محمد بكر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى ممكن تحتاج تتويك علشان تبقا حسب معايير ويكيپيديا كمان يمكن الصفحه مافيهاش لينكات لصفحات تانيه, حاول تضيف فيها لينكات لصفحات تانيه متعلقه بيها او تحسين تنسيق الصفحه.


محمد بكر
معلومات شخصيه
الميلاد سنة 1937 (العمر 86–87 سنة)  تعديل قيمة خاصية تاريخ الولاده (P569) في ويكي بيانات

محمد بكر Mohamed Bakr مصور فوتوغرافى عريق، عمل ما يزيد عن 60 عاما فى مهنة التصوير، سجل بعدسته الفوتوغرافية أروع المشاهد السينمائية.

يزيد رصيده عن الألف فيلم سينمائي، ويمتلك إرثا ضخما من صور مشاهد السينما المصرية على مدار تاريخها من الأبيض والأسود وحتى دلوقتى ، سواء قدام عدسات السينما او ما يدور بعد الكواليس.

اتولد شيخ مصورى الفوتوغرافيا الفنان محمد بكر فى الـ 30 من يونيه من سنة 1937، وعاصر الكتير من نجوم الفن، والسياسة والثقافة والرياضة والعلم ، والده هو المصور الفوتوغرافى القدير حسين بكر اللى كان أشهر مصورى التلاتينات والأربعينيات والخمسينيات، علشان سلّم الراية لابنه محمد بكر اللى استقل بالشغل عن والده بداية بفيلم سمارة سنة 1956.

يمتلك بكر تراثا فوتوغرافيا لا يقدر بثمن ما بين أعماله و أعمال والده، حيث يحتفظ بالنيجاتيف الخاص لأعظم أعمال السينما المصرية من التلاتينات و لاليوم. وثّق بكر بعدسته مئات الأعمال والدرر الفنية ما بين الكلاسيكيات والأعمال المعاصرة من الخمسينيات و لدلوقتى ، له الكتير من الأعمال الخالدة بخلاف توثيق الأعمال الفنية، حيث كانت عدسته على موعد مع الصور الرسمية لكبار رجال الدولة، أشهرها الصورة الرسمية للرئيس انور السادات بالملابس العسكرية.

أشهر أعماله ثلاثية نجيب محفوظ (بين القصرين، قصر الشوق، السكرية) للمخرج حسن الامام، الرصاصة لسه فى جيبي، المومياء، معبودة الجماهير، السقا مات، الفتوة، دعاء الكروان، ولاد الصمت، و غيرها من الأعمال الخالدة.