سيشوار

يتيمه
من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
الصفحه دى يتيمه, حاول تضيفلها مقالات متعلقه لينكات فى صفحات تانيه متعلقه بيها.

سيشوار

السيشوار جهاز كهربائى (كلمة فرنسية séchoir تعنى مجفف و هيا اختصار لكلمة Sèche-cheveux) ، يعمل بالكهرباء أو بالبطارية الجافة، يخرج هواءً ساخن أو بارداً لتجفيف الشعر المبلول أو تصفيفه. السيشوار يساعد على السيطرة اكتر على الشعر فى تسريحه لأنه يسرّع و يتحكم فى تكوين روابط هيدروچينية مؤقتة فى كل شعرة، دى الروابط تبقى قوية جدا لفترة قليلة وتكون شديدة الحسّاسية للرطوبة.

شكل السيشوار سنة 1900

اخترع فى اخر القرن التسعتاشر، الكسندر ف. جودفوا هو أول من صمم شكله فى صالونه فى فرنسا. و أول ظهور للسيشوار البيتى اللى يمسك باليد كان سنة 1920.

كيف يعمل

سيشوار حديث

معظم الموديلات بتشتغل عن طريق سلك ملفوف ليه مقاومة كهربائية عالية بيسخن بسرعة بالكهربا. وبيبقى فيه مروحة الهوا اللى بييجى منها بيعدى على السلوك السخنا فبيطلع ف الاخر هوا سخن ينشف الشعر، عنصر التسخين (سلك النيكروم) فى معظم الاستشوارات بيبقى عريان (مكشوف) وبيبقى ملفوف حوالين جسم عازل، والنيكروم بيبقى عنصر التسخين عشان موصل ضعيف للكهربا وعشان مبيتاكسدش بالتسخين.

اضراره

استخدام السيشوار بشكل سيئ قد يساعد ويسبب تساقط الشعر. تشغيل الاستشوار بدرجات حرارة عالية واقترابها من فروة الرأس قد يحرق بصيلات الشعر مما قد يتسبب فى عدم انبات الشعر فى نفس المنطقة تانى .

تسريحات شعر[permanent dead link]