اسبستس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اسبستس
،  و
،  و
،  و
،  و
 

الكتله
اسبستس

الاسبستس أو الامينت أو الأميانت أو الحرير الصخرى أو حجر الفتيلِ[1] أو الصخر الحرِيرِي[1] مجموعة معادن من مجموعة التريموليت [الإنجليزية] تتألف من ألياف تستخرج من مناجم خاصه، هيا مواد غير عضويه فيها الكتير من المعادن الطبيعيه اللى يدخل فى تركيبها أملاح السيليكات إلا أنها تختلف عن بعضها فى التركيب الكيميائى والخواص الطبيعية لاختلاف كميات الماغنسيوم والحديد والصوديوم والأوكسجين والهيدروجين فيها.

الأنواع[تعديل]

كريسوتايل اسبستس
الأسبست الأبيض

كريسوتايل،CAS رقم 12001-29-5 ،يتم الحصول عليه من صخور السربنتين. والكريسوتايل من اكتر الأنواع استخدام فى الصناعة. وهناك دليل على أن ده النوع من الأسبست ضار، اقل بالدرجة كباقى الأنواع التانيه. صيغته الكيميائيّة Mg3(Si2O5)(OH)4.

الأسبست البني

أموسايت، CAS رقم 12172-73-5، الاسم التجارى للأمفيبوليات، ييجى من مناجم شمال افريقيا، ويسمى أكرونيوم. صيغته الكيميائية Fe7Si8O22(OH)2.

الأسبست الأزرق

ريبيكايت، CAS رقم 12001-28-4 أمفيبولى من افريقيا واوستراليا. هو التكوين الليفى للريبيكايت أمفوليبى. ويعتقد بأن الأسبست الأزرق هو أخطر الأنواع . صيغته الكيميائيّة Na2Fe2+3Fe3+2Si8O22(OH)2.

يستخدم الأسبست فى مجال البناء وتسقيف البيوت والعوازل الداخلية والخارجيه و أنابيب صرف الميه والأدخنه والتهويه، وتعتبر صناعة الأسمنت الأسبستى من اكتر الصناعات استهلاك للكريسوتايل إذ توصل نسبتها ل85%. وتدخل ألياف الأسبست فى صناعة أغلفة الأبواب المقاومة للحريق والخزائن الفولاذية، كمان تستخدم فى صناعة الملابس الواقية من الحريق وكوابح العربيات وبعض أجزاء العربيات وكمان كمادة عازلة للكابلات والأسلاك واللوحات الكهربائية.

وقد يصيب بسرطان الدماغ وسرطان الرئة

كما يَنتج عن تعرض العاملين فى إنتاج أو صناعة الأسبست بعض الأمراض من أخطرها داء الأسبست (الأسبستوز) وسرطان الرئة وورم المتوسطة.

مصادر[تعديل]

  1. أ ب المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع حرير