مندائيين

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.


مندائيين
صنف فرعى من مسيحيه   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

مجموعه عرقيه   تعديل قيمة خاصية واحد من (P31) في ويكي بيانات
لغات

الصابئه المندائيين هم مجموعة عرقية دينية موطنها السهل الرسوبى فى جنوب بلاد ما بين النهرين وهم أتباع ديانة المندائية، هيا توحيديه غنوسية. ممكن كانو أول من مارس التعميد أو المعموديه وكانوا آخر الغنوصيين الأحياء من العصور القديمة.

كان المندائيون فى الأصل متحدثين أصليين للغة المندائية، هيا لغة سامية تطورت من الآرامية الشرق أوسطية، قبل ما يتحول الكثيرون لالعربية والفارسية الحديثة.

بعد غزو العراق سنة 2003، انهارت جماعة المندائيين فى العراق، اللى كانت تضم 60.000-70.000 شخص. نقل معظم الجالية لخوزستان فى إيران وسوريا والأردن المجاورة، أو شكلت مجتمعات الشتات بره الشرق الأوسط، كما نتضاءل المجتمع التانى من المندائيين الإيرانيين نتيجة الاضطهاد الدينى على مدى ذلك العقد.[1][2][3]

مندائيان بزى التقليدى فى عيدهم البرونايا ينتظران التعميد على ضفاف نهر دجلة فى محافظة ميسان العراقية، 17 آذار / مارس 2019.
كنزا ربا الكتاب المقدس الرئيس للصابئة المندائيين، مكتوب بالآرامية المندائية يحتوى على بوث جمع بوثة، تماثل السور فى القرآن، أو الإصحاحات فى الإنجيل، والبوث تحوى مجموعة تسابيح.

المراجع[تعديل]

  1. Contrera, Russell. "Saving the people, killing the faith – Holland, MI". The Holland Sentinel. Archived from the original on 2012-03-06. Retrieved 2011-12-17.
  2. Persecution of the Mandaeans religious minority in Iran – Human Rights Archived 2020-10-17 at the Wayback Machine
  3. Iran Mandaeans in exile following persecution Archived 2020-10-17 at the Wayback Machine