كتاب

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير

الكتاب هوه مجموعه اوراق متجمعه مع بعضها عشان يتحافظ عليها و غالبا بتكون متثبته من طرف واحد.الكتاب متكون من اوراق و كل ورقه ليها وشين بيتقال على الوش الواحد صفحه.الكتاب اللي بيتنشر ع الانترنيت بيبقى اسمه كتاب اليكتروني او إي-بووك (E-book). الكتب بتتباع و بتتشري من المكتبه و كمان ممكن استعارتها من المكتبات. الكتب بتختلف في مواضيعها و في منها الموسوعات و المراجع او حتى كتب التسليه و الخيال العلمي

التاريخ[تعديل]

لوحه من الفخار مكتوب عليها كتابه مسماريه باللغه السومريه, 2400–2200 ق.ع.ح.

الحضارات القديمه اخترعت طرق كتيره للكتابه و كانو بيكتبو على كل حاجه تقريبا زي الحجر ، الفخار ،لحاء الاشجار ، جريد النخل و حتى عضم الحيوانات.الكتابه الالفبائيه اخترعها المصريين القدام حوالي 1800 ( ق ع ح ) و كانت الكلمات بتتكتب جنب بعضيها من غير مسافات و لا ترقيم و كانت بتتكتب من اليمين للشمال او من الشمال لليمين او حتى من الناحيتين بالتبادل. المصريين القدام كانو بيكتبو اغلب الاوقات على ورق البردى في لفايف طويله و بيلفوها و اليونانيين القدام كانو بيكتبو على جلود الحيوانات و الرومان هما اول ناس تحط الاوراق بين الغلاف و سموه ال كوديكس codex.

كل اشكال الكتب دي كانت بتتكتب بخط الايد و اول مره استخدمت فيها الطباعه كانت في الصين بس دي كانت بطيئه و مكلفه و ما استفادش منها عامة الناس لانها كانت بتعتمد على صناعة بلوكات من الخشب و بينقشو عليها الاشكال اللي عايزينها و بعدين يعوصوها بالحبر و يطبعوها ع الورق ( زي الاختام دلوقتي)

اول واحد يخترع ماكنه حقيقيه للطباعه هو يوهانيس جوتينبيرج الالماني و الماكنه دي كانت بتقدر تطبع نسخ كتيره و بسرعه عاليه اللي عمل ثوره في المعروفه و طريقة انتقال المعلومه.

Commons-logo.svg
فيه فايلات فى ويكيميديا كومونز عن:
كتب
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن:
كتاب