روبى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
رانيا حسين محمد توفيق
Robi2002.jpg
رانيا حسين محمد توفيق
الجنسية مصرية
اتولد 23 ابريل 1984 (العمر 29 سنة)
مصر

'روبي، مغنية، ممثلة مصرية، اسمها الحقيقي رانيا حسين محمد توفيق،[1] اتولدت في المنيرة. درست القانون في جامعة بني سويف. وكانت بتقدم برامج فنية في قناة دريم والمحور المصرية. اول ظهور ليها كان من خلال دور ليها في فيلم "فيلم ثقافي" سنة 2000 وكان دور صغير جدا ظهرت في شوية مشاهد وظهر اسمها في التترات رانيا حسين.

روبي أثارت الجدل من ساعة ظهور أول كليب ليها "إنت عارف ليه" (2003) اللي اتصور في كوبا.[2] عملت أول أدوارها في فيلم فيلم ثقافي وبعدها اشتغلت في فيلم سكوت حنصور من إخراج الراحل يوسف شاهين في (2001) اللي اختارلها اسم الشهرة روبي، وعملت فيه دور بولا ابنة لطيفة في الفيلم. المخرج شريف صبري هو اللي كان بيرعاها فنيا من ساعة ما قدمها في أولى كليباتها "إنت عارف ليه"، وكمان اخرج وانتج أول بطولة سينمائية ليها وهو فيلم بعنوان "سبع ورقات كوتشينة" لحد ما انتهى العقد بينها وبين شركة شريف صبري للإنتاج في 2007. منتجها ومنظم حفلاتها الجديد هو رجل الأعمال وليد مصطفى اللي اشترى حق التصرف فيها فنيا من مكتشفها شريف صبري بعد ما انتهى عقده معاها.

دراستها للقانون[تعديل]

ف سنة 2009 روبي بعدت شوية عن الساحة الفنية عشان تكمل دراستها ف كلية الحقوق جامعة بني سويف. ودة كان نفس اللي عملته الفنانة المصرية زبيده ثروت فزبيده ثروت اعتزلت الفن مؤقتا سنة 1963 لمدة ست سنين عشان تتفرغ لتكملة دراسة القانون وتتفرغ لرعاية أسرتها ورجعت للتمثيل سنة 1969. الانتقادات وتعليقات الناس مسبتهاش خلال فترة دراستها، ففيه صحف قالت ان فيه مشاكل حصلت في الكلية عشان روبي كانت بتحضر الامتحانات بلبس "مثير" واللي خلى مشاكل تحصل مع حرس الجامعة انهم منعوها تخش على حسب اللي قالته الصحف.

نقابة الموسيقيين[تعديل]

حصل كلام وجدل كتير لما انضمت لنقابة الموسيقيين وفيه ناس اتهمت حسن أبو السعود نقيب الموسيقيين بحاجات كتير وفيه اشاعة طلعت انها انضمت للنقابة بسبب انها دفعت 50 الف جنية لصندوق معاشات واعانات النقابة وعشرتلاف جنية رسم للنقابة عن فيلم 7 ورقات كوتشينة. وحلمي بكر اعترض على انضمامها للنقابة. نبيه الوحش المحامي رفع قضية ضد أبو السعود عشان كان معترض على انضمام روبي لنقابة المهن الموسيقية عام 2004 ومعرفش يوصل لحاجة ساعتها ومخدش حكم. وبسبب الموضوع دة شريف صبري اجل البومها مشيت ورا احساسي لحد ما المشكلة تخلص. وف سنة 2007 هيئة مفوضين الدولة في محكمة القضاء الإداري بمجلس الدولة في مصر طلعت قرار بإلزام حسن أبو السعود انه يشطب عضوية رانيا حسين محمد توفيق وشطب اسمها من جدول قيد النقابة، وكان دة نتيجة محاولات نبيه الوحش المستمرة في المجال دة.

سبب الطرد من النقابة[تعديل]

حلمي بكر قال -ف مقابلة مع وكالة الانباء الالمانية- ان عضوية روبي ف النقابة باطلة عشان اي لجنة قيد لاعضاء جديدة حسب لايحة النقابة لازم تتشكل من برة مجلس الادارة وبحضور النقيب او رئيس لجنة القيد. ولجنة قيد روبي كل اعضاءها من مجلس ادارة النقابة ورئيس لجنة القيد رضا رجب محضرش واعترض على اللي حصل.[3]

منعها من انها تغني في سوريا[تعديل]

صباح عبيد نقيب الفنانين السوريين اصدر قرار سنة 2007 بمنع روبي وإليسا وهيفاء وهبي انهم يغنو في سوريا. عبيد قال ان السبب هو "الحد من العري" زي ما قال.[4] بعدها صباح عبيد استقال سنة 2008 وفيه مصادر فنية قالت انه اتعرض لضغوط بسبب قراراته المتلخبطة مع الفنانين التلات وغيرهم من الفنانين السوريين زي ميادة الحناوي وجورج وسوف اللي هددهم بشطبهم من النقابة عشان اتاخروا في انهم يسددوا الرسوم النقابية السنوية.

ألبومات[تعديل]

إبقى قابلني (2004)[تعديل]

  1. ليه بيداري كده: وعملته فيديو كليب.
  2. انت عارف لية: وعملته فيديو كليب.
  3. كل ما اقوله اه: كانت في فيلم 7 ورقات كوتشينة.
  4. ابقى قابلني: وعملته فيديو كليب.
  5. انا عمري ماستنيت حد: كانت في فيلم 7 ورقات كوتشينة.
  6. غاوي: كانت في فيلم 7 ورقات كوتشينة.
  7. يا زهرة الياسمين ما لك علي يمين: كان في احده افلامه .
  8. الحياة ألبوم - فين حبيبي
  9. زكي ألبوم - فين حبيبي
  10. أم حسن - ألبوم فين حبيبي
  11. فين حبيبي - البوم فين حبيبي

مشيت ورا إحساسي (2007)[تعديل]

  1. مشيت ورا احساسي: وعملته فيديو كليب.
  2. مالي - هاوس
  3. مشيت ورا احساسي - شرقي
  4. اه من عمايله
  5. مش هتقدر: وعملته فيديو كليب.
  6. اسالني هتعرف
  7. يا اما انا
  8. بشتاق لعنيك
  9. مالي
  10. آه من عمايله - موسيقى

سنجل[تعديل]

  • عملت أغنية ليه في فيلم ليلة البيبي دول.
  • عملت أغنية باسم أول مرة وهي أغنية فيلم الوعد.
  • عملت أغنية يا لرموش وصورتها فيديو كليب.

أفلام[تعديل]

مسلسلات[تعديل]

  • مسلسل ( بدون ذكر اسماء ) مع (احمد الفيشاوي)

مسلسل ( سجن النسا ) بدور (رضا بيومي)

مصادر[تعديل]