الاتفاق الودى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الاتفاق الودى
 

بتاريخ 8 ابريل 1904  تعديل قيمة خاصية بتاريخ (P585) في ويكي بيانات
الموضوع مصر ،  والمغرب ،  ونيوفاوندلاند ،  وتايلاندا ،  ومادجاسكار   تعديل قيمة خاصية الموضوع الرئيس (P921) في ويكي بيانات
الموقعين الجمهوريه الفرنسيه التالته ،  والامبراطوريه البريطانيه   تعديل قيمة خاصية الموقعون (P1891) في ويكي بيانات
تطابق تام http://www.treccani.it/enciclopedia/entente-cordiale_%28Dizionario-di-Storia%29/[1]
http://www.sapere.it/enciclopedia/Int%C3%A9sa+Cordiale.html  تعديل قيمة خاصية تطابق تام (P2888) في ويكي بيانات

الاتفاق الودى ، Entente Cordiale اتفاق اتعمل سنة 1904 بين فرنسا و انجلترا عشان يحلو المشاكل الاستعماريه اللى محل خلاف بينهم. حسب الاتفاق سابت انجلترا فرنسا تعمل اللى تعمله فى مراكش ( المغرب اياميها ) لكن بشرط ما تبنيش اى استحكامات على طول الساحل اللى قدام لجبل طارق ، و ده فى مقابل ان فرنسا ما تتدخلش فى شئون انجلترا فى مصر.

وصلت الإمبراطوريتان الاستعماريتان البريطانية والفرنسية إلى ذروتهما بعد الحرب العالمية الأولى، وهو ما يعكس قوة هذه الاتفاقية.

الوثائق الموقعه[تعديل]

يتكون الوفاق من تلات وثائق:

  • الوثيقة الأولى والأكثر أهمية كانت الإعلان الخاص بمصر والمغرب. وفى مقابل وعد الفرنسيين بعدم "عرقلة" الإجراءات البريطانيه في مصر، وعد البريطانيون بالسماح للفرنسيين "بالحفاظ على النظام... وتقديم المساعده" في المغرب. تم ضمان حرية المرور عبر قناة السويس، مما أدى أخيرا إلى وضع اتفاقية القسطنطينية حيز التنفيذ، كما تم حظر إقامة التحصينات على جزء من الساحل المغربى. وتضمنت المعاهده ملحق سرى يتناول إمكانية حدوث "تغير الظروف" في إدارة أى من البلدين.
  • الوثيقة الثانية تناولت نيوفاوندلاند وأجزاء من غرب ووسط أفريقيا. تنازل الفرنسيون عن حقوقهم (الناشئة عن معاهدة أوترخت ) على الساحل الغربي لنيوفاوندلاند، على الرغم من احتفاظهم بحق صيد الأسماك على الساحل. في المقابل، أعطى البريطانيون للفرنسيين مدينة ياربوتيندا (بالقرب من الحدود الحديثة بين السنغال وغامبيا ) وجزر دي لوس (جزء من غينيا الحديثه). تناول بند إضافى الحدود بين الممتلكات الفرنسيه والبريطانية شرق نهر النيجر (النيجر ونيجيريا حاليا).
  • ويتعلق الإعلان النهائي بجزر سيام ( تايلاندومدغشقر ، ونيو هيبريدس ( فانواتو ). في سيام، اعترف البريطانيون بمنطقة النفوذ الفرنسيه المقترحه إلى الشرق من حوض نهر مينام (تشاو فرايا)؛ وفي المقابل، اعترف الفرنسيون بالنفوذ البريطانى المقترح على المنطقة الواقعه غرب حوض مينام. وفي النهاية نفى الطرفان أي فكره لضم الأراضي السيامية. سحب البريطانيون اعتراضهم على فرض الفرنسيين تعريفة جمركية في مدغشقر. توصل الطرفان إلى اتفاق من شأنه أن "يضع حد للصعوبات الناشئة عن عدم وجود ولاية قضائية على سكان نيو هبريدس الأصليين". [2]

مراجع[تعديل]

  1. المؤلف: عدة مؤلفين — العنوان : Enciclopedia Treccani — الناشر: معهد الموسوعة الإيطالية
  2. Minton F. Goldman, "Franco-British Rivalry over Siam, 1896–1904." Journal of Southeast Asian Studies 3.2 (1972): 210–228.