شالوم اليخيم

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
صورة شالوم اليخيم في كتاب من كتبه باللغه الييدى.

شالوم اليخيم أو شولوم اليخم ( ييدى שלום־עליכם ، روسى: Шолом-Алейхем)، اسم مستعار لـ شولوم ياكوف رابينوفيتش (برياسلاڤ، اوكرانيا، 18 فبراير 1859 - نيويورك، 13 مايو 1916 ). أديب ييدى روسي من أهم وأكبر كتاب اللغه الييدى. ألف روايات و قصص و مسرحيات كتيره استوحى منها فيلم غنائي انتجته هوليوود بعنوان "كمانجي على السطوح" (Fiddler on the Roof)، اللي إتعرض لأول مره سنة 1964.

اتولد شولوم في برياسلاف جنب كييف وبدا الكتابه وهو لسه صغير و اشتغل مدرس لغه روسيه خصوصي وهو عنده سبعتاشر سنه. واشتغل حاخام حكومي في لوبين.

كتاباته

كتاب لشالوم اليخيم بالييدى.

أول كتابات شالوم اليخيم كات بالروسي و العبري. العبري كات اللغه اللي بيكتب بيها غالبية اليهود في روسيا أياميها، وبعدين ابتدى يكتب بالييدى بس، لإن الييدى كات اللغة اللي بيتكلم بيها الناس وبيتعاملوا بيها حواليه في المجتمع اللي كان عايش فيه. الموسوعه اليهوديه (1901 -1906) صنفت شالوم اليخيم على أساس إنه روائي عبري. لكن العبري و الييدى لهم جذور مختلفه.[1]

شالوم اليخيم من سنة 1883 لما نشر أول حكاياته ولغاية وفاته سنة 1916 كتب اكتر من 40 مجلد فيها روايات و قصص قصيره و مسرحيات ومذكرات أدبيه وخلافه. اتجوز ست غنيه واتغنى و استخدم جزء من ثروته لتشجيع أدباء اللغه الييديه، و حرر في 1888-1889 دوريه سنويه اسمها "المكتبه الشعبيه الييديه" (Die Yidische Folksbibliotek). كتابات شالوم دخلت قلوب الناس لإن لغته ومواضيعه كان بتخاطب الناس من كل الطبقات و من كل المستويات الفكريه باللغه والكلام اللي بينطقوه في الشوارع و في بيوتهم، وبقى في حياته ممثل حقيقي للأدب اليهودي. اترجمت رواياته في حتت كتيره وبقى معروف، وفي امريكا سموه " مارك توين اليهودي " .

هجرته

في سنة 1905 خد عيلته وراح على سويسرا وبقى يتنقل في اوروبا وامريكا عشان يلقي محاضرات. وظهرت ترجمه انجليزيه لشويه روايات من رواياته كان من ضمنها "الأطفال اليهود"، و "البلد القديم"، و "مغامرات ابن موتيل مغني الكنيس". وفي سنة 1914، قبل ما يتوفى بسنتين هاجر على أمريكا مع يهود كتير بعد ما حسوا ان العيشه في أوروبا مبقلهاش أمان، زائد الإشاعات اللى كات منتشره أياميها بإن أمريكا بلد دهبيه، الفلوس فيها مرميه في شوارعها وعايزه اللي يلمها. وشالوم اليخيم كان كتب عن امريكا من قبل ما يروحها ويشوفها. وفي قصته "يهود صغار بشعر أحمر" (1900) إستخدم إستعباد اليهود في مصر كرمز لأمريكا واتكلم بمراره عن النصابين والمستغلين اللى كانوا بيغرروا باليهود المهاجرين على أمريكا.[2] وبعد ما هاجر أمريكا سنة 1914كتب قصص عن تجربته هناك وصور شخصيات يهوديه مهاجره و ردود أفعالها في امريكا. وركز على المهاجرين اللي كانوا بينتقدوا عيالهم لإنهم إتأقلموا بسرعه في أمريكا وإتأمركوا ونسوا ثقافتهم الأصليه بسرعه، مع إنهم هما نفسهم كانوا بيكتبوا جوابات بالييدى بس بكلام وإسلوب متأمرك لدرجة إن اللي بيستلموها الناحيه التانيه ما كانوش بيفهموها بسهوله. شالوم اليخيم ما إتأقلمش على العيشه في أرض الميعاد أمريكا وحس بغربه بعد ما لقى نفسه عايش في مجتمع متعدد الثقافات والأجناس وبعيد عن مجتمعه اليهودي المقفول اللي إتعود عليه. بس قدر ببراعه أول ما وصل أمريكا ولمدة سنتين إنه يألف قصص بنفس روح الطرافه بتاعته بخلفيه امريكانيه، ودي حاجه ماقدرش يعملها كتاب يهود كتار عاشوا في أمريكا مده أطول منه بكتير.[3] شالوم اليخيم كان أول مؤلف يكتب للأطفال باللغه الييدى، واقتبست من قصصه للأطفال حكايات اتعرضت على مسرح الفن الييدى في نيويورك.

كتب شالوم اليخيم، مع انه كان اتوفى من سنين، اتحرقت في المانيا أيام هتلر والنازي اللي كات عقولهم منغلقه وكانوا بيعادوا اليهود والثقافات التانية. وده كان زي ما هو نفسه اتوقع وكان بيقول إن مفيش مستقبل لليهود اللي عايشين في مجتمعات بتعاديهم.[4]

أمريكا

اوكرانيا و اسرائيل كرمو شالوم اليخيم على ورق البوسته.

شالوم اليخيم هاجر على أمريكا سنة 1914 وبعدها بسنتين اتوفى في نيويورك وهو عنده سبعه وخمسين سنه بعد ما عيي بالسل، بعد ما لعب دور كبير في تعريف الناس بالأدب الييدى، وظهر بعده كتاب كبار بيستخدموا اللغه دي زي ايزاك سينجر اللي خد جايزة نوبل فى الادب سنة 1978 كأكبر تتويج للغه والثقافه الييدى اللى اخلص لهم شالوم اليخيم.

من أقواله

  • الحياة حلم للحكيم، ولعبه للعبيط، و كوميديا للغنى، و تراجيديا للفقير.
  • النميمه تليفون طبيعى.
  • مهما كان الموضوع مؤسف لازم تستمر فى الحياه حتى لو اتسبب ده فى موتك.

فهرست وملحوظات

  1. Leviant, p. 11
  2. Leviant, p. 13-14
  3. Leviant, p. 15-14
  4. Leviant, p. 13

مراجع

  • Leviant. Curt: Sholom Aleichem, Some laughter, some tears, Paperback Liberary, New York 1968
  • The New Encyclopædia Britannica, Micropædia,H.H. Berton Publisher,1973-1974
  • The New Encyclopædia Britannica, Macropædia,H.H. Berton Publisher,1973-1974
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
شالوم اليخيم