سيشوار

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
اذهب إلى التنقل اذهب إلى البحث


سيشوار

السيشوار جهاز كهربائي (كلمة فرنسية séchoir تعني مجفف و هي اختصار لكلمة Sèche-cheveux) ، يعمل بالكهرباء أو بالبطارية الجافة، يخرج هواءً ساخناً أو بارداً لتجفيف الشعر المبلول أو تصفيفه. السيشوار يساعد على السيطرة أكثر على الشعر فى تسريحه لأنه يسرّع و يتحكم في تكوين روابط هيدروچينية مؤقتة في كل شعرة، هذه الروابط تبقى قوية جدا لفترة قليلة وتكون شديدة الحسّاسية للرطوبة.

شكل السيشوار سنة 1900

اخترع في اخر القرن التاسع عشر، الكسندر ف. جودفوا هو أول من صمم شكله في صالونه فى فرنسا. و أول ظهور للاستشوار البيتى الذي يمسك باليد كان في عام 1920.

كيف يعمل[تعديل]

سيشوار حديث

معظم الموديلات بتشتغل عن طريق سلك ملفوف ليه مقاومة كهربائية عالية بيسخن بسرعة بالكهربا. وبيبقى فيه مروحة الهوا اللى بييجي منها بيعدى على السلوك السخنا فبيطلع ف الاخر هوا سخن ينشف الشعر، عنصر التسخين (سلك النيكروم) فى معظم الاستشوارات بيبقى عريان (مكشوف) وبيبقى ملفوف حوالين جسم عازل، والنيكروم بيبقى عنصر التسخين عشان موصل ضعيف للكهربا وعشان مبيتاكسدش بالتسخين.

اضراره[تعديل]

استخدام السيشوار بشكل سيئ قد يساعد ويسبب تساقط الشعر. تشغيل الاستشوار بدرجات حرارة عالية واقترابها من فروة الرأس قد يحرق بصيلات الشعر مما قد يتسبب في عدم انبات الشعر في نفس المنطقة مرة أخرى .

تسريحات شعر