علاج الادمان

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


علاج الادمان[تعديل]

لو حبينا نقوم بمواجهة حقيقية وفعالة مع خطر الادمان تنتهي بنصر حقيقي عليه، فبدون شك هنكون بحاجة إننا نتعرف على طرق علاج الادمان اللي توصل إليها العلم الحديث عشان ياخد بإيد المدمن لحياة جديدة بعد حياة الإدمان المؤلمة.

وبدون شك فالدراسات اللي تناولت طرق علاج الادمان خدت في اعتبارها التجارب الواقعية لآلاف الحالات من المدمنين اللي مروا بتجارب قاسية مع مخدر أو أكثر أدى بيهم لهاوية العذاب.

وعشان نناقش طرق علاج الادمان[1] بشكل شامل يدينا تصور شامل على كيفية التعامل مع المدمن علينا إن احنا نتبحر في الملف ده من خلال بنود رئيسية هي:

أبل الشروع في شرح طرق علاج الادمان هنحب نذكر نصايح هامة لازم ان احنا نتعلمها في التعامل مع الإدمان سواء كنت مدمن أو بتتعامل مع المدمن كواحد من المقربين له أو دكتور معالج:

أول حاجة: إن الاعتقاد الشائع بأن إزالة السموم المترتبة عن المخدر من جسد المدمن كافي إننا نعلن انتصارنا على الإدمان خطأ شائع،

لأن لازم ييجي ورا المرحلة دي تأهيل نفسي واجتماعي شامل للشخص المدمن عشان يقدر يتأقلم مع حياة جديدة بعيدة عن المخدر وميحصلوش انتكاسة ويرجع تاني لكهف الادمان المظلم.

ثاني شيء: على الجهة اللي بتعالج المدمن إنها تتعرف على السبب اللي دفع الشخص للإدمان وتقدر مستوى تأثير المخدر علية وسيطرة الإدمان على حياته عشان كل ده هيساعد على وضع خطة محكمة للتعامل مع المدمن مع الوضع في الاعتبار أن العلاج لازم ييجي بالتحفيز الذاتي للثقة والإرادة داخل نفس المدمن بعيد عن الإلحاح في الوعظ والإرشاد اللي ممكن يسبب خجل شديد للمدمن يدفعه لمقاومة عكسية للعلاج من الادمان.

تالت حاجة: لازم نتعلم إن فيه تلت محاور مهمة في علاج الادمان من المخدرات[2] لازم تتكامل مع بعضها بكفاءة واحدة عشان نقدر نقول إن المدمن تم علاجه والمحاور دي هي:

1) المحور الجسدي وكل اللي يشتمل عليه من علاج طبي لآثار الإدمان على الجسم.

2) المحور النفسي وكل اللي يتضمنه من تعامل مع الآثار النفسية اللي خلفها الإدمان في سلوك الشخص ورؤيته للحياة.

3) المحور الاجتماعي وبيكون من خلال دمج المدمن بعد العلاج في المجتمع ليمتزج بيه وتكتمل عودته سالم له.

ودلوقتي خلينا نتكلم عن طرق علاج الادمان اللي تم اختصارها في طريقة علمية طبية وهى طريقة علاج الادمان، وهى نظرية بتشرح طرق علاج الادمان بشمول دقيق وممكن تمثيل الطريقة دي في تلت مراحل:

المرحلة الأولانية، مرحلة إزالة السموم من جسد المدمن[تعديل]

وبتشتمل المرحلة دي على عقاقير زي مضادات للاكتئاب فيها مادة مخدرة بس أقل ضرر من المخدر اللي أدمنه الشخص فضلا عن أن تعاطيها يكون تحت إشراف طبي متكامل، وكمان بتشتمل المرحلة دي على عمل كافة التحاليل الطبية الضرورية اللي تئيس مدى تأثير المخدر على أعضاء الجسم.

ولازم نأكد إن المرحلة دي هتمتزج مع مرحلة الانسحاب من تأثير المخدر وعشان كده لازم يكون هناك تعامل نفسي دقيق فيها.

المرحلة التنية، مرحلة العلاج النفسي للمدمن[تعديل]

ودي بتبدأ في العادة في نهايات فترة الانسحاب من المخدر ونبدأ فيها بالتعامل النفسي مع المدمن وبتعتمد على توليد وعى لا شعوري داخل المدمن لرفض المخدر.

المرحلة التلتة، مرحلة التأهيل النفسي للمدمن[تعديل]

وتشمل المرحلة دي من مراحل علاج الادمان على المخدرات على تغيير نفسية المدمن عشان يعود مرة تانية للمجتمع إنسان ما قبل الإدمان وممكن نستعين في المرحلة دي بوسائل تساعد على نجاح المعركة على الإدمان زي التنويم المغناطيسي – ممارسة شعائر روحانية كالحج عشان نعود بالنقاء لنفس المدمن.

وعشان نحئأ النجاح في طرق العلاج المتبعة للإدمان لازم نراعى الحاجات دي:

1: إقناع المدمن بالخسائر اللي أصابته بسبب الإدمان وان التخلص من المخدر هيحئأ له مكاسب تعوضه عن خسائره.

2: تقوية الثقة بالنفس داخل المدمن بعمل دائرة علاقات جديدة تقوى داخله الثقة دي حتى ولو كانت دايرة العلاقات دي من الأطباء المعالجين

3: تدريب المدمن على التأمل في الكون خلال فترة العلاج لسحبه من تأثير المخدر عليه.

ويبقى دايما مبدأ الوقاية خير من العلاج أحسن سبيل للتعامل مع أخطار المخدرات من خلال التوعية في المدارس والتقرب من الشباب ودفع طاقتهم للإبداع ومليء الفراغ دائما فالفراغ زي الحصان الجامح لو مقدرتش تسيطر عليه يقتلك تحت رجليه.

علاج الادمان بالأعشاب[تعديل]

العلاج بالاعشاب ثقافة مجتمعية ليها منابع تاريخية ودينية كتيرة طورها البعض بشكل علمي متحضر،

وقدر يخللي منها مادة علمية معتبرة يتم اللجوء ليها في العديد من الحالات،

وامتد الأمر للاستفادة من علم علاج الادمان بالاعشاب[3] في تصنيع كتير من العقاقير الطبية المعتمدة في تركيبتها على الأعشاب الطبيعية.

ولعل الإدمان وهو من أحد أهم مشاكل العصر امتد إليه علم العلاج بالاعشاب والسؤال اللي بيطرح نفسه هو ممكن علاج الادمان بالاعشاب ..؟

في الحقيقة وعشان نكون منصفين في الطرح العلمي رغم أن هناك في الطبيعة ما يمكن أنه يساعد الجسد في التخلص من الإدمان،

إلا أن ده بيتوقف بشكل واضح على أمرين:

أولهم المستوى اللي وصل إليه الشخص المدمن في رحلته مع المخدرات،

فمثلا لا يمكن أن نتخيل أن مدمن لأحد المواد المخدرة في مراحله المتقدمه من الإدمان ممكن إننا نعتمد على الأعشاب لوحدها كمصدر لعلاجه.

ثاني الأمور اللي بتحدد مدى اعتمادنا على الأعشاب كعلاج للإدمان هو نوعية المادة المخدرة اللي يتعاطاها الشخص المدمن،

فمش ممكن إننا نتعامل مع مدمن الهيروين مثلا بالأعشاب وحدها كأسلوب للعلاج.

والسؤال دلوقتي إيه اللي يدفع شوية أشخاص مدمنين للتدوير وراء علاج الادمان بالاعشاب .. ؟

في الحقيقة، فيه أسباب متعددة لده[تعديل]

أولها: الثقافة المرسخة في المجتمعات الشرقية بالشعور بحالة من إضفاء البركة على العلاج بالأعشاب،

وده له أصول دينية منها الصحيح والمعتمد ومنها الدخيل وميفصلش في ده إلا شوية من علماء الدين اللي عندهم علم راسخ.

ثاني سبب: الاعتقاد الخاطئ عند كتير من المدمنين أن استعمال شوية أعشاب مختصة بعلاج الإدمان ممكن يديه ميزات المخدر ويقلل مخاطره وده علميا وطبيا لا أساس له.

ثالث سبب: ممكن يندفع المدمن للعلاج بالاعشاب عشان خايف من الفضيحة فيحاول علاج نفسه ذاتيا وهنا الجميل في الأمر إن المدمن قرر العلاج ولكن المحزن إن اللجوء للاعشاب مش هيوفي بالغرض.

رابع سبب: الانتشار الكثيف لشركات علاج الادمان بالاعشاب واللي بتروج للموضوع ده ليل نهار في كافة الوسائل الإعلامية وهنا من الواجب علي إني أقول:

الظاهرة دي بتحمل خطرين داهمين:

1: في كتير من الأحيان مبتكنش الشركات قايمة على أسس علمية وطبية سليمة، ولكن بتلاقي القائم عليها ملوش علاقة له بالطب أو حتى علم النباتات.

2: إن بعض الشركات في ترويجها لعلاج الادمان بالاعشاب بتستخدم في تركيبة منتجها مواد خطرها على الصحة، واللي ممكن يكون أكتر فتكا أو بيماثل خطر المواد المخدرة.

ودلوقتي هنسرد أشهر وأهم طرق العلاج بالاعشاب اللي انتشر تأثيرها الايجابي في علاج الادمان ومثلت صيحة داخل مجال علاج الادمان بالاعشاب وتتمثل في :

إحضار النسب دي لعمل الوصفة اللي بتستخدم في العلاج[تعديل]

1: مية جرام من الحبة السوداء.

2: هات خمسين جرام من عشبة مسماه بعصا الراعي.

3: هات خمسون جرام من حصى اللبان

4: مية من الجرامات حرمل

5: مية جرام من الشوفان

6: فيه بذور تسمى الهندباء هات منها خمسون جرام

7: خمسين جرام من السنامكى

8: هات خمسين جرام من الكبابه الصيني

9: خمسين جرام من الشمر

10: هات مية جرام من الأرز اللي اسمه المقشور.

11: خمسين جرام من المليسا وهي عشب قليل في الأسواق وان أمكن إحضاره فمن الأفضل

12: مية جرام من أوراق نبات إكليل الجبل الجافة

13: مية جرام من بذور الحلبة.

14: مية من الجرامات من العرقسوس.

طريقة التحضير[تعديل]

1: تطحن كل الأعشاب دي والمواد الطبيعية مع بعضها طحنا جيدا ويتم وضعها في إناء معتم غامق

2: ناخذ معلقة واحدة كبيرة من تلك الخلطة وتخمر بوضعها في كوب ماء لمدة ساعتين.

3: بعد كده يغلى الماء لمدة عشرين دقيقة ويتم تحليته بالسكر ويشرب منه ثلاث مرات في اليوم لمدة شهر كامل. ويراعى تجديد المحلول المغلي يوميا.

ربنا انعم علينا بكتير من المواد والأعشاب الطبيعية اللي بتخلص الجسم من السموم، بس ده ميغنيش في كتير من الأحوال عن مراكز العلاج والعقاقير الطبية،

وان كنا نؤكد أن الأعشاب دي هي عامل مساعد وممكن يكون له الدور الرئيسي لو اقتصر التعاطي على مدة قصيرة يمكن للأعشاب هنا أن تلعب دور البطولة.

لكن لو ملقتش ليها تأثير جيد فواجب عليك في تلك الحالة الاتصال بالمختص.

  1. طرق علاج الادمان
  2. علاج الادمان من المخدرات
  3. علاج الادمان بالاعشاب