الباب العالى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
Osmanli-nisani.svg
الباب العالي
قاعة الامبراطورية مع عرش السلطان

الباب العالي Topkapı Palace (بالتركية: طوب كابي أو توبكابي سراي ) يقع في إسطنبول في تركيا كان مركز الحكم في الدولة العثمانية من سنة 1465 - 1853.

استخدم القصر اللي بيقع في إستانبول كمركز إدارى للدولة العثمانية على مدار 400 سنه من تاريخها الممتد 600 سنه. فهو القصر اللي يعيش فيه السلاطيين العثمانيين. وكان يقيم فيه حوالى 4,000 شخص.

اتبنى القصر على قلعة بيزنطية في (سراى بورنى) أعلى ربوة إستانبول الأثرية واللي بتقع بين بحر مرمرة وبوغاز استانبول والخليج على البسفور .

افتتح القصر للزيارة العامة كمتحف فى 3 أبريل 1924، بأمر من مصطفى كمال أتاتورك ,وتوجد بالقصر غرفة الأمانات المقدسة اللي نقلت من مصر عند فتحها وتوجد بها آثار الرسول محمد ، سيفهُ وعصاتهُ وضرسه وجزء من شعرهِ وواحده من رسايله وسيوف الصحابة ومفاتيح الكعبة.

أجنحة المتحف[تعديل]

  • جناح العهد
  • جناح والدة السلطان
  • ديوان السلطان ووزرائه
  • جناح لكل زوجة من زوجات السلطان
  • متحف للهدايا اللي تهدى للسلطان
  • ساحة للاحتفالات
  • أجنحة الحراس والخدم

مبانى القصر الداخلية[تعديل]

باب السلام، جناح المطبخ، باب السعادة، غرفة العرض، قصر الفاتح، غرفة الحكيم باشا، جامع الأغوات، الخزانة الداخلية ، خزينة الراحة، الحظائر الست قباب، مكتبة أحمد الثالث، غرفة الختان، مقر مراد الثالث.

السراى الهمايونى[تعديل]

مبانى السراى الهمايونى المحاطة باسوار :

باب باليق خانة،باب اوطلق، باب السعادة، خاصكى حمام,، قصر آلاى، باب صوغوق جشمه، آيا صوفيا، عين ماء أحمد الثالث,، منارة آهير قابى، قصر اللؤلؤ، باب الجيش، الباب الحديدى، باب باللى كوجوك، درب خانة الجديد، قصر الدرب خانة، الباب الهمايونى، قصر الجلخانة، جوتلرسوتوب، باب السلام، غرفة العرض، قصر تشللى، قصر روان، قصربغداد، قصر قصر الصوفا، حديقة لالا، ساحة الفناء الأولى، ساحة الفناء الثالثة، قصر طوپ قاپـى سراى.

شوف[تعديل]

ليستة خلفاء المسلمين

Topkapi Palace Seen From Harem.JPG
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى ويكيميديا كومونز عن:
Topkapı Palace
Wiki letter w.svg الصفحه دى فيها تقاوى مقاله. و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.