الكتاب العبرى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الكتاب العبرى
 

اللغه العبريه التراثيه   تعديل قيمة خاصية لغه العمل او الاسم (P407) في ويكي بيانات

الكتاب المقدس العبرى أو التناخ [a] ( /tɑːˈnɑːx/ [1] العبرية :  )، والمعروفه كمان بالعبرية باسم مقرا /mˈkrɑː/ :  ‍ ، هي المجموعة القانونية من الكتب المقدسة العبريه ، تضم التوراة ، والنفيئيم ، والكيتوفيم . حافظت فروع مختلفة من اليهودية والسامرية على إصدارات مختلفه من الشريعة، بما في ذلك النص السبعيني من القرن الثالث قبل الميلاد المستخدم في يهودية الهيكل الثاني ، والبشيطة السريانية ، وأسفار موسى الخمسة السامرية ، ومخطوطات البحر الميت ، ومؤخا الماسورية في العصور الوسطى في القرن العاشر.

النص اللى جمعه الماسوريون ، يستخدم حاليا في اليهودية الحاخامية . كثير ما يتم الخلط بين مصطلحي "الكتاب المقدس العبري" أو "القانون العبري" مع النص الماسوري؛ ومع ذلك، فهذه نسخة من العصور الوسطى وواحدة من النصوص العديدة اللى تعتبر موثوقة من قبل أنواع مختلفة من اليهودية عبر التاريخ .[2] النسخة الحاليه من النص الماسورى معظمها باللغة العبرية الكتابية ، مع بعض المقاطع باللغة الآرامية الكتابية (في كتب دانيال وعزرا والآية إرميا 10: 11 ).

التوراه[تعديل]

التوراة ( תּוֹרָה، حرفيًا "التعليم") يُعرف كمان باسم "أسفار موسى الخمسه"، أو "أسفار موسى الخمسة". غالبا ما تسمى الإصدارات المطبوعة (بدل من اللفائف) من التوراة بـ Chamisha Chumshei Torah</link> ( חמישה חומשי תורה "خمسة أقسام خامسة من التوراة") وبشكل غير رسمي باسم Chumash .

الكتاب المقدس العبري (التناخ) الموجود في مجموعة المتحف اليهودي في سويسرا ، طبع في إسرائيل عام 1962.


المرجع غلط: <ref> فى تاجز موجوده لمجموعه اسمها "lower-alpha", بس مافيش مقابلها تاجز <references group="lower-alpha"/> اتلقت

  1. "Tanach" Archived 2016-03-04 at the Wayback Machine. Random House Webster's Unabridged Dictionary.
  2. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع Tov 2014