كودا (فيلم 2021)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
كودا (فيلم 2021)
،  و
 

(بالانجليزى: CODA تعديل قيمة خاصية العنوان (P1476) في ويكي بيانات
الصنف كوميديا دراما ،  وفيلم مزيكا   تعديل قيمة خاصية النوع الفني (P136) في ويكي بيانات
تاريخ الصدور 28 يناير 2021 (2021 Sundance Film Festival )
13 اغسطس 2021 (امريكا )  تعديل قيمة خاصية تاريخ النشر (P577) في ويكي بيانات
مدة العرض
البلد
امريكا
فرنسا
كندا   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
اللغه الاصليه انجليزى   تعديل قيمة خاصية اللغه الاصليه للفلم او المسلسل (P364) في ويكي بيانات
مواقع التصوير جلوستر [1]  تعديل قيمة خاصية موقع التصوير (P915) في ويكي بيانات
الطاقم
المخرج سيان هيدير   تعديل قيمة خاصية المُخرِج (P57) في ويكي بيانات
سيناريو سيان هيدير   تعديل قيمة خاصية كاتب السيناريو (P58) في ويكي بيانات
البطوله مارلى ماتلن ،  وتروى كوتسور ،  واميليا جونز ،  واوجينيو ديربيز ،  وايمى فورسيث ،  وكيفن تشابمان   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
موسيقى ماريوس دى فريس   تعديل قيمة خاصية المُلحِّن (P86) في ويكي بيانات
صناعه سينمائيه
استوديو باثى   تعديل قيمة خاصية شركة الإنتاج (P272) في ويكي بيانات
الميزانيه
الايرادات
الجوايز
 اوسكار احسن فيلم   (2022)[2]  تعديل قيمة خاصية الجوائز المستلمة (P166) في ويكي بيانات
معلومات على
الموقع الرسمى الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
اولموڤى.كوم v727992  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فلم في موقع "كُلُّ الأفلام" (AllMovie) (P1562) في ويكي بيانات
IMDb.com tt10366460  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات
FilmAffinity 193148  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فيلم أفينيتي (FilmAffinity) (P480) في ويكي بيانات

CODA هو فيلم درامى كوميدى عن بلوغ سن الرشد سنة 2021 من تأليف و إخراج شان هيدير . طبعة جديدة باللغة الإنجليزية للفيلم الفرنساوى البلجيكى La Famille Bélier سنة 2014، تقوم ببطولته إميليا جونز فى دور روبى روسي، الطفلة الفخرية للبالغين الصم (CODA) والعضو الوحيد فى عيلتها اللى يسمع، هيا مراهقة تحاول مساعدة عيلتها اللى تكافح. أعمال الصيد فى الوقت نفسه تسعى لتحقيق تطلعاتها الخاصة فى أن تصبح مغنية. يستخدم الفيلم ممثلين صم لتمثيل الشخصيات الصم، اللى يتواصلون مع جونز باستخدام لغة الإشارة الامريكانيه . يوجينيو ديربيز ، تروى كوتسور ، فرديا والش بيلو ، دانيال ديورانت ، ومارلى ماتلين ظهرت فى الأدوار المساعدة. إنتاج دولى مشترك بين امريكا و فرنسا، حيث أ رجع فيليب روسيليت من La Famille Bélier دوره كمنتج، و اتصور فى الموقع فى غلوستر، ماساتشوستس ، فى امريكا.

CODA اتعرض أول مرة فى January 28 2021، فى مهرجان صاندانس السينمائى 2021 ، شركة Apple اخدت حقوق التوزيع الخاصة بيها مقابل مبلغ قياسى فى المهرجان قدره 25 دولار. مليون. الفيلم صدر من خلال خدمة البث Apple TV+ فى 13 اغسطس 2021. تلقى الفيلم تعليقات إيجابية لحد كبير من النقاد، اللى أشادوا بسيناريو هيدير و أداء كوتسور، رغم أن ردود فعل المشاهدين الصم كانت مستقطبة. تم اختياره ك واحد من احسن 10 أفلام سنة 2021 على ايد معهد الفيلم الامريكانى و من ساعتها تم الاستشهاد به ضمن احسن الأفلام فى عشرينيات القرن الواحد و عشرين.[3][4]

CODA كسب جوايز كتير ، بما فيها الترشيحات التلاته فى حفل توزيع جوايز الأوسكار 94 - احسن فيلم واحسن ممثل مساعد لكوتسور واحسن سيناريو مقتبس - علشان يكون أول فيلم يتوزع عن طريق خدمة البث المباشر و أول فيلم يتعرض لأول مرة فى Sundance Film. مهرجان للفوز بجايزة احسن فيلم.[5] الفيلم كمان كسب جايزة نقابة المنتجين الامريكانيه احسن فيلم سينمائى مسرحى وجايزة نقابة الكتاب الامريكانيه احسن سيناريو مقتبس ، فى الوقت نفسه كسب طاقم العمل بجايزة نقابة ممثلى الشاشة للأداء المتميز من طقم الممثلين فى فيلم سينمائى .

حبكة[تعديل]

فى غلوستر ، على الساحل الشمالى الشرقى لولاية ماساتشوستس ، روبى روسى البالغة من العمر سبعة عشر سنه هيا العضو الوحيد اللى يسمع فى عيلتها؛ والداها، فرانك و جاكي، و شقيقها الاكبر ليو، كل هم صم . إنها تساعد فى أعمال صيد الأسماك العائلية وتخطط للانضمام ليها بدوام كامل بعد المدرسة الثانوية. فى واحد من الأيام فى المدرسة، رأت روبى حبيبها مايلز يشترك فى الجوقة باعتبارها اختيارته، علشان كده قامت بالتسجيل فى الجوقة كمان . مدرس المزيكا السيد برناردو "السيد في" فيلالوبوس يشجع روبى على الغناء أكثر. كلفهم بغناء دويتو مع مايلز.

فرانك و ليو يكافحو علشان يغ طو مصاريفهم فى مجال صيد الأسماك . فى نفس الوقت ، المجلس المحلى يفرض رسوم و عقوبات جديدة. فى اجتماع مجلس الإدارة، الكل يغضب من حقيقة اختفاء المزيد من المراكب من الميناء رغم حقيقة أن المجلس يحاول المساعدة. فرانك يقف و يعلن أنه ها يبتدى شركته الخاصة للالتفاف على القيود الجديدة وينوى بيع أسماكه بنفسه، ويدعو الصيادين المحليين التانيين للانضمام إليه. العيلةتكافح لبدء المشروع الجديد، و تعتمد على روبى لنشر الخبر.

يشجع السيد V روبى على إجراء الاختبار فى كلية بيركلى للمزيكا ، جامعته الأم . يقدم ليها دروس خاصة للاستعداد، لأنه يقوم بالفعل بتدريس مايلز بشكل خاص. توافق روبى على ده ، لكن التزاماتها المتزايدة تجاه أعمال العيلة (يعتمد والداها عليها فى الترجمة الفورية لهم) تتسبب فى تأخرها عن دروسهم. يزداد غضب السيد V من تأخر روبى المستمر ويوبخها لإضاعة وقته وعدم الاهتمام بالمزيكا بدرجة كافية.

أمدح الصيد فى واحد من الأيام، لما كانت روبى تسبح مع مايلز، أبحر فرانك وليو مع مراقب صيد فيدرالى على السفينة، اللى مايعرفش مسبق أن فرانك وليو مصابان بالصمم. تم اعتراض القارب على ايد خفر السواحل ، بعد فشله فى الرد على أبواق السفينة والمكالمات اللاسلكية. تم تغريم فرانك وليو وتم تعليق تراخيص الصيد الخاصة بهما بسبب الإهمال. لما أخبروا روبى أنه كان ينبغى أن تكون معاهم على القارب، أخبرتهم أنها لا تقدر دايما الترجمة الفورية لهم و أنها ما كانتش مخطئة. استأنف فرانك وليو وتمكنا من استعادة ترخيصهما، بشرط أن يكون عندهما شخص يسمع على الطائرة فى كل الأوقات. تعلن روبى للعيلة أنها تركت الكلية وستنضم لالعمل بدوام كامل. كان والداها مساعدين لها، لكن رد فعل ليو كان غاضب ، و أصر على أنهما قادران على تدبر أمرهما بدون روبى لأنها تتمتع بموهبة حقيقية. تشاجر هو وروبى بعدين حيث أخبرها أنها ستندم على عدم الذهاب لالكلية لالأبد إذا لم تذهب.

تحضر عيلة روبى حفل كورالها، وبينما لا يستطيعون سماع غنائها، يلاحظون الاستقبال الإيجابى من الجمهور المحيط. فى تلك الليلة، طلب فرانك من روبى أن تغنى له فى الوقت نفسه كان يشعر بأحبالها الصوتية،و ده زاد من عاطفتها. بعدين تقود العيلة كلها لبوسطن مع روبى لإجراء اختبار أداء بيركلي. قبل الاختبار، رأت مايلز، اللى كشف أنه فشل فى الاختبار وتمنى ليها التوفيق. تتسلل عيلة روبى لالشرفة فى الوقت نفسه ييجى السيد V لمرافقتها على البيانو، رغم الحظر العام على الحضور الخارجى لاختبارات الأداء. كانت روبى متوترة وغير مستعدة فى البداية، لكن بعد ما ارتكب السيد V خطأً عمدًا فى مرافقته، سُمح ليها بالبدء من جديد واكتساب الثقة لما ترى عيلتها. توقع روبى وقت الغناء " كلا الجانبين، دلوقتى " بقلم جونى ميتشل ، لحد يتمكنوا من فهم ما تغنيه. يلاحظ المحكمون العيله ويخمنون الوضع العائلى الخاص.

بعد كده ، تم قبول روبى فى بيركلي. عيلتها والسيد V سعداء بالأخبار. قامت بدعوة مايلز لزيارتها فى بوسطن. وفى الوقت نفسه، كان العاملون فى مجال السمع فى شركة صيد الأسماك التابعة للعيلة يتعلمون لغة الإشارة ،و ده يمكنهم من التواصل مع العيلة والترجمة الفورية لها. تقودها جيرتى صديقة روبى لبوسطن للدراسة فى الكلية فى الوقت نفسه تودعهم عيلتها. تشير روبى ليهم "أنا أحبك كتير " (الترجمة الحرفية: "أنا حق أحبك") وقت مغادرتهم السيارة.

ممثلين[تعديل]

إنتاج[تعديل]

تطوير و كتابة[تعديل]

شان هيدير كاتب و مخرج الفيلم.

CODA ، من تأليف و إخراج شان هيدير ، هو نسخة جديدة باللغة الإنجليزية من الفيلم الناطق باللغة الفرنسية La Famille Bélier ، اللى صدر سنة 2014 و حقق نجاح فى شباك التذاكر الفرنسي. كان فيليب روسيليت واحد من منتجى الفيلم الأصلي، و كان له الحق فى إعادة إنتاجه. اقترب هو والمنتج باتريك واشسبيرجر من هيدير لتوجيه نسخة جديدة لجمهور امريكا. قال هيدير : "لقد كانو مهتمين بتعديل الفيلم، لكنهم أرادوا أن يقوم شخص ما بجعله فريدًا ويأخذ الفرضية من الفيلم الأصلى ويعيد اختراعه كمان ".[8] بحلول مايو 2019، شكلت شركتا Pathé Films وVendôme Group شراكة لإنتاج الأفلام لتطوير و إنتاج أفلام باللغة الإنجليزية، و كان أولها CODA .

اتعيين CODA فى غلوستر، ماساتشوستس . فى الوقت نفسه اتعيين سابقتها La Famille Bélier فى مزرعة ألبان ريفية فى فرنسا، اختار هيدير تعيين CODA فى غلوستر، حيث كان على دراية بالمدينة من زيارة North Shore فى الصيف لما يكبر. و أوضح هيدير ، "بالنسبة لي، فهى تتمتع بمزيج من كونها منطقة خلابة اوى وجوهرية فى نيو إنجلاند لكن كمان مع إصرار الطبقة العاملة." تعلم هيدير لغة الإشارة الامريكانيه وقت كتابة السيناريو، و 40% منها كانت فى النهاية بلغة الإشارة الأمريكية.[8] ساعدت المخرجة اثنين من المتعاونين الصم اللى أطلقت عليهم اسم "سادة ASL" وهما ألكسندريا وايلز و آ ن توماسيتي.

للتحضير للفيلم، هيدير لاحظ مصنع لتجهيز الأسماك واستشار مدير الميناء المحلى حول كيفية قيام السلطات بمهاجمة القارب. تلقت تعليقات من المخرج كينيث لونيرجان - اللى أخرج فيلم 2016 Manchester by the Sea ، اللى تدور أحداثه فى Manchester-by-the-Sea، Massachusetts - و أعضاء جمعية زوجات غلوستر للصيادين غير الربحية. قام الكتير من المستشارين وصياد السمك بتعليم هيدير ممارسات الصيد المحلية.[9]

اختيار الممثلين[تعديل]

كانت مارلى ماتلين ، الممثلة اللى اخدت جوايز ومعروفة عالمى، هيا أول ممثلة للفيلم. وقت عملية التطوير، قاوم ممولو الفيلم اختيار ممثلين صم ليحلوا محل الشخصيات الصم المتبقية، لكن ماتلين هدد بالانسحاب الا اذا يتم اختيار ممثلين صم، ورضخ الممولين فى النهاية.

وصف هيدير اختيار الممثلين بأنه فرصة لماتلين للعب ضد النوع، و كانت أدوارها السابقة هيا ""الشخصيات المجمعة" والراقية". قال هيدير : "مارلي، فى الحياة الواقعية، اكتر مرح بكثير، و عندهاحس دعابة قذر. كان ده (الدور) مرات صياد من الطبقة العاملة، و عندهاالكثير من العناصر فى شخصيتها اللى كانت صحيحة جدًا". لهذه الشخصية." استخدمت ماتلين علاقاتها مع مسرح Deaf West فى لوس انجليس، كاليفورنيا لمساعدة هيدير فى العثور على ممثلين صم إضافيين. رأى هيدير تروى كوتسور فى إنتاج Deaf West و ألقى به دور الصياد والأب.ألقت دانيال ديورانت بعد العثور عليه من خلال الاختبارات. كان ماتلين وكوتسور وديورانت على دراية ببعضهم البعض بالفعل من خلال تعاونهم فى إنتاج Deaf West للمسرحية المزيكا Spring Awakening .

وصفت ماتلين اهتمامها بإخراج CODA قائلة: "شعرت أن الجمهور سيرى حق أشخاص صم فى الفيلم ... هناك الكتير من المستويات اللى ممكن للأشخاص التعرف عليها، وبالنسبة للأشخاص اللى مش عندهم أى اتصال، اللى لم يلتقوا أبدًا بشخص أصم، يمكنهم رؤية لغة الإشارة، ورؤية الأشخاص الصم فى بيئة يومية عادية ... يعتقد الناس أن الصم متجانسون فى طريقة تعاملهم مع الحياة. وده الفيلم ينفجر تلك الأسطورة ... لكن لتدمير تلك الأسطورة، كان لا بد من روايتها بشكل أصيل قدر الإمكان. "إنه أمر غريب علشان الاستوديوهات تتمتع بوضوح بالقدرة على إعطاء الضوء الأخضر لفيلم وتمثيل من يريدون، و لسه هناك نقص فى الوعى بأنه يمكنك سرد قصص عالمية مع شخصيات صماء." قال كوتسور، "عليك أن تفكر قليل بره الصندوق وتقديم المزيد من الفرص، بدل مجرد وجود خيارين ... كما تعلم، أنت تكتب ده السيناريو علشان شخص ما أصم، أو أنا أكتبه لأنه شخصية تصادف أنها صماء. وفيه فرق."

استأجر هيدير مجموعة متناوبة من مترجمى لغة الإشارة الامريكانيه اللى سهلوا التواصل بالتوقيع والتحدث بين الممثلين وطاقم العمل. تواصلت مع مجتمع الصم فى بوسطن القريبة لتأمين المترجمين الفوريين للتواصل وقت التصوير. قال ماتلين: "[هيدر] انغمست حق فى ثقافتنا وبذلت كل جهد للتعلم والعمل معنا و كان لدينا مخرجان للغة الإشارة فى موقع التصوير، و المترجمين الفوريين، و الطاقم اللى تعلم لغتنا، والكل يشتغلو مع بعض ،كان يعمل زى أى مجموعة تانيه، لكن جانب لغة الإشارة جعله مميز للغاية."

المخرج كمان اختبر أداء مئات الفتيات المراهقات قبل اختيار إميليا جونز علشان تكون العضو السمعى فى عيلة الصم. تلقى جونز دروس صوتية وتعلم لغة الإشارة الامريكانيه لمدة تسعة أشهر قبل بدء التصوير. اختارت هيدير كمان أن تختار أوجينيو ديربيز بصفته قائدة جوقة الفتاة، حيث رأت أنه مناسب لـ "اندماج مدرس الإيقاع فى كلية هيدير مع الدراما فى المدرسة الثانوية ومدرسى اللغة الإنجليزية".

تصوير[تعديل]

الفيلم اتصور فى الموقع فى غلوستر، ماساتشوستس، فى سنة 2019.

فى الفيلم، تعيش العيلة فيما وصفه The ARTery من WBUR بأنه "كوخ من الألواح الخشبية [مع] ساحة مزدحمة بالمراكب والفخاخ والشباك". وقت استكشاف الموقع ، عثرت هيدير على ما وجدته البيت المثالى لمنزل العيلة واخدت إذن من سكانه لاستخدامه كموقع تصوير. كان منزل قائد الكورال منزل على الطراز الفيكتورى على البحر، حيث زارت هيدير أصدقاء العيلة كذا مره فى طفولتها، و سمحو ليها بالتصوير هناك.

سمح واحد من الصيادين، اللى قام بتعليم هيدير ممارسات الصيد المحلية، باستخدام سفينة الصيد الخاصة به كمجموعة أفلام. تم تصوير المشاهد فى مقلع غمرته الميه فى مقلع ستيل ديريك فى روكبورت، ماساتشوستس .

مزيكا[تعديل]

ماريوس دى فريس ألف المزيكا التصويرية للفيلم وجمع الألبوم وشارك فى إنتاجه مع نيكولاى باكستر، اللى يضم النوتة المزيكا الأصلية والأغانى المدمجة.[10] وفى معرض حديثه عن تأليف المزيكا للفيلم، اللى كان يلعب فيه شخصيات صماء فى الغالب الأدوار الرئيسية، وصف ذلك بأنه "التحدى الاكبر له" و أضاف أن المزيكا لازم تكون قوية للتواصل مع المشاعر.[11] تم تسجيل معظم الأغانى المدمجة فى الفيلم مباشرة وغنائها على ايد الممثلين الرئيسيين إميليا جونز وفيرديا والش بيلو ، برفقة جوقة CODA ، اللى كانو طلاب فى كلية بيركلى للمزيكا ومدرسة جلوستر الثانوية .[12][13] تضمنت المزيكا التصويرية كمان أغنية أصلية غناها جونز، "Beyond the Shore،" اللى يتم تشغيلها خلال الاعتمادات النهائية للفيلم.[14] تم إصدار ألبوم المزيكا التصويرية بواسطة Republic Records فى 13 اغسطس 2021، بالتزامن مع إصدار الفيلم.[15]

يطلق[تعديل]

عرض[تعديل]

اتعرض CODA لأول مرة عالمى فى January 28 2021، فى مهرجان صندانس السينمائى 2021 ك واحد من أفلام يوم الافتتاح.[16] اتعرضه كجزء من المسابقة الدرامية الامريكانيه للمهرجان. بسبب وباء كوفيد-19 فى امريكا ساعتها ، تم فحص CODA افتراضى.

الفيلم اخد "مراجعات حماسية فورية"، بحسب وكالة فرانس برس ، اللى سلطت الضوء على التعليقات الإيجابية من Variety و Deadline Hollywood . كتب IndieWire ، "[Heder] قام بصياغة مقطع دموع يرضى الجماهير اللى سيؤدى وعده التجارى بسهولة لإشعال حرب مزايدة بين الموزعين المسرحيين واللافتات ذات الجيوب العميقة." USA Today حفل الاستقبال، "مدفوع بشموليته القوية لمجتمع الصم، فهو يعتبر إعادة تشغيل منعشة للرومانسية التقليدية للمراهقين وقصة بلوغ سن الرشد."

بعد يومين من العرض الاولانى ' CODA ، حصلت شركة Apple على حقوق توزيع الفيلم مقابل مبلغ قياسى فى المهرجان قدره 25  مليون دولار.[17] فى Sundance، كسب CODA بجايزة لجنة التحكيم الكبرى بامريكا، وجايزة الجمهور الدرامى الأمريكي، وجايزة لجنة التحكيم الخاصة لطاقم الممثلين. وحصل مخرج الفيلم شان هيدير على جايزة احسن مخرج فى القسم الدرامى الأمريكي.

فى مارس 2022، اتعرض CODA فى مسرح العيلة بالبيت الأبيض .[18][19]

ستريمينج[تعديل]

تم إصدار الفيلم من خلال خدمة البث Apple TV+ فى بلاد مختارة فى 13 اغسطس 2021. قدرت IndieWire أن الفيلم حقق حوالى 100000 دولار فى عطلة نهاية الأسبوع الافتتاحية المحلية.[20]

صرفت شركة أبل حوالى 10 دولارات مليون دولار فى حملة جوايز الفيلم. بحلول 20 مارس 2022، تم بث الفيلم على 973000 عيله فى امريكا، بما فيها 375000 عيله من إعلانات الترشيح لجايزة الأوسكار فى 8 فبراير [21] فى الأيام التلاته اللى أعقبت فوز الفيلم بجايزة احسن فيلم، شاف الفيلم زيادة فى عدد المشاهدات بنسبة 300% مقارنة بالأسبوع السابق و كان البرنامج الاكتر بث على Apple TV+.[22]

حسب   لكوتسور، تم تصنيف الفيلم فى البداية على أنه R "لللغة"، زى ما هو موضح فى الترجمة وقت حوار الشخصيات الصم فى بعض المشاهد، لكن بعد شوية "ذهاب و إياب " ومعارك مع MPA ، تم تخفيضه فى النهاية. لPG-13 "بسبب المحتوى واللغة الجنسية القوية وتعاطى المخدرات" قبل أشهر من إصداره رسمى. و أضاف كوتسور "... لغة الإشارة المبتذلة هيا مجرد جزء من ثقافتنا. لكن هل تسمع الناس مستعدين؟ لده السبب كان الأمر رائع للغاية. إنه لأمر رائع أن ترى ذلك فى النص".[23]

استقبال[تعديل]

نقاد[تعديل]

تلقت إميليا جونز المدح على أدائها.

أفاد موقع مجمع المراجعة Rotten Tomatoes أن 94% من 295 مراجعة للفيلم كانت إيجابية، بمتوسط تقييم 7.8/10. يقول إجماع نقاد الموقع، "تقدم ' CODA القليل من المفاجآت، لكن التمثيل القوى وطاقم التمثيل الرائع - بقيادة أداء إميليا جونز الرائع - يضفى الحياة على قصة بلوغ سن الرشد دى بشكل واضح." [24] منح ميتاكريتيك للفيلم متوسط مرجح 72 من أصل 100، بناء على 46 ناقد،و ده يشير ل"المراجعات الإيجابية بشكل عام".[25]

مراجعة بنيامين لى من فئة 3 نجوم المستندة لGuardian قدمتا الملخص: "Coda مزيج محبب فى الغالب، ولكنه مجرد صيغة محددة اوى ومحسوبة فى النهاية لتأمين الاستجابة العاطفية اللى يريدها بشدة بحلول النهاية الكبيرة." كتبت [26] جانيت كاتسوليس فى جورنال نيو يورك تايمز : "إن الاحتضان الصريح لثقافة الصم يرفع من مستوى دى الحكاية التقليدية لمراهق موهوب عالق بين الطموح والولاء". صرح أوين جيلبرمان ' Variety أن شان هيدير قد اخد الهدية، "الجوهر المقدس لكيفية تشكيل وصياغة دراما تدور وتتفجر و تتدفق".[27]

هوليوود ريبورتر'رأى ' فروش أن " CODA تشق طريقها بأمانة من خلال قائمة مرجعية من الاستعارات من الكوميديا فى المدارس الثانوية، ودراما الإعاقة، والمعجزة المزيكا، وروايات المعلمين الملهمة، وحكايات بلوغ سن الرشد عن الشباب اللى يكافحون علشان إعلان الاستقلال". من العائلات المتعجرفة والسجلات المستقلة لأمريكا من اصحاب الياقات الزرقاء." [28] هورنادى من الواشنطن بوست وصفته أنه "فيلم قديم الطراز يلتزم بالمبادئ المألوفة لسرد القصص والمخاطر العاطفية، لكن من خلال طقم الممثلين الفائز و الجو المثير للذكريات و النغمة الحقيقية اللى مستحيل ما تحبهاش ". ". بريان لورى من CNN بأنه "فيلم صغير يضرب كل النغمات الصحيحة".[29]

الرد من مجتمع الصم[تعديل]

ردود أفعال المشاهدين الصم كانت متباينة تجاه الفيلم.أشادوا بتمثيل و أداء الممثلين الصم ولقو أن تصوير الشخصيات الصم على أنهم أشخاص مكتفون ذاتى ونشطون جنسى يتناقض بشكل مرحب به مع الصور السابقة على الشاشة. قال ديلبرت ويتر، نائب رئيس منظمة ريسبكت آبيليتى غير الربحية: "بعد رؤية الكثير من القصص اللى يتم فيها تصوير الأشخاص اصحاب الإعاقة على أنهم عاجزون و أرواح يائسة بحاجة لالإنقاذ، فمن المنعش اوى رؤية قصة مع شخصيات صماء وهم أصحاب أعمال صغيرة و القادة فى مجتمع الصيد الخاص بهم، بعمق ودقة تنافسلكن وتتجاوز نظرائهم السامعين فى القصة. قالت الكاتبة الصم سارة نوفيتش كمان : "لقد أحببت أن دى الشخصيات كانت كائنات جنسية - فى الغالب يتم تحييد الصم والمعاقين أو عذراء فى الأفلام والكتب، و ده ممل اوى وغير دقيق."

جينا بيكوم، هيا قارئة حساسة ومؤلفة شابة، وجدت أن كثير من الفيلم "مشوه، و بالخصوص كفاءة الأشخاص الصم وقدرتهم على الازدهار سنة 2021"، وقالت إنه رغم "سعادتها بوجود الفيلم، بمعنى المساهمة فى المزيد "تمثيل الصم ونأمل المزيد من الفرص لتمثيل أفضل"،كانت "منزعجة اوى من الطريقة السلبية اللى يصور بيها الفيلم تجارب الصم و CODA." وجدت بيكوم، هيا والدة صماء لمغنية، أن افتراض الفيلم "أن كونك أصم يعنى أنك لا تقدر الاستمتاع بالمزيكا، أو فهم متعة أى شخص آخر" لا أساس له من الصحة.[30] قال نوفيتش كمان : "أعتقد فى الواقع أن قصة طالبة جامعية من الجيل الأول، بس بدون المزيكا - كان من الممكن أن تدرس أى شيء - هيا اكتر إقناع، على أى حال. ... لا أعتقد أننا كنا بحاجة لالجزء المزيكا لحد تكون دى قصة مثيرة للاهتمام." كما انتقد مشاهدون تانيين تصوير عدم قدرة الشخصيات الصم على تقدير المزيكا باعتبارها مجاز منتشر فى الأفلام اللى تصور شخصيات صماء، زى مقطوعة السيد هولاند ، وما بعد الصمت ، وصوت المعدن . كتب لينارد ديفيس ، و هو باحث فى CODA وذوى الإعاقة، "ده النوع من الأفلام ملتصق بواقع مختلف: يبدو الأمر كما لو أن الطيور كانت مهووسة بصنع أفلام كان فيها البشر بائسين بسبب عدم قدرتهم على الطيران." [31]

تصوير الفيلم لطفلة تسمع الترجمة الفورية لوا عندهالحد فى الأماكن اللى تتطلب مترجمين فوريين محترفين حسب قانون الأمريكيين اصحاب الإعاقة سنة 1990 ، زى جلسة المحكمة والمواعيد الطبية، تلقى انتقادات واسعة النطاق باعتبارها تحريف.

إرث[تعديل]

سنة 2023، صنفته Screen Rant فى المرتبة الخامسة فى قائمتها لـ "احسن 10 أفلام  سنة  2020 (حتى دلوقتى )،" وكتبت أنه "فى كثير من الأحيان، هناك فيلم مستقل صغير يخرج من العدم ويفاجئ الكل . " هو أحدث مثال على زى ده الفيلم الناجح النائم و واحد من اكتر الأفلام إرضاء للجمهور فى عشرينيات القرن الواحد و عشرين... دى الدراما العائلية الصغيرة المليانه  باللحظات المرحة استحوذت على الكثير من الناس وتركت الكثير من الدموع فى عيونهم ".[3] كما احتل المرتبة رقم 18 فى قائمة Collider لـ "احسن 20 فيلم درامى فى عشرينيات القرن الواحد و عشرين لحد دلوقتى "، واصف إياه بأنه " واحد من اكتر ' اللى أسعدت الجماهير فى العقد". صنفه [4] MovieWeb فى المرتبة 15 فى قائمته لـ "20 فيلم تم الاستخفاف بيها فى آخر 5 سنين "، وكتب أنه "يستحق بالتأكيد المزيد من التقدير" ووصفه بأنه "رائد فى تمثيله للإعاقة".[32]

الأوسمة[تعديل]

تلقى أداء تروى كوتسور إشادة من النقاد،و ده اتسبب فى فوزه بجايزة الأوسكار احسن ممثل مساعد ،و ده جعله أول ممثل أصم يقوم بذلك.

فى حفل توزيع جوايز الأوسكار الرابع والتسعين ، كسب الفيلم بالجوايز الثلاث اللى اترشحه لها: احسن فيلم واحسن ممثل مساعد (كوتسور) واحسن سيناريو مقتبس . إنه أول فيلم يتم إنتاجه و/أو توزيعه بواسطة خدمة البث المباشر ، و أول فيلم من نوع Sundance ، و أول فيلم يضم ممثلين صم فى أدوار قيادية يكسب جايزة الأوسكار احسن فيلم.[33] CODA هو كمان الفيلم السادس والأول من فيلم Green Book سنة 2018 اللى يكسب جايزة احسن فيلم بدون ترشيح مخرج، والفائز بجايزة احسن فيلم بأقل عدد من الترشيحات من فيلم Grand Hotel سنة 1932.[34]

تم ترشيح CODA احسن فيلم سينمائى - دراما واحسن ممثل مساعد (لـ Kotsur) فى حفل توزيع جوايز Golden Globe التاسع والسبعين . اخد 3 ترشيحات فى حفل توزيع جوايز الأكاديمية البريطانية للأفلام الخامس والسبعين ، و كسب اثنين، بما فيها احسن ممثل مساعد عن Kotsur،و ده جعله أول شخص أصم يكسب جايزة BAFTA، واحسن سيناريو مقتبس عن Heder. فى حفل توزيع جوايز نقابة ممثلى الشاشة الثامن والعشرون ، دخل الفيلم التاريخ حيث بقا كوتسور وماتلين وديورانت أول فنانين صم/غير سمعيين يفوزون، مع جونز وديربيز وولش بيلو، للأداء المتميز على ايد طاقم الممثلين فى فيلم سينمائي. .[35] فى حفل توزيع جوايز نقابة المنتجين الامريكانيه التالت و التلاتين ، حصل الفيلم كمان على جايزة نقابة المنتجين الامريكانيه احسن فيلم مسرحى .

كان CODA واحد من 28 فيلم اخدت ختم ReFrame سنة 2021، اللى منحه تحالف المساواة بين الجنسين ReFrame للأفلام اللى ثبت أنها تتمتع بتوظيف متوازن بين الجنسين.[36] حصل الفيلم كمان على ختم التمثيل الأصيل من مؤسسة عيلة رودرمان لأدوار ماتلين وديورانت كأم وشقيق روبي. يُمنح الختم للأفلام والمسلسلات اللى تضم ممثلين اصحاب إعاقة عندهم ما يقلش عن خمسة أسطر من الحوار.[37]

مسرح[تعديل]

فى 23 مارس 2022، ذكرت جورنال نيو يورك تايمز أنه فى محاولة لإبقاء الفيلم ملائم بعد موسم الجوايز، يخطط منتجوه للتعاون مع Deaf West Theatre لتطوير مسرحية مزيكا مقتبسة من الفيلم، مع لم ياتعلن عن الفريق الإبداعى والإنتاج بعد. أعرب دى جى كورس، المدير الفنى لـ Deaf West، عن حماسه للمشروع: "بوصفى شخص أصمًا، كنت أعرف من البداية أن CODA ستقدم مسرحية مزيكا مثالية: فهى تتناول علاقتنا بالمزيكا وكيف نتحرك عبر عالم الصوت زى المهاجرين. فى بلد أجنبي، أتعلم قواعد جديدة تبدو اعتباطية بسرعة." زى إنتاج Deaf West لـ Spring Awakening ، ستتضمن المسرحية المزيكا التوقيع بلغة الإشارة الامريكانيه والغناء الحي.[38]

أشار التقرير كمان لأنه سُئل روسيليت سنة 2014 عن عمل نسخة مسرحية من La Famille Bélier ، لكنه أراد والمنتجون إعطاء الأولوية لصنع CODA و إقامة علاقة مع Deaf West أولاً. و أشار روسيليت كذلك "ستكون مغامرة جديدة بالنسبة لنا. لكننى أعتقد أنها فيها كل شيء - الشخصيات والمزيكا والبيئة الرائعة - لتقديم مسرحية مزيكا جميلة." قال كوتسور إنه يأمل أن ياتعرض المسرحية المزيكا لأول مرة فى سنتين . يبدو أنه يقترح أنه قد يعيد تمثيل دوره كفرانك فى الإنتاج.[38] أشار كورس لرغبته فى أن يقوم ماتلين وديورانت كمان بإعادة تمثيل أدوارهما فى دور جاكى وليو، على التوالي، مع كوتسور.[39]

شوف كمان[تعديل]

  • خاموشي: الفيلم الموسيقي الهندى صدر فى اغسطس 1996 بقصة مماثلة [40]
  • ما بعد الصمت ، فيلم ألمانى صدر فى ديسمبر 1996 بقصة مماثلة
  • ولاد الإله الأصغر ، اللى صدر فى اكتوبر 1986، قام كمان ببطولة مارلى ماتلين فى دورها اللى اخد جايزة الأوسكار ويستكشف موضوعات ومواضيع مماثلة.
  • قائمة الأفلام اللى تعرض الصم وضعاف السمع
  • صوت المعدن

لينكات برانيه[تعديل]

كودا (فيلم 2021) على مواقع التواصل الاجتماعى


مصادر[تعديل]

  1.   تعديل قيمة خاصية مُعرِّف فيلم أفينيتي (FilmAffinity) (P480) في ويكي بيانات "صفحة الفيلم فى موقع FilmAffinity identifier". اطلع عليه بتاريخ 20 مايو 2024.
  2. https://www.oscars.org/oscars/ceremonies/2022
  3. أ ب https://screenrant.com/best-2020s-movies/#coda-2021
  4. أ ب "The 10 Best Drama Movies of the 2020s So Far, Ranked". Collider. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "drama" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  5. "'CODA' Wins Best Picture in a Streaming First at the Oscars". International Business Times. March 27, 2022. Archived from the original on July 17, 2022. Retrieved April 5, 2022.
  6. "Movie Review – CODA (2021)". August 6, 2021. Archived from the original on March 19, 2023. Retrieved January 16, 2023.
  7. "CODA: La conmovedora película con Eugenio Derbez que ha triunfado". January 31, 2021. Archived from the original on January 16, 2023. Retrieved January 16, 2023.
  8. أ ب المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع iwasaki
  9. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع trahan
  10. Trakin, Roy (August 23, 2021). "Singing and Signing: How Music and ASL Live Side by Side in Siân Heder's 'CODA'". Variety (in الإنجليزية الأمريكية). Archived from the original on April 3, 2022. Retrieved April 3, 2022.
  11. "Composer Series: Marius de Vries on Siân Heder's CODA and the Legacy of Moulin Rouge!". Below the Line (in الإنجليزية الأمريكية). November 9, 2021. Archived from the original on April 3, 2022. Retrieved April 3, 2022.
  12. Luers, Erik (March 28, 2022). "The Music Inside: Siân Heder on Her Oscar-Winning CODA". Filmmaker Magazine (in الإنجليزية الأمريكية). Archived from the original on April 2, 2022. Retrieved April 3, 2022.
  13. McVey, Ciara (October 19, 2021). "'CODA': THR Presents Live Q&A With Marlee Matlin, Emilia Jones, Sian Heder, Marius De Vries and Nick Baxter". The Hollywood Reporter (in الإنجليزية الأمريكية). Archived from the original on April 3, 2022. Retrieved April 3, 2022.
  14. Verhoeven, Beatrice (January 7, 2022). "How 'CODA' End-Credits Song Marked a New Beginning for Emilia Jones' Character". The Hollywood Reporter (in الإنجليزية الأمريكية). Archived from the original on April 3, 2022. Retrieved April 3, 2022.
  15. "CODA (Soundtrack from the Apple Original Film) - Album by Various Artists". Apple Music. August 13, 2021. Archived from the original on April 3, 2022. Retrieved April 3, 2022.
  16. "Feature: Coda". fpg.festival.sundance.org. Sundance Group. Archived from the original on June 3, 2021. Retrieved January 24, 2021.
  17. D'Alessandro, Anthony (January 30, 2021). "Apple Lands 'CODA' For $25M+ Record Setting WW Deal; First Major Virtual 2021 Sundance Film Festival Sale". Deadline Hollywood. Archived from the original on January 30, 2021. Retrieved January 30, 2021.
  18. Myers, Kristin (March 26, 2022). "'CODA' Cast Visits White House, Meets With President Joe Biden". The Blast (in الإنجليزية الأمريكية). Archived from the original on June 4, 2022. Retrieved June 4, 2022.
  19. Feinberg, Scott (March 23, 2022). "Oscars: New Details About 'CODA' Cast's White House Visit (Exclusive)". The Hollywood Reporter (in الإنجليزية الأمريكية). Archived from the original on June 4, 2022. Retrieved June 4, 2022.
  20. "'CODA' Has Changed Oscar Movies' Release Strategies Forever". March 29, 2022. Archived from the original on April 8, 2022. Retrieved April 8, 2022.
  21. D'Alessandro, Anthony (March 24, 2022). "Oscar's Halo Effect On Best Picture Nominees Dims – Not Just at Box Office But On Streaming: A Scorecard". Deadline Hollywood. Archived from the original on March 24, 2022. Retrieved March 24, 2022.
  22. Anthony D'Alessandro (March 31, 2022). "'CODA' Surge on AppleTV+ Post Historic Oscar Wins". Deadline Hollywood. Archived from the original on April 2, 2022. Retrieved March 31, 2022.
  23. "Recently "CODA" stars Marlee Matlin and Troy Kotsur Reveal The Process behind Their Award-Winning Film". Times Square Chronicles. March 23, 2022. Archived from the original on March 27, 2022. Retrieved March 27, 2022.
  24. "CODA (2021)". Rotten Tomatoes. Archived from the original on July 25, 2023. Retrieved July 25, 2023.
  25. "CODA Reviews". Metacritic. Archived from the original on July 25, 2023. Retrieved November 23, 2022.
  26. "Coda review – formulaic yet sweet-natured crowd-pleaser". The Guardian (in الإنجليزية). January 29, 2021. Archived from the original on April 1, 2022. Retrieved May 7, 2022.
  27. Gleiberman, Owen (January 29, 2021). "'CODA' Review: Sian Heder's Family Drama Kicks Off Sundance on a Note of Enthralling Emotion". Variety (in الإنجليزية الأمريكية). Archived from the original on May 7, 2022. Retrieved May 7, 2022.
  28. Frosch, Jon (January 29, 2021). "'CODA': Film Review | Sundance 2021". The Hollywood Reporter (in الإنجليزية الأمريكية). Archived from the original on May 20, 2022. Retrieved May 7, 2022.
  29. Brian Lowry (August 13, 2021). "Review: 'Coda' is a small movie that hits all the right notes". CNN. Archived from the original on May 7, 2022. Retrieved May 7, 2022.
  30. خطأ لوا في وحدة:TwitterSnowflake على السطر 37: attempt to call upvalue 'Date' (a nil value).
  31. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع davis
  32. https://movieweb.com/underrated-movies-last-five-years/#coda-2021
  33. "How 'CODA' made history for the Sundance Film Festival with Best Picture Oscar win". The Salt Lake City Tribune. Archived from the original on March 28, 2022. Retrieved March 28, 2022.
  34. "Results and Reviews of the 94th Annual Academy Awards". Metacritic. Archived from the original on May 10, 2022. Retrieved March 30, 2022.
  35. Sun, Rebecca (January 12, 2022). "'CODA,' 'Squid Game' Make SAG Awards Nominations History". The Hollywood Reporter. Archived from the original on January 12, 2022. Retrieved January 13, 2022.
  36. Hipes, Patrick (March 1, 2022). "ReFrame Stamp Recipients Hit 28 In 2021 Including Oscar Nominees 'CODA', 'Power of the Dog', 'West Side Story'". Deadline Hollywood. Archived from the original on March 9, 2022. Retrieved September 18, 2022.
  37. Turchiano, Danielle (November 3, 2021). "CODA and Marlee Matlin Among Ruderman Family Foundation's Seal of Authentic Representation Recipients (EXCLUSIVE)". Variety. Archived from the original on April 4, 2022. Retrieved September 18, 2022.
  38. أ ب Paulson, Michael (March 23, 2022). "'CODA' Is Being Developed into a Stage Musical by Deaf West". The New York Times. Archived from the original on May 11, 2022. Retrieved March 24, 2022. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "musical" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  39. Gelt, Jessica (March 27, 2022). "What's next for 'CODA'? What we know about the stage musical in the works". Los Angeles Times. Archived from the original on March 28, 2022. Retrieved March 29, 2022.
  40. "CODA: A sophisticated version of Salman Khan's 'Khamoshi', comforting in its simplicity|The Business Standard". March 22, 2022. Archived from the original on June 26, 2022. Retrieved March 16, 2023.

لينكات برانيه[تعديل]