رغيف اللحم

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


رغيف لحمه Meatloaf

المنشأ
المانيا
تشيكيا   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
البلد
المانيا   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
المكونات الرئيسية لحمه مفرومه و دقيق و ملح و فلفل و بصل نفروم و توم مفروم وخل و مايه و زبده
رغيف لحمه امريكانى مع كاتشب

رغيف لحمه Meatloaf هو طبق لحمه مفرومه جوا عجينه من دقيق و مايه و ملح و فلفل و بصل مفروم و توم مفروم و خل و زبده و يتشكيل شكل رغيف و يتخبز.

.[1] فى العاده ما يتم صنعه من لحم البقر المفروم ، رغم استخدام لحم الضأن المفروم ولحم الخنزير ولحم العجل الصغير ولحم الغزال والدواجن والمأكولات البحرية كمان، أحيان مع بعض . قد تستخدم التعديلات النباتية لرغيف اللحم اللحوم أو البقول المقلدة .

رغيف اللحمه ممكن ينشف بسهوله عشان كدا ممكن خلطه بحاجات زى بقسماط او بيض، أو صلصه أو استخدام مكونات معززة للرطوبة فى الخليط، زى حشوه باللحوم الدهنيه أو جبنه أو خضار . .

التشيكيه سيكانا

فى المطبخ اليهودى الأشكنازى ، يُطلق علا رغيف اللحمه اسم كلوبس ويمكن تقديمه بارد أو سخن. يتم حشوه أحيانن بالبيض المسلوق الكامل. من المفترض أن الاسم ييجى من "كرات اللحم" الألمانيه كلوبس .

فى لبنان، ممكن فى بعض الأحيان تشكيل لحمه بقرى مفرومه أو لحمه ضانى مفرومه مع برغل علا شكل رغيف و خبزها. فى بعض الأحيان يتم عمله من اللحوم النيه.

كفتة داليان مع رز بيلاف و سلطه

فى المطبخ التركى ، فيه نسخه من رغيف اللحمه اسمها كفته داليان dalyan köfte أو كفته رولو rulo köfte ؛ فى العاده ما تكون مليانه بجزر و بسله و بيض مسلوق.

فى المملكه المتحده ، فيه أطباق رغيف لحمة خنزير ا اسمها هاسليت ، ممكن تتاكل بارده أو سخنه.

أول وصفه مسجله لرغيف اللحم الامريكانى الحديث كانت فى أواخر سبعينيات القرن التسعتاشر.[2] طُلب من اللى يقومون بإعداد الطبق أن يقطعو أى لحم موجود فى متناول اليد، ومن المرجح أن يكون اللحم لحم البقر. و أضافو علشان كده الملح والفلفل والبصل والبيض والخبز المنقوع بالحليب. كان رغيف اللحم يقدم فى الأصل كوجبة إفطار.[2]

شريحة لحم متغطيه بصلصة الطماطم

مصادر[تعديل]

  1. Zeldes, Leah A. (2009-09-02). "Eat this! Meatloaf, easy comfort". Dining Chicago. Chicago's Restaurant & Entertainment Guide, Inc. Archived from the original on 2011-10-11. Retrieved 2010-08-03.
  2. أ ب "A Brief History of Meatloaf". Bon Appétit (in الإنجليزية الأمريكية). 2017-03-06. Retrieved 2023-04-28.