الالبان فى مصر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الالبان فى مصر

مجموعه عرقيه   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
البلد
مصر   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات

ابتدت الجالية الألبانية فى مصر مع المسؤولين الحكوميين والعسكريين المعينين فى مصر العثمانيه. نشأ مجتمع كبير بعدها على ايد الجنود والمرتزقه اللى استقروا فى النصف التانى من القرن التمنتاشر وصنعوا اسم لنفسهم فى النضال العثمانى لطرد القوات الفرنسية فى 1798-1801. محمد على أو محمد على ، و هو ألبانى، أسس بعدين خديوية مصر اللى استمرت هناك لحد سنة 1952. وفى القرن التسعتاشر و أوائل القرن العشرين،.

استقر الكتير من الألبان التانيين فى مصر لأسباب اقتصاديه وسياسية. بس، فى السنين اللاحقة، وصلت أنشطة الفدائيين والاخوان المسلمين ، وكمان الثورة المصرية الكبرى سنة 1952، لهجر الجالية الألبانية فى مصر البلاد لحد كبير والهجرة لالدول الغربية.

تاريخ[تعديل]

العصر العثمانى[تعديل]

فى سنة 1517، بقت مصر واحده من ولايات الامبراطورية العثمانية . وعين العثمانيين والى على القاهرة بلقب " بيلربيه " . كمان ابتكروا لقب " قايمقام " للدلالة على القائم بأعمال الوالى اللى حكم مصر فى الفترة ما بين رحيل البايلا السابقة ووصول البايلا اللى بعد كده . بقت الحكومة العثمانية فى مصر تعتمد على الألبان لتزويد حكومتهم، وبسرعه شكّل الألبان جزء كبير من الوحدات العسكرية ووحدات الباشى بازوق الخاصة. لحد أن الكتير من الألبان ارتقوا لمنصب الوالي، أشهرهم دوكاكينزادى محمد باشا، [1] كوكا سنان باشا ، [2] عبد الرحمن عبدى أرناؤوط باشا ، ومجرد حسين باشا .[2]

أمدح و بعد الحملة الفرنسية فى مصر وسوريا ، وظفت الامبراطورية العثمانيه الكتير من الأفراد الألبان للدفاع عن مقاطعتهم. و كان الكتير منهم طاهر باشا بوجانى مع اخوته حسن باشا، داليب، ايسوف، وعبد باي، عمر باشا فريونى ، محرم بك فريوني، رستم آغا شكودرانى وغيرهم.[3] ساريتشسمى خليل آغا، قائد فرقة كافالا التطوعية، سيحضر معه ابن عمه محمد (محمد) على، و هو قائد شاب من المرتبة الثانية.

عهد محمد على[تعديل]

صلاة فى بيت زعيم الأرناؤوط ، رسم جان ليون جيروم ، 1857.
مصر والسودان فى عهد عيله محمد على

كان محمد على هو قائد ألبانى فى الجيش العثمانى (والده ابراهيم آغا كان من كورجا ، ألبانيا، ونقل لكافالا ) و كان من المفترض أن يقود قوات نابليون لخارج مصر. بس، عند انسحاب فرنسا، استولى محمد على على السلطة بنفسه و أجبر السلطان العثمانى محمود التانى على الاعتراف به والى ، أو حاكم مصر فى سنة 1805. ولاظهار طموحاته الكبرى، اخد لقب الخديوى ؛ بس، لم تتم الموافقة على ده على ايد الباب العالى .

محمد على حول مصر لقوة اقليميه. رأى مصر باعتبارها الوريث الطبيعى للامبراطورية العثمانية المتدهورة، وقام بعدها ببناء دولة عسكرية حيث يخدم 4٪ من السكان فى الجيش،و ده وضع مصر على قدم المساواة مع الامبراطورية العثمانية. و تردد صدى تحوله فى مصر من فى الاستراتيجيات اللى بعد كده اللى استخدمها الاتحاد السوفييتى لترسيخ نفسه كقوة صناعية حديثة. و لخص محمد على رؤيته لمصر بهذه الطريقة:

الخديوى اسماعيل
دورية ألبانية فى القاهرة بقلم جان ليون جيروم، كاليفورنيا. 1870.
الحراس الألبان يؤدون رقصة السيف قدام الجمهور والموسيقيين المحليين، بريشة جان ليون جيروم، 1885.
الحارس الألبانى فى القاهرة ، تشارلز بارج ، 1877.

مشاهير البان مصر[تعديل]

  شوف : مشاهير البان مصر

فى الفن[تعديل]

فى سنة 1856، سافر الرسام الفرنسى جان ليون جيروم (1824-1904) لمصر . كانت دى الزيارة حاسمه فى تطوره كرسام مستشرق، وخصص الكثير من أعماله اللى بعد كده للوحات المستشرقين. استقر عدد كبير من الحراس الألبان والقوات الانكشارية على ضفاف نهر النيل فى الحكم المبكر لسلالة محمد علي، ولعبوا دور رئيسى فى لوحات جيروم. فكان مفتون بتبجحهم و أسلحتهم و أزياءهم، وبالخصوص طيات الفساتين البيضاء النموذجية.[4] وفيما يلى مجموعة مختارة من بعض لوحاته:

مصادر[تعديل]

  1. خطأ: الوظيفة "harvard_citation_no_bracket" غير موجودة..
  2. أ ب خطأ: الوظيفة "harvard_citation_no_bracket" غير موجودة..
  3. Uran Asllani (2006-06-05), Shqiptarët e egjiptit dhe veprimtaria atdhetare e tyre [Albanians of Egypt and their patriotic activity] (in الألبانية), Gazeta Metropol
  4. Elsie, Robert. "Jean-Léon Gérôme (1824-1904)". albanianart.net.