انتقل إلى المحتوى

نسر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
نسر
صنف فرعى من بازيه   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
،  و
 


، و  تعديل قيمة خاصية الصوره (P18) في ويكي بيانات 


النسر هو الاسم الشائع للنسر الذهبي، النسر الأصلع، و غيرها من الطيور الجارحة فى العيله Accipitridae . تنتمى النسور لشوية مجموعات من الأجناس ، وبعضها يرتبط ارتباط شديد . النسور الحقيقية تشمل جنس أكويلا . معظم أنواع النسور البالغ عددها 68 نوع تأتى من أوراسيا وافريقيا.[1] بره دى المنطقة، ممكن العثور على 14 نوع بس - 2 فى أمريكا الشمالية، و 9 فى أمريكا الوسطى والجنوبية، و 3 فى اوستراليا.

النسور مش مجموعة طبيعية لكن تشير بشكل أساسى لأى نوع من الطيور الجارحة كبيرة بما يكفى لاصطياد الفقاريات الكبيرة (حوالى 50 سم أو اكتر بشكل عام).

وصف[تعديل]

النسور هيا طيور جارحة كبيرة الحجم وقوية البناء ولها رؤوس ومناقير ثقيلة. لحد أصغر النسور، زى النسر ذو الذيل ( Aquila pennata )، اللى ممكن مقارنته فى الحجم بالصقر الشائع ( Buteo Buteo ) أو الصقر ذو الذيل الأحمر ( B. jamaicensis )، عندها أجنحة أطول نسبى واكتر اتساع واكتر اتساع. طيران مباشر و أسرع – رغم صغر حجم الريش الديناميكى الهوائي. معظم النسور اكبر من أى طيور جارحة تانيه باستمدح بعض النسور . أصغر أنواع النسور هو نسر نيكوبار الجنوبى ( Spilornis klossi )، و عمره 450 grams (1 lb) . و 40 centimetres (16 in) . وتناقش اكبر الأنواع أدناه. زى كل الطيور الجارحة، تمتلك النسور مناقير معقوفة كبيرة اوى لتمزيق لحم فرائسها، و أرجل عضلية قوية، ومخالب قوية. فى العاده ما يكون المنقار أثقل من منقار معظم الطيور الجارحة التانيه. عيون النسور قوية للغاية. تشير التقديرات علشان النسر اسفين الذيل عنده حدة بصرية ضعف قدرة الانسان العادي.[2][3][4] تتيح دى الحدة للنسور اكتشاف الفريسة المحتملة من مسافة طويلة جدًا. يُعزى ده البصر الثاقب فى المقام الاولانى لحدقة العين الكبيرة اوى اللى تضمن الحد الأدنى من الحيود (التشتت) للضوء الوارد. أنثى كل أنواع النسور المعروفة اكبر من الذكر.

النسور فى العاده تبنى أعشاشها، اللى تسمى "العيون" ، فى الأشجار العالية أو على المنحدرات العالية. تضع الكتير من الأنواع بيضتين، لكن الكتكوت الاكبر سن والاكبر كتير ما يقتل شقيقه الأصغر بمجرد فقسه. لم يتخذ الوالدان أى اجراء لوقف القتل.[5] يقال أن النسور تحلق فوق السحاب لكن ده غير صحيح. النسور تطير وقت العواصف وتنزلق من ضغط الرياح. وده يوفر طاقة الطائر. نظر لحجم وقوة الكتير من أنواع النسور، يتم تصنيفها فى أعلى السلسلة الغذائية باعتبارها الحيوانات المفترسة العليا فى عالم الطيور. يختلف نوع الفريسة حسب الجنس. تفضل نسور Haliaeetus و Ichthyophaga اصطياد الأسماك، رغم أن الأنواع الموجودة فى النوع الاولانى فى الغالب ما تصطاد حيوانات مختلفة، و بالخصوص الطيور المائية التانيه، هيا طفيليات سرقة قوية للطيور التانيه. نسور الثعبان والثعبان من أجناس Circaetus و Terathopius و Spilornis تفترس فى الغالب التنوع الكبير من الثعابين الموجودة فى المناطق الاستوائية فى افريقيا و آ سيا. فى الغالب ما تكون نسور جنس أكويلا من احسن الطيور الجارحة فى الموائل المفتوحة، حيث تصطاد بالتقريب أى فقاريات متوسطة الحجم يمكنها اصطيادها. فى حالة غياب نسور أكويلا ، قد تتولى نسور تانيه، زى نسر بوتيونين الصقر الأسود الصدر الموجود فى أمريكا الجنوبية، موقع المفترس الأعلى فى المناطق المفتوحة. الكتير من النسور التانيه، بما فيها جنس Spizaetus الغنى بالأنواع، تعيش فى الغالب فى الغابات والغابات. فى الغالب ما تستهدف دى النسور الكتير من الثدييات والطيور الشجرية أو اللى تعيش على الأرض، اللى فى الغالب ما تتعرض لكمين فى زى دى البيئات الكثيفة والمعقدة. تختلف تقنيات الصيد بين الأنواع والأجناس، حيث دخلت بعض النسور الفردية فى تقنيات متنوعة تمام بناء على بيئتها وفرائسها فى أى وقت. تمسك معظم النسور بالفريسة بدون ما تهبط وتطير بها، بحيث ممكن حمل الفريسة لمكان ما وتمزقها. يُعرف النسر الأصلع بأنه يطير بأثقل حمولة ممكن أن يحملها أى طائر طائر، حيث طار نسر واحد بوزن 6.8 kilograms (15 lb) غزال البغل تزلف.[6] بس، قد يستهدف عدد قليل من النسور فريسة أثقل منها بكثير؛ دى الفريسة ثقيلة اوى بحيث مش ممكن الطيران معها، و علشان كده اما أن تؤكل فى موقع القتل أو تُؤخذ على شكل قطع لالفرخ أو العش. قتلت النسور الذهبية والمتوجة ذوات الحوافر اللى يوصل وزنها ل30 kilograms (66 lb) ونسر عسكرى قتل 37 kilograms (82 lb) الدكيكر ، أثقل بـ 7-8 مرات من النسر المفترس. وصف المؤلفون عن الطيور، ديفيد ألين سيبلى ، وبيت دان ، وكلاى ساتون، الفرق السلوكى بين نسور الصيد والطيور الجارحة التانيه (فى دى الحالة، النسور الأصلع والذهبى مقارنة بالطيور الجارحة التانيه فى أمريكا الشمالية):

لديهم خاصية فريدة واحدة على الأقل. لوحظ أن معظم الطيور الجارحة تنظر لالورا فوق أكتافها قبل ما تضرب الفريسة (أو بعد كده بوقت قصير)؛ فالافتراس فى الاخر سيف ذو حدين. يظهر ان كل الصقور عندهم دى العادة، من أصغر العوسق لاكبرهم، لكن مش النسور.

من النسور توجد بعض اكبر الطيور الجارحة: بس الكندور وبعض نسور العالم القديم هيا الاكبر بشكل ملحوظ. يتم مناقشة بانتظام ما اللى ينبغى اعتباره اكبر أنواع النسر. ممكن قياسها بشكل مختلف حسب الطول الاجمالى أو كتلة الجسم أو طول جناحيها. توصل احتياجات نمط الحياة المختلفة بين النسور المختلفة لقياسات مختلفة من نوع لآخر. على سبيل المثال، الكتير من النسور اللى تعيش فى الغابات، بما فيها النسر الخطاف الكبير جدًا، ليها أجنحتها قصيرة نسبى، هيا ميزة ضرورية للقدرة على المناورة فى دفعات سريعة وقصيرة عبر مواطن الغابات الكثيفة. النسور من جنس أكويلا ، توجد بشكل حصرى بالتقريب فى المناطق المفتوحة، وتتميز بقدرتها على التحليق، ولها أجنحة طويلة نسبى بالنسبة لحجمها.[7] تعتمد قوائم احسن خمسة نسور على الوزن والطول وطول جناحيها على التوالي. الا اذا تتم الاشارة لخلاف ذلك بالاشارة، الأرقام المدرجة هيا المتوسط المذكور لكل قياس فى دليل الطيور الجارحة فى العالم [8] اللى تم فيه ادراج القياسات اللى ممكن دخلق منها شخصى بواسطة المؤلفين بس.

رتبة اسم شائع الاسم العلمي كتلة الجسم
1 نسر البحر ستيلر هالياتوس بيلاجيكوس
2 العقاب المخادع هاربيا هاربيجا 6.35 kilograms (14.0 lb)
3 النسر الفلبينى بيثيكوفاجا جيفري 5.95 kilograms (13.1 lb)
4 النسر ذو الذيل الأبيض هالياتوس ألبيسيلا
5 النسر العسكرى بوليميتوس بيليكوسوس [9]
رتبة اسم شائع الاسم العلمي الطول الاجمالي
1 النسر الفلبينى بيثيكوفاجا جيفري 100 centimetres (3 ft 3 in) [10]
2 العقاب المخادع هاربيا هاربيجا 98.5 centimetres (3 ft 3 in)
3 النسر اسفين الذيل أكويلا أوداكس 95.5 centimetres (3 ft 2 in)
4 نسر البحر ستيلر هالياتوس بيلاجيكوس 95 centimetres (3 ft 1 in)
5 النسر المتوج ستيفانوايتوس كوروناتوس 87.5 centimetres (2 ft 10 in)
رتبة اسم شائع الاسم العلمي متوسط جناحيها
1 النسر ذو الذيل الأبيض هالياتوس ألبيسيلا 218.5 centimetres (7 ft 2 in)
2 نسر البحر ستيلر هالياتوس بيلاجيكوس 212.5 centimetres (7 ft 0 in)
3 النسر اسفين الذيل أكويلا أوداكس 210 centimetres (6 ft 11 in) [11]
4 النسر الذهبى أكويلا كريسيتوس 207 centimetres (6 ft 9 in)
5 النسر العسكرى بوليميتوس بيليكوسوس 206.5 centimetres (6 ft 9 in)

الموئل[تعديل]

يتم توزيع النسور عموم فى كل أنواع الموائل وفى كل اماكن العالم بالتقريب . ممكن العثور على الطيور فى التندرا الشمالية لالغابات الاستوائية المطيرة والصحاري. فى أمريكا الشمالية، النسور الصلعاء والنسور الذهبية شائعة جدًا. الأنواع التسعة التانيه مستوطنة فى أمريكا الوسطى والجنوبية. وتتركز أعداد الطيور بشكل كبير فى افريقيا ونصف الكرة الشرقي. الكتير من الجزر فى المحيطين الهندى والهادئ غنية كمان و عندهاأنواع مميزة من النسور.[12]

توزيع[تعديل]

مجموعات[تعديل]

فى الغالب ما يتم تقسيم النسور بشكل مش رسمى لأربع مجموعات. [a] ياتحط نسور الأفعى فى فصيلة Circaetinae الفرعية. اتحط نسور السمك، ونسور الحذاء، ونسور الخطاف تقليدى فى فصيلة بوتيونينيات الفرعية مع الصقور الصقر (صقور بوتيونين) والمرزات. قد يعامل بعض المؤلفين دى المجموعات على أنها قبائل من البوتونيناي؛ اقترح ليرنر ومندل [15] فصل مجموعات النسور لفصائل فرعية خاصة بيها من Accipitridae .

نسور السمك[تعديل]

نسور البحر أو نسور السمك يأخذون الأسماك كجزء كبير من وجباتهم الغذائية، سواء كانت طازجة أو جيفة.

يشمل بعض المؤلفين Gypohierax angolensis ، "نسر السمكة النسر" (يُسمى كمان نسر جوز النخيل ) فى دى المجموعة. بس، تشير التحليلات الجينية لأنه مرتبط بمجموعة من النيوفرونجيبايتوسايوتريورتشيس ( النسر المصرى ، النسر الملتحى (لامميرجير)، ونسر الثعبان مدغشقر ).[16] نسور الأسماك ليها علاقة وراثية وثيقة مع هالياستور وميلفوس ؛ المجموعة كلها مرتبطة بشكل بعيد بمجموعة Buteo .[16]

النسور التمهيد[تعديل]

النسر المنطلق وقت الطيران.

النسور المقلعة أو "النسور الحقيقية" [17] ليها ريش (أسفل الساقين). قبيلة أكويليلاى أو فصيلة فرعية مقترحة أكويليناي. الأجناس: أكويلا ، هيرايتوس ؛ سبيزايتوس ، أورويتوس ، سبيزاستور ؛ نيسايتوس ;[16] اكتينيتوس ، لوفوايتوس ؛ بوليميتوس ; و ستيفانويتوس .[17]

نسور التعابين[تعديل]

معظم نسور الثعابين أو الثعابين، كما يوحى الاسم، تفترس الثعابين فى المقام الأول.

  • فصيلة فرعية Circaetinae . الأجناس: سيركايتوس ، سبيلورنيس ، دريوتريورشيس ، تيراثوبيوس .
  • Eutriorchis (فصيلة فرعية Gypaetinae أو Circaetinae).

رغم مكانة نسر الثعبان، تشير الدراسات الجينية ان نسر ثعبان مدغشقر ( Eutriorchis ) مالوش علاقة به.[16]

نسور هاربى[تعديل]

نسور هاربى أو "نسور الغابة العملاقة" هيا نسور كبيرة الحجم تعيش فى الغابات الاستوائية. تحتوى المجموعة على نوعين لستة أنواع، حسب المؤلف. رغم أن دى الطيور تشغل أماكن متشابهة و تم تجميعها تقليدى، الا أنها مش كلها مرتبطة ببعضها : فالنسور المنفردة مرتبطة بالصقور السوداء والنسر الفلبينى بالنسور الثعبانية.

  • نسور هاربى (فصيلة فرعية مقترحة Harpiinae)
    • Harpia harpyja ، نسر هاربى - أمريكا الوسطى والجنوبية.
    • Morphnus guianensis ، النسر المتوج - أمريكا الوسطى والجنوبية.
    • Harpyopsis novaeguineae ، نسر بابوا - غينيا الجديدة.
  • النسر الفلبيني
  • النسور الانفرادية
    • نسر شاكو أو النسر المنفرد المتوج، Buteogallus ( Harpyhaliaetus قبل كده ) Coronatus - أمريكا الجنوبية.
    • النسر الانفرادى أو النسر الانفرادى الجبلي، Buteogallus ( Harpyhaliaetus قبل كده ) الانفرادي - أمريكا الجنوبية.

صِنف[تعديل]

ملف:Martial Eagle in Namibia.jpg
النسر القتالى فى ناميبيا.
النسر الفلبينى ( Pithecophaga jefferyi ) فى جنوب الفلبين.
النسر ذو الذيل الاسفينى فى اوستراليا.
النسر الامبراطورى الشرقى فى اسرائيل

تشير الأبحاث الجديدة الرئيسية فى تصنيف النسور علشان الأجناس المهمة Aquila و Hiraaetus لا تتكون من أقرب الأقارب، ومن المحتمل أن تتم اعادة تصنيف دى الأجناس قريب ، مع نقل بعض الأنواع لLophaetus أو Ictinaetus .[15]

"عيلة Accipitridae" قالب:الرئيسية

نسر الأفعى قصير الأصابع وقت الطيران

فى الثقافة[تعديل]

النسور ، لوحة صينية من فترة مينغ. موجود فى متحف القصر الوطنى

اصل الاسم[تعديل]

المصطلح الانجليزى الحديث للطائر من Latin: aquila عن طريق فرنساوى: [aigle] Error: {{Lang}}: text has italic markup (help) . أصل aquila مش معروف، لكن يعتقد أنه من المحتمل أن يكون من aquilus (يعنى داكن اللون أو داكن أو أسود) فى اشارة لريش النسور. استخدمت اللغة الانجليزية القديمة مصطلح earn ، المتعلقة بـ ørn / örn فى الدول الاسكندنافية. و هو مشابه للمصطلحات الهندية الأوروبية التانيه اللى تعنى "طائر" أو "نسر"، بما فيها Greek . ( ornísRussian: орёл ( orël ) Welsh: eryr .

تمثال النسر أعلى النافورة فى Plac Orła Białego فى شتشيتسين ، بولندا

فى الجزء الجنوبى من فنلندا ، قرب خليج فنلندا ، توجد بلدة كوتكا ، اللى تعنى حرفى "النسر"، فى الوقت نفسه تعنى مدينة لاكويلا فى الجزء الوسطانى من ايطاليا حرفى "النسر".

فى بريطانيا قبل سنة 1678، كان النسر يشير على وجه التحديد لالنسر الذهبى ، فى الوقت نفسه معروفه الأنواع المحلية التانيه، النسر ذو الذيل الأبيض ، باسم ايرني . تم تقديم الاسم الحديث "النسر الذهبي" لـ aquila chrysaetos بواسطة عالم الطبيعة جون راى .[18] قرية النسر فى لينكولنشاير ، انجلترا ، مش ليها علاقة بالطائر؛ اسمها من الكلمات الانجليزية القديمة اللى تعنى "البلوط" و"الخشب" (قارن أوكلي ).

الدين والروحانية[تعديل]

تمثيل النسر فى كرنفال ريو 2014
جارودا ، فاهانا اللورد فيشنو ، مصور بمنقار النسر و أجنحته

فى الأساطير السومرية القديمة، قيل أن الملك الأسطورى ايتانا قد تم نقله لالسماء بواسطة نسر. ادعى الكتاب الكلاسيكيون زى لوكان وبلينى الاكبر أن النسر كان قادر على النظر مباشرة لالشمس، و أنهم أجبروا فراخهم على فعل الشيء نفسه. دول اللى رمشوا سيتم طردهم من العش. واستمر ده الاعتقاد لحد عصر القرون الوسطى .[19]

النسر هو الحيوان الراعى للاله اليونانى القديم زيوس . على وجه الخصوص، قيل ان زيوس اتخذ شكل نسر علشان اختطاف جانيميد ، وهناك الكتير من الصور الفنية لنسر زيوس و هو يحمل جانيميد عالى، من العصور الكلاسيكية لحد الوقت الحاضر (انظر الرسوم التوضيحية فى جانيميد (أساطير) صفحة. )

تظهر النسور بشكل مجازى فى الكتير من ترجمات العهد القديم. تم التحدث عن الله على أنه يحمل اسرائيل على "أجنحة النسور" فى خروج 19: 4، اشعياء 40:31 يقارن دول اللى ينتظرون الرب بالنسور الطائرة، ويذكر مزمور 103 تجديد الشباب "مثل النسر". فى شرح ده التجديد، يقول أغسطينوس الهيبونى فى تعليقه على المزامير أن مناقير النسور تكبر مع تقدم السن، و أنها تكسرها على الصخور لترميمها.[20] بس، الترجمة غير مؤكدة: ممكن كمان ترجمة الكلمة العبرية " نسر" ، [21] هيا مدرجة مع أنواع معينة من النسر فى مناقشة سفر اللاويين للحيوانات النجسة .

فى الغالب ما يستخدم النسر كمان فى الأيقونات المسيحية لتمثيل انجيل يوحنا ، [22] والمنابر على شكل نسر شائعة فى الأنجليكانية وبعض الكنائس الرومانية الكاثوليكية. ويُعتقد أن النسر قادر على النظر مباشرة لالشمس بنفس الطريقة اللى ينظر بيها انجيل يوحنا مباشرة لألوهية يسوع، والمسافات الكبيرة اللى يقطعها النسر تمثل انتشار الانجيل لأقاصى الأرض.

ينص قانون ريش النسر فى امريكا أن الأفراد من أصل أمريكى أصلى معتمد والمسجلين فى قبيلة معترف بيها فيدرالى هم بس المسموح لهم قانون بالحصول على ريش النسر لأسباب دينية أو روحية .[23] وفى كندا، أدى الصيد غير المشروع لريش النسر لسوق امريكا المزدهرة فى بعض الأحيان لاعتقال أشخاص من الأمم الأولى لارتكابهم الجريمة هذه.

كان شعب الموتشى فى بيرو القديمة يعبد النسر، وكتير ما كان يصور النسور فى فنهم.

شعارات النبالة[تعديل]

شعار النبالة للنمسا .

النسور رمز منتشر بشكل استثنائى فى شعارات النبالة، حيث تعتبر "ملك الطيور" على عكس الأسد ، "ملك الوحوش". الأسد (على سبيل المثال انجلترا) فى العاده ما يمثل السلطة، والنسر هو رمز القوة. تاخد بشعبية خاصة فى الدول الجرمانية زى النمسا، بسبب ارتباطها بالامبراطورية الرومانية المقدسة . كان نسر الامبراطورية الرومانية المقدسة ذو رأسين، ويفترض أنه يمثل القسمين الشرقى والغربى للامبراطورية الرومانية القديمة. ده الشكل ال من الامبراطورية البيزنطية (الرومانية الشرقية) تم تبنيه كمان على ايد الامبراطورية الروسية و لسه موجودًا فى علم ألبانيا . النسر الرومانى سبقه نسر مصر البطلمية والامبراطورية الأخمينية . فى شعار النبالة فى كوتكا ، فنلندا، يُصوَّر النسر و هو يحمل مرساة والصولجان على قدميه. فى الغالب ما ى اتلقا على النسور الشعارية معروضة ، أى بأجنحتها و أرجلها ممتدة. ويمكن كمان أن تكون قريبة ، أى مع ثنى أجنحتها، أو ارتفاعها ، أى على وشك الطيران. ممكن كمان العثور على رؤوس النسور و أجنحتها و أرجلها بشكل مستقل.

استخدامها ضد الطيارات بدون طيار[تعديل]

تم تدريب بعض النسور على اسقاط الطيارات بدون طيار غير المرغوب فيها (المركبات الجوية بدون طيار) . تم نشر زى دى النسور على ايد قوات أمن الحدود الهندية، [24] البوليس النيديرلاندية والبوليس السويسرية . أوقفت البوليس النيديرلاندية والسويسرية بعد كده استخدام النسور ضد الطيارات بدون طيار. أشارت البوليس النيديرلاندية لارتفاع تكاليف تدريب الطيور وتعقيد التدريب كأسباب للتخلى عن استخدامها، فى الوقت نفسه ذكرت البوليس السويسرية أن "التحسينات التكنولوجية والاستراتيجية بخصوص باستخدام الطيارات بدون طيار تجعل ده المشروع باستخدام الطيور الجارحة غير مؤكد للغاية،لكن وخطير على الطيور الجارحة". السلامة الجسدية للنسور".[25] بعد انفجار الطائرة بدون طيار فى الكرملين سنة 2023 ، اقترح السياسى الروسى أليكسى جورافليوف تشكيل "سرب من طيارات النسر الاعتراضية فى الكرملين و أماكن تانيه" لحماية البنية التحتية الحيوية.[26]

معروف أن النسور تهاجم الطيارات بدون طيار بشكل طبيعي. فى النمسا، ظن نسران أن طائرة بدون طيار طعام، فسقطاها على الأرض.[27] سنة 2020، هاجم نسر أصلع طائرة كوادكوبتر ودمرها فى ميشيجان بالولايات المتحدة.[28]

لينكات برانيه[تعديل]

ملحوظات[تعديل]

  1. "There are four major groups of eagles: fish eagles, booted eagles, snake eagles and giant forest eagles."[14]

مصادر[تعديل]

  1. del Hoyo, J.; Elliot, A. & Sargatal, J. (editors). (1994). Handbook of the Birds of the World Volume 2: New World Vultures to Guineafowl. Lynx Edicions. ISBN 84-87334-15-6
  2. Mitkus, Mindaugas; Potier, Simon; Martin, Graham R.; Duriez, Olivier; Kelber, Almut (2018-04-26), "Raptor Vision", Oxford Research Encyclopedia of Neuroscience (in الإنجليزية), doi:10.1093/acrefore/9780190264086.013.232, ISBN 978-0-19-026408-6, retrieved 2023-06-12
  3. Martin, Graham R. (January 1986). "Vision: Shortcomings of an eagle's eye". Nature (in الإنجليزية). 319 (6052): 357. doi:10.1038/319357a0. ISSN 1476-4687. PMID 3945316.
  4. Reymond, L. (1985). "Spatial visual acuity of the eagle Aquila audax: a behavioural, optical and anatomical investigation". Vision Research. 25 (10): 1477–1491. doi:10.1016/0042-6989(85)90226-3. ISSN 0042-6989. PMID 4090282.
  5. Stinson, Christopher H (1979). "On the Selective Advantage of Fratricide in Raptors". Evolution. 33 (4): 1219–1225. doi:10.2307/2407480. JSTOR 2407480. PMID 28563923.
  6. "Amazing Bird Records". Trails.com. Archived from the original on 20 June 2017. Retrieved 20 July 2012.
  7. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع RaptorsWorld
  8. Ferguson-Lees, et al.)
  9. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع HBW
  10. Gamauf, A.; Preleuthner, M.; Winkler, H. (1998). "Philippine Birds of Prey: Interrelations among habitat, morphology and behavior" (PDF). The Auk. 115 (3): 713–726. doi:10.2307/4089419. JSTOR 4089419. Archived from the original (PDF) on 23 August 2014.
  11. Morgan, A.M. "The spread and weight of the Wedge-tailed Eagle" (PDF). South Australian Ornithologist. 11: 156–157. Archived from the original (PDF) on 24 April 2013.
  12. "Eagle: Description, Pictures, & Fun Facts I TheBirdPedia" (in الإنجليزية الأمريكية). 2021-12-25. Retrieved 2022-02-07.
  13. "European Raptors: Golden Eagle". www.europeanraptors.org (in الألمانية). Archived from the original on 7 May 2017. Retrieved 2017-09-11.
  14. Stalcup, Carolyn. "All About Eagles". The American Eagle Foundation. Archived from the original on 14 يوليه 2014. Retrieved 25 مايو 2014.
  15. أ ب Lerner, H. R. L.; Mindell, D. P. (2005). "Phylogeny of eagles, Old World vultures, and other Accipitridae based on nuclear and mitochondrial DNA". Molecular Phylogenetics and Evolution. 37 (2): 327–346. doi:10.1016/j.ympev.2005.04.010. PMID 15925523. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "LM2005" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  16. أ ب ت ث Lerner, Heather R. L.; Mindell, David P. (9 May 2006). "Accipitridae". The Tree of Life Web Project. Archived from the original on 23 December 2014. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "tol-acciptridae" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  17. أ ب Bouglouan, Nicole. "The booted eagles throughout the world: introduction". Oiseaux-birds. Archived from the original on 17 May 2014. Retrieved 11 June 2014.
  18. "TrekNature | Whitehead eagle Photo". www.treknature.com. Retrieved 2022-03-25.
  19. Badke, David. The Medieval Bestiary Archived 22 نوفمبر 2016 at the Wayback Machine
  20. Psalm 103 Archived 8 مايو 2015 at the Wayback Machine in Augustine's commentary.
  21. "Lexicon: Strong's H5404 - nešer". Blue Letter Bible. June 11, 2023.
  22. Fonck, L. (1910). St. John the Evangelist. In The Catholic Encyclopedia (New York: Robert Appleton Company). Retrieved 14 August 2017 from New Advent.
  23. Office of Law Enforcement. "National Eagle Repository". Mountain-Prairie Region. United States Fish and Wildlife Service. Archived from the original on 10 October 2007. Retrieved 20 November 2007.
  24. "The eagle is coming: Indian Army's trained birds to knockdown airborne enemy drones - WATCH". Times Now. Retrieved 7 May 2023.
  25. "Swiss drone-busting eagle squadron grounded permanently". The Register. 8 November 2022. Retrieved 7 May 2023.
  26. "Депутат Госдумы из Воронежа Алексей Журавлев предложил создать эскадрилью орлов-перехватчиков для борьбы с дронами". Moskovskij Komsomolets (in Russian). Retrieved 7 May 2023.{{cite web}}: CS1 maint: unrecognized language (link)
  27. "A Drone Encounters Two Eagles, and the Birds Win". Smithsonian. 19 November 2015. Retrieved 7 May 2023.
  28. "Eagle dispatches EGLE drone, sparks social media delight". AOPA. 17 August 2020. Retrieved 7 May 2023.


نسر على مواقع التواصل الاجتماعى