ايزاك سينجر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

ايزاك باشيفيس سينجر (پولاندى: Isaac Bashevis Singer; ييدى יצחק באַשעװיס זינגער) (رادزمين، بولاندا، 14 يوليه 1904 - ميامي، امريكا 24 يوليه 1991) كان روائي و قصصي و كاتب مقالات ييدى كبير اتولد في بولاندا وهاجر على امريكا. من أكبر أدبا اللغه الييدى. وصف في رواياته و قصصه الساخره الفكاهيه المليانه بالحكمه عيشة اليهود في بولاندا و امريكا، لكن شخصياته ومواضيعه بشريه عالميه. اخد جايزة نوبل فى الادب سنة 1978.

نشإته

اتولد سينجر في بولاندا في عيلة فيها حاخامات كتار وكان أبوه وجده حاخامات. اخد تعليم يهودي تقليدي في مدرسة الحاخامات في وارسو (Warsaw Rabbinical Seminary) مع اخوه الكبير "اسرائيل جوشوا" عشان يبقى حاخام، بس فضل انه يكون كاتب.

بعد ما نشر أول رواياته " الشيطان في جوريي " سنة 1935 هرب هو وأخوه على امريكا بعد ما اتوقعوا ان هتلر والمانيا النازيه حايهاجموا بولاندا ويحتلوها زي ماحصل فعلاً بعد ما هربوا.

بعد ما استقروا في نيويورك سينجر اشتغل في جورنال ييدى إسمه "ديلي فوروارد" - Daily Forward - و كتب مقالات كان بيمضيها بالإسم المستعار " وارشوفسكي ". وكتب قصص كان معظمها باليديش . في سنة 1943 اخد الجنسيه الامريكيه.

من مؤلفاته

سينجر اشتهر جداً وبقاله جمهور ومعجبين. كات عادته انه يكتب باليديش و بعد كده يشرف بدقه على الترجمه للإنجليزي. من اهم رواياته: "عائلة موسكات" ( 1950)، و ساحر لوبلين (1960)، و "العبد" (1962)، و "بيت المزرعه" (1967)، و "المزرعه" (1969)، و "اعداء، قصة حب" (1972). و من أشهر قصصه القصيره: "جيمبل الأحمق" (1957)، و "سبينوزا شارع السوق" (1961)، و "يوم جمعه قصير" (1964)، و "جلسة تحضير الأرواح" (1968).

سينجر زي الاديب الييدى الروسى شالوم اليخيم كتب كمان قصص للاطفال من أشهرها "سخيمل راح وارسو".

في سنة 1966 كتب سينجر قصة طفولته وذكرياته في وارسو في كتاب "في بيت أبي".

رواية "عائلة موسكات" - The Family Moskat - روايه طويله بتعتبر من أهم الروايات اللي كتبها سينجر و أول ما اتنشرت خدت جايزة لويس لاميد الأدبيه - Louis Lamed Prize - و اتوصفت بإنها "روايه ملحمية عن يهود شرق اوروبا في القرن العشرين". في الروايه دي وصف سينجر عيشة اليهود في وارسو من بداية القرن العشرين لغاية الحرب العالميه التانيه وغزو النازي لبولاندا. والروايه مليانه شخصيات و احداث.[1]

رواية "ساحر لوبلين" - The Magician of Lublin - برضه بتعتبر من أهم روايات سينجر الطويله ودي بتدور احداثها في بولندا في أواخر القرن التسعتاشر وبتناقش صراع الإنسان ضد الشر.[2]

في سنة 1978 اخد جايزة نوبل في الأدب.

فهرست وملحوظات

  1. The Family Moskat
  2. The Magician of Lublin

مراجع

  • Benet, W.R.: The Reader Encyclopedia, J. W. Arrowsmith, Bristol 1977
  • Isaac Bashevis Singer, in: The Scence and other stories, Penguin Books, Middlesex 1979
  • Isaac Bashevis Singer, in: The Magician of Lublin, Noonday Press, New York 1966
  • Isaac Bashevis Singer, in: The Family Moskat, Noonday Press, New York 1966
  • The New Encyclopædia Britannica, Micropædia,H.H. Berton Publisher,1973-1974
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
ايزاك سينجر