انتقل إلى المحتوى

اسماعيل بك

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اسماعيل بك

معلومات شخصيه
تاريخ الميلاد سنة 1735   تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات
الوفاة مارس 1791 (55–56 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الموت (P570) في ويكي بيانات


القاهره   تعديل قيمة خاصية مكان الموت (P20) في ويكي بيانات

سبب الوفاة طاعون   تعديل قيمة خاصية سبب الوفاة (P509) في ويكي بيانات
مواطنه
امبراطوريه عثمانيه   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
الحياه العمليه
المهنه سياسى   تعديل قيمة خاصية الوظيفه (P106) في ويكي بيانات

إسماعيل بك الكبير (1735 - مارس 1791 في القاهرة) سياسى عثمانى شغل منصب والى مصر .

شعار المماليك البايات

كان إسماعيل من أصل جورجى وأصبح مملوك للأمير علي بك الكبير في مصر. خلال الحرب الروسيه التركيه، استغل على بك الفرصة لإعلان استقلال مصر عن الإمبراطورية العثمانية. قام إسماعيل بك نيابه عن علي بقمع ثورة مؤيدة للعثمانيه في مصر السفلى (1768). وبناء على أوامر علي، قام كمان بغزو الحجاز وإخضاع كل موانئه وبلداته الساحلية شمال جده (1770). لما قام محمد بك ابو الدهب، وهو أكثر شخص يثق به (وأخوه)، بالخيانه عليه وسار في مسيرة ضد القاهرة، ارسل إسماعيل بك لاعتراضه ، لكنه اجبر على الاستسلام وتقديم (1772).

بعد وفاة أبو دهب (1775) قام إسماعيل بك بحشد المماليك المتبقين من علي بك ولكنه فشل في منع رفاق أبو الدهب إبراهيم باي ومراد باي من خلافته. حاول مراد أن يسممه، لكن إسماعيل وفصيل علي بك (العلوية) نجحا في طرد جماعة أبو الدهب (المحمديه) من القاهرة إلى صعيد مصر (1777). بعد بضعة أشهر، غير العديد من العلويين الأمور. عاد إبراهيم ومراد وأجبر إسماعيل على الفرار (1778).

معلمه: على بك

منافس: ابو الدهب

العدو: مراد بك

حليف: حسن باشا

بعد تدخل الأدميرال العثماني سيزاييرلي غازي حسن باشا في سنة 1786، عاد إسماعيل بك إلى مصر وتم تنصيبه على أنه شيخ البلد (الحاكم المدنى والحاكم الفعلي) بينما هرب إبراهيم ومراد إلى صعيد مصر مره تانيه. بسبب حرب روسيه تركيه أخرى، سحبت الإمبراطورية العثمانية القوات التركية في العام التالي. طلب إسماعيل بك من القنصل الفرنسى ما إذا كان بإمكان فرنسا إرسال مدربين عسكريين ووحدات تدريب. ومع ذلك، جعلت الثورة الفرنسيه هذا مستحيل. تم القضاء على إسماعيل بك وتقريبا كل فصيله بسبب الطاعون. بعد انهيار نظام الإسماعيلية، عاد إبراهيم ومراد واستولوا على السلطة مرة تانيه. قرر مراد الإقامة في قصر إسماعيل.

معرض صور[تعديل]

المراجع[تعديل]