فيليب فكرى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
فيليب فكرى
معلومات شخصيه
الميلاد 7 يونيه 1974 (50 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات


القاهره   تعديل قيمة خاصية مكان الولاده (P19) في ويكي بيانات

مواطنه
مصر   تعديل قيمة خاصية الجنسيه (P27) في ويكي بيانات
اللغه الام اللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغة الام (P103) في ويكي بيانات
اللغات المحكيه او المكتوبه عربى ،  واللغه المصريه الحديثه   تعديل قيمة خاصية اللغه (P1412) في ويكي بيانات

فيليب فكـرى كاتب ساخر وفنان جرافيكاتير ورسام بورتريه مصرى من مواليد القاهرة 7 يونيه 1974، حاصل على بكالوريوس الاعلام – جامعة القاهرة

حاصل على المركز الاولانى فى الرسم سنة 1988 على مستوى الجمهورية ومثل اسم مصر فى النمسا فى المسابقة الدولية، تتلمذ على ايد الفنان الكبير مصطفى حسين و هو فى الثامنة من عمرة، وتم نشر أعمالة فى باب أسبوعى - فى جريدة الأخبار وعمره 8 سنين .

له الكتير من المقالات الساخرة - عمل العشرات من الحوارات الصحفية مع الكتير من المشاهير منهم : يحيى الفخرانىمحمد صبحى – خالد يوسف – ممدوح الليثى – خالد صالحمصطفى حسين.

صدر له كتابه الاولانى " انا م البلد دى – يوميات قبطى ساخر " و كتب عنه عشرات المقالات وعشرات اللقاءات التليفزيونية و اخد جايزة لكونه من اكتر عشر كتب مبيعا فى مصر سنة 2011 م - وكتاب " حدث فى تلك الثورة " تحت الطبع.

ابتكر فن الــ جرافيكاتير و هو " فن صحفى مبتكر يتم فيه توظيف برامج الجرافيك " الكمبيوتر " فى التعامل مع الوجوه أو الأشخاص أو الأشكال لاعطاء نتيجة كاريكاتورية ذات طابع خاص ومتميز بما يواكب التطور ويساهم فى توصيل الرسالة الصحفية مع تحقيق درجة عالية من الانسجام البصرى فى الصورة خاصة مع تعود المتلقى على الابهار فى وسايل الاعلام المتعددة.

وتم نشر أعماله فى صحف : الأخبار – كاريكاتير – وطنى - الكواكب – كل الناس – الأهرام - وله باب يومى فى جريدة الوطن فى الصفحة الأخيرة تحت اسم " جرافيكاتير ".

وصلات برانيه[تعديل]