شعار مصر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
شعار مصر
طائر العقاب المصرى

شعار مصر المستخدم فى العلم هوه العقاب المصرى اللى ضامم جناحاته و لونه دهبى و ف وسط صدره درع عليه علم مصر. و النسر المصرى كان رمز الدوله الأيوبيه من ايام عهد السلطان صلاح الدين الأيوبى، و بيرمز للقوة و للانتصار على الاعداء.بيبص العقاب ناحية اليمين عشان يدل على الأخدان باليمين او التيمن و هو رافع راسه.

العقاب المصرى
بالهيروجليفى
G1

تاريخ

  1. ظهر اول شعار بيعبر عن شخصية مصر فى بداية عهد الدوله الايوبيه اللى اسسها السلطان صلاح الدين الأيوبى ف مصر بعد ما قضا على الخلافه الفاطميه، و كان شعاره العقاب المصرى اللى بيرمز لالقوة والانتصار على الاعداء، خصوصاً لما كانت مصر بتحارب الصليبيين فى العهد ده.
  2. رجع العقاب المصرى تانى شعار للدولة بعد اعلان الجمهوريه فى مصر ف عهد الرئيس جمال عبد الناصر، والعقاب كان بيبص يمين دليل على التيمن، وعلى صدره فى هلال وتلات نجوم فى خلفيه خضرا بتدل على أن دين الدولة الرسمى هوه الاسلام، والثلاث نجوم التانيه بتمثل التلات ديانات الرئيسيه ف مصر وهيَ الاسلام و المسيحيه و اليهوديه.
  3. اما ايام الوحدة اللى كانت بين مصر و سوريا اللى عرفت باسم الجمهوريه العربيه المتحده من 1958 لحد 1961 اتحط العقاب شعار مرة تانيه لكن بشكل مختلف شويه، و ده مع تغيير النقش على صدر العقاب بحط نجمتين خضر بيمثلوا مصر و سوريا، ب علشان النجمة اللى فوق بتمثل الإقليم السورى الشمالى والنجمة اللى تحت بتمثل الاقليم المصرى الجنوبى. أُتحط الشعار ده لمصر لحد بعد ما انتهت الوحدة بين مصر و سوريا لحد سنه 1972، لما اتغيير فى عصر الرئيس محمد أنور السادات بعد انضمام مصر لاتحاد الجمهوريات العربيه.
  4. من ايام ما اتعمل اتحاد الجمهوريات العربية بين مصر و سوريا و ليبيا، حط الاتحاد الجديد شعار جديد وهوه الصقر الدهبى اللى باصص شمال عشان يدل على قوة الاتحاد بين البلاد التلاته، و مصر خلته شعارها لحد بعد ما اتفكك الاتحاد لحد سنه 1984، و خلته سوريا و ليبيا شعارين ليهم برده لحد دلوقتى .
  5. فى عهد الرئيس محمد حسنى مبارك، اعتمد الشعار الحالى سنه 1984 شعار رسمى للجمهوريه ، و هو نفس العقاب المصرى المعهود من ايام عهد الرئيس جمال عبد الناصر، مع الاختلاف فى الكتابة فى قاعدة الشعار، حيث بقت "جمهورية مصر العربيه" بدل "الجمهوريه العربيه المتحده" مكتوبة بالخط الكوفى، واتشال النجمتين الخضر من نص العلم المنقوش ف صدر العقاب , و بقا الشعار بيتحط فى وسط علم مصر ابو لون دهبى.

مصادر

شوف كمان