آلات نفخ نحاسيه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
آلات نفخ نحاسيه
 

معرض صور آلات نفخ نحاسيه  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات
الترومبيت

آلات النفخ النحاسية تضم مجموعة آلات النفخ النحاسية أربع آلات هي: الترومبيت، والترومبون، والمورنو، والتوبا.

ترومبيت (Trumpet)[تعديل]

يرجع تاريخ دى الآلة لالممالك القديمة، و عثر عليها فى الحفريات المصرية بالأقصر سنة 1923، فى مقبرة توت عنخ آمون اللى حكم مصر فى نص القرن الاربعتاشر قبل الميلاد.

والترومبيت هو أَحَدّ آلات النفخ النحاسية من الطبقة الصوتية. و هو ذو صوت حاد و أشج ونفاذ. وللترومبيت 3 صمامات (Valves) للحصول على عدد مت مش من النغمات. والضغط على صمام واحد يعطى واحد من عشر نغمة. ويضم الأوركسترا فى العاده 3 آلات ترومبيت، و أهم ما يميز آلات الترومبيت عن سواها من الات النفخ النحاسية، أنها ذات أنابيب مستقيمة متوازية، وغالبية الأنابيب اسطوانية الشكل، و أنبوبتها الأخيرة مخروطية الشكل وتنساب فى الاتساع تدريجيا لحد تنتهى بما يشبه الجرس.

ويوجد شوية أنواع من آلات الترومبيت هيا (سى بيمول) و(دو) و(لا)، لكن النوع الاولانى هو المستعمل الايام دى فى الأوركسترا. و آ لتى الترومبيت (سى بيمول) و(لا) تعتبرا آلتى تحويل، أى أن النغمة المسموعة تختلف عن تلك المدونة. صح

هورن (French Horn)[تعديل]

الهورن

يرجع تاريخ آلة الكورنو لالمدنيات الشرقية القديمة كانت تصنع من قرون الحيوان أو من العظام بعد ثقبها. أو من الأخشاب بعدين من المعادن. ونقلت دى الآلة لالبلاد العربية ومنها عرفنا البلاد الأوروبية احتفظت باسمها العربى و هو (القرن). وفى نص القرن التمنتاشر استطاع المزيكا الألمانى انطوان هامبل (Anton Hampel) سنة 1753 عن طريق تغيير قطع الالتواءات المركبة منها الأنابيب للحصول على أصوات أكثر. وفى أأوائل القرن التسعتاشر أدخل على تلك الآلات بصفة عامة نظام الصمامات وبسرعه تطورت للة لحد وصلت لشكلها الحالى. وىلات الكورنو ذات أنابيب طويلة ضيقة تكثر التواءاتها، وتنتهى بإنبوبة اسطوانية تتدرج فى الاتساع لحد تنتهى ببوق على شكل جرس، هيا ذات 3 صمامات.

ترومبون (Trombone)[تعديل]

ترومبون

يمكن تمييز آلات الترومبون بسهولة من شكلها والطريقة اللى تعزف بيها فهى تتكون من 3 أنابيب، ينتهى طرف الأنبوبة الأولى بالجزء اللى ينفخ فيه العازف، فى الوقت نفسه تنتهى الأنبوبة التالتة المخروطية الشكل بما يشبه الجرس. ويعتمد تغيير النغمات على مدى مهارة العازف، وتحكمه فى قوة النفخ ومدى انزلاق الأنابيب بعضها جوه بعض. ويضم الأوركسترا فى العاده آلتى ترومبون من طبقة التينور، وترومبون من طبقة الباص. و آ لة الترومبون تدور نغماتها المسموعة المكتوبة فى المدونة المزيكا.

توبا (Tuba)[تعديل]

آلتا توبا (F Tuba)الشمال من حوالى سنة 1900 واليمنى من سنة 2004

التوبا هيا أغلظ آلات النفخ النحاسية صوتا، وفيها أربع أو خمس صمامات، وتقوم فى الفرق العسكرية مقام آلة الكونتراباص فى الآلات الوترية. وآلة التوبا تدور نغماتها المسموعة ما هو مدون لها.

Tuba section (known as "bass section") in a British style brass band
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: