دمياط

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
Flag of Egypt.svg

الصفحه دى بتتمصر لو عندك أسئله, إكتبها فى صفحة المناقشه او صفحة مناقشة اللى بيترجمها و اسمه بيظهر فى تاريخ الصفحه بلاش تمسحها والا يعتبر تخريب

تمصرها.


دمياط
DumyatCorniche.jpg

الاسم الاصلى (بالعربى: دمياط تعديل قيمة خاصية الاسم الأصيل (P1705) في ويكي بيانات
البلد
Flag of Egypt.svg
مصر  تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
الارض و السكان
احداثيات 31°25′00″N 31°49′00″E / 31.416666666667°N 31.816666666667°E / 31.416666666667; 31.816666666667  تعديل قيمة خاصية الإحداثيات (P625) في ويكي بيانات
الارتفاع عن
مستوى البحر(م)
16 متر[1]  تعديل قيمة خاصية الارتفاع عن مستوى البحر (P2044) في ويكي بيانات
التعداد السكانى 206664 (11 نوفمبر 2006)[2]  تعديل قيمة خاصية عدد السكان (P1082) في ويكي بيانات
الحكم
التأسيس والسيادة
بيانات تانيه
الكوبري القديم
كورنيش النيل بدمياط
ساحة جامع عمرو ابن العاص ثاني مسجد بُني في مصر
الهجوم على دمياط في عهد حملات صليبية.
شارع تجاري بدمياط

محافظه دمياط هيا من محافظات مصر, المحافظه فى الجزء الشمالى الشرقى من الدوله عدد سكانها اكتر من مليون شخص, و عاصمتها هيا مدينه دمياط. بتشتهر عاصمة المحافظه بمزارع الجوافه, بالاضافه لاشجار النخيل اللى بتملا الساحل من راس البر ف الشرق حتى جمصه ف الغرب, بتصدر المحافظه الملايين من شجر النخيل لكتير من الدول كل سنه منها اليونان و الصين. بتنتج دمياط القمح, القطن, الرز, البطاطس, الليمون, العنب و الطماطم و بتشتهر المحافظه بصناعة الحلويات, تعليب السردين و صناعه الموبليا الخشب الممتاز اللى بيتصدر لكل دول العالم و تصنيع الجبن الدمياطى. بتمتلك المحافظه واحد من اقدم المصايف فى مصر مدينه راس البر, اللى فيها نقطه التقاء نهر النيل بالبحر الابيض المتوسط, حرفة الصيد واحده من اهم الحرف فى المحافظه و بيشتغل بيها عدد كبير من السكان خاصه سكان السواحل و بيمثل رمز القارب فى شعار المحافظه حرفه الصيد المنتشره بيها.

العصر الفرعوني[تعديل]

"تاريخ محافظة دمياط بيرجع للعصر الفرعوني الوجه البحري كان متقسم ل20 مقاطعة، و دمياط اتعرفت في النصوص المصريه القديمه باسم دمطيو بمعنى "سكان الميناء"، هيه التسميه اللى اتحولت في القبطية لتاميط واليونانيه لتاميطييس وبقت Damiette و فى اللغات الأوروبية."[3]

العصر اليوناني[تعديل]

دخلت دمياط في الحكم الإغريقي ضمن المدن المصرية وده من اول فتح الإسكندر الاكبر مصر سنه 332 ق.م وحك في البطالمة لحد ما احتلتها الدولة الرومانية سنه 30 ق.م، و زادت العلاقات التجارية والثقافية بين دمياط والشعب اليونانى و عدد كبير من العلما والكتاب والسائحين اللى اهتموا بدراسة التاريخ المصري والآثار والعادات والتقاليد وفضلت تحت الحكم الاغريقى لمده تلات قرون وسماها الاغريق "تاميا تس".

وحصلت معركه فى دمياط بين حاكم مقدونيا برديكاس وقوات بطليموس الأول للاستيلاء على ناووس الإسكندر الاكبر [1] ونقله إلى مقدونيا عشان يتدفن هناك . واللى انتصر فيها بطليموس الأول.

العصر الروماني[تعديل]

كانت دمياط حقل بيمدهم بالغله والكتان وكل الحاصلات الزراعية و زودوا الضرايب على السكان وده زود الغضب على الرومان وخلت الثورات تشتعل ضدهم. ولما دخلت المسيحية مصر انتشرت الكنائس فى دمياط [2] وخاصه في عهد الإمبراطور قسطنطين سنه 325 م وكانت أسقفية كبيره ليها أسقف بيمثلها فى المؤتمرات الدينيه العالميه، و اتحول اسم تامياتس إلى "تاميات" و معناها بالمصرية القديمة الأرض الشمالية اللى تنبت الكتان.

الفتح الإسلامي[تعديل]

مصر بقت فى منتصف القرن السبعتاشر الميلادى ولاية عربية خاضعة للحكم العربى ودخل الإسلام ليها ، و قام المقداد بن الأسود من قبل جيوش عمرو بن العاص بفتح دمياط و سيطر العرب على منافذ النيل على البحر المتوسط سنه 642 ميلاديا. و بدأت دمياط تتقرب للعرب المهاجرين ليها من شبه الجزيرة العربية ورجال الجيش الفاتح، وسما العرب الوجه البحري اسم (أسفل الأرض)وعربوا معظم أسماء المدن و بقت (تاميات.. دمياط). و اهل دمياط دخلوا فى الإسلام ، ولما جه العرب لمصر كان حاكم دمياط ، من أخوال المقوقس، اسمه : الهاموك، ولما دخل عمرو بن العاص مصر الهاموك رفض ده ، واستعدّ للحرب، فبعت ليه عمرو بن العاص المقداد بن الأسود، في عدد من المسلمين، وحابرهم الهاموك و ابنه اتقتل في الحرب، و رجع لدمياط، وجمع اصحابه، و استشارهم في أمره، وكان عنده حكيم حضر الشورى، فقال: أيها الملك إنّ جوهر العقل لا قيمة ليه، وما استغنى به أحد إلا هداه إلى سبيل الفوز والنجاة من الهلاك، وهؤلاء العرب من بدء أمرهم، لم تُردّ ليهم راية، وقد فتحوا البلاد، وأذلوا العباد، وما لأحدٍ عليهم قدرة، ولسنا بأشدّ من جيوش الشام، ولا أعز ولا أمنع، وإنّ القوم قد أيدوا بالنصر والظفر والرأي، أن تعقد مع القوم صلحاً ننال به الأمن وحقن الدماء وصيانة الحرم، فما أنت بأكثر رجالاً من المقوقس. لكن الهاموك ما اتمش بكلامه ، وغضب منه، وقتله ، وكان ليه ابن عارف عاقل، وله دار ملاصقة للسور، فخرج للمسلمين بالليل، ودلّهم على عورات البلد، فاستولى المسلمون عليها، واتمكّنوا منها، وبرز الهاموك للحرب، فلم يشعر بالمسلمين إلا وهم يكبرون على سور البلد، وقد ملكوه، وفى الوقت دجه شاف شطا بن الهاموك المسلمين فوق السور، لحق بالمسلمين، ومعاه عدد من صحابه ، فاثر ده فى حماس ابوه ، واستسلم للمقداد، واحتل المسلمون دمياط، واستخلف المقداد عليها، وخرج شطا، بعد ما دخل للاسلام للبرلس والدميرة وأشموم طناح، و أهل تلك النواحي، وقدم بيهم مدد للمسلمين، وعوناً ليهم على عدوّهم، و مشي بيهم مع المسلمين لغزو تنيس، فبرز لأهلها، وقاتلهم قتالاً شديداً، حتى قتل رحمه اللّه في المعركة شهيداً بعدما أنكى فيهم، وقتل منهم، فحمل من المعركة، و اتدفن فى مكانه المعروف به، خارج دمياط، وكان قتله في ليلة الجمعة النصف من شعبان،اليوم ده بيجتمع الناس وخلوة موسم ، بيجتمع فيه الناس من كل النواحي، عند شطا، ويحيونها، لحد النهارده ،وفضلت دمياط فةى ايد العرب لحد ما نزل عليها الروم سنه تسعين من الهجرة، فأسروا خالد بن كيسان، وكان على البحر هناكوخدوه لملك الروم، و وبعته للخليفه ، الوليد بن عبد الملك عشان الهدنة اللى كانت بينه وبين الروم و اتعرضت دمياط بعدها لغارتين من غارات الروم الاولانيه سنه 709 ميلاديا والثانية سنه 728 ميلاديا، ولكن الغارتان فشلوا ، وقامت ثورات ضد العرب لظلم الحكام أول ثورة سنه 726 ميلاديا واللى كان أشدها من بلبيس إلى دمياط.

وفي عهد الخليفة العباسي أبو الفضل جعفر المتوكل على الله في سنه 238 هـ قام الروم بغزو بحري مفاجئ من جهة دمياط، إذ بعثوا بثلاثمائة مركب وخمسة آلاف جندى إلى دمياط، وقتلوا من أهلها خلقًا كثيرًا، وحرقوا المسجد الجامع والمنبر، وأسروا نحو ستمائة امرأة مسلمة، وأخذوا كثيرًا من المال والسلاح والعتاد، وفرَّ الناس أمامهم، وتمكّن الجنود الرومان من العودة إلى بلادهم منتصرين.

الحملة الصليبية التالتة مقال تفصيلى عن الحملة[تعديل]

في سنه 1170 ميلاديا وصل الفرنجة دمياط خلال الحملات الصليبية الأولى حاصروا المدينة براً وبحراً وأرسل صلاح الدين الأيوبي إليها الجند عن طريق النيل وأمدَّهم بالسلاح والذخيرة والمال. ولما بلغ صلاح الدين قصد الإفرنج دمياط استعد ليهم بتجهيز الرجال وجمع الآلات إليها ووعدهم بالإمداد بالرجال إن نزلوا عليهم وبالغ في العطايا والهبات وكان وزيرا متحكما لا يرد أمره في شيء وبعدين نزل الإفرنج عليها واشتد زحفهم وقتالهم عليها وهو يشن عليهم الغارات من خارج والعسكر يقاتلهم من داخل فانتصر عليهم فرحلوا عنها خائبين فأحرقت مناجيقهم ونهبت آلاتهم وقتل من رجالهم عدد كبير. كما خرج نور الدين من دمشق لقتال الصليبييناللى اضطروا للرحيل بعد أن غرق ليهم عدد من المراكب وتفشي بينهم المرض.

الحملة الصليبية الخامسة مقال تفصيلى عن الحملة[تعديل]

في 30 مايو 1218 ميلاديا وصلت طلائع الحملة الصليبية الثانية بقيادة جان دي برين أمام دمياط واستطاعت الحملة الاستيلاء عليها ونجحوا لمدة 16 شهر، وبعد أن تم الاستيلاء علي دمياط وتحصينها تقدموا لمنازلة جيش الملك الكامل اللى تجمع أمام المنصورة وكان يفصل بين الجيشين فرع دمياط وبحر أشمون، وقطع الملك الكامل الطريق بين الفرنجة ودمياط. وشيد تحصينات قوية عليا لنيل جنوب دمياط، وطلب الفرنجة الصلح على أن يخرجوا من دمياط والبلاد كلها.. ورحل الفرنجة إلى بلادهم ودخل الملك الكامل دمياط وأرسلت البشائر بتحرير دمياط إلي جميع الدول الإسلامية.

[3]

الحملة الصليبية السابعة مقال تفصيلى عن الحملة[تعديل]

عاود الصليبيون مرة تانيه غزو مصر عن طريق دمياط على رأس حملة بقيادة لويس التاسع ملك فرنسا وصلت شواطئ دمياط في 4 يونيو 1249 ميلاديا.. وضرب شعب دمياط أروع الأمثلة للبطولة والتضحية في مقاومة الحملة الصليبية حتى توالت الهزائم على جيوش الفرنجة من هزيمتهم في فارسكور إلى هزيمتهم في المنصورة وأسر لويس التاسع ملك فرنسا وتم سجنه في دار ابن لقمان بالمنصورة وفدى نفسه ورجاله بمبلغ 400 ألف جنيه مقابل الجلاء عن دمياط. ولقد تم الجلاء في يوم 8 مايو 1250 ميلاديا وأصبح هذا اليوم عيداً قومياً للمحافظة.

ومن اللطائف أن ذكرها دانتي في ملحمته الكوميديا الإلهية- الجحيم، حيث وصلت شهرتها أوروبا أثناء الحروب الصليبية القريبة العهد بدانتي: قالب:اقتباس مضمن (انظر أيضاً: حملة صليبية خامسة، حملة صليبية سابعة)

عهد المماليك[تعديل]

كانت ميناء رئيسي اهتموا به زى الإسكندرية

عهد محمد علي وأسرته[تعديل]

كانت دمياط يوم أن تولى محمد علي حكم مصر سنه 1805 م، كانت دمياط أهم الثغور المصرية وأعظمها تجارة وبلغ عدد سكانها 30 ألف، وكانت المستودع الكبير للأصناف زى الأرز وأُنشئت بها الترع والجسور، كما أُنشئ بها مصنع الغزل والنسيج وفي دمياط تم نفي الزعيم المصري عمر مكرم وقد زار محمد علي دمياط سنه 1818 م. وفي ظل الثورة العرابية وبعد مظاهرة عابدين وتأليف شريف باشا الوزارة الجديدة حاول أن يبعد زعماء الثورة العرابية عن العاصمة فكانت دمياط من نصيب عبد العال حلمي واللىظل واليا علي دمياط طوال الثورة العرابية.

في القرن العشرين[تعديل]

1911م
Market street in Damietta.JPG

كان الاحتلال الإنجليزي لا يزال جاثما على البلاد في بداية القرن العشرين ودمياط تسير رويدا في موكب الحضارة الحديثة وكانت نتيجة زيادة المساحات المنزرعة قطناً أن تم حفر الرياح التوفيقي. كما كان لتوقف التجارة وتعطيل الملاحة نتيجة نشوب الحرب العالمية الأولي وانقطاع الموارد من الأثاث والأحذية الأوربية أن نشطت مصانع دمياط اليدوية وأتقنت صناعتها وتم في سنه 1920 ميلاديا إنشاء أول مصنع للحرير. دخلت دمياط في عداد المديريات سنه 1954 ميلاديا وأصبحت محافظة بعد قيام ثورة يوليو وذلك بعد صدور القرار الجمهوري رقم 1755 لعام 1960 ميلاديا.

المعالم[تعديل]

Mosque of Amr Ibn El-Aas-4.jpg

بعض من أهم المزارات التاريخية بدمياط:

الصناعة[تعديل]

Store of carved wood, Damietta, Egypt.jpg
سفينة ممرسة راس البر الثانوية البحرية براس البر.jpg

تقوم دمياط بتصميم وصناعة الأثاث المنزلي من الأخشاب. تباع هذه المنتجات ليس بس داخل جمهورية مصر العربية لكن أيضا للدول العربية والأوروبية. تتميز هذه الصناعة بالمتانة والجودة. تتم صناعة الأثاث في الورش (جمع ورشة) الصغيرة وبعدين يتم بعد كده ارسالها للمعارض اللى تقوم بعرضها للجمهور أو للتجار لتصديرها خارج البلاد. كمايوجد بها مصانع كبيرة لتصنيع الأثاث بأحدث وسائل التكنولوجيا الحديثة وبأحدث المعدات حتى أصبح ليهذه المصانع اسما كبيرا في الأسواق العالمية لصناعة الأثاث.

كما تشتهر بصيد الأسماك وصناعة النسيج والأحذية والحلوى وتعليب السردين والجمبري كما تشتهر بصناعة الألبان ومنها الجبنة الدمياطي أشهر أنواع الجبن في العالم.

وتعد كلية الفنون التطبيقية بدمياط مركز إشعاع ثقافى وفنى من خلال موقعها والرسالة اللى تقدمها وتنقسم الكلية إلى ثمان أقسام وهي النحت والتشكيل المعمارى والترميم-التصميم الداخلي والأثاث-الزخرفة-الإعلان-التصميم الصناعي-النسيج-طباعة المنسوجات-الملابس الجاهزة.

شاطيء دمياط الجديدة - panoramio.jpg

وتشتهر محافظة دمياط عن باقي محافظات مصر في صناعة الحلويات ومن أهمها المشبك الذي تشتهر به المحافظة ويعمل بهذه الصناعة كتيرمن أهل المحافظة في الكثير من مصانع الحلويات، وتصدر تلك المصانع منتجاتها إلى كتيرمن الدول العربية بل وإلى بعض الدول الأوروبية زى ايطاليا.

مدن دمياط الحديثة[تعديل]

التقسيم الاداري لدمياط فى العصر الجديد[تعديل]

وتتكون المحافظة من 5 مراكز إدارية، و11 مدينة، و47 وحدة محلية قروية، و85 قرية.

مراكز دمياط[تعديل]

اعلام دمياط[تعديل]

شوف لسته مشاهير دمياط

  1. Ali Mosharrafa.jpg
    علي مصطفى مشرفة عالم الرياضيات (وُلد في مدينة دمياط)
  2. محمد فهيم الجندي مؤسس صناعة الأثاث وأول من نال شهادات جدارة عالمية في صناعة الأثاث.
  3. ضياء الدين داوود عضو مجلس الشعب المصري اللى فات ورئيس الحزب الناصري الأسبق.
  4. محمد الجوادي.png
    زكى نجيب محمود.jpg
    زكي نجيب محمود الفيلسوف الشهير.
  5. فاروق شوشة شاعر.
  6. طاهر أبو فاشا شاعر.
  7. محمد الأسمر شاعر.
  8. مصطفى الأسمر قاص وروائي.
  9. شوقي ضيف أديب وعالم لغوي مصري والرئيس اللى فات لمجمع اللغة العربية بالقاهرة.
  10. عبد الرحمن بدوي فيلسوف (ولد بمحافظة دمياط)
  11. مدكور أبو العز (فريق أول طيار) قائد القوات الجوية المصرية بعد حرب 1967.
  12. محمد سعيد الماحي (فريق) قائد سلاح المدفعية في حرب أكتوبر.
  13. لواء أركان حرب صالح إبراهيم الحديدى قائد المنطقة الشمالية العسكرية ومدير سلاح المدرعات الاسبق
  14. محمد الدسوقى رشدى
  15. محمد حسن الزيات (من قرية الناصرية) وزير الخارجية في وزارة الحرب المشكلة قبل حرب أكتوبر.
  16. رزق خليل حبة شيخ عموم المقارئ المصرية
  17. رفعت الجمال (الجاسوس المصري بإسرائيل والشهير برأفت الهجان).
  18. حسب الله الكفراوي (مهندس) وزير الإسكان الأسبق.
  19. عبد الرؤف الريدي سفير مصر اللى فات في الأمم المتحدة.
  20. حسام محمد زقزوق من أشهر وأصغر ائمة المساجد في دمياط
  21. عائشة عبد الرحمن بنت الشاطئ.
  22. رفعت المحجوب رئيس مجلس الشعب المصري اللى فات.
  23. عصام الحضري لعيب المنتخب المصري لكرة القدم.
  24. محمد الجوادي مؤرخ شهير وأستاذ الطب بجامعة الزقازيق (وُلد في مدينة دمياط)
  25. نقولا يوسف صحفي ومؤلف وأديب من مواليد دمياط.
  26. نجوى شعبان روائية وأديبة من مواليد دمياط.
  27. تاج الدين نوفل شاعر وكاتب إسلامي.

محافظو دمياط (1972 - 2020)[تعديل]

أسماء المحافظين بتوع دمياط بالترتيب من الأقدم إلى الأحدث


اسم المحافظ مدة تولي المنصب
محمد أحمد المنياوي 1972 - 1976
حسب الله الكفراوي 1976 - 1977
عبد الحميد عبد الله مايو 1977 - 1977
محمد عبد الهادى سماحة 1977 - 1978
أبو بكر منصور الجمال 1978 - 1980
عصام راضى مايو 1980 - 1984
احمد جويلى 1984 - 1991
محمود بهى الدين عبد الله 1991 - 1992
محمد عبد الرحيم نافع 1992 - 1996
أحمد عبد العزيز سلطان 1996 - 1999
عبد العظيم وزير 1999 - 2004
محمد فتحى البرادعي 2004 - 2011
محمد محمود يوسف 2011 - 2011
محمد على محمد إمام فليفل 2011 - 2013
طارق فتح الله خضر 2013 - 2013
محمد عبد اللطيف منصور 2013 - 2015
اسماعيل عبد الحميد طه 2015 - 2018
منال عوض ميخائيل 2018 - حتى الآن

التعليم العام[تعديل]

فى محافظة دمياط 9 كليات و7 معاهد، 19 مركز للتدريب المهنى. و عدد مدارس التعليم اللى قبل الجامعة 657 مدرسة للتعليم العام منهم بالقطاع الريفى 403 مدرسة بنسبة 61%.

التعليم الأزهري[تعديل]

  • فى دمياط 49 معهد بالمرحلة الابتدائية الأزهرية منهم 16 معهد بالمدن و33 معهد بالريف
  • و 53معهد بالمرحلة الإعدادية الأزهرية
  • و37معهد بالمرحلة الثانوية الأزهرية
  • ومعهدان بمرحلة القراءات فى مدينة دمياط منهم واحد للبنين والتانى للبنات
  • و34 معهد لرياض الأطفال موزعة على مختلف مناطق المحافظة
  • ويوجد بردو فرع لجامعة الأزهر فى كثير من الكليات زى كلية الطب ومستشفياتها الجامعية وكلية الدراسات الإسلامية والعربية

قرى محافظه دمياط[تعديل]

دى لسته قرى محافظة دمياط

قرى تاريخيه[تعديل]

قرى تاريخيه

قرى الروك الصلاحي[تعديل]

فرى الروك الصلاحى

قرى الروك الناصرى[تعديل]

قرى الروك الناصرى

قرى العصر العثمانى[تعديل]

قرى العصر العثمانى

قرى عصر الأسرة العلوية[تعديل]

قرى الاسره العلويه

قرى العصر الجمهوري[تعديل]

فرى العصر الجمهورى

قرى اندثرت في محافظة دمياط[تعديل]

قرى انتدثرت فى محافظة دمياط

شوف باردوه[تعديل]

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:

لينكات برانيه[تعديل]

  • دمياط – صور وتسجيلات صوتيه و مرئيه علىويكيميديا كومونز (الإنجليزية)
  • دمياط معرف قاعده بيانات الملف للسلطه الافتراضيه الدوليه (الإنجليزية)
  • دمياط معرف مخطط فريبيس للمعارف الحره(الإنجليزية)
  • دمياط معرف قاعده البيانات الجغرافيه لموقع جيونيمز(الإنجليزية)
  • دمياط معرف مكتبه الكونجرس (الإنجليزية)
  • دمياط معرف مين الاول (الإنجليزية)
  • دمياط معرف ملف استنادى متكامل (الإنجليزية)

المصادر[تعديل]

  1. http://www.geonames.org/358048
  2. http://www.citypopulation.de/Egypt-Cities.html
  3. Empty citation (help)
  4. "صور.. 10 معلومات عن طابية عرابى الحربية بعزبة البرج فى دمياط". اليوم السابع. 2018-02-20. Retrieved 2021-01-06.
  5. "صفحة تفاصيل المواقع الاثرية". www.antiquities.gov.eg. Retrieved 2021-01-06.