خوارزميين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
خوارزميين
 

خوارزميين
خوارزميين
علم
المدة؟
خوارزميين
خوارزميين
علم
نظام الحكم مش محدد
التاريخ
التأسيس 1077  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
الزوال ادخل تاريخ النهاية

الخوارزميه او الخوارزمشاهات أو شاهات خوارزم هيا سلالة تركية مسلمه سنية حكمت أجزاء كبيره من آسيا الوسطى وغرب إيران بين سنين (1077-1220).[1][2] كانو اتباع إقطاعيين للسلاجقة بعدها استقلوا واصبحوا حكام مستقلين فى القرن 11.

المقر[تعديل]

تاريخ السلاله[تعديل]

كان مؤسس السلالة أنوش طغين (1077-1097) من مماليك السلاطين الغزنويين. علا شأنه وقت خدمته مع السلاجقة، بعدين عينه دول والى على خوارزم. فى عهد قطب الدين محمد (1097-1128) بعدين علاء الدين أتسز (1128-1156) تمتعت الدوله باستقلالية كبيره. ابتدا الخوارزميون بالتوسع فى خراسان، بعدين دخلوا فى صراع من سنة 1157 مع السلاجقة. ضم ألب بعتان (1156-1172) ليه كل المناطق الشرقيه من دولة السلاجقه. استطاع علاء الدين تكش (1172-1200) أن يخلف السلاجقة فى بلاد فارس عند استيلائه على خراسان سنة 1187، بعدين توسعه لحد إقليم الرى سنة 1192. بقا بعدها حامى الخلافة العباسية الجديد.

نهاية الدوله الخوارزميه[تعديل]

بعد ما أجهز جنكيزخان على بلاد ما بعد النهر وبلاد العراق وأذربيجان، شرع فى السيطره على خراسان وخوارزم لحد تتم له السيطره على بلاد الدوله الخوارزميه قاطبة، فأعد لهذه المهمه جيشين سنة ( 1220م) عبر أحدهما نهر جيحون وقصد مدينة بلخ فاستسلمت صلحا، ولم يتعرض ليها المغول بالسلب والنهب على غير عادتهم، وواصل المغول تقدمهم فى بلاد خراسان فسقطت مدنها واحدة بعد تانيه، بعدها حاصروا مدينة مرو حاضرة الدوله الخوارزميه لحد استسلمت، و أحدثوا فيها ما تشيب له الولدان من الأهوال اللى حلت بها، وهلك سكانها جميعا رجال وستات وولدانا، وكانوا نحو 700 ألف، بعدين ساروا لنيسابور فاستولوا عليها وارتكبوا فيها من الفظائع ما ارتكبوه مع غيرها من المدن، وواصلوا زحفهم نحو طوس فأخذوها دون عناء بعدين بسطوا سيطرتهم على هراة.

أما الجيش التانى فاتجه لخوارزم، لكنه لقى مقاومة عنيدة من أهلها بعد ما لبسوا ثياب الصبر والثبات فلم يؤثر فى عزمهم ضراوة الهجوم وشدة الحصار، وصمد أهل خوارزم لده البلاء خمسة أشهر دارت خلالها معارك عنيفة اتقتل من الفريقين أعداد هائله، ولم يجد المغول بدا من طلب العون والمدد فأمدهم جنكيزخان بما يطلبون؛ فمكنهم ذلك من الاستيلاء على المدينة بعد جهد وعناء، و كان جزاء المدينة على ده الصمود فظائع مهلكة حيث قام المغول بقتل أهلها جميعا، وفتحوا ميه جيحون على المدينة فأغرقها، فمن سلم من السيف غرق بالماء.

حكام خوارزم الغزنويون[تعديل]

الخوارزميون[تعديل]

شوف[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. "معلومات عن خوارزميون على موقع nomisma.org". nomisma.org. Archived from the original on 24 يوليه 2019.
  2. "معلومات عن خوارزميون على موقع bigenc.ru". bigenc.ru. Archived from the original on 2019-12-18.