ساميين

من ويكيبيديا، الموسوعه الحره
ساميين

الشعوب الافروآسيويه   تعديل قيمة خاصية صنف فرعى من (P279) في ويكي بيانات
مختلف عن لغات ساميه   تعديل قيمة خاصية مختلف عن (P1889) في ويكي بيانات
توزيع جغرافى لولاد نوح من وجهة نظر توراتية

الساميون Semites («سام» من الكتاب المقدس، بالعبرية: שם) هو مصطلح يصف أى مجموعة أثنيه أو ثقافيه أو عرقيه تتكلم باللغات السامية.[1][2](1)[3](2) فاصطلح المؤرخين فى ده العصر أن يسموا الشعوب اللى تتفاهم بالعربية والعبرانية والسريانية والحبشية واللى كانت تتفاهم بالفينيقية والآشورية والآرامية  «شعوب سامية» نسبة لسام بن نوح ، علشان الأمم دى جه فى التوراة أنها من نسله وسموا لغتهم اللغات الساميه. واستخدم المصطلح لأول مرة فى العقد 1770 من أعضاء مدرسة جوتنجن للتاريخ واللى اشتقوه من سام واحد من ولاد نوح التلاته فى سفر التكوين.

فى علم الآثار، يُستخدم المصطلح بشكل مش رسمى ليشير لنوع من الروابط اللى جمعت الشعوب القديمة المتحدثة باللغات السامية.

مهد السامين[تعديل]

لان التوراة تنص على أن مهد الإنسان ما بين النهرين ومنه تفرق فى الأرض فانشق من الساميين الآشوريون والبابليون فى العراق، والآراميون فى الشام، والفينيقيون على شطوط سوريا، والعرب فى جزيرة العرب، والأثيوبيين فىالحبشة.

فى اليهودية[تعديل]

بالاعتماد على التوراة، اتعاد نسب كل القبائل المعروفة لأولاد النبى نوح التلاته : سام، حام، ويافث. (שם بالعبرية وShem بالإنجليزية)، الابن البكر، اعتبر فى أوروبا فى القرن التمنتاشر على انه مؤسس الساميين. حام، الابن التانى، اعتُبر أبو الحاميين فى الوقت نفسه اعتبر يافث على أنه مصدر شعوب آسيا الوسطى. دى القواعد فى التسمية هيا عشوائية وتخلو من أى أساس منطقي، حسب ما يثبت المثل التالي: كنعان وصيدون، رمزان مرتبطان بفينيقيا; والفينيقيون (الكنعانيون) ساميون كمان الأموريون، فى الوقت نفسه معروف من العهد القديم أنّ الكنعانيين والأموريين من أولاد حام.

اللغات[تعديل]

تحدث الساميون بعدة لغات منها: العربيه والعبريه والآراميه والامهريه والأكادية والشحرية.

شوف[تعديل]

يافثيين

حاميين

المراجع[تعديل]