ساكسفون

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ساكسفون

السَاكسُفون [1] (يسمى اختصارا ً ساكس) وهي آلة نفخ أسطوانية تصويرية تنتمي لعائلة آلات النفخ الخشبية، تصنع عادة من النحاس الأصفر ويتم العزف بها عن طريق قصبة هوائية واحدة, اخترعها البلجيكي ادولف ساكس سنة 1840.[2][3][4] يحتوي جسم الآلة على عشرين ثقباً يتم التحكم بها عن طريق مفاتيح، ويتم التحكم بالمفاتيح على شكل مجموعات بواسطة الأصابع الثلاث الأولى من كل يد وهناك أيضا ثقبين آخرين يستخدمان لرفع الأصوات الناتجة عن الآلة أوكتافاً إلى الأعلى أو إلى الأسفل من الطبقة العادية و هناك عدة أنواع من الساكسفون حسب الطبقة الصوتية التي ينتجها مثل ساكسفون سوبرانو وساكسفون ألتو وساكسفون تينور وغيرها ولجميع الأنواع مجال صوتي يبلغ الأوكتافين ونصف الأوكتاف تم استخدام الساكسفون فى الأوركسترا لأول مرة سنة 1844 وكتب العديد من المؤلفين الموسيقيين أعمالا موسيقية للساكسفون.

انتشار الساكسفون[تعديل]

انتشر استخدام الساكسفون فى القرن العشرين وخصوصا فى امريكا وتزامن انتشارها مع تطور موسيقى الجاز وصار ملازما لها وظهر عازفو ساكسفون مرموقين مثل شارلي باركر ولستر يونغو فوستو بابيبتي.

وسمير سرور فى الشرق الأوسط فى مصر

مصادر[تعديل]

  1. استشهاد فارغ (مساعدة)
  2. لونا غلط:bad argument #2 to 'match' (string expected, got table)
  3. Rousseau, Eugene. "Discussions". EugeneRousseau.com. The Art of Choosing a Saxophone Mouthpiece. اطلع عليه بتاريخ 27 ابريل 2016. الوسيط |تاريخ الأرشيف= تم تجاهله (مساعدة); الوسيط |مسار الأرشيف= تم تجاهله (مساعدة); تحقق من التاريخ في: |accessdate= (مساعدة)
  4. AquilaSaxoperates from New Zealand and manufactures in China. Archived 2018-03-09 at the Wayback Machine.
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:


Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.