قوانين حمورابى

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
روح على: استكشاف، تدوير
الجزء العلوي من لوحة قوانين حمورابى

قوانين حمورابى او شريعة حمورابى, هى اتم قانون مسجل فى التاريخ وقد شمل جميع القوانين التي قبله. هذه القوانين استعملت فى سنة 1790 ق.م فى ميسوپوتاميا (منطقة بين النهرين) و بالتحديد فى بابل. هذه القوانين مقسمة على 282 مادة قانونية تعالج كل مشاكل الحياة و بمعاقبة الخاطىء و بتعوض المتضرر و بتحدد واجبات الافراد و حقوقهم فى المجتمع الذي عاشوا فيه, وفقاً لعمل و مسؤوليات و الطبقة الاجتماعية لكل شخص . هذه القوانين كانت تعلق فى كل مكان تقريباً حتى يراها كل الناس و يعرفوا القوانين التي يجب تطبيقها ويعرفوا واجباتهم وحقوقهم . هذه القوانين تعتبر انها مبدأ او فلسفة (العين بالعين و السن بالسن). وهي النسخه الوحيده الكامله من قوانين حمورابي التي وصلتنا على مسلة من حجر الديوريت الاسود بطول 2.25 متر و موجودة إلى الآن فى متحف اللوفر فى باريس. و قوانين حمورابي تعتبر اول قانون مسجل فى التاريخ و اول محاولة في التاريخ المسجل لتنظيم و وضع قواعد محددة تناقش كل مشكلة و وضع يمكن ان يحصل بين الناس, في ذلك الوقت ويمكن إعتبار هذه القوانين على ان عقوباتها ثقيلة او متوحشة و همجية, ولكن في الحقيقة هذه القوانين كانت في ذلك الوقت حاجز للتقدم و خطوة فى طريق عمل قوانين محددة و ثابتو لكي تحل خلافات الناس بشكل متحضر.

اكتشاف القوانين[تعديل]

Code of Hammurabi.jpg

اول نسخة من القوانين هى التي اكتشفها عالم المصرولوجيا جوستاڤ جيكويه

فى خوزستان فى ايران سنة 1901. و كان واحد من ملوك ايمليتس هجم على بابل و اخد القوانين دى على بلدهم. النسخة المتلاقة موجودة لحد دلوقتى فى متحف اللوفر فى باريس, فرنسا

القوانين[تعديل]

امثله لقوانين حمورابى:

  • شخص بنى بيت لشخص اخر, و كان مهمل, و البيت انهدم و مات صاحب البيت ، إذاً الذي بنى البيت يعدم, و لو ابن صاحب البيت مات عندما وقع البيت، اذاً ابن الذي بنى البيت يعدم.
  • لو ان قاضىحكم فى قضية واتخد قرار و نطق بحكم معين, و اكتشف بعد ذلك ان حكمه خآطىء او ليس عادل او انه متورط فى شيء , سيدفع او سينفذ العقوبة التي حكم بها 12 اضعاف الحكم اللى نطق به و يسحب منصبه منه.
  • لو ان رجل ضرب إمرأه حامل و تسببت الضربه لها بموت الجنين في بطنها, تقتل بنت الرجل الذي ضرب المرأة كتخليص لنار الامرأة الحامل.
  • لو ان شخص اصاب عين شخص اخر, من حق الشخص المتضرر ان يصيب عين الذي ضربه.
  • لو ان شخص زعم كبد أحد ولم شفق عليه يتعرض للعقوبة.
Commons-logo.svg
فيه فايلات فى تصانيف ويكيميديا كومونز عن: