منظمة ايزو

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
منظمة ايزو
،  و
 

 

الاختصار (بلغات متعددة: ISO)،  و(بالروسى: ИСО)،  و(بالفرنساوى: ISO)،  و(بالانجليزى: ISO تعديل قيمة خاصية الاسم المختصر (P1813) في ويكي بيانات
المقر الرئيسى جنيف (سويسرا)[1]  تعديل قيمة خاصية موقع المقر الرئيس (P159) في ويكي بيانات
تاريخ التأسيس 23 فبراير 1947[2]  تعديل قيمة خاصية البدايه (P571) في ويكي بيانات
اللغات الرسمية انجليزى[3]
لغه فرنساوى[3]
روسى[3]  تعديل قيمة خاصية اللغة الرسمية (P37) في ويكي بيانات
عدد الاعضاء
الموقع الرسمى الموقع الرسمى (انجليزى)[4]  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
منظمة المعايير الدوليه
International Organization for Standardization
Organisation internationale de normalisation
Международная организация по стандартизации[5]
Logo of the ISO

List of members
تاسيس23 فبراير 1947
TypeNon-governmental organization
Purpose/focusInternational standardization
HeadquartersGeneva, Switzerland
Membership163 members[6]
Official languagesEnglish, French and Russian
Websiteiso.org

المنظمة الدولية للمعايير (أيزو) (بالانجليزى:: International Organization for Standardization) (بالفرنسية: Organisation internationale de normalisation) (بالروسية: Международная организация по стандартизации) هيا منظمة تعمل على وضع المعايير، وتضم دى المنظمة ممثلين من شوية منظمات قومية للمعايير. اتأسست دى المنظمة في 23 فبراير 1947 وهى تصرح عن معايير تجارية وصناعية عالمية. يكمن مقر دى المنظمة في جنيف، سويسرا. بالرغم من أن الأيزو تعرف عن نفسها كمنظمة غير حكومية، لكن قدرتها على وضع المعايير اللى تتحول فى العاده الى قوانين (اما عن طريق المعاهدات أو المعايير القومية) تجعلها اكتر قوة من معظم المنظمات غير الحكومية. تؤلف منظمة الأيزو عمليا حلف ذو صلات قوية مع الحكومات.

التسميه[تعديل]

تأتى كلمة أيزو (ISO) من اليونانية ἴσος (اسوس /ísos/) بمعنى المساواة؛ وبالتالى فهى مش اختصاراً لعبارة International Organization for Standardization الانجليزية ولا Organisation Internationale de Normalisation الفرنسية وانما اشارة اليهما. قد ترد الكلمة على صورة تانيه —ايزو أو أيزو، تشبيها باللفظ الفرنسي /izo/ أو الانجليزي /ˈaɪsoʊ/ و/ˈaɪsəʊ/ و/ˈaɪzo/ أيضا. بما ان الأعضاء المؤسسين للمنظمة يعلمون أن الحروف ISO لا تشكل بالضرورة الحروف الأولى من كلمات اسم المنظمات بجميع اللغات علشان كده قد قرروا أن يكون ISOO الاسم الدولى للمنظمة. يعكس ده الأمر هدف المنظمة و هو المساواة بين الثقافات المختلفة.

حقوق نشر وثائق أيزو[تعديل]

وثائق الأيزو محمية بحقوق النشر وتأخذ المنظمة رسوم معينة مقابل الحصول على نسخ من معظم المعايير. لكن الحصول على معظم المسودات بشكل الكترونى مجاني. رغم أنها مفيدة،لازمالحرص على استخدام دى المسودات فهناك امكانية لتغيير كبير قبل ما يصبح المعيار نهائيا. بعض المعايير على ايد المنظمة وممثلها الرسمى للولايات المتحدة (واللجنة الكهروتقنية الدولية فى امريكا عن طريق اللجنة الوطنية واتاحتها) متوفرة بشكل مجاني.

الأعضاء[تعديل]

لدى المنظمة 162 عضوا وطنيا، من مجموع 195 بلدا فى العالم. عند الأيزو 3 فئات للعضوية:

  • أعضاء الهيئة: هيا الهيئات الوطنية اللى تعتبر الاكتر تمثيلا للمعايير فى كل بلد. دى هيا بس أعضاء الأيزو اللى يحق ليها التصويت.
  • الأعضاء المراسلة: هيا الدول اللى مش عندها منظمات معايير. هؤلاء الأعضاء على علم بأعمال المنظمة، لكن لا تشارك فى اصدار المعايير.
  • الأعضاء المشتركة: من البلاد ذات الاقتصاديات الصغيرة. انهم يدفعون رسوم مخفضة للعضوية، لكن ممكن لهم متابعة تطور المعايير.

الأعضاء المشاركون يطلق عليهم اسم أعضاء "P" بدلا من الاسم أعضاء "O" المعطى للأفراد المراقبة.

منتجات الأيزو[تعديل]

ان كون أن الكتير من معايير الأيزو موجودة فى كل مكان قد أدى فى بعض الأحيان الى استخدام "الأيزو" لوصف المنتج الفعلى اللى يتوافق مع معيار. بعض الأمثلة على ده ما يلي :

  • صور الأقراص اللى لاحقتها ISO للدلالة على أنها تستخدم نظام الملفات القياسى الأيزو 9660 عوضا عن نظام ملفات آخر، وبالتالى صور الأقراص المضغوطة فى العاده ما يشار اليها بالاسم "الأيزو". تقريبا كافة أجهزة الكمبيوتر اللى تحتوى سواقات القرص المضغوط يمكنها قراية الأقراص اللى تستخدم ده المعيار. بعض أقراص دى فى دى كمان تستخدم نظام الملفات الأيزو 9660.
  • الحساسية للضوء الخاصة بالفيلم الفوتوغرافى (سرعة الفيلم)، هيا اللى وصفها الأيزو 5800:1987. وبالتالي، فان سرعة الفيلم غالبا ما يشار اليها بأنها "رقم الأيزو".

اللجنة الدولية للتقانة الكهربائية[تعديل]

للتعامل مع النتائج المترتبة من التداخل الكبير فى مجالات المعايير والأعمال المتصلة بتكنولوجيا المعلومات، شكلت الأيزو واللجنة الدولية للتقانة الكهربائية اللجنة الفنية المشتركة المعروفة باسم أيزو واللجنة الدولية للتقانة الكهربائية(JTC11) كانت أول لجنة مشتركة من ده القبيل، وحتى دلوقتى لسه الوحيدة.

انتقاد[تعديل]

باستمدح عدد قليل من المعايير المنعزلة، معايير الأيزو فى العاده ما تكون غير متوفرة مجانا، لكن مقابل رسم الشراء، اللى كان ينظر اليها البعض على أنها باهظة التكاليف بالنسبة للمشاريع الصغيرة المفتوحة المصدر. اجراءات الأيزو\اللجنة الالكتروتكنية الدولية (JTC1) السريعة قد اخدت انتقادات فى ما يتعلق بالتنسيق المفتوح XML الخاص بالتطبيقات المكتبية (الأيزو\اللجنة الالكتروتكنية الدولية 29500). براين مارتن، منظم الأيزو\اللجنة الالكتروتكنية الدولية (JTC1) السابق قد قال: «أود أن أوصى من يخلفنى ممكن حان الوقت لتمرير معايير WG1 الى OASIS، حيث ممكن الحصول على الموافقة فى أقل من سنة بعد كده القيام بتقديم تقييم الأداء للمعيار، اللى هاتاخد الكثير من الاهتمام وتتم الموافقة بشكل أسرع بكثير من المعايير الايام دى وذلك ضمن WG1.»

التفاوت بين قواعد نظام تقييم الأداء والمسار السريع، ولجنة معايير الأيزو يجعل الأيزو أضحوكة فى مجال تكنولوجيا المعلومات. أيام التنمية المفتوحة للمعايير تختفى بسرعة. بدلا من كده أننا ناخد المعايير على ايد الشركات. مارك شاتلوورث خبير أمن الحاسوب ومستثمر أوبونتو علق على وضع معيار التنسيق المفتوح XML الخاص بالتطبيقات المكتبية بقوله «أعتقد أنه يقلل من ثقة الشعوب بعملية وضع المعايير». وزعم شاتلوورث أن الأيزو لم يضطلع بمسؤوليته. كما أشار الى أن مايكروسوفت قد ألحت على الكتير من البلاد اللى لم تشارك فى العاده فى الأيزو وكدست لجان فنية مع موظفى ومزودى حلول ومسوقى مايكروسوفت المتعاطفة مع التنسيق المفتوح XML الخاص بالتطبيقات المكتبية.

المراجع[تعديل]

  1. ^ "ISO memebers"Archived 2017-01-28 at the Wayback Machine. اطلع عليه بتاريخ 22 Jan 2016.

شوف[تعديل]

وصلات برانيه[تعديل]

  1. https://www.iso.org/about-us.html — تاريخ الاطلاع: 26 يناير 2022
  2. Frendship Among Equals — تاريخ الاطلاع: 17 يوليه 2022 — تاريخ النشر: 1997
  3. https://web.archive.org/web/20071004225623/http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/how_to_use_the_catalogue.htm
  4. https://www.facebook.com/isostandards/about/?ref=page_internal — تاريخ الاطلاع: 26 يناير 2022
  5. The 3 official full names of ISO can be found at the beginning of the foreword sections of the PDF document: "ISO/IEC Guide 2:2004 Standardization and related activities — General vocabulary" (PDF). Archived (PDF) from the original on 2011-07-21. Retrieved 2014-04-05.
  6. "About ISO". ISO. Archived from the original on 2007-10-04. Retrieved 2014-04-05.