مزيكا تصويريه

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
فيلم مقاس 16 مم يُظهر مزيكا تصويريه على اليمين

المزيكا التصويرية هيا صوت مسجل مصاحب ومتزامن مع صور كتاب أو دراما أو فيلم سينمائى أو برنامج إذاعى أو برنامج تلفزيونى أو لعبة فيديو ؛ بالعامية، ألبوم المزيكا التصويرية اللى تم إصداره تجارى زى ما هو موضح فى المزيكا التصويرية لفيلم أو فيديو أو عرض تلفزيوني؛ أو المنطقة الفعلية للفيلم اللى فيه الصوت المسجل المتزامن .

فى استخدام مصطلحات صناعة الأفلام، المسار الصوتى هو تسجيل صوتى تم إنشاؤه أو استخدامه فى إنتاج الفيلم أو مرحلة ما بعد الإنتاج . فى البداية، يكون لكل من الحوار والمؤثرات الصوتية والمزيكا فى الفيلم مساره المنفصل، ويتم دمجهامع بعضلتكوين ما يسمى بالمسار المركب، اللى يُسمع فى الفيلم. فى الغالب ياتعمل مسار الدبلجة بعدين عند دبلجة الأفلام للغة تانيه. يُعرف ده كمان باسم مسار M&E (المزيكا والمؤثرات). تحتوى مسارات الرصد والتقييم على كل العناصر الصوتية باستمدح الحوار، اللى يقدمه الموزع الأجنبى بعد كده باللغة الأصلية لإقليمه.

إدخالات القاموس دلوقتى للمزيكا التصويرية لوثيقة المزيكا كاسم وكفعل. تمت طباعة محاولة مبكرة لنشر مصطلح " المسار الصوتي" فى مجلة Photoplay سنة لا يميز إدخال القاموس الفنى سنة 1992 فى قاموس الصحافة الأكاديمية للعلوم والتكنولوجيا بين المسار الصوتى للنموذج والمزيكا التصويرية.

دخلت المزيكا التصويرية المتقلصة لالوعى العام مع ظهور ما يسمى بألبومات المزيكا التصويرية فى أواخر الأربعينيات. اتصمم دى التسجيلات المتاحة تجارى لأول مرة على ايد شركات الأفلام كوسيلة للتحايل الترويجى للأفلام الجديدة والإعلان عنها على أنها "مزيكا من المزيكا التصويرية الأصلية للصور المتحركة"، أو "مزيكا من الصورة المتحركة ومستوحاة منها". وبسرعه تم اختصار دى العبارات ل" المزيكا التصويرية الأصلية للصور المتحركة". وبشكل اكتر دقة، يتم إجراء دى التسجيلات من مقطع مزيكا للفيلم، لأنها تتكون فى العاده من مزيكا معزولة من الفيلم، مش المسار المركب (الصوتي) مع الحوار والمؤثرات الصوتية.

المصطلح المزيكا التصويرية الأصلية ، اللى يستخدم فى الغالب لعناوين ألبومات المزيكا التصويرية، يستخدم ساعات كمان للتمييز بين المزيكا الأصلية المسموعة والمسجلة مقابل إعادة التسجيل أو نسخة الغلاف .

أنواع التسجيلات[تعديل]

أنواع تسجيلات المزيكا التصويرية :

  1. المزيكا التصويرية للأفلام المزيكا مخصصة لإصدارات الأفلام من المسرح الموسيقي. يركزون بشكل أساسى على الأغاني.
 (أمثلة: الشحوم ، الغناء تحت المطر )
  1. تعرض مقطوعات الأفلام الموضوعات المزيكا الآلية فى المقام الاولانى ومزيكا الخلفية من الأفلام.
 (أمثلة: ساحر أوز ، مريض نفسى )
  1. بالنسبة للأفلام اللى فيها مقطوعات مزيكا لأفلام أوركسترا و أغانى بوب، كلا النوعين من المزيكا.
 (أمثلة: سلسلة شريك )
  1. يتم سماع ألبومات الأغانى الشعبية كلى أو جزئى فى خلفية الأفلام غير المزيكا.
 (أمثلة: الأرق فى سياتل ، لما قابل هارى بسالي... )
  1. فى الغالب يتم إصدار المزيكا التصويرية لألعاب الفيديو بعد إصدار اللعبة، وتتكون فى العاده من السمة ومزيكا الخلفية من مستويات اللعبة والقوائم وشاشات العنوان والمواد الترويجية (مثل الأغانى الكاملة اللى تم استخدام أجزاء منها بس فى اللعبة) والشاشات المقطوعة. و أحيان المؤثرات الصوتية المستخدمة فى اللعبة.
 (أمثلة: أبطال سونيك ، أسطورة زيلدا: أوكرينا أوف تايم )
  1. الألبومات اللى فيها مزيكا وحوار من الفيلم، زى ألبوم روميو وجولييت سنة 1968، أو أول ألبوم صوتى أصلى لساحر أوز .

كانت المزيكا التصويرية لفيلم الرسوم المتحركة والت ديزنى سنة 1937 سنو وايت والأقزام السبعة أول مزيكا تصويرية للفيلم تم إصدارها تجارى. تم إصداره بواسطة RCA Victor Records على شوية أقراص 78 دورة فى الدقيقة فى يناير 1938 كأغانى من فيلم والت ديزنى سنو وايت والأقزام السبعة (مع نفس الشخصيات والمؤثرات الصوتية كما فى الفيلم اللى يحمل ده العنوان) و من كده الحين شهد الكتير من التوسعات و إعادة الإصدار .

كان أول فيلم مزيكا مباشر فيه ألبوم صوتى تم إصداره تجارى هو فيلم السيرة الذاتية لفيلم MGM سنة 1946 لملحن Show Boat جيروم كيرن ، Till the Clouds Roll By . تم إصدار الألبوم فى الأصل كمجموعة من 4 تسجيلات مقاس 10 بوصات و 78 دورة فى الدقيقة. تم تضمين ثمانية اختيارات بس من الفيلم فى دى الطبعة الأولى من الألبوم. علشان احتواء الأغانى على جوانب التسجيل، احتاجت المادة المزيكا لالتحرير والتلاعب. كان ده قبل وجود الشريط، علشان كده احتاج منتج التسجيلات لنسخ المقاطع من أقراص التشغيل المستخدمة فى المجموعة، بعدين نسخها و إعادة نسخها من قرص لآخر و إضافة التحولات والتلاشى المتقاطع لحد ياتعمل النسخة الرئيسية النهائية. وغنى عن القول أنه تمت إزالة شوية أجيال من النسخة الأصلية وتأثرت جودة الصوت بها. تم تسجيل تسجيلات التشغيل بشكل جاف اوى (بدون صدى)؛ و إلا فإنه سيبدو وكأنه صوت مجوف اوى فى دور السينما الكبيرة. ده جعل دى الألبومات تبدو مسطحة وصندوقية.

المصطلح[تعديل]

أطلقت MGM Records على دى "ألبومات الممثلين الأصلية" بأسلوب عرض Decca Broadway ألبومات الممثلين فى الغالب علشان المواد الموجودة على الأقراص لن يتم قفلها على الصورة، و علشان كده خلق اكبر تمييز بين "المزيكا التصويرية الأصلية للصور المتحركة " والتي، بالمعنى الدقيق للكلمة، هاتكون فيها مزيكا ممكن قفلها على الصورة إذا كان المستخدم المنزلى سيشغل إحداهما مع "مزيكا تصويرية أصلية" اللى تشير بمعناها الدقيق لتسجيلات الاستوديو لمزيكا الأفلام بواسطة طاقم الفيلم الأصلي، لكن تم تحريرها أو إعادة ترتيبها علشان الوقت والمحتوى ولن قفل على الصورة.

بس ، فى الواقع، لسه منتجو المزيكا التصويرية غامضين بخصوص ده التمييز، و يتم تصنيف العناوين اللى يتم فيها قفل المزيكا الموجودة فى الألبوم على الصورة على أنها OCS ويمكن الإشارة لالمزيكا من الألبوم اللى لا يتم قفله على الصورة باسم OMPS.

تم استخدام عبارة "مسجل مباشرة من المزيكا التصويرية" لفترة من الوقت فى السبعينيات والتمانينات والتسعينيات من القرن العشرين للتمييز بين المواد اللى ممكن قفلها بالصورة وتلك اللى مش ممكن قفلها (باستمدح الأساتذة البديلين والغناء البديل أو المعزوفات المنفردة). بس، و سبب ده جزئى علشان الكتير من "مقاطع الفيلم" تتكون فى الواقع من شوية محاولات مختلفة للأغنية اللى تم تحريرها مع بعض ، وبمرور الوقت بقا ده المصطلح غامض كمان . على سبيل المثال، فى الحالات اللى مش ممكن فيها العثور على المقطوعة الرئيسية المستخدمة فى الفيلم فى شكلها المعزول (بدون الرصد والتقييم)، ممكن استخدام المقاطع الرئيسية البديلة المذكورة أعلاه والعروض الصوتية المنفردة البديلة بدل ذلك.

ونتيجة لكل ده الغموض، على مر السنين ابتدا مصطلح المزيكا التصويرية يطبق بشكل منتشر على أى تسجيل من فيلم، سواء مأخوذ من المزيكا التصويرية الفعلية للفيلم أو أعيد تسجيله فى الاستوديو فى وقت سابق أو لاحق. يستخدم المصطلح ساعات كمان لتسجيلات فريق برودواي.

المساهمة فى غموض المصطلح هيا مشاريع زى The Sound of Music Live! ، اللى اتصور مباشرة على موقع التصوير الخاص بموسم الاجازات الخاص بشبكة NBC اللى تم بثه لأول مرة سنة 2013. الألبوم ، اللى تم إصداره قبل 3 أيام من البث، فيه تسجيلات مسبقة فى الاستوديو بواسطة طاقم الممثلين الأصليين لجميع الأغانى المستخدمة فى العرض الخاص، لكن علشان الجزء الأوركسترالى بس من مادة الألبوم هو نفس الجزء المستخدم فى العرض الخاص ( على سبيل المثال، تم غناء الغناء مباشرة على مسار مسجل مسبقًا)، وده يخلق تقنية مماثلة. رغم أن سرير مزيكا الآلات من القرص المضغوط سيتم قفله على الصورة، لكن العروض الصوتية لن يتم قفلها ( رغم أنه من الممكن إنشاء تسجيل صوتى كامل عن طريق رفع العروض الصوتية من قرص DVD، ومسح الأغانى الرئيسية البديلة من القرص المضغوط والجمع بين الاثنين) ).

من ألبومات المزيكا التصويرية الاكتر شهرة لـ MGM تلك الخاصة بالأفلام أخبار جيدة, موكب عيد الفصح, آنى احصل على بندقيتك, الغناء تحت المطر,[1] عرض القارب, عربة الفرقة, سبع عرائس لسبعة أشقاءو و جيجى .

ألبومات الفيلم[تعديل]

لم تصبح ألبومات نتائج الأفلام مشهورة حق لحد عصر LP ، رغم إصدار عدد قليل منها فى ألبومات بسرعة 78 دورة فى الدقيقة. تم إصدار نتيجة Alex North لنسخة فيلم 1951 من A Streetcar Named Desire على LP مقاس 10 بوصات بواسطة Capitol Records وتم بيعها بشكل جيد لدرجة أن الملصق أعاد إصدارها بعدين على جانب واحد من LP مقاس 12 بوصة مع بعض من Max Steiner مزيكا الفيلم على العكس.

تم تسجيل نتيجة ستاينر لفيلم "ذهب مع الريح" كذا مره، لكن لما أعيد إصدار الفيلم سنة 1967، أصدرت شركة MGM Records أخير ألبوم للمزيكا الشهيرة المسجلة مباشرة من المزيكا التصويرية. زى إعادة إصدار الفيلم سنة 1967، تم تحسين ده الإصدار من النتيجة بشكل مصطنع علشان الاستريو . فى السنين الأخيرة، أصدرت شركة Rhino Records مجموعة مكونة من قرصين مضغوطين من النتيجة الكاملة لـ Gone With the Wind ، وتم استعادتها لصوتها الأحادى الأصلي.

واحدة من اكتر مقطوعات الأفلام مبيع كانت مزيكا جون ويليامز من فيلم حرب النجوم . تنفد طباعة الكتير من ألبومات الأفلام بعد ما تنتهى الأفلام من عرضها المسرحي، و بقا بعضها عناصر نادرة اوى لهواة الجمع.

تم تضمين مسارات الأفلام المركبة فى السجل[تعديل]

فى حالات قليلة نادرة، تم إصدار مسار حوار الفيلم بالكامل فى السجلات. تم إصدار فيلم فرانكو زيفيريلى سنة 1968 لروميو وجولييت كمجموعة 4 LP، كأغنية LP واحدة فيها مقتطفات مزيكا وحوارية، وكألبوم يحتوى بس على النوتة المزيكا للفيلم. الفيلم الرائد من يخاف من ڤيرچينيا وولف؟ تم إصداره بواسطة Warner Bros Records كمجموعة 2-LP تحتوى بالتقريب على كل الحوار من الفيلم. أصدر RCA Victor كمان مجموعة ألبومات مزدوجة كانت كل الحوار بالتقريب من المزيكا التصويرية لفيلم رجل لكل الفصول ، و أصدرت شركة Decca Records ألبوم مزدوج لـ Man of La Mancha و أصدرت مجموعة Disney Music Group (المعروفة قبل كده باسم Buena Vista Records) ألبوم مزدوج لـ Man of La Mancha. ألبوم مزدوج مماثل للمزيكا التصويرية لـ The Hobbit .

المزيكا التصويرية للسينما والتلفزيون[تعديل]

لما يتم إصدار فيلم رائج، أو وقت و بعد بث مسلسل تلفزيوني، فى العاده ما يتم إصدار ألبوم على شكل مزيكا تصويرية رغم ده .

تحتوى المزيكا التصويرية فى العاده على أدوات مزيكا أو بدل ذلك درجة الفيلم . لكن ممكن كمان أن فيها الأغانى اللى تم غنائها أو أدائها بواسطة شخصيات فى مشهد ما (أو نسخة غلاف لأغنية فى الوسائط، أعيد تسجيلها بواسطة فنان مشهور)، والأغانى اللى تم استخدامها كمزيكا خلفية مقصودة أو غير مقصودة فى المشاهد المهمة، والأغانى اللى تم سماعها فى الاعتمادات الختامية ، أو الأغانى دون سبب واضح يتعلق بالوسائط بخلاف الترويج، اللى تم تضمينها فى المزيكا التصويرية.

عادةً ما يتم إصدار المزيكا التصويرية على شركات التسجيل الكبرى (تمام كما لو تم إصدارها بواسطة فنان موسيقي)، ويمكن كمان أن تكون الأغانى والمزيكا التصويرية نفسها على المخططات المزيكا، وتفوز بجوايز مزيكا.

حسب   للاتفاقية، ممكن أن يحتوى سجل المزيكا التصويرية على كل أنواع المزيكا بما فيها المزيكا المستوحاة من الفيلم لكن لا تظهر فعلى فيه؛ تحتوى النتيجة على مزيكا لملحنى الفيلم الأصلى بس.

فى الوقت نفسه، ممكن أن تتعارض المزيكا التصويرية مع الوضع الطبيعى (الاكتر استخدام فى العاده فى امتيازات الثقافة الشعبية) وفيها اختيارات مزيكا البوب الأصلية اللى تم إصدارها و/أو حصرية لم يتم إصدارها من قبل، (وبعضها يصبح سجلات رسوم بيانية عالية من تلقاء نفسه، اللى نظر لكونها تم إصداره على عنوان امتياز آخر، وبلغ ذروته بسبب ذلك) ويستخدم ببساطة لأغراض ترويجية للفنانين المشهورين أو الفنانين الجدد أو غير المعروفين. تحتوى دى المزيكا التصويرية على مزيكا لم تُسمع فى الفيلم/المسلسل التلفزيوني، و أى اتصال فنى أو غنائى هو من قبيل الصدفة البحتة.

بس، اعتمادًا على نوع الوسائط، هايكون للمزيكا التصويرية للأغانى الشعبية نمط محدد؛ قد تشتمل الرومانسية المرحة على أغانى حب سهلة الاستماع ، الإثارة الاكتر قتامة قد تتكون من مزيكا الروك الصلبة أو المزيكا الحضرية .

كاميل سانت ساين سنة 1908، ألف أول مزيكا مخصصة للاستخدام فى الأفلام السينمائية (L'assasinat du duc de Guise)، و بقا إصدار تسجيلات الأغانى المستخدمة فى الأفلام سائدًا فى تلاتينات القرن العشرين. هنرى مانشينى ، اللى كسب بجايزة إيمى وجايزتين جرامى عن المزيكا التصويرية لبيتر غان ، كان أول ملحن يحقق نجاح واسع النطاق بأغنية من المزيكا التصويرية.

قبل سبعينيات القرن العشرين، كانت المزيكا التصويرية (مع استثناءات قليلة) مصحوبة بالمسرحيات المزيكا ، و كان ألبوم يضم اختيارات مزيكا صوتية و آ لاتية (وإصدارات مزيكا من الأغانى الصوتية) يؤديها أعضاء فريق التمثيل. أو نسخ الغلاف من الأغانى اللى غناها فنان آخر.

بعد السبعينيات، ابتدت المزيكا التصويرية تتضمن المزيد من التنوع، و كان مستهلكو المزيكا يتوقعون فيلم سينمائى أو مزيكا تصويرية تلفزيونية. كانت غالبية الأغانى الاكتر شهرة هيا تلك اللى تم عرضها أو إصدارها فى ألبوم المزيكا التصويرية لفيلم أو تلفزيون.

فى السنين الأخيرة، تراجع مصطلح المزيكا التصويرية نوع ما. يشير دلوقتى فى الغالب لمزيكا الخلفية الآلية المستخدمة فى الوسائط. بدل ذلك، يتم تسليط الضوء على الأغانى الشعبية الموجودة فى فيلم أو مسلسل تلفزيونى والإشارة ليها فى الاعتمادات، مش كجزء من المزيكا التصويرية .

سيكولوجية المزيكا والمزيكا التصويرية للأفلام[تعديل]

فى أواخر التمانينات، ابتدا علم النفس المعرفى وعلم نفس المزيكا فى إجراء بحث حول تأثير المزيكا التصويرية على تفسير المحفزات السمعية والبصرية. تعتبر عالمة النفس الكندية أنابيل ج. كوهين واحدة من أوائل العلما اللى درسوا بشكل منهجى العلاقة بين المزيكا والصورة المتحركة ضمن عملية تفسير مقاطع الفيديو المتحركة المختصرة. تقاربت دراساتها فى نموذج رابطة التدور للمزيكا والوسائط المتعددة .[2] أثبتت الدراسات التجريبية الحديثة أن مزيكا الفيلم تذهب للى هو أبعد من دور الملحقات العاطفية فى سياقات الفيلم؛ [3] على العكس من كده، ممكن أن يغير بشكل جذرى التعاطف اللى يشعر به المشاهدون تجاه الشخصيات اللى تظهر على الشاشة، والعواطف المنسوبة (على سبيل المثال، اذا كانت الشخصية سعيدة أم حزينة)، [4] تقييم البيئات اللى ليها المناظر الخلابة، وتوقعات الحبكة، [5] والحكم الأخلاقى على الشخصيات.[6] علاوة على ذلك، وجدت دراسات تتبع العين وقياس حدقة العين أن مزيكا الأفلام قادرة على التأثير على اتجاه النظر واتساع حدقة العين اعتمادًا على التكافؤ العاطفى والمعلومات الدلالية المنقولة.[5][7][8] فى الفتره الاخيره، أظهرت تجارب جديدة أن مزيكا الأفلام ممكن أن تغير إدراك الوقت وقت مشاهدة الأفلام؛ على وجه الخصوص، توصل المزيكا التصويرية اللى تعتبر منشطة ومثيرة لالمبالغة فى تقدير الوقت بدل المزيكا الاكتر استرخاء أو حزينة.[9] و أخير، ثبت أن المزيكا التصويرية تعمل على تشكيل ذاكرة المشهد اللى يشكله المشاهدون، لدرجة جعل تذكرهم متحيز بشكل متماسك مع المحتويات الدلالية للمزيكا.[10][11][12]

المزيكا التصويرية لألعاب الفيديو[تعديل]

قد تشير المزيكا التصويرية كمان لالمزيكا المستخدمة فى ألعاب الفيديو. فى حين تم استخدام المؤثرات الصوتية عالمى بالتقريب فى الأحداث اللى تحدث فى اللعبة، المزيكا المصاحبة للعبة كانت تطور بعدين . كان Rob Hubbard و Martin Galway من أوائل الملحنين للمزيكا المخصصة لألعاب الفيديو لجهاز الكمبيوتر Commodore 64 فى التمانينات. كان كوجى كوندو ملحن مبكر ومهم لألعاب نينتندو . مع تحسن التكنولوجيا، حلت المزيكا التصويرية متعددة الألحان والأوركسترا فى كثير من الأحيان محل الألحان البسيطة أحادية الصوت بدايه من أواخر التمانينات، وابتدت المزيكا التصويرية للألعاب الشهيرة زى سلسلة Dragon Quest و Final Fantasy فى إصدارها بشكل منفصل. و المقطوعات المزيكا المكتوبة خصيص لألعاب الفيديو، سمح ظهور تقنية الأقراص المضغوطة للمطورين بدمج الأغانى المرخصة فى المزيكا التصويرية الخاصة بهم ( سلسلة Grand Theft Auto هيا مثال جيد على ذلك). علاوة على ذلك، لما أصدرت Microsoft جهاز Xbox سنة 2001، فقد عرض خيار يسمح للمستخدمين بتخصيص المزيكا التصويرية لألعاب معينة عن طريق نسخ قرص مضغوط على القرص الصلب.

متنزه، سفينة سياحية، ومزيكا تصويرية للحدث[تعديل]

زى  فى صوت المزيكا لايف! تم إعداد المزيكا أو الحوار المعنى خصيص للاستخدام فى أو فى حدث زى ذلك الموصوف أعلاه.

فى حالة المتنزهات الترفيهية، قد يختبئ الممثلين فى أزياء كبيرة حيث ممكن تكون وجوههم محجوبة. إنهم يقومون بالتمثيل الصامت مع المزيكا والمؤثرات ومسار السرد المسجل مسبق اللى قد يبدو كما لو أنه تم رفعه من فيلم، أو قد يبدو كما لو أنه اتصور بشكل درامى بشكل مفرط علشان التأثير.

فى حالة السفن السياحية، لا تسمح مساحات المسرح الصغيرة بالتنسيق الكامل، علشان كده ممكن يتم تسجيل الآلات الاكبر حجم مسبق على مسار دعم و يتم تشغيل الآلات المتبقية مباشرة، أو قد يحدث العكس فى زى دى الحالات زى الفيس: الحفلة المزيكا أو سيناترا: صوته. عالمه الخاص. طريقه الاتنين يستخدم عروض صوتية ومرئية معزولة مصحوبة بفرقة مزيكا حية.

فى حالة المزيكا التصويرية للحدث، التجمعات العامة الكبيرة زى Hands Across America ، أو The Live Aid Concert، أو الاحتفال بالذكرى المئوية التانيه لدستور امريكا فى فيلادلفيا، أو حفلات MUSE أو أحداث Greenpeace المختلفة (على سبيل المثال ، أول مشروع تسجيل دولى للسلام الأخضر ، Rainbow كان عند Warriors و Alternative NRG ) مزيكا وتأثيرات وحوارات خاصة مكتوبة خصيص للحدث اللى تم طرحه للبيع بعدين للجمهور بعدين شراء الفيديو بعدين .

كتاب المزيكا التصويرية[تعديل]

حالات قليلة بس لمزيكا تصويرية كاملة تمت كتابتها خصيص لكتاب ما. "Kaladin"، و هو كتاب صوتى لكتاب الروائى الخيالى الشهير براندون ساندرسون، "طريق الملوك"، كتبه The Black Piper. The Black Piper، اللى تنحدر من مدينة بروفو بولاية يوتا، هيا مجموعة من الملحنين اللى يشتركون فى حب الأدب الخيالي. تم تمويل فيلم "Kaladin" من فى Kickstarter وتم جمع اكتر من 112000 دولار. تم إصداره فى ديسمبر 2017. 

سلسلة الكتب الاكتر مبيع فى نيو يورك تايمز، Green Rider من تأليف كريستين بريطانيا ، احتفلت بالذكرى السنوية الخامسة والعشرين لتأسيسها بإصدار مقطع صوتى لكتاب يحمل نفس الاسم. تم تسجيله فى ولاية يوتا بمشاركة الفنانتين جينى أوكس بيكر ووليام أرنولد وتم إصداره سنة 2018.

Craig Russell ألف المزيكا التصويرية لـ JRR Tolkien The Hobbit and The Lord of the Rings لسيمفونية سان لويس أوبيسبو للشباب. تم تشغيلها سنة 1995، و اتحطها أخير على القرص سنة 2000 على ايد سيمفونية سان لويس أوبيسبو.  [ بحاجة لمصدر ]

بالنسبة لرواية Star Wars سنة 1996 Shadows of the Empire (التى كتبها المؤلف ستيف بيرى )، اختار Lucasfilm جويل ماكنيلى لكتابة النتيجة. كان ده مشروع تجريبى غريب الأطوار، على عكس كل المزيكا التصويرية التانيه، حيث سُمح للملحن بنقل الحالات المزاجية والموضوعات العامة، بدل الاضطرار لكتابة المزيكا لتتدفق لمشاهد محددة. قام مشروع يسمى "Sine Fiction" بعمل بعض المزيكا التصويرية لروايات كتاب الخيال العلمى زى إسحاق أسيموف و آ رثر سي. كلارك ، و أصدر لحد دلوقتى 19 مقطع صوتى لروايات الخيال العلمى أو القصص القصيرة. كل منهم متاح للتنزيل مجانا.

المؤلف L. Ron Hubbard ألف و سجل ألبوم صوتى لروايته Battlefield Earth بعنوان Space Jazz . قام بتسويق الألبوم المفاهيمى على أنه "المسار الصوتى الأصلى الوحيد اللى تم إنتاجه لكتاب قبل ما يصبح فيلمًا". هناك مقطعان صوتيان آخران لروايات هوبارد، وهما Mission Earth بقلم Edgar Winter و To the Stars بقلم Chick Corea .

رواية 1985 Always Coming Home بقلم Ursula K. Le Guin جت فى الأصل فى صندوق به شريط صوتى بعنوان مزيكا وشعر كيش ، ويضم 3 عروض شعرية وعشرة مقطوعات مزيكا لتود بارتون.

فى القصص المصورة، كان للرواية المصورة لدانيال كلوز مثل الق كسب المخملى المصبوب فى الحديد ألبوم صوتى رسمى. تضمن جهاز Nexus # 3 الأصلى باللونين الأبيض والأسود من Capitol Comics قرص مرن للمزيكا التصويرية لهذه المشكلة. تضمن Trosper لجيم وودرينغ ألبوم صوتى من تأليف و أداء بيل فريزيل ، والإصدار المطلق من The League of Extraordinary Gentlemen: Black Dossier من المخطط أن يتضمن سجل فينيل أصلي. أصدر The Crow ألبوم صوتى يسمى Fear and Bullets ليتزامن مع النسخة المحدودة من الغلاف الصلب للرواية المصورة. أصدر الكتاب الهزلى Hellblazer أغنية سنوية بعنوان Venus of the Hardsell ، اللى تم تسجيلها بعد كده مع فيديو مزيكا مصاحب لها.

الرواية المصورة البرازيلية Achados e Perdidos ( المفقود والموجود )، بقلم إدواردو داماسكينو ولويس فيليبى جاروتشو ، كان ليها مزيكا تصويرية أصلية من تأليف المزيكا برونو إيتو . نُشر الكتاب ذاتى سنة 2011 بعد حملة تمويل جماعى و كان مصحوب بقرص مضغوط فيه 8 اغانى (واحدة لكل فصل من القصة). سنة 2012، كسبت دى الرواية المصورة بجايزة Troféu HQ Mix (جايزة الكتاب الهزلى الاكتر أهمية فى البرازيل) فى فئة "تكريم خاص".

مع انتشار الوصول ل الإنترنت ، تطورت ممارسة مماثلة تتمثل فى مرافقة الشغل المطبوع بأغنية موضوعية قابلة للتنزيل، بدل ألبوم كامل ومنشور فعلى. الأغانى الرئيسية لـ Nextwave ، الهاربون ، أشوود ، و كاريكاتير الديناصورات هيا أمثلة على ذلك. نُشرت رواية Chasing Homer (2019) للكاتب László Krasznahorkai مع مزيكا تصويرية أصلية لميكلوس زيلفيسزتر، ويمكن الوصول ليها من فى رمز الاستجابة السريعة فى بداية كل فصل.[13]

فى اليابان ، معروفه أمثلة المزيكا المستوحاة من عمل مش المقصود منها المزيكا التصويرية لتشغيل الراديو أو تعديل الصور المتحركة باسم ألبوم الصور أو أغنية الصور ، رغم أن ده التعريف يتضمن كمان حاجات زى العروض التوضيحية لنتائج الأفلام المستوحاة من مفهوم الفن والأغانى المستوحاة من مسلسل تلفزيونى غير معروضة فيها. تحتوى الكتير من الكتب الصوتية على شكل من أشكال المرافقة المزيكا، لكن بشكل عام مش واسعة بما يكفى لإصدارها كمزيكا تصويرية منفصلة.

ملحنين[تعديل]

شوف كمان[تعديل]

  • استعادة الصوت
  • تسجيل الممثلين – للمسرح الموسيقي
  • مصدر الفيلم
  • Filmi – مصطلح يستخدم للمزيكا التصويرية للأفلام الهندية
  • أغنية الصورة
  • نغمة
  • قائمة الملحنين النتيجة الفيلم
  • مزيكا الفيلم الهندي
  • لغة مزيكا
  • ألبوم المزيكا التصويرية
  • تسجيل صوتي. شبكة

مصادر[تعديل]

  1. "Singin' In The Rain (1952)". The Numbers. Retrieved 14 March 2022.
  2. Cohen, Annabel J. (2015-01-01). "Congruence-Association Model and Experiments in Film Music: Toward Interdisciplinary Collaboration". Music and the Moving Image (in الإنجليزية). 8 (2): 5–24. doi:10.5406/musimoviimag.8.2.0005. ISSN 2167-8464.
  3. Herget, Ann-Kristin (2021). "On music's potential to convey meaning in film: A systematic review of empirical evidence". Psychology of Music (in الإنجليزية). 49 (1): 21–49. doi:10.1177/0305735619835019. ISSN 0305-7356.
  4. Tan, Siu-Lan; Spackman, Matthew P.; Bezdek, Matthew A. (2007-12-01). "Viewers' Interpretations of Film Characters' Emotions: Effects of Presenting Film Music Before or After a Character is Shown". Music Perception (in الإنجليزية). 25 (2): 135–152. doi:10.1525/mp.2007.25.2.135. ISSN 0730-7829.
  5. أ ب Ansani, Alessandro; Marini, Marco; D'Errico, Francesca; Poggi, Isabella (2020-10-07). "How Soundtracks Shape What We See: Analyzing the Influence of Music on Visual Scenes Through Self-Assessment, Eye Tracking, and Pupillometry". Frontiers in Psychology. 11: 2242. doi:10.3389/fpsyg.2020.02242. ISSN 1664-1078. PMC 7575867. PMID 33117211.{{cite journal}}: CS1 maint: unflagged free DOI (link)
  6. Steffens, Jochen (2020). "The influence of film music on moral judgments of movie scenes and felt emotions". Psychology of Music (in الإنجليزية). 48 (1): 3–17. doi:10.1177/0305735618779443. ISSN 0305-7356.
  7. Wallengren, Ann-Kristin; Strukelj, Alexander (2015-07-01). "Film Music and Visual Attention: A Pilot Experiment using Eye-Tracking". Music and the Moving Image (in الإنجليزية). 8 (2): 69–80. doi:10.5406/musimoviimag.8.2.0069. ISSN 2167-8464.
  8. Mera, Miguel; Stumpf, Simone (2014-10-01). "Eye-Tracking Film Music". Music and the Moving Image (in الإنجليزية). 7 (3): 3–23. doi:10.5406/musimoviimag.7.3.0003. ISSN 2167-8464.
  9. Ansani, Alessandro; Marini, Marco; Mallia, Luca; Poggi, Isabella (2021-10-29). "Music and Time Perception in Audiovisuals: Arousing Soundtracks Lead to Time Overestimation No Matter Their Emotional Valence". Multimodal Technologies and Interaction (in الإنجليزية). 5 (11): 68. doi:10.3390/mti5110068. ISSN 2414-4088.{{cite journal}}: CS1 maint: unflagged free DOI (link)
  10. Ansani, Alessandro; Marini, Marco; Poggi, Isabella; Mallia, Luca (2022-08-24). "Recognition memory in movie scenes: the soundtrack induces mood-coherent bias, but not through mood induction". Journal of Cognitive Psychology (in الإنجليزية). 35: 59–75. doi:10.1080/20445911.2022.2116448. ISSN 2044-5911.
  11. Boltz, Marilyn G. (2001-06-01). "Musical Soundtracks as a Schematic Influence on the Cognitive Processing of Filmed Events". Music Perception (in الإنجليزية). 18 (4): 427–454. doi:10.1525/mp.2001.18.4.427. ISSN 0730-7829.
  12. Boltz, Marilyn; Schulkind, Matthew; Kantra, Suzanne (1991). "Effects of background music on the remembering of filmed events". Memory & Cognition (in الإنجليزية). 19 (6): 593–606. doi:10.3758/BF03197154. ISSN 0090-502X. PMID 1721996.
  13. Bonivárt, Ágnes (3 September 2021). "Dismiss All Questions — A Review of László Krasznahorkai's Chasing Homer". HLO [hu]. Retrieved 27 July 2023.

لينكات برانيه[تعديل]

قالب:Media series