البشاريين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
البشاريين

مجموعه عرقيه   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات

البشاريين Bishari tribe (عربي: البشاريه أو البشاريين البشاريون؛ باجة: أوشوباري) هى مجموعه عرقيه تسكن شمال شرق افريقيا. هم من الانقسامات الرئيسية لشعب البجا. بيتكلم البشاريين لغة البجا، اللى تنتمى لالأسره الأفرواسيه.

التركيبه السكانيه[تعديل]

يعيش البشاريين فى الجزء الشرقى من الصحراء النوبيه فى السودان وجنوب مصر. يقيمون فى (Atabai) (كما وردت Atbai) المنطقة بين نهر النيل والبحر الأحمر، شمال قبيلة العمار وجنوب قبيلة (عبابدة) - فى الأساس بين الصحراء النوبية وادى النيل، هيا منطقة من الحجر الجيرى، والجبال، والهضاب الرمليه.[1]

يبلغ عدد سكان البشاريين حوالى 42000 فرد. تنتقل معظم القبائل جوه أراضى السودان، حيث يكون للأعضاء تمثيل سياسى فى مؤتمر البجا.

اللغه[تعديل]

بيتكلم البشاريين لغة البجا كلغة أم. اللى تنتمى لالكوشية فرع من الأسره الافرواسيويه.[2]

بيتكلم البجا المقيمون فى السودان اللغة العربية السودانية كلغة ثانيه.[2]

البشاريين هم من البدو التقليديين، ويعملون فى تربية الابل والأغنام والماعز فى الجزء الجنوبى من الصحراء الشرقيه. انها منطقة بره المسار المطروق - لم يتم استكشافها لحد كبير. من القبائل فى المنطقة، تعيش دى القبيلة فى المناطق البعيده. كان بشارى وبيشارى قمهاتاب، يعتقد أنهما بشاريان قديمان، قد تبادلا السلع الزراعية مع أشخاص تانيين من العصور القديمه.[1][3]

المراجع[تعديل]

  1. أ ب Starky, Janet. "Perceptions of the Ababda and Bisharin in the Atbai". Archived from the original on 2006-03-10. Retrieved 23 November 2016. {{cite web}}: Unknown parameter |deadurl= ignored (help)
  2. أ ب "Bedawiyet". Ethnologue. Retrieved 22 November 2017.
  3. "Egypt People". Retrieved 23 November 2016.