سيجناس

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سيجناس
(باللاتينى: Cyg تعديل قيمة خاصية الاسم المختصر (P1813) في ويكي بيانات
 

جزء من
بتشترك فى الحدود مع
المساحه
المطلع المستقيم
الميل
 

معرض صور سيجناس  - ويكيميديا كومنز  تعديل قيمة خاصية معرض كومنز (P935) في ويكي بيانات

سيجناس هيا كوكبه شمالية على مستوى درب اللبانه ، تستمد اسمها من الكلمة اليونانية اللاتينية اللى تعنى ب بيره .[1] تعتبر سيجناس واحدة من الكوكبات الاكتر شهرة فى الصيف والخريف الشمالي، وتتميز بنجمة بارزة معروفه باسم الصليب الشمالى (على عكس الصليب الجنوبى ). كانت سيجناس من 48 كوكبة حطها عالم الفلك بطليموس فى القرن التانى ، ولسه واحدة من 88 كوكبة حديثة. يحتوى سيجناس على Deneb (ذنب، ترجمة. ḏanab، ذيل) – واحد من ألمع النجوم فى سماء الليل و أبعد نجم من الدرجة الأولى – باعتبارها "نجمة الذيل" وزاوية واحدة من مثلث الصيف، تشكل الكوكبة ارتفاع يشير لالشرق من المثلث .[1] كما أن عندها بعض مصادر الأشعة السينية البارزة والرابطة النجمية العملاقة لـ سيجناس OB2 .[2] يُعرف سيجناس كمان باسم Northern Cross. ومن نجوم دى الجمعية NML Cygni و هو من اكبر النجوم المعروفين حاليا . الكوكبة هيا كمان موطن لـ سيجناس X-1 ، و هو ثنائى بعيد للأشعة السينية فيه رفيق ضخم عملاق وغير مرئى اللى كان أول جسم يُنظر ليه على نطاق واسع على أنه ثقب أسود . عرفت الكتير من الأنظمة النجمية فى سيجناس كواكب نتيجة لرصد بعثة كيبلر لرقعة واحدة من السماء، هيا منطقة حول سيجناس.

فى معظم الشرق جزء من سور هرقل-كورونا بورياليس العظيم فى السماء العميقة ، و هو خيوط مجرة عملاقة تعتبر اكبر بنية معروفة فى الكون المرئي، وتغطى معظم السماء الشمالية.

التاريخ والأساطير[تعديل]

فى علم الفلك الشرقى والعالمى[تعديل]

فى الهندوسية ، الفترة الزمنية (أو Muhurta ) بين 4:24 صباح ل5:12 صباح تسمى Brahmamuhurtha ، اللى تعنى "لحظة الكون"؛ النظام النجمى المرتبط هو كوكبة سيجناس. يُعتقد أن ده هو الوقت المناسب للتأمل أو القيام بأى مهمة أو بدء اليوم.

فى بولينيزيا ، فى الغالب تم التعرف على سيجناس ككوكبة منفصلة. فى تونغا كان يطلق عليه تولا-لوب ، وفى تواموتو كان يسمى فانوي-تاي . فى نيوزيلندا كان يطلق عليه اسم Mara-tea ، وفى جزر المجتمع كان يسمى Pirae-tea أو Taurua-i-te-haapa-raa-manu ، وفى Tuamotus كان يسمى Fanui-raro . تم تسمية Beta Cygni فى نيوزيلندا. من المحتمل أنه كان يسمى Whetu-kaupo . كان يتقال على جاما سيغنى اسم Fanui-runga فى Tuamotus. [3]

كان دينب كمان فى كثير من الأحيان اسم معين فى عالم الفلك الإسلامى . ييجى اسم " ذنب " من الاسم العربى " ذنب " اللى يعنى "ذيل" من عبارة "ذنب سيجناس " اللى تعنى "ذيل سيجناس".

فى علم الفلك الغربى[تعديل]

سيجناس فى مرآة أورانيا ، هيا مجموعة من بطاقات الكوكبة نشرت فى لندن حوالى سنة 1825. يحيط بيها لاسيرتا وفولبيكولا وليرا.

فى الأساطير اليونانية ، تم التعرف على سيجناس مع الكتير من البجعات الأسطورية المختلفة. تنكر زيوس فى هيئة ب بيره لإغواء ليدا ، مرات الملك المتقشف تينداريوس ، اللى أنجبت الجوزاء ، وهيلين طروادة ، وكليتمنسترا ؛ [4] تحويل أورفيوس لب بيره بعد مقتله، وقيل أنه وُضع فى السماء بجوار قيثارته ( ليرا )؛ وتحول الملك سيجناس لبجعة.

ربط الرومان الكوكبه دى بالحكايه المأساوية لفايثون ، ابن هيليوس إله الشمس، اللى طالب بركوب عربة والده الشمسية لمدة يوم. بس، لم يتمكن فايثون من السيطرة على زمام الأمور،و ده أجبر زيوس على تدمير العربة (وفايثون) بصاعقة،و ده اتسبب فى سقوطها على الأرض فى نهر أريدانوس . حسب للأسطورة، حزن سيجناس، صديق أو حبيب Phaethon المقرب، بمرارة وقضى شوية أيام فى الغوص فى النهر لجمع عظام Phaethon لدفنه بشكل لائق.اتأثرت الآلهة بإخلاص سيجناس لدرجة أنهم حولوه لب بيره ووضعوه بين النجوم.[5]

فى تحولات أوفيد ، 3 أشخاص سيجناس، تحولو لبجع. مع سيجناس، ، يذكر صبى من تيمبى ينتحر لما يرفض فيليوس إعطائه ثور مروض يطلبه، لكنه يتحول لب بيره ويطير بعيد. ويذكر كمان ابن نبتون و هو محارب منيع فى حرب طروادة اللى هزمه أخيل فى النهاية، لكن نبتون أنقذه بتحويله لبجعة.

مع كوكبات الطيور التانيه قرب الانقلاب الصيفى ، وVultur cadens و Aquila ، ممكن يكون سيجناس جزء مهم من أصل أسطورة الطيور Stymphalian ، واحدة من أعمال هرقل الاثنى عشر.[6]

صفات[تعديل]

كوكبة كبيرة جدًا، يحدها كوكبة سيجناس من الشمال والشرق، وDraco من الشمال والغرب، وLyra من الغرب، وVulpecula من الجنوب، وPegasus من الجنوب الشرقي، وLacerta من الشرق. الاختصار المكون من 3 أحرف للكوكبة، كما اعتمده الاتحاد الفلكى الدولى سنة 1922، هو "Cyg".[7] تم تعريف حدود الكوكبة الرسمية، كما وضعها عالم الفلك البلجيكى يوجين ديلبورت سنة 1930، على أنها مضلع مكون من 28 قطعة. فى نظام الإحداثيات الاستوائية ، إحداثيات الصعود الصحيحة لهذه الحدود بين 19ساعة 07.3 م و 22ساعة 02.3 م ، إحداثيات الانحراف تتراوح بين 27.73 درجة و 61.36 درجة.[8] تغطى مساحة 804 درجة مربعة وحوالى 1.9% من سماء الليل، وتحتل المرتبة 16 من 88 كوكبة حسب الحجم.

يبلغ برج سيجناس ذروته فى نص ليل 29 يونيو، ويكون اكتر وضوح فى المساء من أوائل الصيف لنص الخريف فى نصف الكرة الشمالي.

عادة، يتم تصوير سيجناس بجناحيها Delta وEpsilon Cygni. الدنيب ، ألمع الكوكبة فيه فى ذيله، و ألبيريو فى طرف منقاره. [4]

هناك الكتير من النجوم فى سيجناس. فى أطلس النجوم لرسام الخرائط السماوية الألمانى يوهان باير فى القرن السبعتاشر، تشكل اليورانومترات و ألفا وبيتا وجاما سيجناس قطب الصليب، فى الوقت نفسه تشكل دلتا و إبسيلون الشعاع المتقاطع. بعدين تم اعتبار نوفا P Cygni جسد المسيح.

سمات[تعديل]

اتحط سيجناس ككوكبة نجوم رئيسية فوق صورة للقسم المقابل من سماء الليل

هناك وفرة من الأجسام فى السماء العميقة ، مع الكتير من العناقيد المفتوحة ، والسدم من أنواع مختلفة وبقايا السوبرنوڤا الموجودة فى سيجناس بسبب موقعها على درب اللبانه.

تشكل سحبها الجزيئية كوكبة السديم المظلم سيجناس Rift ، هيا واحده من نهايات الجزء الظاهر من الصدع العظيم الظاهر على طول المستوى المجرى لمجرة درب اللبانه. يبدأ الصدع بملامح زى كيس الفحم الشمالى اللى يحجب مجمع السحابة الجزيئية سيجناس الأبعد والكبير الحجم اللى يعد سديم أمريكا الشمالية جزء منه.

النجوم[تعديل]

كوكبة سيجناس بالعين المجردة، وفى وسطها صليب الشمال .

قام باير بفهرسة الكتير من النجوم فى الكوكبة، ومنحهم تسميات باير من ألفا لأوميغا بعدين استخدم الحروف الرومانية الصغيرة لg. أضاف جون فلامستيد الحروف الرومانية h، i، k، l وm (اعتبر باير دى النجوم يعتبر معلومات لأنها بره مجموعة النجوم من سيجناس)، لكن تم إسقاطها بواسطة فرانسيس بيلى .

يقع V1331 Cygni فى السحابة المظلمة LDN 981.

هناك الكتير من النجوم الساطعة فى سيجناس. Alpha Cygni ، المسمى Deneb، هو ألمع نجم فى سيجناس. إنه نجم أبيض عملاق من النوع الطيفى A2Iae يتراوح بين 1.21 و 1.29، [9] و هو واحد من اكبر نجوم الفئة A المعروفة و أكثرها لمعان.[10] و على بعد حوالى 2600 سنة ضوئية.[11] اسمها التقليدى يعنى "الذيل" ويشير لموقعها فى الكوكبة. ألبيرو ، الملقب بـ Beta Cygni، هو نجم ثنائى مشهور بين علما الفلك الهواة بسبب ألوانه المتناقضة. الاولانى هو نجم عملاق برتقالى اللون بقوة 3.1 والثانوى نجم أزرق مخضر بقوة 5.1.[12] ويبعد النظام عنا 430 سنة ضوئية ويمكن رؤيته بالمنظار الكبير وجميع تلسكوبات الهواة.[13] جاما سيجناس ، المسمى تقليديا الصدر، هو نجم عملاق أصفر اللون حجمه 2.2، ويبعد عنا 1800 سنة ضوئية. اسمها التقليدى يعنى "الثدي" ويشير لموقعه فى الكوكبة.[14] دلتا سيجناس (الاسم الصحيح هو فوارس [15] ) هو نجم ثنائى لامع آخر فى سيجناس، 166 سنة ضوئية مع فترة 800 سنة. الاولانى هو نجم عملاق ذو لون أزرق و أبيض بقوة 2.9، والثانوى نجم بقوة 6.6. ويمكن رؤية المكونين فى تلسكوب هواة متوسط الحجم.[16] النجم الخامس فى سيجناس اللى تزيد قوته عن 3 هو Aljanah، [15] ويُسمى Epsilon Cygni . و هو نجم عملاق برتقالى اللون قوته 2.5، ويبعد 72 سنة ضوئية عن الأرض.[17] [4]

هناك الكتير من النجوم المزدوجة والثبعيده الخافتة التانيه فى سيجناس. Mu Cygni هو نجم ثنائى ذو مكون ثلاثى بصري. تبلغ فترة النظام الثنائى 790 سنه ويبعد 73 سنة ضوئية عن الأرض. النجمان الأساسى والثانوي، والاتنين من النجوم البيضاء، تبلغ قوتهما 4.8 و 6.2 على التوالي. المكون التالت غير ذى الصلة حجمه 6.9. رغم أن المكون التالتى مرئى بالمنظار، لكن المكونين الأساسى والثانوى يتطلبان الايام دى تلسكوب هواة متوسط الحجم للانقسام، كما هايحصل فى سنة 2020. هايكون النجمان أقرب ما يكون بين 2043 و 2050، لما سيحتاجان لتلسكوب ذو فتحة اكبر للانقسام. يشكل النجمان 30 و 31 Cygni نجم مزدوج متباين مشابه لنجم ألبيرو الاكتر إشراقًا. وهما مرئية فى مناظير. النجم الأساسي، 31 Cygni، هو نجم برتقالى اللون بقوة 3.8، ويبعد 1400 سنة ضوئية عن الأرض. أما اللون الثانوي، 30 Cygni، فيظهر باللون الأزرق والأخضر. و هو من النوع الطيفى A5IIIn وحجمه 4.83، ويبعد حوالى 610 سنة ضوئية عن الأرض.[18] 31 Cygni بحد ذاته نجم ثنائي؛ المكون التالت هو نجم أزرق بقوة 7.0. Psi Cygni هو نجم ثنائى ممكن رؤيته بتلسكوبات الهواة الصغيرة، مكون من مكونين باللون الأبيض. الأولية بقوة 5.0 والثانوية بقوة 7.5. 61 Cygni هو نجم ثنائى ممكن رؤيته بمنظار كبير أو تلسكوب صغير للهواة. ويبعد عن الأرض 11.4 سنة ضوئية، ومدة دورته 750 سنة. كلا المكونين نجوم قزمة برتقالية اللون ( التسلسل الرئيسى )؛ الأولية قوتها 5.2 والثانوية قوتها 6.1. 61 Cygni له أهمية كبيرة علشان فريدريش فيلهلم بيسل حدد اختلاف المنظر سنة 1838، و هو أول نجم عنده اختلاف المنظر المعروف.[19][20]

قرب Eta Cygni مصدر الأشعة السينية سيجناس X-1 ، اللى يُعتقد دلوقتى أنه ناتج عن تراكم المادة فى ثقب أسود فى نظام نجمى ثنائي. و كان ده أول مصدر للأشعة السينية يعتقد على نطاق واسع أنه ثقب أسود.[21][22] و هو على بعد حوالى 2.2 كيلو فرسخ فلكى من الشمس .[23] فيه كمان نجم متغير عملاق فى النظام يُعرف باسم HDE [24]

ممكن تمييز نجمى ألبيرو المكونين بسهولة، لحد فى تلسكوب صغير.

يحتوى سيجناس كمان على الكتير من مصادر الأشعة السينية التانيه الجديرة بالملاحظة. سيجناس X-3 هو نجم زائف صغير فيه نجم Wolf-Rayet يدور حول جسم مضغوط للغاية، [25] بفترة زمنية تبلغ 4.8 ساعة بس.[26] النظام ده واحد من اكتر مصادر الأشعة السينية اللى تمت ملاحظتها بشكل جوهري.[27] يخضع النظام لانفجارات دورية اللى ليها طبيعة مش معروفة، [28] وفى واحده من دى الانفجارات، وجد أن النظام ينبعث من الميونات ، اللى من المحتمل أن تكون ناجمة عن النيوترينوات .[29] فى حين يُعتقد أن الجسم المضغوط هو نجم نيوترونى أو ممكن ثقب أسود، [30] فمن الممكن أن يكون الجسم بدل ذلك بقايا نجمية اكتر غرابة، ويمكن يكون أول نجم كواركى مكتشف، يُفترض بسبب إنتاجه للأشعة الكونية [31] مش ممكن تفسير ذلك إذا كان الجسم نجم نيوترونى عادى. يصدر النظام كمان أشعة كونية و أشعة جاما ، و ساعد فى إلقاء نظرة ثاقبة على تكوين زى دى الأشعة.[32] سيجناس X-2 هو ثنائى آخر للأشعة السينية ، فيه عملاق من النوع A يدور حول نجم نيوترونى بفترة 9.8 يوم.[33] يعد النظام مثير للاهتمام نظر لكتلة النجم المرافق الصغيرة نوع ما، علشان معظم النجوم النابضة بالميلى ثانية عندها مرافقين اكتر ضخامة بكثير.[34] ثقب أسود آخر فى سيجناس هو V404 Cygni ، اللى يتكون من نجم من النوع K يدور حول ثقب أسود تبلغ كتلته حوالى 12 كتلة شمسية.[35] يُفترض أن الثقب الأسود، المشابه لثقب سيجناس X-3، هو نجم كواركي.[36] 4U 2129+ 47 هو ثنائى آخر من الأشعة السينية فيه نجم نيوترونى يتعرض للانفجارات، [37] زى ما هو الحال مع EXO 2030+ 375 .[38]

سيجناس كمان موطن كتير من النجوم المتغيرة . SS Cygni هو مستعر قزم يتعرض للانفجارات كل 7-8 أسابيع. يتراوح الحجم الإجمالى للنظام من القدر الاتناشر فى أشد حالاته خفوت لالقدر الثامن فى أشد حالاته لمعان. الجسمان الموجودان فى النظام قريبان من بعضهما البعض بشكل لا يصدق، مع فترة مدارية أقل من 0.28 يوم.[39] Chi Cygni هو عملاق أحمر وتانى ألمع نجم ميرا المتغير فى أقصى حد له. ويتراوح بين القدر 3.3 و 14.2، والأنواع الطيفية S6,2e لS10,4e (MSe) على مدى 408 يوم؛ [40] و قطره 300 قطر شمسى ، ويبعد عن الأرض 350 سنة ضوئية. P Cygni هو متغير أزرق مضيء سطع فجأة لالدرجة التالتة سنة 1600 م. من سنة 1715، بقا النجم ذو القدر الخامس، رغم أنه يبعد اكتر من 5000 سنة ضوئية عن الأرض. طيف النجم مش عادى لأنه فيه خطوط انبعاث قوية اوى ناتجة عن الضبابية المحيطة.[41] W Cygni هو نجم عملاق أحمر متغير شبه منتظم ، على بعد 618 سنة ضوئية من الأرض. تبلغ قوتها القصوى 5.10 والحد الأدنى 6.83. ومدتها 131 يوما. إنه عملاق أحمر يتراوح بين الأنواع الطيفية M4e-M6e(Tc:)III,[42] NML Cygni هو نجم متغير أحمر فائق العملاق شبه منتظم على بعد 5300 سنة ضوئية من الأرض. و هو واحد من اكبر النجوم المعروفة دلوقتى فى المجرة حيث يتجاوز نصف قطره 1000 نصف قطر شمسى .[43] قوته حوالى 16.6، ومدته حوالى 940 يوم.[44]

النجم KIC 8462852 (Tabby's Star) بتغطية صحفية واسعة النطاق بسبب تقلبات الإضاءة غير العادية.[45]

سيجناس هيا واحده من الكوكبات اللى قام القمر الصناعى كيبلر بمسحها فى بحثه عن الكواكب الخارجية ، ونتيجة لذلك، هناك حوالى مائة نجم فى سيجناس مع كواكب معروفة، و هو اكبر عدد من أى كوكبة.[46] واحد من أبرز الأنظمة هو نظام كيبلر-11 ، اللى فيه ستة كواكب عابرة ، جميعها ضمن مستوى درجة واحدة بالتقريب . كان ده هو النظام اللى فيه ستة كواكب خارجية سيتم اكتشافها.[47] مع النوع الطيفى G6V، يكون النجم اكتر برودة لحد ما من الشمس. الكواكب قريبة جداً من النجم؛ كل الكواكب، باستمدح الكوكب الأخير، أقرب لكبلر 11 من أقرب كوكب عطارد لالشمس، وجميع الكواكب اكبر كتلة من الأرض، ولها كثافات منخفضة. الكواكب اللى ليها كثافة منخفضة.[47][48] النجم اللى ممكن رؤيته بالعين المجردة 16 Cygni ، و هو نجم ثلاثى يبعد حوالى 70 سنة ضوئية عن الأرض ويتكون من نجمين شبيهين بالشمس وقزم أحمر ، [49] فيه كوكب يدور حول واحد من النجوم الشبيهة بالشمس، اتلقا عليه بسبب الاختلافات فى السرعة الشعاعية للنجم.[50] Gliese 777 ، و هو نظام نجمى متعدد آخر ممكن رؤيته بالعين المجردة، فيه نجم أصفر وقزم أحمر، ويحتوى كمان على كوكب. الكوكب يشبه لحد ما كوكب المشترى ، لكن مع كتلة اكبر قليل ومدار اكتر انحراف .[51][52] يتميز نظام كيبلر-22 كمان بوجود اكتر الكواكب الخارجية شبه بالأرض لما تم اكتشافه سنة 2011.

مجموعات النجوم[تعديل]

يمكن للخلفية الغنية لنجوم سيجناس أن تجعل صعب تمييز العنقود المفتوح .

M39 (NGC 7092) عنقود مفتوح يبعد 950 سنة ضوئية عن الأرض ويمكن رؤيته بالعين المجردة تحت سماء مظلمة. إنه فضفاض، مع حوالى 30 نجمة موزعة على مساحة واسعة؛ يبدو شكلها مثلثى. ألمع نجوم M39 هيا من الدرجة السابعة. [4] مجموعة تانيه مفتوحة فى سيجناس هيا NGC 6910 ، وتسمى كمان مجموعة الحصان الهزاز، وتمتلك 16 نجم قطرها 5 دقائق قوسية ممكن رؤيتها بأداة صغيرة للهواة؛ تبلغ قوته 7.4. ألمع دى النجوم هما نجمتان ذهبيتان اللون، تمثلان الجزء السفلى من اللعبة اللى سميت باسمها. تكشف أداة اكبر للهواة عن 8 نجوم تانيه، وغموض لالشرق والغرب من العنقود، وقطر 9 دقائق قوسية. السديم فى دى المنطقة هو جزء من سديم سيجناس غاما . أما النجوم التانيه، اللى تبعد حوالى 3700 سنة ضوئية عن الأرض، فمعظمها أبيض مزرق وساخنة للغاية.[53]

تشمل المجموعات المفتوحة التانيه فى سيجناس Dolidze 9 ، وCollinder 421 ، و Dolidze 11 ، و Berkeley 90 . دوليدزه 9، على بعد 2800 سنة ضوئية من الأرض وعمره 20 مليون سنة ضوئية نسبيا، و هو عنقود مفتوح خافت يضم ما يوصل ل22 نجما ممكن رؤيته بتلسكوبات الهواة الصغيرة والمتوسطة الحجم. ممكن رؤية السديم فى شمال وشرق العنقود، اللى قطره 7 دقائق قوسية. يظهر ألمع نجم فى الجزء الشرقى من العنقود و هو من الدرجة السابعة. نجم ساطع آخر له لون أصفر. Dolidze 11 عنقود مفتوح عمره 400 مليون سنة، و هو الأبعد بين التلاته على بعد 3700 سنة ضوئية. ممكن رؤية اكتر من 10 نجوم فى أداة هواة فى ده العنقود، بحجم مماثل لـ Dolidze 9 و قطره 7 دقائق قوسية، اللى سطوع نجمه 7.5 درجة. هيا كمان تعانى من ضبابية فى الشرق. Collinder 421 عنقود مفتوح قديم اوى عمره حوالى مليار سنة؛ قوته 10.1. على بعد 3100 سنة ضوئية من الأرض، ممكن رؤية اكتر من 30 نجم بقطر 8 ثوانى قوسية. النجم البارز فى شمال العنقود له لون ذهبي، فى الوقت نفسه النجوم الموجودة فى جنوب العنقود تظهر باللون البرتقالي. يظهر ان Collinder 421 موجود فى ضبابية تمتد عبر حدود العنقود للغرب. بيركلى 90 كتلة مفتوحة أصغر قطرها 5 دقائق قوسية. يظهر اكتر من 16 عضو فى تلسكوب الهواة.[53]

السحب الجزيئية[تعديل]

يعد سديم أمريكا الشمالية (NGC 7000) واحد من اكتر السدم شهرة فى كوكبة سيجناس.

NGC 6826 ، السديم الكوكبى الوامض، هو سديم كوكبى تبلغ قوته 8.5، ويبعد 3200 سنة ضوئية عن الأرض. يبدو أنه "يومض" فى عدسة التلسكوب علشان نجمه المركزى ساطع بشكل مش عادى [54] (الحجم العاشر). [4] لما يركز الراصد على النجم، يظهر ان السديم يتلاشى. [54] على بعد أقل من درجة واحدة من الكوكب الوامض فيه النجم المزدوج 16 Cygni. [4]

سديم أمريكا الشمالية (NGC 7000) هو واحد من السدم الاكتر شهرة فى كوكبة سيجناس، لأنه ممكن رؤيته بالعين المجردة تحت سماء مظلمة، كرقعة مضيئة فى درب اللبانه. بس، شكله المميز مش ممكن رؤيته إلا فى الصور الفوتوغرافية اللى ليها التعريض الطويل - وصعب ملاحظته بالتلسكوبات بسبب سطوع سطحه المنخفض. يتميز بسطوع سطحى منخفض لأنه كبير جدًا؛ عرض سديم أمريكا الشمالية فى أوسع نطاقه درجتين. يقع NGC 7000، المضاء بنجم ساخن مدمج بقوة 6، على بعد 1500 سنة ضوئية من الأرض. [4]

NGC 6992 (سديم الحجاب الشرقى – الوسط) و NGC 6960 (سديم الحجاب الغربى – أعلى اليمين) اتصورما من موقع مظلم

جنوب إبسيلون سيجناس فيه سديم الحجاب (NGC 6960، 6979، 6992، و 6995)، و هو من بقايا سوبرنوڤا عمره 5000 عام ويغطى حوالى 3 درجات من السماء - و طوله اكتر من 50 سنة ضوئية. [4] بسبب مظهرها، بتتسما كمان اسم سيجناس Loop .[55] تكون الحلقة مرئية بس فى الصور الفوتوغرافية الفلكية اللى ليها التعريض الطويل. بس، الجزء الاكتر لمعان، NGC 6992، ممكن رؤيته بشكل خافت بالمنظار، والجزء الخافت، NGC 6960، ممكن رؤيته فى التلسكوبات واسعة الزاوية. [4]

سيجناس X ، منطقة كبيرة لتشكل النجوم فى سيجناس

يتضمن سديم سيجناس جاما (IC 1318) سديم ساطع ومظلم فى مساحة تزيد عن 4 درجات. يعد DWB 87 واحد من السدم الانبعاثية اللامعة الكتيرة فى كوكبة سيجناس، و حجمه 7.8 × 4.3 دقيقة قوسية. يقع فى منطقة Gamma Cygni. هناك سديمان انبعاثيان آخران يشملان شاربلس 2-112 وشاربلس 2-115 . عند مشاهدته بتلسكوب هواة، يظهر ان شاربلس 2-112 على شكل دمعة. ممكن رؤية المزيد من الجزء الشرقى من السديم باستخدام مرشح O III (الأكسجين المتأين المزدوج). فيه نجم برتقالى بقوة 10 فى مكان قريب ونجم بقوة 9 قرب الحافة الشمالية الغربية للسديم. و لالشمال الغربي، فيه صدع مظلم ورقعة مضيئة تانيه. قطر السديم بأكمله 15 دقيقة قوسية. Sharpless 2–115 هو سديم انبعاثى آخر ذو نمط معقد من البقع الفاتحة والداكنة. يظهر زوجان من النجوم فى السديم؛ و هو اكبر قرب الزوج الجنوبى الغربي. يقع العنقود المفتوح بيركلى 90 ضمن السديم الكبير ده، اللى أبعاده 30 × 20 دقيقة قوسية.[53]

وتجدر الإشارة كمان لسديم الهلال (NGC 6888)، الواقع بين جاما و إيتا سيجني، اللى تشكل بواسطة نجم وولف رايت HD 192163 .

فى السنين الأخيرة، حقق علما الفلك الهواة بعض الاكتشافات البارزة لكوكب سيجناس. تم اكتشاف " سديم فقاعة الصابون " (PN G75.5+1.7)، قرب سديم الهلال، فى صورة رقمية بواسطة ديف جوراسيفيتش سنة 2007. سنة 2011، اكتشف الهاوى النمساوى ماتياس كرونبيرجر سديم كوكبى ( كرونبيرجر 61 ، الملقب دلوقتى بـ "كرة القدم") على صور مسح قديمة، تم تأكيدها مؤخر فى صور مرصد جيميني؛ من المحتمل أن يكون الاتنين خافت اوى بحيث مش ممكن اكتشافهما بالعين فى نطاق صغير للهواة.

لكن هناك جسم اكتر غموض و"صغير" نسبى - و هو الجسم اللى ممكن رؤيته بسهولة فى السماء المظلمة بواسطة التلسكوبات الهواة، فى ظل ظروف جيدة - و هو السديم المكتشف جديد (نوع الانعكاس المحتمل) المرتبط بالنجم 4 Cygni (HD 183056): منطقة متوهجة على شكل مروحة بالتقريب قطرها شوية دقائق قوسية، جنوب وغرب النجم ذو الدرجة الخامسة. تم اكتشافه لأول مرة بصرى قرب سان خوسيه، كاليفورنيا، وتم الإبلاغ عنه علن على ايد عالم الفلك الهاوى ستيفن والدى سنة 2007، وتم تأكيده فوتوغرافى بواسطة آل هوارد سنة 2010. يقول عالم الفلك الهاوى فى كاليفورنيا دانا باتشيك كمان إنه اكتشفه فى صور مسح مرصد بالومار سنة 2005، لكنه لم ينشرها للتانيين لتأكيدها وتحليلها فى وقت الإشعارات الرسمية الأولى لوالدى و بعد كده من سنة 2010.

سيجناس X هيا اكبر منطقة لتشكل النجوم فى الجوار الشمسى و لا تضم بس بعض من ألمع النجوم المعروفة و أكثرها ضخامة ( زى سيجناس OB2-12 )، لكن كمان سيجناس OB2 ، هيا رابطة نجمية ضخمة صنفها بعض المؤلفين على أنها مجموعة نجمية ضخمة. كتلة كروية شابة.

كائنات الفضاء السحيق[تعديل]

سيجناس A هيا أول مجرة راديوية تم اكتشافها؛ و على مسافة 730 مليون سنة ضوئية من الأرض، هيا أقرب مجرة راديوية قوية. وتظهر فى الطيف المرئى على شكل مجرة إهليلجية ضمن تجمع صغير. تُصنف على أنها مجرة نشطة علشان الثقب الأسود الهائل الموجود فى نواتها يقوم بتراكم المادة،و ده ينتج نفثتين من المادة من القطبين. يؤدى تفاعل النفاثات مع الوسط البينجمى لإنشاء فصوص راديوية، هيا واحد من مصادر الانبعاثات الراديوية.

ميزات تانيه[تعديل]

سيجناس كمان المصدر الواضح لرياح WIMP لاتجاه دوران النظام الشمسى عبر الهالة المجرية.[56][57]

رسم تخطيطى للدراعات الحلزونية لمجرة درب اللبانه

إن ذراع Orion-سيجناس المحلى وذراع سيجناس البعيد هما ذراعان مجريان صغيران سُميتا على اسم سيجناس لوقوعهما فى خلفيتها.

شوف كمان[تعديل]

  • سيجناس (علم الفلك الصيني)
  • سيجناس (مركبة فضائية)

مصادر[تعديل]

  1. أ ب Stuart Clark (29 July 2018). "Starwatch: the bright stars of the Summer Triangle". The Guardian. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "Starwatch" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  2. Chandra X-ray Observatory (8 November 2012). "Star Cluster Cygnus OB2". SciTechDaily.
  3. Makemson 1941.
  4. أ ب ت ث ج ح خ د ذ Ridpath & Tirion 2001.
  5. P.K. Chen (2007) A Constellation Album: Stars and Mythology of the Night Sky, p. 70 (ISBN 978-1-931559-38-6).
  6. Allen (1963) p. 56.
  7. Russell, Henry Norris (1922). "The New International Symbols for the Constellations". Popular Astronomy. 30: 469. Bibcode:1922PA.....30..469R.
  8. "Cygnus, Constellation Boundary". The Constellations. Retrieved 9 December 2013.
  9. BSJ (4 January 2010). "Alpha Cygni". AAVSO Website. American Association of Variable Star Observers. Retrieved 22 December 2013.
  10. Jim Kaler (26 June 2009). "Deneb". Stars. Retrieved 15 January 2013.
  11. Larry Sessions (2018-05-23). "Deneb: A distant and very luminous star". Earth Sky. Retrieved 2020-01-31.
  12. Drimmel, Ronald; Sozzetti, Alessandro; Schröder, Klaus-Peter; Bastian, Ulrich; Pinamonti, Matteo; Jack, Dennis; Hernández Huerta, Missael A. (2021). "A celestial matryoshka: Dynamical and spectroscopic analysis of the Albireo system". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 502 (1): 328. arXiv:2012.01277. Bibcode:2021MNRAS.502..328D. doi:10.1093/mnras/staa4038.
  13. Jim Kaler. "Albireo". Stars. Retrieved 15 January 2013.
  14. Jim Kaler (30 November 2012). "Sadr". Stars. Retrieved 15 January 2013.
  15. أ ب "Naming Stars". IAU. Retrieved 30 July 2018.
  16. Jim Kaler. "DELTA CYG". Stars. Retrieved 15 January 2013.
  17. Jim Kaler. "Gienah Cygni". Stars. Retrieved 15 January 2013.
  18. "30 Cygni – Variable Star". SIMBAD Astronomical Database. Centre de Données astronomiques de Strasbourg. Archived from the original on 14 December 2012. Retrieved 31 December 2013.
  19. Bessel, F. W. (1838). "On the parallax of 61 Cygni". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 4 (17): 152–161. Bibcode:1838MNRAS...4..152B. doi:10.1093/mnras/4.17.152.
  20. Bessel, F. W. (1838). "Bestimmung der Entfernung des 61sten Sterns des Schwans" [Determination of the distance to 61 Cygni]. Astronomische Nachrichten (in الألمانية). 16 (365–366): 65–96. Bibcode:1838AN.....16...65B. doi:10.1002/asna.18390160502.
  21. Staff (2004-11-05), Observations: Seeing in X-ray wavelengths, ESA, retrieved 2008-08-12
  22. Glister, Paul (2011), "Cygnus X-1: A Black Hole Confirmed." Centauri Dreams: Imagining and Planning Interstellar Exploration, 2011-11-29. Accessed 2016-09-16.
  23. Miller-Jones, James C. A.; Bahramian, Arash; Orosz, Jerome A.; Mandel, Ilya; Gou, Lijun; Maccarone, Thomas J.; Neijssel, Coenraad J.; Zhao, Xueshan; Ziółkowski, Janusz (5 March 2021). "Cygnus X-1 contains a 21–solar mass black hole—Implications for massive star winds". Science. 371 (6533): 1046–1049. arXiv:2102.09091. Bibcode:2021Sci...371.1046M. doi:10.1126/science.abb3363. PMID 33602863.
  24. Ziolkowski, Janusz (2014). "Masses of the components of the HDE 226868/Cyg X-1 binary system". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters. 440: L61. arXiv:1401.1035. Bibcode:2014MNRAS.440L..61Z. doi:10.1093/mnrasl/slu002.
  25. Kim, J. S.; Kim, S. W.; Kurayama, T.; Honma, M.; Sasao, T.; Kim, S. J. (2013). "Vlbi Observation of Microquasar Cyg X-3 During an X-Ray State Transition from Soft to Hard in the 2007 May-June Flare". The Astrophysical Journal. 772 (1): 41. arXiv:1307.1226. Bibcode:2013ApJ...772...41K. doi:10.1088/0004-637X/772/1/41.
  26. Becker, R. H.; Robinson-Saba, J. L.; Pravdo, S. H.; Boldt, E. A.; Holt, S. S.; Serlemitsos, P. J.; Swank, J. H. (1978). "A 4.8-hour periodicity in the spectra of Cygnus X-3". The Astrophysical Journal. 224: L113. Bibcode:1978ApJ...224L.113B. doi:10.1086/182772.
  27. Körding, E.; Colbert, E.; Falcke, H. (2005). "A radio monitoring survey of ultra-luminous X-ray sources". Astronomy and Astrophysics. 436 (2): 427. arXiv:astro-ph/0502265. Bibcode:2005A&A...436..427K. doi:10.1051/0004-6361:20042452.
  28. Fender, R. P.; Hanson, M. M.; Pooley, G. G. (1999). "Infrared spectroscopic variability of Cygnus X-3 in outburst and quiescence". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 308 (2): 473. arXiv:astro-ph/9903435. Bibcode:1999MNRAS.308..473F. doi:10.1046/j.1365-8711.1999.02726.x.
  29. Marshak, M.; Bartelt, J.; Courant, H.; Heller, K.; Joyce, T.; Peterson, E.; Ruddick, K.; Shupe, M.; Ayres, D. (1985). "Evidence for Muon Production by Particles from Cygnus X-3". Physical Review Letters. 54 (19): 2079–2082. Bibcode:1985PhRvL..54.2079M. doi:10.1103/PhysRevLett.54.2079. PMID 10031224.
  30. Zdziarski, A. A.; Mikolajewska, J.; Belczynski, K. (2012). "Cyg X-3: A low-mass black hole or a neutron star". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society: Letters. 429: L104–L108. arXiv:1208.5455. Bibcode:2013MNRAS.429L.104Z. doi:10.1093/mnrasl/sls035.
  31. Baym, G.; Kolb, E. W.; McLerran, L.; Walker, T. P.; Jaffe, R. L. (1985). "Is Cygnus X-3 strange?". Physics Letters B. 160 (1–3): 181. Bibcode:1985PhLB..160..181B. doi:10.1016/0370-2693(85)91489-3.
  32. MacKeown, P. K.; Weekes, T. C. (1985). "Cosmic Rays from Cygnus X-3". Scientific American. 253 (5): 60. Bibcode:1985SciAm.253e..60M. doi:10.1038/scientificamerican1185-60.
  33. Crampton, D.; Cowley, A. P. (1980). "Confirmation of a 9.8-day period of Cygnus X-2". Publications of the Astronomical Society of the Pacific. 92: 147. Bibcode:1980PASP...92..147C. doi:10.1086/130636.
  34. King, A. R.; Ritter, H. (1999). "Cygnus X-2, super-Eddington mass transfer, and pulsar binaries". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 309 (1): 253. arXiv:astro-ph/9812343. Bibcode:1999MNRAS.309..253K. doi:10.1046/j.1365-8711.1999.02862.x.
  35. Shahbaz, T.; Ringwald, F. A.; Bunn, J. C.; Naylor, T.; Charles, P. A.; Casares, J. (1994). "The mass of the black hole in V404 Cygni". MNRAS. 271: L1–L14. Bibcode:1994MNRAS.271L..10S. doi:10.1093/mnras/271.1.L10.
  36. Kovács, Z.; Cheng, K. S.; Harko, T. (2009). "Can stellar mass black holes be quark stars?". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 400 (3): 1632–1642. arXiv:0908.2672. Bibcode:2009MNRAS.400.1632K. doi:10.1111/j.1365-2966.2009.15571.x.
  37. Nowak, M. A.; Heinz, S.; Begelman, M. C. (2002). "Hiding in Plain Sight:ChandraObservations of the Quiescent Neutron Star 4U 2129+47 in Eclipse". The Astrophysical Journal. 573 (2): 778. arXiv:astro-ph/0204503. Bibcode:2002ApJ...573..778N. doi:10.1086/340757.
  38. Wilson, C. A.; Finger, M. H.; Camero‐Arranz, A. N. (2008). "Outbursts Large and Small from EXO 2030+375". The Astrophysical Journal. 678 (2): 1263. arXiv:0804.1375. Bibcode:2008ApJ...678.1263W. doi:10.1086/587134.
  39. Honey, W.B.; et al. (1989). "Quiescent and Outburst Photometry of the Dwarf Nova SS Cygni" (PDF). Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 236 (4): 727–34. Bibcode:1989MNRAS.236..727H. doi:10.1093/mnras/236.4.727. Archived from the original (PDF) on 2017-09-22.
  40. BSJ (4 January 2010). "khi Cygni". AAVSO Website. American Association of Variable Star Observers. Retrieved 22 December 2013.
  41. Markova, N.; Groot, M. (1997). "An analysis of emission lines in the spectrum of P Cygni". The Astronomical Journal. 326: 1111–16. Bibcode:1997A&A...326.1111M.
  42. BSJ (19 August 2011). "W Cygni". AAVSO Website. American Association of Variable Star Observers. Retrieved 31 December 2013.
  43. De Beck, E.; Decin, L.; de Koter, A.; Justtanont, K.; Verhoelst, T.; Kemper, F.; Menten, K. M. (November 2010). "Probing the mass-loss history of AGB and red supergiant stars from CO rotational line profiles". Astronomy & Astrophysics. 523: A18. arXiv:1008.1083. Bibcode:2010A&A...523A..18D. doi:10.1051/0004-6361/200913771. ISSN 0004-6361.
  44. Schuster, M. T.; Marengo, M.; Hora, J. L.; Fazio, G. G.; Humphreys, R. M.; Gehrz, R. D.; Hinz, P. M.; Kenworthy, M. A.; Hoffmann, W. F. (2009). "Imaging the Cool Hypergiant NML Cygni's Dusty Circumstellar Envelope with Adaptive Optics". The Astrophysical Journal. 699 (2): 1423–1432. arXiv:0904.4690. Bibcode:2009ApJ...699.1423S. doi:10.1088/0004-637X/699/2/1423.
  45. Marinez, Miquel A. S.; et al. (November 2019). "Orphaned Exomoons: Tidal Detachment and Evaporation Following an Exoplanet-Star Collision". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 489 (4): 5119–5135. arXiv:1906.08788. Bibcode:2019MNRAS.489.5119M. doi:10.1093/mnras/stz2464.
  46. "Kepler: NASA's First Mission Capable of Finding Earth-Size Planets" (PDF). NASA. February 2009. Archived from the original (PDF) on 2009-03-04. Retrieved 14 March 2009.
  47. أ ب Lissauer, Jack J.; et al. (2011). "A closely packed system of low-mass, low-density planets transiting Kepler-11". Nature. 470 (7332): 53–58. arXiv:1102.0291. Bibcode:2011Natur.470...53L. doi:10.1038/nature09760. PMID 21293371.
  48. Lissauer, Jack J.; et al. (2013). "All Six Planets Known to Orbit Kepler-11 Have Low Densities". The Astrophysical Journal. 770 (2). 131. arXiv:1303.0227. Bibcode:2013ApJ...770..131L. doi:10.1088/0004-637X/770/2/131.
  49. Raghavan; Henry, Todd J.; Mason, Brian D.; Subasavage, John P.; Jao, Wei‐Chun; Beaulieu, Thom D.; Hambly, Nigel C. (2006). "Two Suns in The Sky: Stellar Multiplicity in Exoplanet Systems". The Astrophysical Journal. 646 (1): 523–542. arXiv:astro-ph/0603836. Bibcode:2006ApJ...646..523R. doi:10.1086/504823.
  50. E. Plávalová; N. A. Solovaya (2013). "Analysis of the motion of an extrasolar planet in a binary system". Astronomy & Astrophysics. 146 (5): 108. arXiv:1212.3843. Bibcode:2013AJ....146..108P. doi:10.1088/0004-6256/146/5/108.
  51. Naef, D.; et al. (2003). "The ELODIE survey for northern extra-solar planets II. A Jovian planet on a long-period orbit around GJ 777 A". Astronomy and Astrophysics. 410 (3): 1051–1054. arXiv:astro-ph/0306586. Bibcode:2003A&A...410.1051N. doi:10.1051/0004-6361:20031341.
  52. Vogt, Steven S.; et al. (2005). "Five New Multicomponent Planetary Systems" (PDF). The Astrophysical Journal. 632 (1): 638–658. Bibcode:2005ApJ...632..638V. doi:10.1086/432901. Archived from the original (PDF) on 2018-07-22.
  53. أ ب ت French, Sue (September 2012). "Guide Me, Cygnus". Sky and Telescope. 124 (3): 58–60. Bibcode:2012S&T...124c..58F. المرجع غلط: وسم <ref> غير صالح؛ الاسم "S&T" معرف أكثر من مرة بمحتويات مختلفة.
  54. أ ب Levy 2005.
  55. المرجع غلط: اكتب عنوان المرجع فى النُص بين علامة الفتح <ref> وعلامة الافل </ref> فى المرجع objects
  56. "Winds of Change" (PDF). MIT. Archived from the original (PDF) on 2013-04-04. Retrieved 2020-01-31.
  57. Billard, J.; Mayet, F.; Grignon, C.; Santos, D. (2011). "Directional detection of Dark Matter with MIMAC: WIMP identification and track reconstruction". Journal of Physics: Conference Series. 309 (1): 012015. arXiv:1101.2750. Bibcode:2011JPhCS.309a2015B. doi:10.1088/1742-6596/309/1/012015.

لينكات برانيه[تعديل]