سكوتش (ويسكى)

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
سكوتش (ويسكى)
صنف فرعى من ويسكى   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
،  و
،  و
 

المنشأ
سكوتلاند   تعديل قيمة خاصية بلد المنشأ (P495) في ويكي بيانات
النوع ويسكى   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات

السكوتش أو الويسكى الاسكتلندي هو مشروب كحولى يصنع فى اسكتلندا، السكوتش أو المشروبات اللى تشبه السكوتش تصنع فى أغلب مناطق زراعة الحبوب ونسبه الكحول فيه ما بين 20-45

كان ويسكى السكوتش يصنع فى الأصل من تقطير الشعير المملح، علشان ابتدت مصانع التقطير التجارية بادخال الويسكى المصنوع من حبوب القمح والشيلم فى أواخر القرن التمنتاشر. و لازم أن يحفظ السكوتش فى براميل من خشب البلوط لمدة تلات سنين على الأقل.[1][2] عرف السكوتش قديما باسم «أكوا فيتاي» واللى تعنى ميه الحياة باللاتينية، ويرجح ان صناعة تقطير الويسكى نقلت لاسكتلندا عن طريق أيرلندا، حيث الويسكى الأيرلندى اللى يرجع تاريخ صناعته لسنة 1405.[3] و كان اقدم ذكر معروف لمشروب السكوتش كان فى سجلات الخزانة الوطنية الاسكتلندية فى سنة 1494،[4] واللى جرى استخدامها ساعتها لتسجيل الدخل والنفقات الملكية. جه فى السجلات كميات الشعير اللى قدمت فى السنه اللى قبلها لالراهب جون كور ليصنع منها ميه الحياة، أو أكوا فيتاي،و ده يشير علشان تقطير الويسكى كان معروف فى أواخر القرن الخمستاشر. كان السكوتش هو المشروب المفضل للملك جيمس الرابع ملك اسكتلندا.

شكلت صناعة السكوتش فى اسكتلندا فى سنة 2017 حوالى 4.37 مليار جنيه استرلينى من صادراتها.[7] كما ساهمت الصناعة فى اقتصاد المملكة المتحدة بنحو 5.5 مليار جنيه استرلينى فى سنة 2018.

مصادر[تعديل]

  1. "The Scotch Whisky Regulations 2009". legislation gov.uk. 2009.
  2. "The Scotch Whisky Regulations 2009: Guidance for Producers and Bottlers" (PDF).
  3. "Whisky or Whiskey". master of malt.
  4. "Lindores Abbey Aqua Vitae : The Whisky Exchange". the whisky exchange.