لاويون

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
لاويون

يهود   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

اللاويون، أو سبط اللاويين، [1] هم واحد من أسباط بنى اسرائيل الاتناشر، [2] وهم نسل لاوى الابن التالت ليعقوب وليئة. كان للاوى 3 ولاد هم: يرشون وقهات ومراري، أسس كل منهم عشيره نُسبت لاسمه وهم الجرشونيون والقهاتيون والمراريون. قد كان موسى وهارون لاويين من بيت عمرام بن قهات.[3]

ولما قاد يشوع بنى إسرائيل لأرض كنعان، كان اللاويين القبيلة الإسرائيلية الوحيده اللى اتقسمت بينهم المدن، ولم يُسمح لهم بيكونو ملاك للأراضى لأنها ملك للرب.

فى العصر الحديث تم دمج اللاويين فى المجتمعات اليهودية، ولكنهم يحتفظون بوضع متميز. هناك ما يقدر بنحو 300000 من اللاويين بين المجتمعات اليهودية، [4] وعدد مماثل بين السفارديين والمزراحيين، وتبلغ النسبة المئوية الإجمالية لللاويين بين السكان اليهود الأوسع حوالى 4٪.

واحد من اللاويين يتلو على الناس أحكام الشريعة.

بعد خروج بنى إسرائيل من مصر، وقع الاختيار على اللاويين لخدمة التابوت المقدس ويكون الكهنة من سبط اللاويين، يفسر الكتاب العبرى اختيار اللاويين دون غيرهم ليكونوا الكهنة؛ بأنهم هم اللى رجعوا عن عبادة عجل الذهب زمن موسى وحدهم من تلقاء نفسهم لعبادة الله، ينما يُعتقد بعض العلما أن الكهنوت كان مفتوح لأى سبط من أسباط بنى إسرائيل، وبعدها تدريجيا بقا يقتصر على اللاويين.

وبحسب التوراة، كان عدد اللاويين اللى خرجوا من مصر 22,300 شخص،. و كانت مهمتهم نصب وفض خيمة الاجتماع فى الترحال. وفى زمن داوود، كان اللاويون ينقسمون ل 4 أقسام:

  • مساعدوا الكهنة
  • القضاة والكتبة
  • البوابون
  • والموسيقيون.[5]

المراجع[تعديل]

  1. "Levite synonyms, Levite antonyms". Synonyms for Levite ... noun a member of the Hebrew tribe of Levi .. the branch that provided male assistants to ...
  2. "Membership in the Levites is determined by paternal descent." "Medical Definition of Levite". Archived from the original on 2019-08-19. Retrieved 2017-02-19.
  3. "لاويون | سبط لاوى | St-Takla.org". Retrieved 2019-11-02.
  4. [1] Archived 2019-04-25 at the Wayback Machine
  5. "The Holy Temple Music". tractate Arachin (11a) that oral music was never to be uttered by anyone other than a Levite