سكورپيون (مسلسل)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سكورپيون (مسلسل)
تأليف نيك سانتورا   تعديل قيمة خاصية الصانع (P170) في ويكي بيانات
بطولة الياس جابل ،  وكاثرين ماكفى ،  وادى كاى توماس ،  وچادين وونج ،  وروبرت باتريك ،  وكاميل جواتى ،  وبريندان هاينز   تعديل قيمة خاصية الممثلون (P161) في ويكي بيانات
البلد
امريكا   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
لغة العمل انجليزى [1]  تعديل قيمة خاصية اللغه الاصليه للفلم او المسلسل (P364) في ويكي بيانات
عدد المواسم
عدد الحلقات
مواقع التصوير لوس انجليس   تعديل قيمة خاصية موقع التصوير (P915) في ويكي بيانات
موسيقي برايان تايلر   تعديل قيمة خاصية المُلحِّن (P86) في ويكي بيانات
الموزع نيتفليكس   تعديل قيمة خاصية المُوزِّع (P750) في ويكي بيانات
القناة سى بى اس   تعديل قيمة خاصية شبكة البث الأصلية (P449) في ويكي بيانات
اتذاع لأول مرة ف 22 سبتمبر 2014[1]  تعديل قيمة خاصية تاريخ البدايه (P580) في ويكي بيانات
وصلات خارجية
الموقع الرسمي الموقع الرسمى  تعديل قيمة خاصية الويبسايت الرسمى (P856) في ويكي بيانات
IMDb.com صفحة البرنامج  تعديل قيمة خاصية مُعرِّف قاعدة بيانات الأفلام على الإنترنت (IMDb) (P345) في ويكي بيانات


سكورپيون (منمق كـ </SCORPION> ) هو مسلسل تلفزيونى درامى أمريكى أنشأه نيك سانتورا لصالح شبكة سى بى إس . المسلسل من بطولة إليس جابيل ( والتر أوبراين )، كاثرين ماكفى (بايج دينين)، إدى كاى توماس (توبياس كورتيس)، جادين وونغ ( هابى كوين )، آرى ستيدهام (سيلفستر "سلاي" دود)، وروبرت باتريك (كابى جالو). ). يعتمد المسلسل بشكل فضفاض اوى على حياة المنتج التنفيذى وخبير الكمبيوتر والتر أوبراين ، وتركز السلسلة على مساعدة أوبراين و أصدقائه فى حل المشكلات العالمية المعقدة و إنقاذ الأرواح. اتعرض المسلسل لأول مرة فى 22 سبتمبر 2014.[2][3] فى 27 اكتوبر 2014، وضعت شبكة سى بى إس طلب لحلقات الموسم الكامل للموسم الأول.[4] فى مارس 2017، جددت شبكة سى بى إس المسلسل لموسم رابع، اللى اتعرض لأول مرة فى [5] سبتمبر 2017 [6] تلقى سكورپيون استقبال نقدى مختلطًا. فى 12 مايو 2018، ألغت شبكة سى بى إس المسلسل بعد 4 مواسم.

ملخص[تعديل]

يقال إن سكورپيون هو خط الدفاع الأخير ضد التهديدات المعقدة ذات التقنية العالية حول العالم. وبالاعتماد على مجموعة متنوعة من المهارات والخبرات، زى البرمجة وعلم النفس والهندسة، يمكنهم حل دى المواقف. يعالج الفريق مجموعة متنوعة من المشكلات، والكتير منها معقد للغاية. فى الوقت نفسه يتم استدعاؤهم بشكل متكرر للخدمة على ايد وزارة الأمن الداخلى ، فإنهم يقبلون كمان العمل من الأفراد والمنظمات الخاصة.

الممثلين والشخصيات[تعديل]

رئيسى[تعديل]

  • الياس جابل بدور Walter O'Brien، هو عبقرى بمعدل ذكاء 197. تم القبض عليه بتهمة اختراق الكمبيوتر المركزى لـ NASA كجهاز كمبيوتر. طفل يبحث عن مجموعة من المخططات ليحطها على حيط اوضه نومه. عنده صعوبة فى التعامل مع المواقف العاطفية. يتمتع والتر بذكاء لا يصدق، و هو ما يمنحه EQ منخفض جدًا. إنه صريح ولا يهتم حق بكيفية تأثير كلماته على التانيين، ده يخلليه يبدو متعجرف ووقح . بسبب ارتفاع معدل الذكاء عنده وانخفاض معدل الذكاء العاطفي، فإنه يعانى من مشاكل فى التواصل مع الناس، لحد العباقرة اللى عرفهم من سنين . إنه يخشى أن يكون لوحده، رغم أنه ادعى ذات مرة أنه مش عنده مشاعر، هيا فكرة رفضها من كده الحين. إنه واثق ولما يرى مشكلة عايز حلها. إنه يهتم بأصدقائه، لدرجة أنه على استعداد للمخاطرة بحياته من أجلهم دون تفكير ثانى. لما اعتقد أنه سيموت، أخبرهم بقصص ذكرياته الجميلة عنهم، وطريقته فى إخبارهم أنه يحبهم. و كان يقول لهم ساعات كلمات دافئة، لكن نادر. مش بس أنه لا يعبر عن مشاعره فى كثير من الأحيان، لكن كمان لما يواجه الحزن أو الغضب أو غيرها من المشاعر المتطرفة، فإنه يقسم مشاعره لجزأين لحد يثيرها شيء ما بعدين تتدفق جميعها. تنبع عدم قدرته على التعبير عن المشاعر بشكل طبيعى بشكل أساسى من حقيقة أنه فى معظم حياته، ماكانش على اتصال إلا مع شخصين - أخته ميغان ووالده البديل كابى جالو. كانت علاقته بميغان محبة اوى و كان الاحتكاك الوحيد فيها سببه اختلاف وجهات نظرهما حول مرض التصلب المتعدد اللى تعانى منه. ممكن أن يكون والتر أنانى ومتغطرس فى بعض الأحيان، لكن فى القلب هو شخص طيب ومستعد دايما لمساعدة التانيين والتضحية بحياته من أجلهم، إذا لزم الأمر، و بالخصوص علشان أحبائه.
  • كاثرين ماكفى بدور Paige Dineen. أنجبتها والدتها لما كانت فى السابعة عشرة من عمرها، وانتهى بيها الأمر بالذهاب لالسجن بسبب أنواع مختلفة من الاحتيال لشوية أشهر بشكل دوري، علشان كده كانت بايج تكذب على أصدقائها وتقول إن والدتها كانت بائعة. وفى الاخر، غادرت والدتها. بسبب فقدان حب حياته، لم يأخذها والدها أبدًا خدعة أم حلوى، اشترى للتو كيس من الحلوى ووضعه على الشرفة القدامية مع إطفاء الضوء فى الوقت نفسه كان هو وبيج يشاهدان "إنها القرع العظيم، تشارلى براون". فى التانيه والعشرين من عمرها، أنجبت بايج ابنها رالف من صديقها ساعتها درو، لكنه غادر فى النهاية و أخبر رالف أنه سيشاهد فيلمًا. لما كان رالف فى التالتة من عمره، تم إجلاؤهم، وتم تجميع أغراضهم عند الرصيف، وسارت معه لمسافة طويلة. وجدت مطعم يحمل لافتة طلب المساعدة، واستخدمت آخر دولارين ليها لتشترى له الآيس كريم، و أجرت مقابلة، و أقنعت نيموس بمنحها سلفة. عملت هناك لحد قابلت بفريق العقرب. تعمل دلوقتى كمديرة مكتب للفريق وتساعد فى "ترجمة" العالم الحقيقى لهم لمساعدتهم على التفاعل مع الأشخاص اللى يقابلونهم. وفى المقابل، يساعدها الفريق على فهم ابنها العبقرى رالف. بيج لطيفة اوى ومهتمة وعاطفية. إنها مش أم رائعة لرالف فحسب،لكن إنها تلعب كمان دور والدة الفريق، حيث تعتنى بهم، وتتأكد من أنهم يأكلون ويتواصلون اجتماعى ويستمتعون. رغم أن Paige مش واحدة من العباقرة، إلا أنها تمكنت من التكيف مع الكتير من المواقف. رغم أنها مش عبقرية فكرية، لأنها تتمتع بالمعرفة الإنسانية والاجتماعية اللى لا يمتلكها أى من زملاتها التانيين فى الفريق، إلا أنها ساعات تكون هيا اللى تمتلك الحل الصحيح. بيج متعاطفة للغاية، وتحب أن تتقبل كده، وتساعد التانيين على احتضانه كمان .
  • ادى كاى توماس، بدور توبياس "توبي" ميريويذر كيرتس، دكتور فى الطب، هو طبيب نفسى متدرب فى هارفارد بمعدل ذكاء 170، و هو الأدنى فى الفريق. يخدم توبى الفريق كأخصائى سلوكي، "يقرأ" الأشخاص اللى يواجههم الفريق. يسبب إدمانه على القمار ساعات مشاكل للفريق وله. نشأ توبى فى بروكلين وحضر PS 90 [clarification needed ] فى كونى آيلاند. كانت والدته تعانى من ثنائى القطب، وكتير ما كان والده ينسى وجوده لأن اضطراب والدة توبى دفعه لالجنون. قرر توبى أن يصبح طبيب نفسى لمساعدة والديه. كان والده يأخذه كمان لالمسارات فى يوم عيد الميلاد، بعد كده لدفع مصاريف المدرسة، ابتدا توبى بالمقامرة،و ده اتسبب فى الإدمان وفى الغالب يكون هناك مشكلة مع أسماك القرش. خطيبته تركته بسبب إدمانه. اخد الدكتوراه لما كان فى السابعة عشرة من عمره. توبى نرجسى مع قليل من ميول الإدمان. فى العاده ما يكون فكاهى، لكنه ممكن أن يصبح جدى اوى فى المواقف المناسبة (على سبيل المثال لما يكون هابى كوين فى خطر). وفى العاده يمزح فى المواقف غير المناسبة كمان . إنه يلقى دى النكات لتغطية مشاعره الحقيقية بخصوص خطوبته السابقة الفاشلة والمشاكل العقلية اللى يعانى منها والديه اللى فشل فى علاجها. قابل والتر فى اوضه كورنيت، و هو كازينو مهلهل حيث كان ينشط. تدخل والتر و أنقذه، تمام زى ما كان على وشك التعرض للضرب من رئيس الحفرة. ابتدا بمواعدة Happy و اتجوزو بعدين .
  • چادين وونج بدور Happy Quinn، هيا مهندسة ميكانيكية موهوبة بمعدل ذكاء 184. تم تسميتها على اسم الأغنية المفضلة لوالديها، R.E.M. "Shiny Happy People". توفيت والدتها وقت ولادتها،و ده اتسبب فى أن بقا والدها مدمن على الكحول، فتخلى عنها للتبنى لأنه كان يعتقد أنه والد غير صالح. لم تجد هابى منزل حقيقى أبدًا، و كانت تنتقل باستمرار من دار رعاية لتانيه. وعدت الكتير من دى البيوت بأنها هاتكون الأخيرة، لكن أعادتها حتم. ممكن يكون ده هو السبب بعد صعوبة التفاعل مع التانيين والتواصل معهم. فى الاخر، وجدت ابن عم يمتلك محل ميكانيكى فى فينيكس، أريزونا، حيث بقت مهتمة بالمهنة. تتمتع Happy بمظهر خارجى عدائي، و هو أمر مثير للسخرية لحد ما بالنظر لأن اسمها سعيد هيا مش سعيدة بشكل عام. تسببت الصدمة فى نظام الحضانة فى عدم ثقتها بالناس. من المحتمل أنها تعانى من اضطراب ما بعد الصدمة من الصدمة، وتشمل أعراضها استرجاع ذكريات الماضى والعدوان وتجنب بعض الذكريات. فى العاده ما تسيطر على انفعالاتها، لكن تغضب بسرعة وتحاول التعامل مع ألمها بتحويله لغضب. رغم انغلاقها، إلا أنها تحب أصدقائها حقيقى. ابتدا توبى بالمواعدة و اتجوزو بعدين .
  • آرى ستيدهام بدور سيلفستر "سلاي" دود، عالم رياضيات موهوب وإحصائى بمعدل ذكاء 175؛ يوصف بأنه "آلة حاسبة بشرية". إنه شخص حساس للغاية ويعانى من اضطراب الوسواس القهرى والقلق، ويؤوى المخاوف من الجراثيم، والنقل الجوي، والمراكب والمياه المفتوحة. عنده رهاب اكترو ده ممكن عده (بما فيها رهاب الأماكن المقفولة ورهاب الطيور) وذاكرة إيديتيكية. ممكن أن يكون رهاب سلاى مقيدًا، لكنه رجل شجاع يحارب تلك المخاوف فى أوقات الشدة. شعر والديه بالإحباط منه، حيث كان مخيبا للآمال بالنسبة لهم وبعتوه للعيش مع عمه قبل عيد الميلاد بعام واحد. بس، لما كان عمره 16 سنه ، اخترق واحد من البنوك وسرق 2500 دولار بعدين هرب. وفى الاخر، انتهى به الأمر وحيدًا ومكسور وخائف ، "يفكر فى حاجات سيئة"، لحد تعقبه محلل الطب الشرعى فى البنك. والتر لم عنه البنك قط ذات مرة، أهداه والده أوزان، حيث أراده والده أن يمارس الرياضة. كان م اتجوزو من ميغان أخت والتر قبل وفاتها.
  • روبرت باتريك بصفته العميل كابى جالو، و هو عضو سابق فى البحرية و كان عميل لـ مكتب التحقيقات الفيدرالى قبل انضمامه لوزارة الأمن الداخلي؛ يقوم جالو فى البداية بتجنيد الفريق لإصلاح مشكلة خطيرة فى التحكم فى الحركة الجوية؛ بعد ذلك، طلب منهم أن يصبحوا فريق اتصال للتعامل مع المهام الصعبة اللى لا تملك الحكومة الموارد البشرية أو البراعة التكنولوجية للتعامل معها. لما كان أصغر سن، كان متجوز ست تدعى ريبيكا، و أنجب منها ابنة، أماندا، اللى توفيت بسبب مرض عضال فى سن مبكرة و كان بجانبها. طلق ريبيكا، لكنه طلب بيتهما بس. قابل لأول مرة مع والتر البالغ من العمر 11 سنه لما كان العميل اللى تم إرساله للتحقيق فى قرصنة ناسا، وقام بتجنيد والتر للعمل فى الحكومة. كان معالج والتر وشخصية الأب لمدة خمس سنين لحد طلب من والتر تصميم بعض برامج التتبع "لأغراض إنسانية". بس، فقد تم استخدام البرنامج بالفعل لقصف بغداد وقتل 2000 مدني. قطع والتر كل العلاقات مع كيب، لكن هوملاند كان يلاحقه باستمرار بعد ذلك. كيب هو رجل منفتح يسعى لمساعدة من يحبهم، ويبدو أنه يثق كتير فى شعبه. فى العرض، يُظهر كيب دى الثقة لابنه البديل والتر، اللى واجه معه صعوبات زمان . لحد أن والتر صرح صراحةً قرب نهاية الموسم التالت أنه من كل أفراد الطاقم، كابى يثق به اكتر من غيره. يعتبر Cabe شخص متسامح للغاية، نظر لتصرفات والتر زمان ، لكن لما تخون صديقته Allie سيلفستر من خلال نشر مقاطع فيديو مهينة له حسب تعليمات رئيسها، لا تقدر Cabe أن تسامح وتنهى العلاقة. وبتشجيع من سيلفستر، يعودانمع بعض بعدين .
  • Riley B. Smith بدور رالف دينين (الموسم المتكرر 1، المواسم الرئيسية 2-4) هو ابن بايج؛ يُعتقد فى البداية أنه طفل مضطرب قبل مقابلة والتر والتفاعل معه، اللى أخبر بايج أنه فى الواقع عبقري. يتفاعل بشكل جيد مع الفريق، وفى بعض الأحيان يساعد فى القضايا. ولد رالف لأبوين بيج دينين ودرو بيكر، و كان عبقرى دون علمهما. غادر والده لما كان صغير، قائل إنه سيذهب لمشاهدة فيلم، علشان كده ماكانش عند رالف اللا القليل من الذاكرة عن والده. بعدين ، لما بقا عند رالف حس رياضي، ابتدا فى حساب عدد الأفلام اللى كان والده سيشاهدها لحد يومنا ده. عنده معدل ذكاء 200.

يتكرر[تعديل]

  • كميل غواتى بدور ميغان أوبراين (المواسم 1–2)، أخت والتر و مرات سيلفستر، اللى كانت تعانى من مرض التصلب المتعدد ، هيا حالة سعى والتر ل"إصلاحها" لرد الجميل لوجودها دايما هناك طول طفولته. وتوفيت فى حلقة "قادمون ومغادرون" بعد تعرضها لمضاعفات بسبب مرضها.
  • بريندان هاينز بدور درو بيكر (الموسم 1)، والد رالف البيولوجي، و هو لاعب بيسبول مكافح فى دورى صغير.
  • دانييل زولغادرى فى دور يونغ والتر (الموسم 1)
  • ديفيد فابريزيو فى دور بول ميريك (المواسم 1-2)، مدير الأمن الداخلى . بعد أحداث الموسم الأول، تم تخفيض رتبة ميريك و إعادة تعيينه كمنسق للأمن الداخلى عند وكالة ناسا . مات فى حلقة "Da Bomb" بعد ما تم كشفه على أنه شامة للصين .
  • آندى باكلى فى دور ريتشارد إيليا (المواسم 1-4)، ملياردير قطب التكنولوجيا اللى عايز أن يعمل والتر فى شركته.
  • جيمى ماكشين فى دور باتريك كوين (المواسم 1-4)، ميكانيكى و أب سعيد.
  • جوشوا ليونارد بدور مارك كولينز (المواسم 1-4)، عضو سابق فى فريق العقرب، اللى اختطف توبى .
  • ألانا دى لا جارزا بدور أدريانا مولينا (الموسم الثاني)، مديرة الأمن الداخلى الجديدة، هيا خليفة ميريك. فى النهاية، من "Fish Filet"، لم تعتبر تتفاعل مع فريق Scorpion من أن وصفها Cabe بأنها مخيبة للآمال لأنها عرضت ترك سيلفستر فى السجن ليموت.[7][8]
  • كيفن وايزمان فى دور راى سبيواك (المواسم 2-4)، صديق والتر الجديد من خدمة المجتمع؛ راى هو رجل إطفاء سابق يعانى من ضغوط ما بعد الصدمة بعد ما فقد صديقه المفضل فى حريق قبل 10 سنين .[9] بعد ما تترك Paige الفريق لفترة وجيزة، ينضم Ray مؤقت لScorpion. كما أنه يقيم حفل زفاف سيلفستر وميجان أوبراين، و أحيان يتسكع بره المقر الرئيسى لشركة سكوربيون.
  • بيرى غيلبين فى دور كاثرين كوبر (الموسم 2)، نائبة مدير الأمن الداخلى اللى تتولى مسؤولية مولينا كمنسقة اتصال للوطن فى سكوربيون؛ قبل العمل مع شركة سكوربيون، لم يخدم كوبر فى ده المجال مطلقًا.[8]
  • بيت جيوفين فى دور شيت (الموسم الثاني)، "موعد" هابي، ممثل كوميدى و هو مدربها الكوميدي.
  • هوراشيو سانز بدور هيوود "Jahelpme" Morris (الموسم 2)، محامٍ عنده إعلان تلفزيونى خاص به اللى يتولى الاول قضية عقد عرض الألعاب الخاص بسيلفستر، بعدين يصبح فى النهاية المحامى الشخصى للفريق.
  • Brooke Nevin فى دور Linda (الموسم 2)، هيا صانعة جواز فى المواعدة السريعة اللى انتهى والتر بمواعدتها لمده صغيره فى محاولة لمحاولة التواصل عاطفى مع التانيين.
  • سكوت بورتر فى دور تيم أرمسترونج (المواسم 2-3)، متدرب فى الأمن الداخلى والقوات الخاصة البحرية السابقة، اللى جلبه كاب للعمل مع سكوربيون. يبدأ أرمسترونج فى تطوير مشاعره تجاه بايج فى أول لقاء لهما، وبسرعه يأخذ بايج فى موعد غرامي. يأخذ ارمسترونج كمان Paige لحفل لمزيكا الجاز بناء على إصرار والتر. بس، بعت والتر تذاكر الحفلة المزيكا لنفسه ولبايج. رغم أنه تم تعيينه فى البداية كرئيس رئيسى للضابط الصغير ، الزى الرسمى اللى يرتديه تيم لحفلة عيد ميلاد قوات مشاة البحرية الامريكانيه فى "سنحتاج لتصويت اكبر" هو زى ملازم . فى " لا تنفجر فقاعتى "، تم الكشف عن انفصال Paige و Tim.
  • ليا طومسون فى دور فيرونيكا دينين (الموسم 3)، فنانة محتالة ووالدة بايج، اللى لا تتفق معها بايج.
  • Reiko Aylesworth فى دور Allie Jones (المواسم 3-4)، اللى تعمل فى حملة عضو مجلس المدينة اللى يخوض سيلفستر ضده، اللى يواعد كيب بعدين .
  • نيكى كاستيلو بدور باتريشيا "باتي" لوجان (المواسم 3-4)، طالبة فى المدرسة الثانوية ومديرة سيلفستر لحملته، اللى كانت مراسلة من الصف السادس. بعد إجراء مقابلة مع سلاي، بقا باتى متدرب عنده وفى الغالب يتسكع حول سكورپيون، و أحيان ينشغل بقضاياهم. إنها تسعى لالكمال ومعروفة بأنها لا تتأخر أبدًا. يطور رالف اهتمام رومانسى بباتي، و هو أمر تبدو غافلة عنه رغم أنها ورالف صديقان حميمان.
  • تينا ماجورينو بدور فلورنس "فلو" تيبتون (الموسم 4)، كيميائية يقع مختبرها بجوار جراج الفريق. بعد التوترات الأولية بين أعضاء Flo وScorpion، طورت علاقة ودية مع الفريق وابتدت فى مساعدتهم فى القضايا. انتهى بيها الأمر لأن تكون اهتمام رومانسى لوالترو ده جعل Paige تتركه فى نهاية الموسم الرابع.
  • جيف جالفر فى دور الدكتور كوينسى بيركستيد (المواسم 2-4)، و هو عدو مكروه لتوبى كيرتس وعالم نفس شعبى مزعج متجوز من خطيبة توبى السابقة إيمي.

إنتاج[تعديل]

تطوير[تعديل]

بالنسبة الى والتر أوبراين، جت فكرة العرض من شركته Concierge Up لما طرحوا السؤال "كيف نجذب المزيد من الأشخاص الأذكياء للتعاقد مع شركتنا للعمل فى مشاريع مثيرة للاهتمام؟". قرروا طرح فكرة عرض مدته 10 مواسم من شأنه أن يتنافس مع CSI: التحقيق فى موقع الجريمة و "إلهام جيل كامل ليرى أن" الذكاء رائع ' .[10]

نظرت قيادة شبكة سى بى إس لالعرض باعتباره اختلاف جذرى لعرض آخر على شبكة سى بى إس، وهو نظرية الانفجار الكبير – ساعتها الكوميديا التلفزيونية الاكتر شعبية فى البلاد - اللى ضمت مجموعة من الشخصيات الشابة الذكية المماثلة. أشارت كيلى كال، نائب الرئيس التنفيذى الاولانى لشبكة CBS Primetime، فى مقابلة سنة 2014، لأن شبكة CBS كانت تقصد العرض على أنه "نوع من امتداد لنظرية الانفجار الكبير لكن فى عالم الدراما".[11]

استجابة حرجة[تعديل]

تلقى سكورپيون آراء متباينة من النقاد. على موقع Rotten Tomatoes ، حصل الموسم الاولانى على تقييم 42% بناء على 48 مراجعة، بمتوسط تقييم 5.1/10. يقرأ الإجماع النقدى للموقع، "خطوط الحبكة الإجرائية النموذجية والشخصيات المملة اللى تستخدم قدر مشتت من الكلام المهووس تجعل سكورپيون عرض يُنسى بدون لسعة." [12] فى ميتاكريتيك ، حصل العرض على 48 درجة من أصل 100، بناء على 24 نقادًا،و ده يشير ل"مراجعات مختلطة أو متوسطة".[13]

تم عرض العرض لأول مرة فى 22 سبتمبر 2014، و اخد تقييم 3.2 فى الفئة العمرية 18-49 و إجمالى 13.83 مليون مشاهد.[14] أدى ده لتحسين الفترة الزمنية لقناة CBS يوم الإثنين الساعة 9 مساء مقارنة بالموسم السابق بنسبة 66٪ من إجمالى المشاهدين و 22٪ فى الفئة العمرية 18-49 سنه . كان كمان احسن مسلسل جديد يوم الاثنين حسب عدد المشاهدين والتركيبة السكانية الرئيسية.[15] وبلغ عدد المشاهدين خلال الموسم الاولانى عبر كافة المنصات 26 مليون مشاهد.[16]

إذاعة[تعديل]

تم التقاط سكورپيون فى 14 دولة، [17] بما فيها المملكة المتحدة بواسطة ITV2 للبث بدايه من 23 اكتوبر 2014 [18] اتعرض المسلسل لأول مرة فى الخريف على RTÉ2 فى أيرلندا.[19] ابتدت الشبكة الأسترالية العاشرة بث العرض فى [20] فى نيوزيلندا، ابتدا برايم بث العرض فى [21] اكتوبر. تم بث العرض فى كندا على قناة City بالتزامن مع شبكة CBS.[22] تم بث المسلسل على قناة يونيفرسال فى ايطاليا فى 17 فبراير 2015.

حلقة خاصة مدتها 63 دقيقة، " التكنولوجيا والمخدرات والروك أند رول "، اتذاعت فى الأصل كحلقة واحدة فى الموسم التانى ، لكن اتعرضت فى بريطانيا و أقاليمها الخارجية فى جزأين.[23]

لينكات برانيه[تعديل]

مصادر[تعديل]

  1. أ ب https://www.fernsehserien.de/scorpion — تاريخ الاطلاع: 10 يونيه 2020
  2. Goldberg, Lesley (March 17, 2014). "'Smash's' Katharine McPhee to Star in CBS Genius Drama (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Archived from the original on June 10, 2014. Retrieved May 10, 2014.
  3. Kondolojy, Amanda (May 9, 2014). "CBS Orders 'CSI: Cyber', 'NCIS: New Orleans', 'The Odd Couple', 'Stalker', 'Madam Secretary', 'Scorpion' & 'The McCarthys'". TV by the Numbers. Archived from the original on May 11, 2014. Retrieved May 10, 2014.
  4. "CBS Gives Full Season Orders to 'Scorpion', 'Madam Secretary', 'NCIS: New Orleans' & 'Stalker' - Ratings - TVbytheNumbers.Zap2it.com". TVbytheNumbers. Archived from the original on July 23, 2015.
  5. Andreeva, Nellie (March 23, 2017). "CBS Renews 5 Freshman & 11 Returning Series, Including 'MacGyver', 'Superior Donuts', 'Life In Pieces' & 'Hawaii Five-O'". Deadline Hollywood. Archived from the original on March 23, 2017. Retrieved March 23, 2017.
  6. "CBS Announces Fall 2017-2018 Primetime Premiere Dates". The Futon Critic. June 1, 2017. Retrieved July 6, 2017.
  7. Andreeva, Nellie (June 23, 2015). "Alana De La Garza to Recur on 'Scorpion'". Deadline Hollywood. Archived from the original on June 24, 2015. Retrieved March 3, 2016.
  8. أ ب Iannucci, Rebecca (August 20, 2015). "TVLine Items: Frasier Vet on Scorpion, Another Hotel Guest and More". TVLine. Archived from the original on September 10, 2015. Retrieved September 23, 2015.
  9. Roffman, Marisa (July 29, 2015). "SCORPION: Kevin Weisman Joins Season 2". Give Me My Remote. Archived from the original on September 23, 2015. Retrieved September 23, 2015.
  10. "The Kid Who Hacked NASA Servers at Age 13 Now Has His Own Television Show". Entrepreneur Magazine. March 10, 2016. Archived from the original on December 1, 2017. Retrieved 6 July 2016.
  11. Maglio, Tony, "How ‘Scorpion’ Became CBS’s Highest-Rated Drama," Archived مارس 27, 2018 at the Wayback Machine interview with CBS Primetime senior executive vice president Kelly Kahl, October 30, 2014, TheWrap, retrieved March 26, 2018"
  12. "Scorpion: Season 1". Rotten Tomatoes. Retrieved February 22, 2017.
  13. "Scorpion – Season 1 Reviews – Metacritic". Metacritic. Retrieved February 22, 2017.
  14. "Monday Final Ratings: 'Forever', 'Dancing With the Stars' & 'The Big Bang Theory' Adjusted Up; 'Scorpion' & 'America's Next Top Model' Adjusted Down - Ratings - TVbytheNumbers.Zap2it.com". TVbytheNumbers. Archived from the original on September 26, 2014. Retrieved September 27, 2014.
  15. Kondolojy, Amanda (September 23, 2014). "'Scorpion' is Monday's Top New Program in Viewers and Key Demographics & Beats Year-Ago Time Period by 66%". TV by the Numbers. Archived from the original on October 12, 2014. Retrieved October 4, 2014.
  16. "Audience For CBS' Premiere of 'Scorpion' Tops 26 Million Via 35-Day Multi-Platform Viewing". Variety Magazine. November 7, 2014. Archived from the original on March 31, 2019. Retrieved 14 July 2015.
  17. "KCLR Live Wednesday 19th August 2015 (Part One)". KCLR Radio. August 19, 2015. Archived from the original on August 19, 2015. Retrieved 25 August 2015.
  18. Munn, Patrick (September 30, 2014). "ITV2 Acquires UK Rights to 'Scorpion'". tvwisenews. Archived from the original on October 6, 2014. Retrieved October 5, 2014.
  19. "RTÉ2 Gets Real in Exciting New Line-Up For New Season". rtepresspack. September 11, 2014. Archived from the original on October 17, 2014. Retrieved October 5, 2014.
  20. Molloy, Shannon (September 28, 2014). "The Blacklist, Resurrection, Gotham, Madam Secretary: the TV shows coming to Australian screens". news.com/au. Archived from the original on October 19, 2014. Retrieved October 11, 2014.
  21. "Prime TV's new-look season gets techy (+trailers)". New Zealand Herald. September 4, 2014. Archived from the original on October 19, 2014. Retrieved October 12, 2014.
  22. "City unveils 2014–2015 primetime schedule". The TV Watercooler. June 3, 2014. Archived from the original on October 21, 2014. Retrieved October 13, 2014.
  23. "Scorpion". ITV Press Centre. December 17, 2015. Archived from the original on January 29, 2016. Retrieved January 23, 2016.
سكورپيون (مسلسل) على مواقع التواصل الاجتماعى