سيمون مارميون

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

أبوت غيوم دى فيلاستر يقدم سجلات فرنسا العظمىلفيليب الطيب؛ ممكن تكون الشخصية الجاثية المرتدية ثوب باللون الأخضر بورتريه ذاتى لمارميون. (خمسينيات القرن التلاتاشر)
جزء من لوحة مذبح كنيسة سانت بيرتين، برلين

سيمون مارميون قالب:فرن (المولود نحو 1425- المتوفى 24 أو 25 ديسمبر 1489) هو مصوّر فرنسيّ وبورغنديّ و واحد من أوائل مصورى الألواح والمخطوطات المذهّبة النيديرلانديين. عاش مارميون وعمل فى ما هو دلوقتى فرنسا، لكنه كان واحد من سكان دوقية بورغندى فى جنوب هولندا معظم حياته.

حياته[تعديل]

مثل الكتير من المصوِّرين فى عصره، كان مارميون ينحدر من عيلة من الفنانين، و كان كلٌ من والده جان وشقيقه ميل مصور. سُجِّل أن مارميون كان يعمل فى أميان بين عاميّ 1449 و 1454، بعدين فى فالنسيان من 1458 لحد وفاته. رعاه فيليب الطيب دوق بورغوندى من سنة 1454 لما كان واحد من شوية فنانين استُدعوالليل للعمل على ديكورات وليمة عيد الدراج.[1] وظفه الكتير من أفراد العيله الدوقية، من بينهم شارل الجريء ومارجريت دوقة يورك. سماه معاصر مقرَّب له «أمير صانعى المخطوطات المذهبَّة». بعد 3 سنين من وفاته، اتجوزت أرملته جان دى كواروب من تلميذه المصوِّر جان بروفوست، اللى ورث بوفاتها تركة مارميون الكبيرة.

رغم أن اكتر ما عُرِف به مارميون هيا مخطوطاته المذهبَّه، إلا أنه أنتج كمان بورتريهات ولوحات تانيه، ولوحات مذابح، و أعمال ديكورية. فهناك لوحة مذبح شهيرة مُصوَّر على وجهيها[2] الكتير من المشاهد من حياة سانت بيرتين فى معرض الأحجار الكريمة (Gemäldegalerie)، برلين (مع قسمين فى المعرض الوطنى (لندن).[3] ولوحة قداس القديس غريغورى فى تورونتو، ولوحة رثاء المسيح فى متحف المتروبوليتان للفنون،[4] وثلاثة أعمال فى فيلادلفيا، والكتير من الأعمال التانيه فى أماكن تانيه. يقع من الناحية الأسلوبية بين معاصريه الفرنسيين والفلمنكيين، باستخدامه الابتكار الفلمنكى فى التكوين والمناظر الطبيعية. فى العاده ما كان منظور لوحاته سليم تقنى، لكن نسب شخصياته فى الغالب ما تكون غريبة، و أوضاعها متصلبةلحد ما.

المخطوطات[تعديل]

تحتوى تحفته الفنية، سجلات فرنسا العظمى، والموجودة دلوقتى فى المكتبة الوطنية الروسية، سانت بطرسبرغ، على 25 منمنمة كبيرة (215 × 258 مم) و 65 واحدة أصغر، تتراوح فى أسلوبها من مشاهد المعارك الملونة بألوان زاهيةلتانيه بأسلوب مبتكر قريب من طراز الجريسيللا (الذى تُستخدم فيه ألوان الرمادي)، مع لمسات من اللون الهادئ. تعكس الرسوم التوضيحية النص، و هو نسخة غير عادية تُبرز الأحداث النيديرلاندية، ويبدو أنها تهدفلتسويغ مطالبة فيليب الطيب بالعرش الفرنسي.[5] تحتوى المكتبة نفسها على نص طبى مع لوحة منمنمة جميلة فى واجهته بيها بورتريه آخر لفيليب الطيب، و إطار من الشعارات.[6]

لينكات برانيه[تعديل]

  • مقالات تستعمل روابط فنية بلا صلة مع ويكي داتا

مصادر[تعديل]

  1. Campbell, 300
  2. Strictly, the shutters normally used to cover up a carved altarpiece. The "inside" side is in grisaille.
  3. Campbell, 300-309
  4. Kren & S McKendrick, 100-102, 107 Metropolitan Archived 2009-04-28 at the Wayback Machine
  5. Voronova & Sterligov, 120
  6. Voronova & Sterligov, 118-119

خطأ: الوظيفة "hPortal" غير موجودة.