محرر

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
المحرر الإسبانى خوسيه مانويل لارا بوش
محرر
تسمية البنات (بالمصرى: محرره تعديل قيمة خاصية صيغة التأنيث (P2521) في ويكي بيانات
فرع من كاتب   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
المجال تحرير   تعديل قيمة خاصية مجال هذه المهنة (P425) في ويكي بيانات

المحرر (من اللاتينية do, das, يجرؤ ، اللى تعنى "يعطي، يسلط الضوء") الشخص اللى عنده عمل، صحيفة ، مجلة ، كتاب ، وما لذلك، مطبوع و/أو منشور، سواء كان مكتوب بنفسه أو بواسطة شخص آخر. ممكن مؤلف الشغل يخرجه للنور بنفسه أو ينشر عمل غيره ويتولى طباعته. الشخص اللى لازم يستجيب للسلطات و/أو المحاكم اللى عليه مسؤولية كل ما يُطبع فى الجورنال يُسمى "المحرر المسؤول".

عند الرومان، أطلق اسم الناشر على الشخص اللى يقدم ألعاب أو أى نوع آخر من أنواع الترفيه للناس على نفقتهم الخاصة، ويدفع ما يتكبدونه من نفقات من ممتلكاتهم الشخصية أو ممتلكاتهم.

ظهور الناشرين فى روما[تعديل]

ظهرت شخصية المحرر فى روما مع بداية تجارة الكتب فى دى المنطقة. معروف أنه بعد سقوط اليونان، روما اتبنت الثقافة الهيلينية،و ده اتسبب فى وصول الكتير من الكتب اليونانية لالمنطقة، بطرق مختلفة. كان الاهتمام بالأعمال اليونانية كبير لدرجة أنه ابتدا تداول الكتب فى دى المنطقة،و ده اتسبب فى أن يصبح ده النشاط جزء مهم من المجتمع وبدأ إنتاج الكتب بكميات كبيرة فى أماكن تسمى المكاتب أو المصانع.

مصانع إنتاج الكتب[تعديل]

كانت المصانع أو المكاتب تعمل بالطريقة اللى بعد كده : كان فيه قارئ يملى محتوى الأعمال على الناسخين، لحد يتمكن من إنتاج الكتير من الأعمال بكميات كبيرة والحصول على رأس مال جيد. تبين أن الناسخين هم عمالة رخيصة، علشان هم كانو يحصلون على أجور زهيدة للغاية، لكن ده فى النهاية لم يجعل تكاليف الإنتاج رخيصة. أما النسخ، فبما أنه كان سريعا جدا، فقد كان به بعض الأخطاء والسهو،و ده دفع المؤلفين والقراء لانتقاد الناسخين، كما فعل شيشرون اللى علق بأن الناسخين، كونهم يونانيين، لا يعرفو لغة روما بشكل جيد جدًا،و ده دفعهم لكتابة الأكاذيب،و ده أضر بمن أراد معرفة الأعمال بطريقة متماسكة. يؤدى ما سبق لقيام رجال الأعمال بتعيين متخصصين فى التصحيح للمساعدة فى تقليل أخطاء الناسخ لالحد الأدنى بحيث يكون إنتاج الكتب مدور للأصل وصحيح .

دور المحرر فى روما[تعديل]

فى روما مشابه لللى يتعرف اليوم بالمساعد الشخصى للمؤلف، إذ كان ده هو المستشار و يمسك بزمام إنتاج نسخ ده، سواء فى المجال الاقتصادى أو الإداري، إذ كان المحرر فى مسؤولية أخذ النسخة الأصلية لالناسخين والمصححين، لحد يتمكنوا من إنشاء نسخ أمينة وصحيحة، لحد ممكن نشرها. كان المؤلفون سعداء بالمحررين، علشان كده نادر ما اتلقا على انتقادات لهم ساعتها . مثال على المحررين هو تيتوس بومبونيوس أتيكوس . و هو معروف بكونه متذوق عظيم للغة اليونانية وبكونه محرر لمجلة شيشرون ومؤلفين تانيين (أصدقائه). معروف أن أعماله كانت جميلة ودقيقة للغاية، ومعروف كمان أن مجلداته كانت ذات قيمة عالية فى عصره، حيث نشر على سبيل المثال كتاب شيشرون دفاع عن كوينتوس ليجاريوس ، اللى كان عمل ناجح ومطلوب للغاية. عمل آخر أصدره تيتوس بومبونيوس أتيكوس اللى بقا مشهور اوى هو الرسايل الـ 396 اللى كتبها شيشرون لأتيكوس. وفى دى الرسايل حقيقة غريبة، هيا عدم معرفة ما رد عليه أتيكوس على رسايل صديقه، علشان ه حذف ردوده عند نشر العمل. تم نشر دى الرسايل بعد وفاة شيشرون، علشان كده ممكن القول أنها كانت الشغل الوحيد اللى نشره دون موافقة شيشرون.

مصادر[تعديل]