انترنت

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث
خريطة الحزم والبيانات المتبادله عبر الانترنت

الانترنت عبارة عن نظام عالمى لتبادل المعلومات والبيانات عشان نقل البيانات بطريقه تبديل الحزم باستعمال بروتوكول الانترنت القياسي (Standard Internet Protocol -IP) عن طريق مجموعة من الكمبيوترات المتوصلة ببعضها. الانترنت بتتكون من مجموعة من الشبكات الصغيرة فى البيوت و الجامعات و الشركات و الحكومات متوصلة ببعض لتكوين شبكة واحده كبيره, والكمبيوترات بمجموعة كبيره من التوصيلات المختلفة زى كابلات فيبر اوپتيك (Fiber Optic), الاسلاك النحاس, لاسلكى و وسائل تانيه كثيرة عشان تعمل شبكة عالمية كبيرة تتمكن عن طريقها تبادل الفايلات وعمل شات و لعب على النت و عمل ايميلات .

تطور[تعديل]

الانترنت وصل لتطور كبير جدا يمكنك الدخول على الانترنت من اى مكان لاسلكي سواء بالهاتف او بالحاسب المحمول (لاب توب) والانترنت لغته الاساسية هى الانجليزية لكن فيه كمان لغات كتيره

تنظيم[تعديل]

مافيش تحكم مركزى بيحدد الإنترنت ف التنفيذ التكنولوجى أو ف سياسات الوصول والاستخدام و كل شبكه ممكن تحدد سياساتها الخاصه[1] .

خدمات الانترنت[تعديل]

  1. الدخول علي المواقع
  2. سماع الاغاني وراديوهات
  3. تصفح الانترنيت السريعة
  4. تحميل الصور والفديو
  5. تحميل الافلامxx والمسالسلات
  6. تحميل التطبيقات والالعاب الموسيقه
  7. تحميل المبشر
  8. توفرها على المعلومات

تأثير الانترنت[تعديل]

الانترنت اثر فى العالم قوي جدا, مثلا قدم نوع جديد من التعارف بين الناس عن طريق الفيس بوك او ماى سبيس اللى بيمكن من عمل صفحة خاصة لاى شخص يحط فيها معلوماته و يتعرف على اصحاب جداد. من الناحية التعليمية فيه فوايد كتيره للانترنت

مصادر[تعديل]

  1. "Who owns the Internet?" Archived 19 June 2014 at the Wayback Machine., Jonathan Strickland, How Stuff Works. Retrieved 27 June 2014.