ديصانيه

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


ديصانيه
جزء من مثنويه
البلد بلاد فارس

الديصانيه [1] نسبة إلى مؤسسها ديصان اللى اتولد على «نهر ديصان»، فرقة مهرطقة من فرق المثنويه كانت منتشره في العراق في العصر العباسي، وكانت لهم مناظرات مع فلاسفة و‌متكلمي الإسلام وقتها، من أبرزها مناظرة «أبي شاكر الديصاني» مع هشام بن الحكم الكوفي تلميذ الإمام جعفر بن محمد الصادق.[2]

المؤسس[تعديل]

الديصانية أصحاب رجل يسمى ديصان يعرف باسم «نهر ديصان» اللى يمر بمدينة الرها، والذي وُلد عليه.

ظهر ديصان في بلاد فارس قبل مانى صاحب المانوية والمذهبان شبيهان بعضهما البعض.

الفكر[تعديل]

يرى البعض أن فكر الديصانيه فكر إلحادي متأثر بالرواقية اليونانيه، والبعض يرى أنهم متزندقة متأثرين بالزرادشتية و‌المانوية وغيرها من الفرق ذات الأصل الفارسي اللى اعتقدوا بنظرية المثنوية حول النور والظلمة [3] اللى ترى أن الكون يحكمه الصراع بين هذين الكيانين اللى يمثلان في الزرادشتية: «أهورا مزدا» إله الخير والنور و«أهريمان» إله الشر والظلمة. وتتفرع المثنوية إلى:

  1. الفرع الأول: المانوية.
  2. الفرع الثاني: المزدكية.
  3. الفرع الثالث: الديصانية.
  4. الفرع الرابع: المرقيونية، وهم طائفة من النصارى يتسترون بالنصرانية وهم كثر بخراسان.[4]
  5. الفرع الخامس: الكينوية والصيامية والتناسخية.[1]

مراجع[تعديل]

  1. أ ب "الفرع الثالث: الديصانية:". dorar.net (in العربية). Archived from the original on 5 يناير 2020. Retrieved 2019-03-25. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم ":0" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  2. الاسلامية, العقائد. "مناظرات الإمام الصادق عليه السلام في التوحيد". rafed.net. Archived from the original on 18 أغسطس 2016. Retrieved 2016-11-20. {{cite web}}: Check date values in: |archivedate= (help)
  3. "الفرع الثالث: الديصانية:". www.dorar.net. Archived from the original on 20 يونيو 2017. Retrieved 2016-11-20. {{cite web}}: Check date values in: |archivedate= (help)
  4. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع :1