اشعياء

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اشعياء
(بالعبرى: יְשַׁעְיָהוּ تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات
 

معلومات شخصيه
الميلاد سنة 766 ق م[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


مملكة يهوذا  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

تاريخ الوفاة سنة 686 ق م[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات
مواطنه مملكة يهوذا  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
يوم العيد 9 مايو  تعديل قيمة خاصية يوم العيد (P841) في ويكي بيانات
الاب اموص  تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
اتعلم عند عاموس[2]  تعديل قيمة خاصية تتلمذ على يد (P1066) في ويكي بيانات
تلاميذ مشهورين ميخا[2]  تعديل قيمة خاصية طلاب (P802) في ويكي بيانات
المهنه كاتب  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه العبريه التراثيه  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
بداية فترة العمل 781[3]  تعديل قيمة خاصية فترة الشغل (البدايه) (P2031) في ويكي بيانات
اشعياء
(بالعبرى: יְשַׁעְיָהוּ تعديل قيمة خاصية الاسم باللغه الأصليه (P1559) في ويكي بيانات

معلومات شخصيه
الميلاد القرن 7 ق.م


مملكة يهوذا  تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

تاريخ الوفاة القرن 6 ق.م
مواطنه مملكة يهوذا  تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الديانه يهودية
يوم العيد 9 مايو  تعديل قيمة خاصية يوم العيد (P841) في ويكي بيانات
الاب اموص  تعديل قيمة خاصية الاب (P22) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
اتعلم عند عاموس[2]  تعديل قيمة خاصية تتلمذ على يد (P1066) في ويكي بيانات
تلاميذ مشهورين ميخا[2]  تعديل قيمة خاصية طلاب (P802) في ويكي بيانات
المهنه كاتب  تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه العبريه التراثيه  تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات
بداية فترة العمل 781[3]  تعديل قيمة خاصية فترة الشغل (البدايه) (P2031) في ويكي بيانات

إِشَعْيَاء (معناه خلاص الرب)، بالعبرية יְשַׁעְיָהו، كان ابن اموص ويعتبر الكاتب لسفر اشعيا فى العهد القديم من الكتاب المقدس.[4][5][6]

ومعنى الاسم "الرب يخلص" وهو النبي العظيم اللى تنبأ بيهوذا فى أيام عزيا ويوثام وآحاز وحزقيا - ملوك يهوذا. ويرجّح أنه عاش ل أن جاوز الثمانين من العمر، وامتدت مدة قيامه بالشغل النبوي ل ما يزيد عن الستين سنه . وكان اسم أبيه "آموص" (أش 1: 1) ويقول التقليد العبري أن آموص ده كان أخ أمصيا ملك يهوذا. ويتضح من تاريخ أشعياء أنه كان يسهل عليه الدخول ل ملوك يهوذا والتحدث إليهم، ولذا فقد ظن بعضهم أنه لا بد كان من دم ملكي أو على الأقل كان ذا ثروة طائلة. وواضح كمان أنه كان على ثقافة عالية. ويدل تاريخه على أنه كان يقطن أورشليم وأنه كان يعرف الهيكل والطقوس اللى كانت تجري فيه تمام المعرفة. وفي سنة وفاة عزيا الملك (سنة 740 ق.م. بالتقريب ) رأى أشعياء فى الهيكل رؤيا فيها رأى الله وسمع دعوة الله له للاضطلاع بالشغل النبوي (أش 6: 1- 7) ويدعو أشعياء امرأته بالنبيّة (أش 8: 3) و أعطي ولداه اسمين رمزيين أحدهما "شآر يشوب" أي "البقية ترجع" (أش 7: 3) والتانى "مهير شلال حاش بز" أي "يعجل السلب ويسرع النهب" (أش 8: 1). وفي سنة 736 ق.م. بالتقريب وعد أشعياء الملك آحاز بأن الله سينقذ يهوذا من الهجوم المزدوج اللى يشنه إسرائيل، المملكة الشمالية، وآرام، على ايد آشور ولكنه فى نفس الوقت أنذر بأن آشور ستخرب يهوذا كمان (أش ص7). وبما أن آحاز رفض أن يقبل تعاليم أشعياء فقد سلّم النبي شهادته ورسالته لتلاميذه (ص 8: 16) ويظهر أنه اختفى من الحياة العامة ل حين. أما حزقيا الملك فقد أبدى قبول لرسالة أشعياء. ولما مرض حزقيا تنبأ أشعياء بشفائه (أش ص38). ولما أظهر حزقيا رسل مردوخ بلادان، ملك بابل، على كنوزه أنذره أشعياء بأن دى الكنوز والعيله الملكية فى يهوذا ستحمل جميعها فى يوم ما ل بابل (أش ص 39). و أخمدت جيوش سرجون التانى ملك آشور، فى سنة 711 ق.م. ثورة قامت فى أشدود (أش 20: 1). و قاوم أشعياء أي تحالف مع مصر ضد آشور (أش 20 و30 و31) و زى ده الإنذار تمثيل حى واقعى بأن سار حافي القدمين مش عليه من الثياب اللا ثيابه الداخلية تشبه بما كانو يفعلونه مع الأسرى (أش 20: 2- 4) لكن بالرغم من احتجاجات أشعياء (أش 14: 29- 32) يهوذا تحالف مع الفلسطينيين فى شق عصا الطاعة على سنحاريب اللى خلف سرجون على عرش آشور . فأتى سَنْحاريب وأخذ معظم مدن يهوذا وحاصر أورشليم و تنبأ أشعياء وقت الحصار بأن الرب لا بد منقذ المدينة. وفعل اضطر سنحاريب ل الانسحاب و ضرب ملاك الرب جيش الآشوريين ومات عدد كبير منهم ويمكن وقعت ضربة الله عليهم فى شكل وباء حصد الكثيرين منهم (أش ص 37).

ويذكر سفر "صعود أشعياء" وهو واحد من الأسفار غير القانونية أن أشعياء مات منشور بالمنشار تنفيذًا لأمر الملك منسى. ويعتقد البعض أن فى الرسالة ل العبرانيين ص 11: 37 إشارة ل استشهاد أشعياء، ولذا فيمكن كان دم أشعياء النبي من ضمن الدماء الزكية اللى أراقها منسى فى أورشليم (2 ملو 21: 16). ويعتبر أشعياء أعظم أنبياء العهد القديم قاطبة وذلك من شوية وجوه. فأسلوبه الأدبي الرائع يعتبر أجمل ما ورد فى العهد القديم. وعدد المفردات اللى يستخدمها أشعياء يفوق أي مقدار فى اي من أسفار العهد القديم. وغالبية سفر نبوات أشعياء شعر عبري راقٍ. وبالإضافة ل سفر نبواته فقد ورد فى 2 أخبار 26: 22 أنه كتب حياة الملك عزيا . و كتب حياة للملك حزقيا فى سفر يدعى "رؤيا أشعياء" (2 أخبار 32: 32). ولم تحفظ لنا دى الأسفار التاريخية. ولكنها ممكن كانت ضمن المصادر اللى استقى منها كتّاب أسفار الملوك واخبار الأيام الكثير من معلوماتهم . وكان أشعياء مصلحًا اجتماعى .

السيرة الذاتية[تعديل]

كان اشعياء مُتزوج من ست اسمها النَّبِيَّةَ (سفر اشعياء 8:3). واسمها كما يعتقد البعض مرتبط بأنه كان ليها دور فى التنبؤ كما كان لدَبُورَةُ فى (سفر القُضاة 4:4). أما البعض الأخر يقول بأنها سُميت كذلك لأنها مرات نبي مش علشان ليها صفة التنبؤ. جه لاشعياء ولدين الذان كان لهما أسمين رمزيين شَآرَيَاشُوبَ ومَهَيْرَ شَلاَلَ حَاشَ بَزَ. تنبأ اشعياء فى أَثْنَاءِ حُكْمِ كُلٍّ مِنْ عُزِّيَّا وَيُوثَامَ وَآحَازَ وَحِزْقِيَّا مُلُوكِ يَهُوذَا (سفر اشعياء 1:1). حكم عزيا لمُدة 52 سنة فى أواسط القرن الثامن قبل الميلاد، وكان اشعياء قد ابتدا مهنتهُ بشوية سنين قبل موت عُزِّيَّا، حوالى فى القرن 74 قبل الميلاد. عاش اشعياء لحد السنة الاربعين من حُكْمِ حِزْقِيَّا، وممكن أيضاَ قد عاش بضع سنين من اتحكم منيسا. علشان كده تنبأ اشعياء لمدة 64 سنة على الأقل. في أيام شباب اشعياء يُعتقد بأنه أنتقل بسبب الاحتلال الاشوري لأسرائيل على ايد الملك تَغْلثَ فَلاسِرُ (سفر الملوك التانى 15:19). فى الاحتلال رفض َآحَاز التعاون مع ملوك إسرائيل وسوريا ضد الاشوريين، علشان كده فَأَسْلَمَهُ الرَّبُّ لِيَدِ مَلِكِ أَرَامَ، فَأَلْحَقَ بِهِ هَزِيمَةً نكراء وَأَسَرُوا كَثِيرِينَ مِنْ يَهُوذَا نَقَلُوهُمْ إِلَى دِمَشْقَ. كَمَا أَسْلَمَهُ الرَّبُّ لِيَدِ مَلِكِ إِسْرَائِيلَ، فَكَسَرَهُ شَرَّ كَسْرَةٍ (سفر أخبار التانى 6-28:5). نتيجة علشان كده تواضع آحَازَ و بقا مع اشور وطلب مُساعدة تَغْلثَ فَلاسِرُ للوقوف ضد إسرائيل وسوريا (سفر الملوك التانى 15:29) و(سفر أخبار الايام الأولى 5:26). لم يقُم الاشوريون بالتحرش بمملكة يهوذا على طول اتحكم الملك َآحَاز. لما اعْتَلَى حَزَقِيَّا بْنُ آحَازَ عَرْشَ يَهُوذَا، تشجع ان يثور ضد ملك اشور (سفر الملوك التانى 18:7) ودخل تحالف مع ملك مصر (سفر اشعياء 4-30:2). ده جعل ملك اشور بأن يهدد ملك يهوذا. قاد سنحاريب جيشاً قوى ل يهوذا سنة 701 قبل الميلاد. فَجَمَعَ حَزَقِيَّا كُلَّ مَا فِي بَيْتِ الرَّبِّ وَخَزَائِنِ قَصْرِ الْمَلِكِ مِنْ فِضَّةٍ وَذَهَبٍ وَدَفَعَهَا لَسنحاريب (سفر الملوك التانى 16-18:14). لكن بعد مدة فاصلة قليلة، أنشنت الحرب تانى ومرة ثانية قاد سنحاريب جيشاً قوى ل يهوذا (سفر اشعياء 22-36:2 و37:8). قام اشعياء بتشجيع حَزَقِيَّا على مقاومة بلاد اشور. مَضَت السنين اللى بعد كده من اتحكم حَزَقِيَّا كانت بسلام. من الممكن بأن اشعياء عاش فى فترة قريبة من ده الحكم ومن الممكن كمان ل حكم الملك منيسا لكن لم يأت ذكر وقت ممات اشعياء ولا كيف مات فى الكتاب المقدس ولا فى كتب التأريخ. كمان يُعتقد بأنه أستشهد على ايد الوثنيين فى أيام الملك منيسا.

مصادر[تعديل]

  1. أ ب http://timeline.biblehistory.com/event/isaiah
  2. أ ب ت ث الباب: 6
  3. أ ب مُعرِّف الضَّبط الاستناديِّ في قاعدة البيانات الوطنية التشيكية (NLCR AUT): https://aleph.nkp.cz/F/?func=find-c&local_base=aut&ccl_term=ica=jx20120906004 — تاريخ الاطلاع: 8 يونيه 2022
  4. {{cite web}}: Empty citation (help)
  5. Holy Prophet Isaiah Archived 2017-06-27 at the Wayback Machine
  6. {{cite web}}: Empty citation (help)
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: