اتفاقية سايكس-بيكو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اتفاقية سايكس-بيكو
 

بتاريخ 16 مايو 1916  تعديل قيمة خاصية بتاريخ (P585) في ويكي بيانات
الموقعين فرنسا،  والمملكه المتحده  تعديل قيمة خاصية الموقعون (P1891) في ويكي بيانات
الاسم نسبه لـ مارك سايكس،  وفرانسوا جورج بيكو  تعديل قيمة خاصية سُمِّي باسم (P138) في ويكي بيانات
مناطق نفوذ و سيطرة فرنسا و بريطانيا فى الشرق الاوسط بعد اتفاقيه سايكس-پيكو.

اتفاقية سايكس بيكو سنة 1916، كانت اتفاقا وتفاهم سرى بين فرنسا والمملكة المتحدة بمصادقة من الإمبراطورية الروسية على اقتسام منطقة الهلال الخصيب بين فرنسا وبريطانيا لتحديد مناطق النفوذ فى غرب آسيا بعد تهاوى الدولة العثمانية، المسيطرة على دى المنطقة، فى الحرب العالمية الأولى. تم الوصول لدى الاتفاقية بين نوفمبر من سنة 1915 ومايو من سنة 1916 بمفاوضات سرية بين الدبلوماسى الفرنساوى فرانسوا جورج بيكو والبريطانى مارك سايكس، و كانت على صورة تبادل وثائق تفاهم بين وزارات خارجية فرنسا وبريطانيا وروسيا القيصرية ساعتها تم تقسيم منطقة الهلال الخصيب حسب الاتفاق، وحصلت فرنسا على الجزء الاكبر من الجناح الغربى من الهلال (سوريا ولبنان) ومنطقة الموصل فى العراق. أما بريطانيا فامتدت مناطق سيطرتها من طرف بلاد الشام الجنوبى متوسعا بالاتجاه شرقا لتضم بغداد والبصرة وجميع المناطق بين الخليج العربى والمنطقة الفرنسية فى سوريا

مارك سايكس
فرانسوا جورج بيكو

اتفاقية سايكس-پيكو (انجليزى: Sykes–Picot Agreement)، اتفاقية سريه اتعملت فى مايو 1916 بين بريطانيا و فرنسا و روسيا القيصريه. بمقتضاها تقاسمت بريطانيا و فرنسا الاراضى العربيه اللى ما بين ايران و البحر المتوسط. فرنسا اخدت منطقه بتشمل سوريا، و بريطانيا اخدت منطقه شملت العراق الجنوبى زائد حيفا و عكا على البحر المتوسط. بالنسبه للاراضى اللى مابين المنطقتين اتفقوا على انها تكون موقع لدوله عربيه مقبله ب يخضع القسم الشمالى منها لفرنسا و القسم الجنوبى لبريطانيا. بالنسبه لفلسطين اتفقوا على ان تتعمل فيها اداره دوليه. الاتفاقيه خدت اسمها من اسامى الديبلوماسيين الانجليزى و الفرنساوى اتوصلو ليها: الديبلوماسى الانجليزى السير مارك سايكس و الديبلوماسى الفرنساوى فرانسوا جورج بيكو.

الاتفاقية

قسمت الاتفاقية وما تبعها سوريا الكبرى أو المشرق العربى لدول وكيانات سياسية كرست الحدود المرسومة حسب دى الاتفاقية والاتفاقيات الناجمة عنها:

  •  العراق، اللى أستقل سنة 1932.
  • منطقة الانتداب الفرنساوى على سوريا:
    •  سوريا، استقلت فعلى سنة 1946
    •  لبنان، استقل ككيان مستقل سنة 1943.
    • الأقاليم السورية الشمالية ضمت لدولة تركيا
  • منطقة الانتداب البريطانى على فلسطين:
  •  الاردن، استقل ككيان مستقل سنة 1946
  •  فلسطين، انتهى مفعول صك انتداب عصبة الأمم على فلسطين يوم 14 أيار 1948 و أجلى البريطانيين عنها. لكن فى اليوم اللى بعد كده أعلن قيام إسرائيل فوق أجزاء كبيرة من حدود الانتداب البريطانى على فلسطين وبدأ الصراع العربى الإسرائيلي، فى 1949 (بعد حرب 1948 و بعد إلغاء الانتداب البريطاني) قسمت فلسطين ل3 وحدات سياسية: إسرائيل والضفة الغربية وقطاع غزة. فى سنة 1994، قامت السلطة الوطنية الفلسطينية كسلطة شبه مستقلة اتأسست وورثت أجزاء ضيقة من حدود الانتداب البريطانى السابق على الضفة الغربية لنهر الاردن ومنطقة غزة اللى كانت تتبع مصر إدارى.
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: