رق (آلة)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.

رق (آلة)
 

الرق
رق مغربى

الرق هيا نوع من أنواع الدف تستخدم كآلة مزيكا تقليدية فى المزيكا العربية.[1][2] هيا آلة مزيكا مهمة فى المزيكا الشعبية والمزيكا الكلاسيكية على أرجاء الوطن العربي.

تقليديا فيها إطار خشبى (مع أن فى العصر الحديث قد تصنع من المعدن) وجلجلة ورأس شفاف رقيق مصنوع من جلد الماعز أو السمك (أو مؤخرا من مواد صناعية).

قطر دائرته بين 20 و 25 سم.اكتسب الرق اسمه من القرن التسعتاشر.نزولا من الدف كالطار اكتسب الرق اسمه من القرن التسعتاشر ليفرق بينهما.

وقد يسمى بالرق، و هو مستدير الشكل يحتوى إطاره الخشبى عشرة أزواج من الصنوج المعدنية الصغيرة المتحركة ويوجد كل زوج منها جوه فتحة مستطيلة الشكل موجودة فى الإطار، فى وسطها مسمارا يخترق قطر الصنج، ويمسك العازف دقه بواسطة اليدالشمال أما النقر فيكون بالكف اليمنى على الجلد اللى يغطى جهة واحدة من الآلة كمان الجلاجل. عند النقر على وسط الدف نقرة تامة ينتج صوت يسمى (دم أو تم)، أما الصوت الخفيف فينتج من النقر على طرف الدف ويسمى ده الصوت (تك).

مصادر[تعديل]

  1. {{cite web}}: Empty citation (help)
  2. {{cite web}}: Empty citation (help)

[1]

[2]

فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: