVE)". Variety. 13 February 2023. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "Variety" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  7. "Dune' Proves Hungarian Biz 'Hard Act to Beat' as Production in Budapest Booms". Variety. 30 March 2022.
  8. Craig, David (April 14, 2023). "Seven Kings Must Die writer on "heartbreaking" character absences". Radio Times. Retrieved April 15, 2023.
  9. "Netflix Global Top 10 Films (English)". Netflix. 16 April 2023. Archived from the original on 27 April 2023. Retrieved 27 April 2023.
  10. "Netflix Global Top 10 Films (English)". Netflix. 23 April 2023. Archived from the original on 27 April 2023. Retrieved 27 April 2023.
  11. "Netflix Top 10 - By Country: United Kingdom". Netflix. 16 April 2023. Archived from the original on 27 April 2023. Retrieved 27 April 2023.
  12. "Netflix Top 10 - By Country: United Kingdom". Netflix. 23 April 2023. Archived from the original on 27 April 2023. Retrieved 27 April 2023.
  13. Prange, Stephanie (18 April 2023). "'Last Kingdom: Seven Kings Must Die,' 'Mandalorian' Top Weekly Whip U.S. Streaming Charts". Media Play News. Retrieved 27 April 2023.
  14. "The Last Kingdom: Seven Kings Must Die". Rotten Tomatoes. Retrieved 21 July 2023.
  15. "The Last Kingdom: Seven Kings Must Die". Metacritic. Retrieved 21 April 2023.
  16. Felperin, Leslie (April 14, 2023). "The Last Kingdom: Seven Kings Must Die review – gripping spin-off from Netflix show". The Guardian. Retrieved April 14, 2023.
  17. Berry, Jo (April 14, 2023). "Is Netflix's The Last Kingdom: Seven Kings Must Die worth a watch?". Digital Spy. Retrieved April 14, 2023.
  18. Bray, Catharine (April 14, 2023). "'The Last Kingdom: Seven Kings Must Die' Review: Long-Running Historical TV Saga Ably Concludes With a Feature-Length Finale". Variety. Retrieved April 14, 2023.

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Bernard Cornwell