انتقل إلى المحتوى

هجمات بالملوتوف على مساجد السويد (2014)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
هجمات بالملوتوف على مساجد السويد (2014)
البلد
السويد   تعديل قيمة خاصية البلد (P17) في ويكي بيانات
المكان اسلوف   تعديل قيمة خاصية المكان (P276) في ويكي بيانات
التاريخ 2014  تعديل قيمة خاصية بتاريخ (P585) في ويكي بيانات

كانت هجمات حرق مساجد في السويد سنة 2014 عباره عن سلسله من الحوادث اللى كان يُعتقد في البداية أنها هجمات حرق تلت مساجد فى السويد ، وبس.[1] فى الحادث التالت، تم تشويه مسجد أوبسالا بكتابات عنصرية على الجدران كمان اتحدف بازازه مولوتوف .[1][2] الحادثة الأولى من التلاته هيا الوحيده اللى اتسببت في وقوع اصابات بشريه ، اتلاقت بعدها من خلال تحقيقات الشرطة كانت حادثة في مطبخ المسجد بسبب طاسه عميقه شديدة الحراره.[3][4]

الحادثه والهجمات[تعديل]

فى يوم العيد الميلاد ، اتصاب خمس بنى آدمين بجروح بحسب التقارير قالت أن قنبله حارقه اترمت عبر شباك مسجد في إسكيلستونا. كان حوالى اكتر من 20 واحد ، بينهم اطفال ، في المسجد وقت الهجوم[5] الشرطه علقت على الحادثه بأنها مش هجوم متعمد، مش أكتر من حادثه مش متعمده.

الهجوم التانى حصل فى يوم الاتنين فى بلدة إسلوف جنوب السويد بعد الساعه 3 الصبح بالتوقيت المحلى، لكن ما نتجش عنه أى إصابات. مع صباح عام جديد، وقع الهجوم التالت على مسجد فى أوبسالا.

الخلفيه[تعديل]

الهجمات حصلت ف وقت زادت فيه المشاعر المعاديه للمهاجرين (خاصة المسلمين) والتوتر السياسى فى السويد

الردود[تعديل]

صرح رئيس الوزرا ستيفان لوفين وهوا بيرفض الهجمات وهو بيوصفها بانها "جريمة كراهيه " وأنها مش بتمثل السويد وأن لا أحد فى السويد يجب أن يخاف من ممارسة شعايره الدينيه. في حين صرح سمير موريك، امام مسجد إيسلوف لوكالة انباء سويدية وقال:

"صعب عليا انى اقول أن الأحداث ديه ممكن تكون ناتجه عن توغل ظاهرة الاسلاموفوبيا ، وبعيش في الجوار بدأت الشعور بعدم الأمان". في 2 يناير 2015 ، احتشد الميات من المتظاهرين المناهضين للعنصريه ف تلت مدن سويديه رئيسيه لدعم المسلمين.

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. أ ب {{cite news}}: Empty citation (help)
  2. . ISSN 0585-3923. {{cite news}}: Missing or empty |title= (help); Unknown parameter |تاريخ الوصول= ignored (help); Unknown parameter |تاريخ= ignored (help); Unknown parameter |صحيفة= ignored (help); Unknown parameter |عنوان= ignored (help); Unknown parameter |لغة= ignored (help); Unknown parameter |مسار= ignored (help)
  3. {{cite news}}: Empty citation (help)
  4. {{cite news}}: Empty citation (help)
  5. "Arson attack at Swedish mosque leaves five injured". euronews (in الإنجليزية). 2014-12-26. Retrieved 2021-10-02.


هجمات بالملوتوف على مساجد السويد (2014) على مواقع التواصل الاجتماعى

خطأ: الوظيفة "hPortal" غير موجودة.


الصفحه دى فيها تقاوى مقاله, و انت ممكن تساعد ويكيپيديا مصرى علشان تكبرها.