حدود اسرائيل

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره


حدود اسرائيل
 

البلد
اسرائيل   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
الارض و السكان
الحكم
التأسيس والسيادة
[[تصنيف: غلط فى قوالب ويكى بيانات|]]
حدود إسرائيل

حدود إسرائيل هيا حدود دولة إسرائيل. اللى بتتغير الحدود من وقت للتانى مع التطورات فى الوضع العسكرى والدبلوماسى لإسرائيل. وحسب تفسيرات الخط الأخضر، تحد لبنان فى الشمال، مرتفعات الجولان و‌سوريا فى الشمال الشرقي، الضفة الغربية و‌الأردن فى الشرق، قطاع غزة و‌مصر فى الجنوب الغربى. الحدود مع مصر هيا الحدود الدولية اللى اترسمت فى سنة 1906 بين بريطانيا و‌الدولة العثمانية. وتستند الحدود مع لبنان وسوريا والأردن لالحدود اللى وضعتها المملكة المتحدة وفرنسا تحسبا لهزيمة الإمبراطورية العثمانية فى الحرب العالمية الأولى وتقاسم تركة الإمبراطورية العثمانية فيما بينهم.

يشار ليها باسم حدود اتفاق بوليه–نيوكومب سنة 1923، هيا حدود فلسطين الانتدابية تحديدا، اللى تم التوصل ليها فى سنة 1923. حدود إسرائيل مع مصر والأردن تم الاعتراف بيها وتأكيدها رسيما كجزء من معاهدات السلام مع تلك البلاد، ومع لبنان كجزء من اتفاقيات الهدنة سنة 1949.

و من سنة 2002، لسه الحدود مع سوريا و‌السلطة الوطنية الفلسطينية محل نزاع.

مناطق النفوذ والسيطرة الفرنسية والبريطانية المقترحة فى اتفاقية سايكس بيكو
الخط الأزرق يشمل الحدود الإسرائيلية اللبنانية؛ وامتداد يشمل حدود لبنان ومرتفعات الجولان.
المواقع فى الجولان باللون الأزرق هيا مستوطنات إسرائيلية. المواقع فى الجولان باللون الأسود هيا قرى سورية. مناطق الجولان اللى تحتلها إسرائيل ذات لون فاتح فى الوقت نفسه تلك اللى تحت السيطرة السورية باللون الرمادي.
الحدود بين إسرائيل وسوريا ولبنان فى منطقة جبل الشيخ. الخط (+++) بين إسرائيل ولبنان – يتميز بعلامة بالنجمة السوداء. خط فك اشتباك الجبهة الإسرائيلية مع سوريا (1974) – يتميز بعلامة النجمة الزرقاء. خط فك اشتباك الجبهة السورية مع إسرائيل (1974) – يتميز بعلامة النجمة الحمراء.
خط واضح للعيان يعلم حوالى 80 كيلومتر (~50 ميلاً) من الحدود الدولية بين مصر و إسرائيل فى دى الصورة من محطة الفضاء الدولية. والسبب فى اختلاف لون هو على الأرجح مستوى عال من الرعى على ايد البدو اللى يميلون لقطعان الحيوانات على الجانب المصرى من الحدود

شوف

اتفاقية سايكس-بيكو

مصادر